Skip to main content

Hallo.

Ik heb nu 5g in mijn mobiele bundel.

Kan ik dat ook  uitzetten en 4g gebruiken?

 

Gr saga1noren

Je abonnement kent geen 4G of 5G. Gewoon alles wat er is kan gebruikt worden.

Wil je perse geen 5G gebruiken dan moet je dat in de instellingen van je telefoon aanpassen. Als je telefoon überhaupt zo nieuw is dat ie 5G kan ontvangen. Zo niet, dan hoef je helemaal niks te doen.


Dan vraag ik me af wat de reden van deze vraag is.

Ter info :

Informatieve podcast over de zin en vooralsnog onzin van 5G

https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/we-hebben-5g-bnr-podcast-522147


@KeesYagi 

 

Ik heb de indruk dat 5g meer gig  gebruikt en ik vind 4g ook goed. Gr


@KeesYagi

 

Ik heb de indruk dat 5g meer gig  gebruikt en ik vind 4g ook goed. Gr

Hallo @Saga1Noren , dat is een misvatting, doordat 5G sneller is lijkt het alsof je sneller door je data heen bent, maar dat is niet zo.

Voorbeeld: je haalt een bestand binnen van 100MB, bij 4G duurt dat bijvoorbeeld 3 minuten en bij 5G 2 minuten, maar je hebt nog steeds maar 100MB verbruikt.

Duidelijk zo?


@JanD 

Ja duidelijk  bedankt 


@KeesYagi

 

Ik heb de indruk dat 5g meer gig  gebruikt en ik vind 4g ook goed. Gr

Hallo @Saga1Noren , dat is een misvatting, doordat 5G sneller is lijkt het alsof je sneller door je data heen bent, maar dat is niet zo.

Voorbeeld: je haalt een bestand binnen van 100MB, bij 4G duurt dat bijvoorbeeld 3 minuten en bij 5G 2 minuten, maar je hebt nog steeds maar 100MB verbruikt.

Zo simpel is het niet. De indruk van @Saga1Noren zou zeker wel terecht kunnen zijn. Was namelijk zeker het geval voor sommige providers bij de overgang van 3G naar 4G. Maar dat moet je zelf maar uitvogelen in de historie en eens een praktijkproef doen. Opeens sneller mobiel internet heeft b.v. mij zeker een keer 200 euro gekost (binnen 1 dag).

Alleen vroeger en voor specifieke downloadgevallen is het datavolume vooraf bekend. Maar websites zijn extreem dynamisch tegenwoordig, doorspekt met reclame content die adhoc per persoon wordt bepaald. Als je je netwerkverbinding flink knijpt, kom je er wel achter dat alle meuk makkelijker achterwege blijft. En datavolume door meuk is vele malen groter dan de echte content, namelijk de tekstberichtjes die je op een fractie van het scherm en donkergemaakt door de cookieondervraging misschien wilt lezen.

 


@Saga1Noren  Een (agressief) reclamefilter kan ook helpen overigens, maar als je gaat videostreamen helpt dat weer niks. Veel streaming websites gaan automatisch naar de hoogste, veelal te hoge, kwaliteit als het netwerk (erg) snel is. Als je toevallig op een mast zit met nog vrij ongebruikt 5G (of 4G) is een streaming website er binnnen een fractie van een seconde achter dat ‘de kraan volledig opengezet kan worden’.