Skip to main content
Beantwoord

5G werkt niet in het buitenland

• 5 juni 2025
  • 17 reacties
  • 276 keer bekeken

5G werkt niet in buitenland op mijn Apple 16 pro en wel bij mijn man met z’n Apple 16. We zitten beiden bij KPN 

Beste antwoord door Maja van KPN

Als jullie nu weer in Nederland zijn, is het lastig om na te gaan wat de veroorzaker is geweest, omdat we nu niks meer kunnen testen ​@Rolande 😬

Waar ik bijvoorbeeld erg benieuwd naar was, is of jouw nummer wél 5G heeft als je jouw simkaart in het toestel van je man zou proberen. Op die manier zouden we weten of het iets met je toestel te maken zou hebben, of toch met instellingen op je aansluiting. 

En je hebt het specifiek over 5G, maar werkte internet wel goed via 4G? Ook met 4G zou je normaal internet moeten hebben. 

Bekijk origineel

17 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • 765 reacties
  • 5 juni 2025

Zitten jullie beiden op hetzelfde mobiele netwerk? Niet overal is 5G beschikbaar.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 5 juni 2025

ja, we op hetzelfde netwerk

Leen59
Wijsgeer
  • 765 reacties
  • 5 juni 2025

Kijk eens bij instellingen>mobiel netwerk >opties mobiele data

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Rolande 

Misschien niet aan gedacht, maar in welk land ben je nu op vakantie?
Dan kan ik even voor je nagaan, welk mobiel netwerk aldaar toegang geeft tot 5G.

Wat mede community lid ​@Leen59 al schreef, is 5G nog niet in elk land beschikbaar, en is 5G wel beschikbaar in het land van verblijf, dan is dat ook op vaak op één of twee netwerken.

Dus laat even weten in welk land je nu bent.

Leen59
Wijsgeer
  • 765 reacties
  • 5 juni 2025

Ze zeggen dat ze beide op hetzelfde netwerk zitten, maar de ene werkt wel op 5G en de andere niet.

tenzij er bedoelt wordt dat ze beide op KPN zitten, dat zegt natuurlijk niets over het buitenlandse netwerk waarmee ze verbonden zijn.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Rolande 

Misschien kan dit nog handig zijn om te checken op je iPhone 16 Pro, want het kan natuurlijk zijn dat je iPhone 16 Pro op 4G staat ingesteld, en dan staat 5G namelijk uit.

Want ik begreep (dankzij ​@Leen59 ) dat jullie beide op hetzelfde mobiele netwerk zitten, en dat je man met de iPhone 16 wel gewoon op het 5G netwerk kon.

Om 5G op een iPhone aan te zetten, ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiel netwerk en kies je "5G" of "5G automatisch". Als je de vliegtuigmodus inschakelt en daarna weer uitzet, kan dit helpen om een verbinding met het 5G-netwerk te maken. 

Uitgebreide stappen:

• Controleer of 5G in de statusbalk verschijnt: Als 5G beschikbaar is, moet je het 5G-symbool zien in de statusbalk. Als je het 5G-symbool niet ziet, kan de verbinding met het 5G-netwerk nog niet volledig zijn. 
  • Vliegtuigmodus: Als je het 5G-symbool nog steeds niet ziet, probeer dan de vliegtuigmodus in en uit te schakelen. 
  • Controleer je 5G-data-abonnement: Zorg ervoor dat je een abonnement hebt dat 5G ondersteunt bij je mobiele provider.
  • Zorg voor iOS 14.5 of hoger (indien dual-sim): Als je dual-sim gebruikt op een iPhone 12-model of nieuwer, zorg ervoor dat je iOS 14.5 of hoger hebt geïnstalleerd, anders werkt 5G met dual-sim mogelijk niet. 
  1. Open Instellingen: Zoek naar de app Instellingen op je iPhone en open deze.
  2. Ga naar Mobiel netwerk: Scroll naar beneden en tik op "Mobiel netwerk".
  3. Open Opties mobiel netwerk: Tik op "Opties mobiel netwerk". 
  4. Kies 5G of 5G automatisch: Selecteer de gewenste optie. "5G automatisch" zal 5G gebruiken wanneer het beschikbaar is en schakelt anders terug naar 4G. 

PeterG
Superuser
  • 64779 reacties
  • 5 juni 2025

Toch benieuwd in welk van de 194 andere landen dan Nederland dit is. En binnen EU gebied of erbuiten.  Dan gaan 'we’ es even meedenken. 😎 Eerder niet.

“ik ben in het buitenland” ben ik echt klaar mee.

Leen59
Wijsgeer
  • 765 reacties
  • 5 juni 2025
PeterG schreef:

Toch benieuwd in welk van de 194 andere landen dan Nederland dit is. En binnen EU gebied of erbuiten.  Dan gaan 'we’ es even meedenken. 😎 Eerder niet.

Je hoeft niet persé te reageren als de vraag je niet bevalt.

Punt is dat het ene toestel het wel doet op 5G en het andere niet, welk land lijkt me in dit geval niet relevant.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15540 reacties
  • 9 juni 2025

Hi ​@Rolande,

Ik zie dat er vanuit de community een aantal tips met jullie zijn gedeeld, is het daarmee gelukt om béide iPhone's op 5G te krijgen? Hoor graag wat op dit moment de stand van zaken is 😊

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 9 juni 2025

Beste Maja,

Alle tips opgevolgd. Helaas zonder resultaat. Vanuit Belgie, toen we vandaag terug reden ging het beter, nog niet alles werkte. In Nederland deed alles het weer naar behoren. 

Over twee weken ga ik wandelen in Oosterijk, dan is het wel echt belangrijk dat alles goed werkt om routes etc te kunnen vinden.

Hoop dat je een oplossing voor me hebt!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15540 reacties
  • Antwoord
  • 10 juni 2025

Als jullie nu weer in Nederland zijn, is het lastig om na te gaan wat de veroorzaker is geweest, omdat we nu niks meer kunnen testen ​@Rolande 😬

Waar ik bijvoorbeeld erg benieuwd naar was, is of jouw nummer wél 5G heeft als je jouw simkaart in het toestel van je man zou proberen. Op die manier zouden we weten of het iets met je toestel te maken zou hebben, of toch met instellingen op je aansluiting. 

En je hebt het specifiek over 5G, maar werkte internet wel goed via 4G? Ook met 4G zou je normaal internet moeten hebben. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 juni 2025

We hebben een E sim kaart dus niet te wisselen. 
en 4G deed het ook niet

we gaan nu naar Engeland dus daar kunnen we wel kijken of het daar wel werkt. 

Rolande schreef:

Beste Maja,

Alle tips opgevolgd. Helaas zonder resultaat. Vanuit Belgie, toen we vandaag terug reden ging het beter, nog niet alles werkte. In Nederland deed alles het weer naar behoren. 

Over twee weken ga ik wandelen in Oosterijk, dan is het wel echt belangrijk dat alles goed werkt om routes etc te kunnen vinden.

Hoop dat je een oplossing voor me hebt!

Zorg dat je een Vodafone of Odido simkaart als back-up hebt, daar werkt dit tenminste wel gewoon goed en betrouwbaar.

PeterG schreef:

Jeetje wat een toon… Ga alsjeblieft van dit forum af en laat KPN zelf gewoon met haar klanten communiceren! Dit kan echt niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 16 juni 2025

In Engeland werkt 4 G meestal niet, soms kan ik iets doen. En bij mijn man, we zitten beiden bij KPN, werkt 5 G heel goed. 
mij hen een iPhone 16 pro en hij een iPhone 16 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15540 reacties
  • 16 juni 2025
Rolande schreef:

We hebben een E sim kaart dus niet te wisselen. 
en 4G deed het ook niet

we gaan nu naar Engeland dus daar kunnen we wel kijken of het daar wel werkt. 

Ah, dus het ging niet alleen om 5G maar je had helemaal geen internet? Mocht het in Engeland ook niet werken, zou je dan het volgende artikel eens goed willen bekijken? Wellicht staat er in jouw toestel net iets anders ingesteld dan in het toestel van je man ​@Rolande!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 16 juni 2025

We hebben data opnieuw instellen aangezet. Hierdoor was het mogelijk om nu wel een andere probeerde te kiezen en werkt internet. 
hiervoor was het niet mogelijk om ‘automatisch’ uit te zetten. Het wieltje bleef draaien

hopelijk blijft het nu goed gaan. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15540 reacties
  • 16 juni 2025

Ah kijk aan, dat klinkt goed ​@Rolande! Dan kan je vanaf nu dus ook weer een ander netwerk selecteren als je op een locatie bent waar het ene netwerk niet zo'n goed bereik heeft 😊

Een fijn verblijf in Engeland gewenst!

Reageer