Skip to main content

Onlangs zijn mijn vrouw en ik met de boot naar Engeland gegaan. Op de boot werd geadviseerd dataroaming uit te zetten. Dit hebben we ook direct geaan, dit terwijl de boot nog in IJmmuiden in de haven lag. Vervolgens kregen we allebei tegelijkertijd een sms dat 80% van ons datalimiet gebruikt was met onmiddelijk daarop het bericht dat 100% gebruikt was, terwijl we nog in de haven waren! Totale onverwachte kosten €121,00. Waarom waarschuwt KPN niet eerder, en hoe kan het dat in de haven al verbinding gemaakt wordt met de sataliet? Ik heb een ombeperkt datalimiet binnen Europa. Dit onbeperkte datalimiet geldt ook voor Engeland.

Hallo @boze KPN klant ,

Voor de toekomst om dat te voorkomen dit advies: 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

 

bron : 

Let op in grensgebieden

Zoals gezegd, als roaming aan staat op jouw toestel, dan maakt jouw mobiel verbinding met één van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk.

 

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

 

 


De satellietverbinding loopt doorgaans via een antenne-installatie die geplaatst is op het schip via waar het naar een satelliet toe gaat. Misschien is jullie mobiele telefoon overgeschakeld naar deze installatie omdat dit signaal sterker was dan de mast is.

Er staat een mast redelijk dichtbij aan de andere kant van de terminal maar mogelijk is er op een moment, bijvoorbeeld bij het aan boord gaan, de verbinding even verloren gegaan waardoor er automatisch overgeschakeld werd naar deze verbinding. De kosten van zo'n verbinding is erg hoog dus zelfs simpele dingen zoals het ontvangen van een foto kunnen deze kosten hoog op laten lopen.

Heb je de klantenservice al gesproken? Deze zijn bereikbaar via 0800-0402. Ik weet niet of ze het op kunnen lossen maar mogelijk kunnen zij het een en ander laten uitzoeken.

 

De onbeperkte datalimiet geldt overigens niet binnen Europa conform het ‘Roam Like Home’-principe. Althans, niet bij de reguliere proposities voor de consumentenmarkt of KleinZakelijk. Het aantal GB's dat je in het buitenland kan gebruiken hangt af van het type abonnement. Als het om een zakelijk abonnement gaat dan zou ik de zakelijke klantenservice bellen via 0800-0403, de consumentenlijn kan namelijk niet de systemen in die gebruikt worden voor de Zakelijke Markt.


Dat is gewoon de standaard KPN vakantie belasting. Niet druk over maken. Netjes braaf betalen. 


Dat is gewoon de standaard KPN vakantie belasting. Niet druk over maken. Netjes braaf betalen. 

Haha ja je zou het haast gaan denken he!


Tja... ik heb inmiddels al zoveel topics hierover voorbij zien komen. Het is gewoon een standaard KPN dingetje. Naar het buitenland = betalen bij KPN. Zo ongeveer standaard krijg ik het idee. 


Ik vind het gewoon vreemd, dat je inderdaad vanuit Nederland buitenland kosten moet betalen.
De systemen erachter snap ik, maar de provider zou moeten voorkomen dat dit technisch kan..
Stel dan zo in dat voor iedereen automatisch 'bescherming aan' geactiveerd is.

Nu is het een boot, vorig keer was het iemand die op het strand liep, te gek voor worden.

Ik vraag me ook af, als je dit laat voorkomen wat de rechter hiervan zal vinden.


Ik vind het gewoon vreemd, dat je inderdaad vanuit Nederland buitenland kosten moet betalen.
De systemen erachter snap ik, maar de provider zou moeten voorkomen dat dit technisch kan..

Nadeel is dat het amper te voorkomen is. Als er een sterker signaal in de buurt is dan zal een mobiele telefoon overschakelen. Dat dit op de boot gebeurd zoals hier is onfortuinlijk maar wat techniek betreft snap ik die. Op het strand is een ander verhaal en ik ben dan serieus benieuwd welk strand dit was, wat voor een dekking er is van KPN en op welk zendvermogen zo'n schip aan het uitzenden is. In feite is het namelijk gewoon roaming en net als dat ik hier bijvoorbeeld de Duitse grens over ga probeert mijn telefoon zo lang mogelijk vast te houden aan het Nederlandse netwerk op zowel mijn KPN eSim als mijn fysieke Odido simkaart.

Ik ben ook oprecht wel benieuwd hoe de ferrymaatschappij hiermee om gaat. Toen ik in december via de Fjord Line naar Noorwegen ging heeft mijn telefoon op geen enkel moment geschakeld naar de satellietverbinding van Telenor Maritime die daar geldt. Op de website van Fjord Line wordt ook aangegeven dat deze ‘dienst’ ook pas aangezet wordt bij vertrek uit de haven. Ik volg namelijk ook via Netmonster met welke sites ik verbonden ben en het schip is bij mij nooit voorbij gekomen. Kan natuurlijk ook dat KPN toevallig net geen roamingcontract met deze operator heeft. Dat maakt natuurlijk ook nog verschil.

 

Stel dan zo in dat voor iedereen automatisch 'bescherming aan' geactiveerd is.

Even los van mijn persoonlijke mening. Als KPN dit doet dan gaan ze weer andere klachten krijgen. Wettelijk gezien hoeven ze dat ook niet te doen. Het bedrag van €60,50 is wel ergens vastgelegd want iedere provider moet zich hieraan houden, waar dit precies staat durf ik niet te zeggen.


Op de website van Fjord Line wordt ook aangegeven dat deze ‘dienst’ ook pas aangezet wordt bij vertrek uit de haven. 

Dit zou inderdaad technisch een oplossing zijn, moeten ze het wel doen op deze manier. Doe dan pas vanaf een kilometer uit de kust ofso.

 

 

Stel dan zo in dat voor iedereen automatisch 'bescherming aan' geactiveerd is.

Even los van mijn persoonlijke mening. Als KPN dit doet dan gaan ze weer andere klachten krijgen. Wettelijk gezien hoeven ze dat ook niet te doen. Het bedrag van €60,50 is wel ergens vastgelegd want iedere provider moet zich hieraan houden, waar dit precies staat durf ik niet te zeggen.

Het gaat er niet om wat er wettelijk is vast gelegd, dit zouden ze moeten doen ter bescherming van hun klanten. Ik denk dat @wjb het hier volledig mee eens is.
Niemand die zonder een bundel te kopen naar buiten de EU gaat, wellicht alleen de echte rijke mensen.


Op de website van Fjord Line wordt ook aangegeven dat deze ‘dienst’ ook pas aangezet wordt bij vertrek uit de haven. 

Dit zou inderdaad technisch een oplossing zijn, moeten ze het wel doen op deze manier. Doe dan pas vanaf een kilometer uit de kust ofso

Ja precies, op deze manier voorkom je ook dat mensen willekeurig kunnen verbinden. Nou was dat met die Fjord Line sowieso al onmogelijk omdat je echt op het puntje van Denemarken in Hirtshals vertrok zonder enig strand of iets te passeren en dan had je alleen bij Kristiansand een stukje door een fjord/archipel waar al dusdanig goede dekking was dat het volgens mij nooit een probleem is geweest.

 

 

 

Stel dan zo in dat voor iedereen automatisch 'bescherming aan' geactiveerd is.

Even los van mijn persoonlijke mening. Als KPN dit doet dan gaan ze weer andere klachten krijgen. Wettelijk gezien hoeven ze dat ook niet te doen. Het bedrag van €60,50 is wel ergens vastgelegd want iedere provider moet zich hieraan houden, waar dit precies staat durf ik niet te zeggen.

Het gaat er niet om wat er wettelijk is vast gelegd, dit zouden ze moeten doen ter bescherming van hun klanten. Ik denk dat @wjb het hier volledig mee eens is.
Niemand die zonder een bundel te kopen naar buiten de EU gaat, wellicht alleen de echte rijke mensen.

Oh daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor, vandaar de ‘los van mijn persoonlijke mening’. Volgens mij moet dit ook prima in te richten zijn door bijvoorbeeld bij verbinding met zo'n netwerk een SMS te sturen met de mededeling over de kosten en welke code je moet sturen om data te activeren.


Doe me een lol en sms "BESCHERMING AAN" naar 1266 zodat je in de toekomst nooit meer tegen die exorbitante dataroamingkosten aan zult lopen.

Ik raad IEDEREEN aan om "BESCHERMING AAN" naar 1266 te smsen en ik zou KPN vriendelijk doch dringend willen verzoeken om nu eindelijk eens van de daken te gaan schreeuwen dat deze mogelijkheid er is.


ik zou KPN vriendelijk doch dringend willen verzoeken om nu eindelijk eens van de daken te gaan schreeuwen dat deze mogelijkheid er is.

Staat toch op kpn.com

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/wereld.htm

Wil je een beschermingslimiet aanzetten?

Sms dan BESCHERMING AAN naar 1266. Hiermee zet je de limiet op € 0,- en kan je niet mobiel internetten buiten de EU. Liever geen limiet meer? Sms dan BESCHERMING UIT naar 1266. Tip: activeer een voordelige Extra Bundel voor buiten de EU.  


ik zou KPN vriendelijk doch dringend willen verzoeken om nu eindelijk eens van de daken te gaan schreeuwen dat deze mogelijkheid er is.

Staat toch op kpn.com

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/wereld.htm

Wil je een beschermingslimiet aanzetten?

Sms dan BESCHERMING AAN naar 1266. Hiermee zet je de limiet op € 0,- en kan je niet mobiel internetten buiten de EU. Liever geen limiet meer? Sms dan BESCHERMING UIT naar 1266. Tip: activeer een voordelige Extra Bundel voor buiten de EU.  

Denk je nu echt dat mensen dat lezen als ze naar Griekenland op vakantie gaan of de ferry naar Noorwegen pakken? Nee, natuurlijk niet, dat is immers allemaal EU/EER en dus geldt "roam like at home" ... toch?!

En kijk voor de grap ook even hoe zorgvuldig die informatie ergens onderaan die pagina verstopt zit achter een keuze voor extra informatie terwijl we wel direct kunnen lezen over "BESCHERMING UIT" (nooit doen) en de buitenlandbundel om die exorbitante dataroamingkosten te vermijden. Ik weet zeker dat dat een bewuste keuze is van KPN en die vind ik zeer verwerpelijk. Op deze manier geld proberen te verdienen aan je abonnees stuit mij echt tegen de borst, dan heeft Odido dat toch een stuk beter geregeld.

Met "van de daken schreeuwen" bedoel ik pro-actief mensen op de hoogte brengen. 


Reageer