Skip to main content

Goede avond ik heb gister een bericht gekregen van KPN dat ik buiten de eu ben geweest en nu heb ik een rekening van 60,50€ snap niet hoe dit kan. Zou graag contact willen met een persoon hier over want dit kan niet kloppen.

admin: titel aangevuld ivm vindbaarheid 

Heb je misschien op een veerboot gezeten? Of beter nog waar zat je?


Hallo @Mats Verschoor 

Waar in de EU ben je? Ben je in de buurt van de buitengrenzen van de EU geweest, zoals op de Griekse eilanden voor de Turkse of Albanese kust? Of ben je met een veerboot overgestoken naar Noorwegen of Engeland bijvoorbeeld? Dan heb je mogelijk contact gehad met een Turkse provider of een satellietnetwerk aan boord en dat valt buiten de EU regulering en dus buiten jouw bundel.


Ik ben in Noorwegen vanaf Kiel naar Oslo gegaan met een veerboot dus ben binnen Europa gebleven.


Aha met de Stena Line dus. Die heeft een mooi satelliet systeem aan boord zodat je telefoon ook op open water blijft werken. Helaas ook met ‘satelliet’ prijzen.

Zie deze waarschuwing op hun website: 
Wat zijn de kosten voor mobiele telefoon gebruik aan boord? (stenaline.nl)


Nee niet met de Stena line was met de color line


Dan nog wordt er gebruik gemaakt van de satelliet. De meeste maatschappijen geven dat aan. De kosten  zijn hoog inderdaad.


Nee niet met de Stena line was met de color line

Ok duidelijk, maar die rederij heeft dezelfde systemen aan boord. 

WiFi

Aan boord van onze schepen is WiFi aanwezig. Om toegang te krijgen tot dit WiFi netwerk kunnen gasten een toegangscode kopen bij de receptie. Houd er rekening mee dat bellen en gebeld worden en datagebruik aan boord duurder zijn dan u gewend bent. Dit komt omdat onze verbinding via de satelliet werkt. Color Line raadt alle gasten dan ook aan om dataroaming voor vertrek uit te zetten en telefoneren te beperken. 

bron: Algemene informatie overtocht Kiel - Oslo (colorline.nl)


Kan ik dan niet instellen dat ik zo’n melding eerder krijg zodat als het gebeurt ik geen 60,50 hoef af te rekenen voor mb’s 


Nee @Mats Verschoor , dat gaat niet. KPN kan de sms pas sturen als jouw telefoon zich heeft aangemeld via het dure netwerk. Maar met een prijs van €10,00 per MB kunnen de kosten al oplopen naar het maximum van €60,50 voordat je de sms hebt gelezen. Op tijd dataroaming uitzetten (vóór vertrek) is het enige wat werkt.


Je krijgt een sms als de satelietprovider aan kpn  doorgeeft dat je met hun bent verbonden. Het gebeurt vaak dat dit niet realtime gebeurt. Het is dus altijd goed opletten. 


Oké Dankje wel voor de info! Waar kan je zien hoeveel mb’s je nog hebt voor in bijvoorbeeld Noorwegen? Ergens in de kpn app ofzo?


Hoi @Mats Verschoor , je datagebruik kan je volgen in de MijnKPN app, net als in Nederland. Alleen als je “unlimited data” hebt, dan gaat dat niet. De beschikbare 25GB per maand in de EU moet je dan zelf in de gaten houden m.b.v. de data-teller in je telefoon. De app is daartoe (nog) niet in staat.