Skip to main content

800 medische dronevluchten: wat heeft 4G en 5G hiermee te maken?

• August 25, 2026
  • 5 reacties
  • 38 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

We kennen 4G en 5G natuurlijk allemaal van onze smartphones, wifi en snelheidstests. Maar mobiele netwerken worden ook gebruikt voor heel andere toepassingen. Wist je bijvoorbeeld dat er in Nederland al medische spullen per drone worden vervoerd? En dat deze drones daarbij gebruikmaken van het 4G- en 5G-netwerk? Hoe werkt dat precies en wat komt er allemaal kijken bij een medische dronevlucht? Lees je mee?

Medische spullen door de lucht

Tussen de Isala ziekenhuizen in Meppel en Zwolle vliegen sinds september 2025 drones met onder andere medicijnen en bloedmonsters. Inmiddels zijn er al meer dan 800 vluchten uitgevoerd. De drone legt de route van 22 kilometer gemiddeld in 14 minuten af. En daar komt iets bij kijken waar wij bij KPN natuurlijk nieuwsgierig naar zijn: een stabiele mobiele verbinding.

4G en 5G op dronehoogte

Tijdens de vluchten maakt de drone gebruik van 4G en 5G. Met KPN Drone Connect wordt onder andere gekeken naar de netwerkdekking op dronehoogte en de kwaliteit van de verbinding tijdens de vlucht.

De eerste resultaten zijn positief: de drones waren 92 tot 95% van de tijd operationeel en de vervoerde medicijnen bleken geen relevante invloed van het dronevervoer op hun kwaliteit te ondervinden. Natuurlijk ging niet alles vanzelf. Vooral harde wind bleek een uitdaging. Op sommige dagen moesten vluchten worden uitgesteld of zelfs geannuleerd.

Op weg naar een landelijk dronenetwerk

De pilot wordt daarom verlengd tot medio 2027. De betrokken partijen willen onderzoeken hoe drones in de toekomst nog breder kunnen worden ingezet, bijvoorbeeld voor laboratoriumdiagnostiek en farmaceutische producten. Uiteindelijk moet de kennis bijdragen aan een landelijk netwerk van medische dronecorridors.

Meer weten over de pilot?
In het persbericht Medische dronevluchten tussen Meppel en Zwolle verlengd tot medio 2027 lees je meer over de resultaten van het eerste pilotjaar en de plannen voor de verlengde pilot tot medio 2027.

Wat vind jij?

Stel dat dit over een paar jaar heel normaal is: medische spullen die tussen ziekenhuizen door de lucht worden vervoerd. Zou jij daar vertrouwen in hebben? En waar zou jij een drone vooral voor inzetten?

5 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 25, 2026

Ik zie bezwaren: in het geval van storing of botsing komt de drone naar de grond, in crash of als gecontroleerde landing. En dan met mogelijke inhoud als medicijnen of bloedmonsters.…

Lijkt mij niet wenselijk.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 25, 2026

Mijn nieuwgier: op welke hoogte vliegen de drones? Vanaf bepaalde hoogte is 4G/5G dekking nihil, geen mobiele mast richt zijn antenne naar boven. Als ze te laag vliegen om mobiele ontvangst te garanderen, maken ze zeker veel lawaai en overlast. Waarom gebruiken ze geen Starlink? Lufthansa gebruikt ook Starlink voor gratis internet on board, en dit bij 10km hoogte.

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • August 25, 2026

Het lastige lijkt mij nog altijd dat met een bemand vliegend object in plaats van drones een betere eindcontrole mogelijk is. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 25, 2026

Het lastige lijkt mij nog altijd dat met een bemand vliegend object in plaats van drones een betere eindcontrole mogelijk is. 

Dit zijn waarschijnlijk geen autonome drones, anders zijn geen mobiele verbinding nodig. Ze zijn bestuurd door (drone)-piloten. Alleen ze zitten niet in cockpit maar op de grond en ipv 1 of 2 piloten voor een helikopter kan een piloot meerdere drones tegelijk besturen.

Friesian
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • August 25, 2026

Bedankt voor de verduidelijking ​@TDN