Skip to main content

Klanten bij KPN halen een downloadsnelheid van 100,56 megabit per seconde. Dat is iets sneller dan T-Mobile, dat op nummer tweet staat met 98,61 megabit per seconde. Vodafone scoort beduidend lager met 68,67 megabit. Uploadsnelheden liggen ook vrij dicht op elkaar: bij KPN, T-Mobile en Vodafone komt dat neer op respectievelijk 15,65, 14,54 en 12 megabit.
 

De verschillen tussen de drie providers zijn groter als je naar 5G-snelheden kijkt. Dan haalt KPN een mediaan-downloadsnelheid van 185,42 megabit, gevolgd door T-Mobile met 151,11 megabit en Vodafone met 92,75 megabit.

Film downloaden in 43 seconden

Met die snelheid duurt het gemiddeld 43 seconden om een film van 1 gigabyte via het 5G-netwerk te downloaden. Bij de andere providers duurt dat 53 seconden of 1 minuut en 23 seconden.

Verwacht wordt dat 5G-snelheden in de toekomst veel hoger zullen liggen. Op het moment mogen providers hier nog niet alle benodigde frequenties voor gebruiken, waardoor de snelheid niet heel ver boven die van 4G komt. 

De veiling voor écht snelle 5G-frequenties moet ergens na oktober 2022 plaatsvinden. Jarenlang werden die frequenties gebruikt door satellietbedrijf Immarsat, dat in het Friese Burum schotels heeft staan die wereldwijd helpen bij communicatie op zee en in de lucht. Ze konden daarom nog niet meteen voor 5G worden ingezet.

Voor de derde keer gewonnen

Het is de derde keer op rij dat KPN als grote winnaar bij de Ookla-tests naar buiten komt. In de jaren daarvoor was het juist T-Mobile dat in de prijzen viel met zijn mobiele netwerk.

Ookla is de beheerder van de website en app Speedtest, waarmee gebruikers de snelheid van hun huidige verbinding kunnen testen. Voor zijn jaarlijkse ‘Speedtest Awards’ werden de gegevens van 340.000 Nederlandse gebruikers in de tweede helft van 2021 geanalyseerd, om te zien bij wie de resultaten het beste zijn.

Bron: https://www.ad.nl/tech/mobiel-netwerk-kpn-de-snelste-van-nederland~aee2803a/

Hallo @Ik_Hussel , ik haal gemiddeld 350Mbit/s via 5G.:relaxed:


Jaloers, heb zelf nog een iPhone 11 zonder 5G. Hoe is de dekking bij jouw buurt?


Jaloers, heb zelf nog een iPhone 11 zonder 5G. Hoe is de dekking bij jouw buurt?

Hallo @Ik_Hussel perfect, ik zit hemelsbreed ongeveer 400 meter van de mast af die vorig jaar april bijgewerkt is naar 5G, bijna heel Apeldoorn heeft nu 5G-dekking volgens de antennekaart.

 

 


Mooie berichten @Ik_Hussel :blush: