Skip to main content
Beantwoord

Advertenties en persberichten gratis internet op de Noordzee incompleet

• December 22, 2025
  • 5 reacties
  • 138 keer bekeken

Al een tijd zie ik berichten dat internet op de Noordzee zowel automatisch gekozen wordt als gratis is. Nu heb ik ongelimiteerd en weer ik wat om nooit verrast te worden.

Echter, zojuist net buiten IJmuiden kreeg ik op de ferry een sms dat satelliet verbinding kosten met zich mee brengt, dat begreep ik niet maar zette direct de vliegtuigmodus aan. Bij Engeland aangekomen zette ik hem even uit en kreeg netjes KPN4g, was nog op ferry.

Direct binnen dezelfde minuut een bericht dat ik op 80% zat en terwijl ik dat las zat ik al op 100. Dus later KPN gebeld. Schijnbaar was er geen KPN mast beschikbaar.

A, Adverteer dan niet dat het gratis is. Ik weet niet of er wel een goede mast gekozen wordt.

B,  Zeg dan niet dat je toestel automatisch kiest voor de gratis verbinding.

C, De prijzen slaan nergens op..

D, in het telefonisch contact wordt geadviseerd roaming oid uit te zetten. Plaats die tip dan ook als uitbundig gepropageerd wordt dat het automatisch en gratis is.

Voel me enigszins mislijd.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Marco 1969 ,

Niet op de hele Noordzee is het KPN (Tampnet)-netwerk beschikbaar, maar slechts op een deel van de Noordzee.

Het nieuws staat op deze KPN-website: KPN stelt klanten op de Noordzee vrij van extra roamingkosten

Let op: dit geldt alleen als je toestel verbinding maakt met het netwerk van Tampnet.
Op sommige veerboten tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk maak je verbinding met satellietnetwerken, zoals Telenor Maritime. Die vallen niet onder de EU-bundel en kunnen dus nog wél extra kosten veroorzaken.

Bekijk het dekkingsgebied van Tampnet hier: tampnet.com/coverage-maps

Hier de 4G dekkingskaart van Tampnet op de Noordzee:

Sowieso is het sterk aan te raden om altijd de bescherming aan te hebben staan. 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

bron:

KPN vergoedt nooit kosten die jij maakt via satellietnetwerk. 

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • December 22, 2025

Hallo ​@Marco 1969 ,

Niet op de hele Noordzee is het KPN (Tampnet)-netwerk beschikbaar, maar slechts op een deel van de Noordzee.

Het nieuws staat op deze KPN-website: KPN stelt klanten op de Noordzee vrij van extra roamingkosten

Let op: dit geldt alleen als je toestel verbinding maakt met het netwerk van Tampnet.
Op sommige veerboten tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk maak je verbinding met satellietnetwerken, zoals Telenor Maritime. Die vallen niet onder de EU-bundel en kunnen dus nog wél extra kosten veroorzaken.

Bekijk het dekkingsgebied van Tampnet hier: tampnet.com/coverage-maps

Hier de 4G dekkingskaart van Tampnet op de Noordzee:

Sowieso is het sterk aan te raden om altijd de bescherming aan te hebben staan. 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

bron:

KPN vergoedt nooit kosten die jij maakt via satellietnetwerk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 22, 2025

Goedendag.

Via de link kom je op de tekst waar niet te lezen is dat het een deel van de Noordzee is, er staat het Noordzee gebied. Tevens wordt er niet gewaarschuwd voor de verbinding met een ferry diens internet. In publicaties staat wel dat als je je verbinding op automatisch hebt staan ea vanzelf gaat, als het ware ontzorgen vanuit KPN.

Verder zie ik dat het dekkings gebied in uw kaart de kust rond IJmuiden volledig dekt. Daar werd echter al de 1e rekening gemaakt. De 2e was bij de kust van Newcastle, daar zie ik geen dekking. Hoe had ik dat kunnen weten, wederom, zie uw link naar het persbericht. Nergens wordt een beperking benoemd.

Met vr gr. Marco

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 25, 2025

Hi ​@Marco 1969, wat jammer dat dit voor jou allemaal zo onduidelijk verlopen is 😕

Tot 1 november, was verbinden met een satelliet altijd érg duur en adviseerden wij om roaming helemaal uit te zetten als je met een ferry zou gaan. Nu hebben we deze overeenkomst met Tampnet, waardoor het alléén via dat netwerk, zonder bijkomende kosten kan. Erg mooi natuurlijk, maar als je hier niet goed van op de hoogte bent, kan het alsnog mis gaan. Ik wil je aanraden om jouw situatie nog eens aan onze telefonische klantenservice voor te leggen, zodat ze met je mee kunnen kijken naar de manier waarop jij te zien hebt gekregen dat automatisch het gratis netwerk gekozen zou worden. Dat gebeurt namelijk absoluut niet automatisch, dus als ergens een fout in onze communicatie staat, dan willen we dat graag weten! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 26, 2025

Hallo Maja,

Ik heb via de helpdesk een vrij standaard antwoord gekregen waar je niets mee kan. Daarentegen via de persvoorlichter reageerde een andere afdeling die het herkende en het keurig opgelost heeft.

Desondanks zet ik voortaan alles uit aangezien als je ziet waarmee je verbonden bent, en het is geen KPN bv, het al te laat is. Die 60 euro plus ging in minder dan 1 minuut er doorheen.

Buiten dat ik alles uitzet via vliegtuig modus, ook die sms gestuurd dat ik nooit kosten kan maken.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 26, 2025

Ah, er is dus wel een oplossing geboden? Dat is fijn om te horen ​@Marco 1969 😊

Heel verstandig om ook de sms te versturen, dan kan je niet weer voor dit soort verrassingen komen te staan!