Skip to main content

Goedenavond, 

 

Wij gaan over enkele dagen op reis naar Turkije. 

Aangezien ik nogal verontrustende berichten hier zie vraag ik even jullie advies. 

Ik begrijp dat ik het beste een bundel kan bestellen als ik nog in Nederland ben, het liefste voor vertrek vanuit huis.

Ik heb ergens gelezen dat ik mezelf kan beschermen tegen onnodige kosten buiten de EU door iets naar een bepaald nummer te smsen, maar dit vind ik helaas niet meer terug.  Kan ik daarmee bv ook voorkomen dat ik gebeld word door iemand waardoor ik onnodige onkosten krijg ik Turkije? 

Op de vliegtuigstand zetten werkt natuurlijk niet, want dan kan ik ook niet met wifi verbinden of de Turkije bundel gebruiken. Maar hoe ontkom ik er dan aan dat ik niet gebeld of gesmst kan worden? En als ik roaming uitzet dan kan ik de Turkije bundel ook niet gebruiken, maar uiteraard wel langzamer opmaken door deze af en toe uit te zetten.

Krijg je in Turkije ook van zo'n reclame smsjes die in dit geval dan ook een hoop kosten?

Kan ik de Turkije bundel in de kpn app zien zodat ik een beter overzicht heb hoever ik deze op heb na enkele dagen?

Graag jullie hulp hierbij aangezien ik natuurlijk geen rekeningen van 60 euro p.p. wil krijgen.  😁

Hallo @LizzyHH ,

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Meer informatie: 

Binnen Europa maak je gebruik van jouw eigen bundel, zonder extra kosten. Maar let op: buiten de EU gelden er andere tarieven en dan is een buitenlandbundel vaak een goedkopere optie.

 

Let op in grensgebieden

Zoals gezegd, als roaming aan staat op jouw toestel, dan maakt jouw mobiel verbinding met één van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk.

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

Roaming op je smartwatch

Meer informatie over roaming op je Apple Watch of Samsung Watch via multisim lees je in ons Multisim artikel.

 

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over twee factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op één factuur. 
 

bron:

 


@LizzyHH er is ook een andere Nederlandse telefoonprovider waarbij Turkije wel in de EU bundel valt. 


Noordzee heel erg bedankt voor je antwoord. 

Ik heb de bescherming gisteren aangezet en dit net telefonisch door KPN laten bevestigen dat de bescherming ook daadwerkelijk aan staat. Hier krijg je namelijk geen sms van. 

Nu heb ik de Turkije bundel bestelt, deze is al in werking.

Ne even te zoeken heb ik de bundel ook in mijn kpn app gevonden. 

Mobiel > mijn bundels> buiten eu. 

 

Bedankt voor de hulp. 


@LizzyHH houdt er rekening mee dat het dus enkel een databundel is. Bellen gaat niet uit deze bundel. 

 


Dat had ik inderdaad gezien. 

Bellen doen we dus via WhatsApp 😄

Dank je voor de tip.


Reageer