Skip to main content
Beantwoord

Afbetaling toestel bij overstap ivm wijzigen algemene voorwaarden

• May 22, 2026
  • 4 reacties
  • 58 keer bekeken

Goedenavond,

Vanavond contact gehad met de klantenservice van KPN omdat ik graag wil overstappen met mijn mobiele abonnementen ivm de wijziging in de algemene voorwaarden. 

De medewerker aan de telefoon geeft door dat ik mijn toestel krediet in 1x moet aflossen en dat ik anders niet kan overstappen.  Hier in de community lees ik vaker terug dat dit niet heg geval is en dat ik mijn toestel gewoon maandelijks kan blijven afbetalen en toch je abonnement overzetten naar een andere provider

Nu wil ik natuurlijk niet toch onverwachts met hoge kosten komen te zitten. Hoe kan ik mijn overstap regelen en heb ik de zekerheid dat ik mijn toestel gewoon maandelijks kan blijven afbetalen.

Ik vind het namelijk niet normaal dat ik als klant met hoge afbetalingskosten van heg toestel krediet kom te zitten omdat KPN wat in zijn algemene voorwaarden verandert. Want als deze niet veranderd worden zou ook niet willen overstappen.

Hopelijk krijg in snel een reactie op mijn vraag.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@glenda12 als je overstapt naar een andere provider met nummerbehoud, loopt je toestelkrediet gewoon door, staat los van het mobiele abo.

Zeg je je abo op, zodat je nummer vervalt, moet je bij einde abo eerst alles aflossen.

Duidelijk zo?

4 reacties

JanD
Superuser
  • Antwoord
  • May 22, 2026

Beste ​@glenda12 als je overstapt naar een andere provider met nummerbehoud, loopt je toestelkrediet gewoon door, staat los van het mobiele abo.

Zeg je je abo op, zodat je nummer vervalt, moet je bij einde abo eerst alles aflossen.

Duidelijk zo?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 22, 2026

Beste Jan,

Bedankt voor je reactie. Jouw antwoord is duidelijk maar waarom blijven ze dan bij de klantenservice zeggen dat het wel in 1x afbetaald moet worden? En hoe dien ik de overstap dan te regelen en weet ik hierbij zeker dat ik niet nog een rekening van de resterende maanden toestel krediet ontvang?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 23, 2026

Jouw antwoord is duidelijk maar waarom blijven ze dan bij de klantenservice zeggen dat het wel in 1x afbetaald moet worden? 

Het is helemaal niet duidelijk. In algemene kredietvoorwaarden van KPN staat onder 8.2.i

8.2 Het openstaande bedrag is in het geheel opeisbaar op de dag dat minimaal een van de volgende situaties zich voordoet:

i. de overeenkomst met betrekking tot het gekoppelde abonnement of een andere gekoppelde dienst wordt ontbonden of vernietigd of er gebruik wordt gemaakt van een opzegrecht; of de Contractant maakt gebruik van het herroepingsrecht ten aanzien van het gekoppelde abonnement

Dat betekent KPN kan (moet niet) het hele restende bedrag in een keer opeisen. In dit geval moet je het toestelkrediet vervroegd aflossen en in een keer betalen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@glenda12, ik kan je bevestigen dat bij een overstap met nummerbehoud de afbetalingen voor je toestel gewoon maandelijks doorlopen. Je kunt er wel voor kiezen hem vroegtijdig af te betalen maar dat is in dit geval niet verplicht.