Skip to main content
Antwoord

Alle bellers worden als onbekende beller weergegeven op mijn CrossCall Core M5

• September 12, 2025
  • 11 reacties
  • 100 keer bekeken

Boogaard Rolf
Nieuwkomer

Sinds de vorige update van mijn Androidtelefoon, een CrossCall Core M5, krijg ik bij alle inkomende gesprekken in mijn beeld “onbekende beller”. Dit geldt ook voor de bellers die in mijn contactenlijst staan. Alle oplossingen die met instellingen te maken hebben, heb ik al geprobeerd. Sim-kaart in ander oud toestel (Samsung G3) werkt wel, krijg dan gewoon beller-ID.  Toestel terug naar fabrieksinstelling werkt ook niet.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Boogaard Rolf 

Welkom op de community van KPN.

Ik denk dat je het moet zoeken bij je nieuwe smartphone CrossCall Core M5 zelf.

Het ligt in elk geval niet aan je simkaart van KPN, aangezien je wel gewoon nummerherkenning hebt als je de simkaart in de Samsung G3 gebruikt.
Daarnaast staat nummerherkenning op alle simkaarten van KPN standaard aan.

Mijn advies zou daarom ook zijn, neem contact op met de fabrikant van CrossCall Core M5, en vraag aan hen waarom nummerherkenning niet werkt op hun toestel.
Zie kennen hun toestel als geen ander, en kunnen jouw hierbij dus het beste helpen.

Aangezien CrossCall een Frans fabrikant is van smartphones, zijn ze alleen op een Frans telefoonnummer te bereiken: +33 - 9 69 32 23 19

Bereikbaar: Maandag tot en met Vrijdag van 8:30 tot 12:00 uur

Het bellen naar een Frans telefoonnummer, valt bij KPN gewoon binnen jouw bel-bundel of onbeperkt bellen, dus er zijn géén extra kosten hieraan verbonden.
Je moet dus bellen via jouw KPN abonnement!

Daarnaast moet je Frans of Engels kunnen spreken.

Je kunt ook gewoon met ze chatten, dat is vaak wat gemakkelijker en toegangelijker.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op hun chat-pagina: CrossCall via Chat

Het merk CrossCall is in Nederland vrij onbekend, hierdoor zijn er maar heel weinig personen die een smartphone hebben van deze fabrikant, en je hierbij goed kunnen helpen.
Vandaar dat contact met de fabrikant dan het beste is.

11 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Boogaard Rolf 

Welkom op de community van KPN.

Ik denk dat je het moet zoeken bij je nieuwe smartphone CrossCall Core M5 zelf.

Het ligt in elk geval niet aan je simkaart van KPN, aangezien je wel gewoon nummerherkenning hebt als je de simkaart in de Samsung G3 gebruikt.
Daarnaast staat nummerherkenning op alle simkaarten van KPN standaard aan.

Mijn advies zou daarom ook zijn, neem contact op met de fabrikant van CrossCall Core M5, en vraag aan hen waarom nummerherkenning niet werkt op hun toestel.
Zie kennen hun toestel als geen ander, en kunnen jouw hierbij dus het beste helpen.

Aangezien CrossCall een Frans fabrikant is van smartphones, zijn ze alleen op een Frans telefoonnummer te bereiken: +33 - 9 69 32 23 19

Bereikbaar: Maandag tot en met Vrijdag van 8:30 tot 12:00 uur

Het bellen naar een Frans telefoonnummer, valt bij KPN gewoon binnen jouw bel-bundel of onbeperkt bellen, dus er zijn géén extra kosten hieraan verbonden.
Je moet dus bellen via jouw KPN abonnement!

Daarnaast moet je Frans of Engels kunnen spreken.

Je kunt ook gewoon met ze chatten, dat is vaak wat gemakkelijker en toegangelijker.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op hun chat-pagina: CrossCall via Chat

Het merk CrossCall is in Nederland vrij onbekend, hierdoor zijn er maar heel weinig personen die een smartphone hebben van deze fabrikant, en je hierbij goed kunnen helpen.
Vandaar dat contact met de fabrikant dan het beste is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 14, 2025

Hallo ​@Boogaard Rolf ,

Probeer dit eens: 

Ga naar instelling, dan verbindingen daarna mobiele netwerken en dan bellen via 4g of 5g uitzetten en netwerkmodus automatische verbinding kiezen en dan werkt het weer.  

Of switch tussen de verschillende mogelijkheden.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hallo ​@Boogaard Rolf ,

Probeer dit eens: 

Ga naar instelling, dan verbindingen daarna mobiele netwerken en dan bellen via 4g of 5g uitzetten en netwerkmodus automatische verbinding kiezen en dan werkt het weer.  

Of switch tussen de verschillende mogelijkheden.

Hoi ​@Noordzee 

Het is een goede oplossing die je aandraagt, en dit zou inderdaad kunnen werken.
Maar dan nog blijft het zo, dat nummerherkenning ook gewoon moet werken als VoLTE (bellen via 4G) gewoon aanstaat, zoals het ook hoort te zijn.

Want als je VoLTE volledig uitzet, dan val je bij bellen terug op het verouderde 2G netwerk en kun je ook niet even wat opzoeken (op het internet) terwijl je aan het bellen bent.

Op de iPhone (Apple) kun je VoLTE niet eens meer uitzetten als gebruiker, je kunt op de iPhone alleen nog switchen tussen het 4G en 5G netwerk voor zowel bellen en data.
iPhone gebruikers kunnen dus niet meer kiezen voor het 2G of 3G netwerk, daar kiest de iPhone automatisch en alleen voor als er echt geen 4G of 5G dekking aanwezig is.

Boogaard Rolf
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 14, 2025

Bedankt voor de reacties. Helaas nog geen resultaat. Als ik bellen via 4G uitzet, dan gaat mijn telefoon automatisch naar voice-mail en krijg ik nog steeds de melding ‘onbekend’.
Heb nu ook geprobeerd met 4G uitgezet en 2G toestaan, dan geeft hij wel nummerherkenning. Is vreemd omdat dit minder veiligheid bied. 
Als jullie nog andere ideeen hebben dan hoor ik dit graag.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • September 14, 2025

Mss is door de update de rechten van contacten gewijzigd en heeft de telefoon geen toegang meer tot je contacten. Zoek dus naar contacten in rechtenbeheer en kijk in het rijtje toegestaan 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Bedankt voor de reacties. Helaas nog geen resultaat. Als ik bellen via 4G uitzet, dan gaat mijn telefoon automatisch naar voice-mail en krijg ik nog steeds de melding ‘onbekend’.
Heb nu ook geprobeerd met 4G uitgezet en 2G toestaan, dan geeft hij wel nummerherkenning. Is vreemd omdat dit minder veiligheid bied. 
Als jullie nog andere ideeen hebben dan hoor ik dit graag.

Hoi ​@Boogaard Rolf 

Ik zou dan toch even de aankomende week contact opnemen met de fabrikant, dat is de kortste weg en de hulplijn voor problemen met hun smartphones.

In mijn vorige reactie heb ik het telefoonnummer van de fabrikant (CrossCal) vermeld, en een link naar naar de chat van CrossCal.

Want nummerherkenning zou ook gewoon moeten werken als je VoLTE en 4G hebt aanstaan, wetende dat het 2G netwerk in 2027 wordt uitgeschakeld en je daar niet meer op kunt terug vallen.
CrossCall is de fabrikant van je toestel, dus die moet het sowieso weten.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 14, 2025

Ik kwam met deze suggestie omdat die optie (eigenlijk de keuze "automatisch") in het verleden wel eens geholpen heeft bij soortgelijke vragen. 

Het is sowieso een probleem wat door de software van jouw toestel wordt veroorzaakt.  

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Boogaard Rolf, welkom op onze community! Ik heb dit merk en toestel niet eerder voorbij zien komen. Bevalt ie?

Ik zie dat er al goed meegedacht wordt, VoLTE uitzetten is ook het eerste waar ik aan denk. Ik heb er verder niet specifiek een verklaring voor.
Heb je de fabrikant of verkoper nog gesproken?

Boogaard Rolf
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 15, 2025

Heb een mail naar de fabrikant gestuurd, zal melden als er reactie komt en eventueel de aangedragen oplossing.

Boogaard Rolf
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 7, 2025

Ik heb contact gehad met de helpdesk van Croscall. Zij gaven mij in eerste instantie onderstaand advies.

Het gedrag dat u beschrijft – de weergave 'Onbekende beller' voor alle inkomende VoLTE-oproepen – houdt waarschijnlijk verband met de manier waarop het identificatieprotocol op het 4G-netwerk wordt afgehandeld. Hier zijn de stappen die we aanbevelen om deze situatie te verhelpen:

? Oplossingsstappen

1. Wat is uw huidige provider in Nederland? Sommige providers ondersteunen nummerherkenning via VoLTE niet op alle modellen. Het is belangrijk om te controleren of de Core M5 compatibel is met de VoLTE-diensten van uw provider.

2. Netwerkinstellingen en APN's resetten : reset uw netwerkinstellingen via: Instellingen > Systeem > Resetten > Netwerkinstellingen resetten . Hiermee worden uw toegangsinstellingen (APN's) en VoLTE-configuraties hersteld.

3. Frequentiebanden controleren: Als u bent overgestapt naar een lokale Nederlandse operator, controleer dan of de gebruikte frequentiebanden (bijv. B3, B7, B20) worden ondersteund door de Core M5. Incompatibiliteit kan leiden tot VoLTE-storingen, waaronder het ontbreken van de beller-ID.

4. Volledige reset zonder automatisch herstel. Als u het apparaat reset maar een Google-back-up terugzet, kunnen beschadigde instellingen opnieuw worden geïmporteerd. Wij adviseren:

• Reset het apparaat zonder de back-up te herstellen.

• Configureer de telefoon handmatig opnieuw.

• Installeer apps rechtstreeks opnieuw vanuit de Play Store.

• Importeer contacten via Google of SIM-kaart, zonder automatisch herstellen te gebruiken.

Als het probleem na het uitvoeren van deze stappen nog steeds bestaat, verzoeken wij u de volgende informatie naar ons te sturen:

• Naam van uw huidige provider.

• Android-versie en beveiligingspatch geïnstalleerd.

• Exact gedrag waargenomen (bijv. identificatie alleen afwezig bij 4G).

• IMEI-nummer (al verstrekt: 355781980939553).

Wij staan ​​tot uw beschikking voor verdere assistentie.

Helaas bleek dit niet te werken, vervolgens kreeg ik onderstaande reactie terug.

Wat betreft het probleem dat u ervaart bij het bellen met uw CORE-M5 4/64GB, vermoeden wij dat dit te maken heeft met de nieuwste versie van Android 14 die u gebruikt en die uit voorzorg is stopgezet.

De terugkeer staat gepland voor binnenkort (nog geen specifieke datum, maar waarschijnlijk ergens tussen half en eind oktober, als we geen nieuwe versies uitbrengen).

Wij nodigen u uit om geduldig te zijn en beschikbaar te blijven voor verdere informatie,

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ohh wat goed uitgebreid, bedankt voor je terugkoppeling. Houd je ons op de hoogte?