Skip to main content

Goedendag,

Nu ben ik bezig met het opstellen van een thuis VPN maar met alle VPN protocollen OPENVPN (tcp) Wireguard (udp) Is me download veel trager dan de download van me 4g zonder VPN. Nu weet ik dat de VPN altijd trager is dan zonder VPN maar de download via 4G is 300Mbps en met VPN 18-22 Mbps de upload snelheid veranderd helemaal tot amper iets die blijft altijd rond de 60 Mbps met VPN en zonder. Ik heb geprobeerd met een andere VPN provider (Proton VPN) daarmee het zelfde resultaat. (server getest op 1gbps fiber van KPN en heb daar zoiezo meer dan 600Mbps mee) zodat ik weet dat het niet aan mijn VPN zelf ligt. Een kenis van mij heeft ook 1Gbps Fiber (van Odido) en die haalt zo down en up 300mbps over mijn eigen VPN. Dit gebeurt op 2 telefoons met daarop 4G/5G Mobiel en die hebben hetzelfde probleem. Het thuisnetwerk snelheid is 1Gbps up en down. Ook heb ik de APN advancedinternet en IPV4 Only daarmee hetzelfde probleem.

Is er een manier om dit op te lossen?

Geteste telefoons:
 

  • Samsung galaxy S21 FE
  • Sony Xperia 5 II

Hoi Mechteld, welkom bij de Community. In mijn ervaring is een VPN inderdaad aanzienlijk trager dan een “onbeschermde” verbinding. Mijn ervaring is dan ook dat het vaak aan de serverkant ligt van de verbinding en daar heb ik niet veel invloed op moet ik bekennen. Vaak zijn er voor de verschillende VPN-diensten diverse servers beschikbaar. Je kan nog even testen of een andere server sneller is.


Een kenis van mij heeft ook 1Gbps Fiber (van Odido) en die haalt zo down en up 300mbps over mijn eigen VPN. 

Dus uw VPN server verplaatst u naar de kennis en sluit hem daar achter het Odido modem aan?

Op wat voor hardware heeft u de VPN server geïnstalleerd? 


Een kenis van mij heeft ook 1Gbps Fiber (van Odido) en die haalt zo down en up 300mbps over mijn eigen VPN. 

Dus uw VPN server verplaatst u naar de kennis en sluit hem daar achter het Odido modem aan?

Op wat voor hardware heeft u de VPN server geïnstalleerd? 

Ik heb de server niet verplaatst, maar me kennis gevraagd of hij met mijn vpn kan verbinden. De hardware is een server die windows 10 pro draaid en daarop openvpn, softether en wireguard in een hyper-v virtual machine.


Hoi Mechteld, welkom bij de Community. In mijn ervaring is een VPN inderdaad aanzienlijk trager dan een “onbeschermde” verbinding. Mijn ervaring is dan ook dat het vaak aan de serverkant ligt van de verbinding en daar heb ik niet veel invloed op moet ik bekennen. Vaak zijn er voor de verschillende VPN-diensten diverse servers beschikbaar. Je kan nog even testen of een andere server sneller is.

Het is met alle servers, dit probleem was er trouwens niet met odido mobiel 4/5G. Ik snap dat er veel los is met een VPN alleen er zou na mijn weten en met me oude odido abbonoment niet zo veel moeten zijn en max tot de 50% loss. Want zodra ik op een wifi netwerk zit met 100mbps up en down met alle vpn's haal ik zoiezo meer dan 85mbps.

 

Alvast bedankt voor julie hulp!


Ik heb het probleem gevonden! Ik heb de APN alleen aangepast blijkbaar is dat een probleem als ik echt een nieuwe aanmaak met advancedinternet heb ik 150mbps. 

 

Dankjuliewel voor de reacties!

 

EDIT: Het is alleen dus als ie met 5G verbonden is zodra ik 5g uitzet is de snelheid goed.


Kijk dat zijn goede berichten @Mechteld_81. Dat is inderdaad een APN die wat minder “dicht” staat. Fijn dat je dan betere resultaten haalt en dat je dit nog even hebt gedeeld!