Skip to main content

Weet iemand waarom applewatch (volte) niet werkt in Slovenië? Volgens medewerker bij kpn klantenservice zou het moeten werken. 
applewatch springt na opstarten kort op mobitel maar vervolgens geen bereik.

(Iphones hebben hier wel 4g bereik)

Als de netwerkprovider in Slovenië geen VolTE ondersteunt dan zal het niet gaan werken.

 


Dat ondersteunen ze uiteraard 


Dat ondersteunen ze uiteraard 

Is de roaming partner van KPN dan Telekom Slovenië?


Mijn kpn telefoon gaat op mobitel netwerk (onderdeel van telekom.si) en die hebben op hun website dat ze volte ondersteunen


Hoi @Samni 

Slovenië valt binnen de EU, waarbij de mobiele providers zich moeten houden aan de roaming-afspraken die in Brussel zijn opgelegd.

Je kunt dus van alle beschikbare mobiele netwerken gebruik maken als KPN klant, waaronder de volgende netwerken:

  • Telecom
  • O2 

Beide netwerken ondersteunen ook het gebruik van Apple Watch via 4G, dat heb ik even voor je opgezocht op de website van Apple.
Dus het zou dus moeten werken, dus de medewerker van KPN heeft je de juiste informatie gegeven.

Mobitel ondersteund geen Apple Watch!

Ga in je Apple Watch naar mobiel netwerk, en laat hem handmatig zoeken naar Telecom of O2, en selecteer dan één van beide mobiele netwerken.


Misschien alleen nog voor tmobile US klanten..


Mijn kpn telefoon gaat op mobitel netwerk (onderdeel van telekom.si) en die hebben op hun website dat ze volte ondersteunen

Maar ondersteunen ze ook roaming op VolTE want dat doen nog maar heel weinig providers?


Dat ondersteunen ze uiteraard 

Is de roaming partner van KPN dan Telekom Slovenië?

Hoi @wjb 

Als KPN klant zou je gewoon gebruik moeten kunnen maken, van het mobiele netwerk van Telekom.


Dat ondersteunen ze uiteraard 

Is de roaming partner van KPN dan Telekom Slovenië?

Hoi @wjb 

Als KPN klant zou je gewoon gebruik moeten kunnen maken, van het mobiele netwerk van Telekom.

Niet als KPN geen roaming overeenkomst heeft met Telekom Slovenië.


Mijn kpn telefoon gaat op mobitel netwerk (onderdeel van telekom.si) en die hebben op hun website dat ze volte ondersteunen

Maar ondersteunen ze ook roaming op VolTE want dat doen nog maar heel weinig providers?



​​​​​

Hoi @wjb 

Roaming met een Apple Watch, kan in Slovenië alleen op de mobiele netwerken van Telekom en O2.
Dit staat ook keurig vermeld op de website van Apple.

Alle andere mobiele netwerken in Slovenië, ondersteunen het gebruik van Apple Watch nog niet, ook als ze al VoLTE aanbieden.

Het gebruik van Apple Watch verloopt via een speciaal stukje 4G netwerk, namelijk M-LTE.
Ook klanten van KPN met een Apple Watch met multisim zitten op het M-LTE netwerk van KPN.


Michel.uit.Arnhem schreef:

Roaming met een Apple Watch, kan in Slovenië alleen op de mobiele netwerken van Telekom en O2.
Dit staat ook keurig vermeld op de website van Apple.

Dan houdt het dus op als KPN geen roaming overeenkomst met die providers heeft.


Hoi @wjb 

Sinds de huidige roaming regels vanuit Brussel, kun je als Europeaan op elk mobiel netwerk binnen de EU roamen, zodat je altijd en overal (mits er bereik is uiteraard) kunt bellen en internetten zoals in Nederland.

De roamingafspraken van jaren geleden bestaan niet meer, toen had je nog speciale (voordeel-) mobiele netwerken waar je gebruik van kon maken als KPN klant.
Sinds de regels vanuit Brussel bestaan, werken alle mobiele netwerken binnen de EU gezamenlijk qua roaming.


@Michel.uit.Arnhem Ah helder en dank voor de duidelijke uitleg. Helaas kan je op de apple watch niet handmatig een carrier kiezen alleen automatisch. Ik ga even proberen of hij vanzelf switcht na een tijdje als ik het aanpas op de verbonden iphone..


Sinds de huidige roaming regels vanuit Brussel, kun je als Europeaan op elk mobiel netwerk binnen de EU roamen, zodat je altijd en overal (mits er bereik is uiteraard) kunt bellen en internetten zoals in Nederland.

Heb je een bron want naar mijn weten is het nog altijd zo dat providers afspraken maken met roaming partners en dat je alleen via de netwerken van die roaming partners met Internet kunt verbinden. Ik zou het ook zeer vreemd vinden als dat niet zo was. Ook in Nederland kan je niet van netwerken van andere providers gebruik maken dus zou ik niet weten waarom dat in het buitenland wel zo zou moeten zijn. Het zou ook wel heel vreemd zijn voor de internationale spelers zoals Vodafone en T-Mobile.


@wjb ik merk wel met iphone dat ik handmatig kan wisselen ja naar alle andere operators 


@wjb ik merk wel met iphone dat ik handmatig kan wisselen ja naar alle andere operators 

Maar of het daarmee gaat werken hangt mijns inziens toch echt af of KPN een roaming overeenkomst heeft met die provider.


Hoi @wjb 

Hierbij de link, naar de afspraken rondom roaming binnen de EU, opgesteld door de Europese Commissie in Brussel: Nieuwe roamingregels voor reizigers binnen de EU
Hier vind je alle geldende regels omtrent roaming binnen de gehele EU.


Hoi @wjb 

Hierbij de link, naar de afspraken rondom roaming binnen de EU, opgesteld door de Europese Commissie in Brussel: Nieuwe roamingregels voor reizigers binnen de EU
Hier vind je alle geldende regels omtrent roaming binnen de gehele EU.

Zoals ik al dacht, geen verplichting dus om roaming via alle buitenlandse providers aan te bieden. Dat lijkt me ook volstrekt logisch.


Hoi @wjb 

Hierbij de link, naar de afspraken rondom roaming binnen de EU, opgesteld door de Europese Commissie in Brussel: Nieuwe roamingregels voor reizigers binnen de EU
Hier vind je alle geldende regels omtrent roaming binnen de gehele EU.

Zoals ik al dacht, geen verplichting dus om roaming via alle buitenlandse providers aan te bieden. Dat lijkt me ook volstrekt logisch.

Hoi @wjb 

Altijd leuk om met jouw in discussie te gaan, en dat meen ik oprecht.
Maar daar heeft de TS niets aan, dus ik hou het hierbij.


Helaas krijg ik het niet werkend. Op bijbehorende iphone gekozen voor A1 SI, TELEMACH of MOBITEL en dit past niets aan op de watch. Toen we net aankwamen in het land een paar dagen gelenden deed de watch het trouwens heel kort even op mobitel. Echt een paar seconden 


Hoi @Samni 

Heel vervelend voor je, dat het niet wilt werken op je Apple Watch.
De providers die je nu benoemd ken ik voor de rest niet, want ik ben zelf nog nooit in Slovenië geweest.

Je zou nog kunnen proberen om je Apple Watch een keer te resetten, om te zien of het dan wel gaat werken, maar garantie kan ik je natuurlijk niet geven.

Apple zelf, zegt het volgende (misschien heb je daar nog wat aan):

Internationale roaming met de Apple Watch
 

Met watchOS 9.1 en nieuwer is internationale roaming beschikbaar op Cellular-modellen van de Apple Watch Series 5 en nieuwer, Apple Watch SE en nieuwer en Apple Watch Ultra. 

Als je op de Apple Watch gebruik wilt maken van internationale roaming, neem je contact op met de mobiele aanbieder voor je iPhone om de Watch te laten toevoegen aan het roamingabonnement voor je iPhone. Internationale roaming met de Apple Watch werkt alleen als je aanbieder VoLTE en roaming ondersteunt. Niet alle aanbieders ondersteunen internationale roaming op de Apple Watch, en de dekking in andere landen is afhankelijk van je aanbieder.

Als je internationale roaming wilt inschakelen, open je de Instellingen-app op de Apple Watch. Tik op 'Mobiel netwerk' en schakel vervolgens Dataroaming in.


Hebben de netwerken in Slovenië wel M-LTE ? Voor het gebruik van smartwatches?

Alleen VoLTE is onvoldoende.


Alleen Telekom Slovenië biedt VoLTE roaming en ook zij hebben dat pas zeer recent geïntroduceerd. (klik)

@Samni, Kan jij op jouw iPhone kiezen voor de provider “Telekom Slovenië”?


Hebben de netwerken in Slovenië wel M-LTE ? Voor het gebruik van smartwatches?

Alleen VoLTE is onvoldoende.

Weet je zeker dat een Apple Watch LTE-M nodig zou hebben?

Naar mijn weten is VoLTE roaming voldoende.


wjb schrijft: 

Weet je zeker dat een Apple Watch LTE-M nodig zou hebben?

Naar mijn weten is VoLTE roaming voldoende.

@Michel.uit.Arnhem  wel. Ik heb die informatie uit zijn eerdere bericht hier.

https://forum.kpn.com/mobiel-15/applewatch-slovenie-werkt-niet-615948?postid=1955960#post1955960


Reageer