Skip to main content

Weet iemand waarom applewatch (volte) niet werkt in Slovenië? Volgens medewerker bij kpn klantenservice zou het moeten werken. 
applewatch springt na opstarten kort op mobitel maar vervolgens geen bereik.

(Iphones hebben hier wel 4g bereik)

wjb schrijft: 

Weet je zeker dat een Apple Watch LTE-M nodig zou hebben?

Naar mijn weten is VoLTE roaming voldoende.

@Michel.uit.Arnhem  wel. Ik heb die informatie uit zijn eerdere bericht hier.

https://forum.kpn.com/mobiel-15/applewatch-slovenie-werkt-niet-615948?postid=1955960#post1955960

 

Hoi @PeterG 

Klopt volledig wat je zegt.
Apple Watch maakt gebruik van het M-LTE (+ VoLTE) netwerk om te kunnen werken.
Alleen VoLTE is onvoldoende.

Of Telekom Slovenië ook het M-LTE ondersteund kan ik niet zeggen, maar het is wel noodzakelijk voor een goede werking van Smartwatches op het 4G netwerk.


Apple Watch maakt gebruik van het M-LTE (+ VoLTE) netwerk om te kunnen werken.

Heb je een bron?



ik weet nu niet wat van bovenstaande berichten klopt want had vandaag weer eerste uren van de dag verbinding en rest van de dag niet…

 


Apple Watch maakt gebruik van het M-LTE (+ VoLTE) netwerk om te kunnen werken.

Heb je een bron?

 

Het Internet of Things (IoT) bestaat uit fysieke voorwerpen, zoals auto's, huishoudelijke apparaten en wearables, die met internet zijn verbonden en online gegevens kunnen verzenden.

Lees alles over LTE-M, op de volgende speciale KPN pagina: LTE-M connectiviteit (Bron KPN B.V.)
Inclusief actueel dekkingskaart van LTE-M van KPN

 


Apple Watch maakt gebruik van het M-LTE (+ VoLTE) netwerk om te kunnen werken.

Heb je een bron?

 

Het Internet of Things (IoT) bestaat uit fysieke voorwerpen, zoals auto's, huishoudelijke apparaten en wearables, die met internet zijn verbonden en online gegevens kunnen verzenden.

Lees alles over LTE-M, op de volgende speciale KPN pagina: LTE-M connectiviteit (Bron KPN B.V.)
Inclusief actueel dekkingskaart van LTE-M van KPN

Ik weet wat LTE-M is, maar ik was op zoek naar een bron waarin aangegeven wordt dat LTE-M een vereiste is voor de Apple Watch. Ik hoop dat je me die alsnog kunt geven.


Hoi @wjb 

 


Long Term Evolution Mobile (LTE-M) is de opvolger van 4G en de voorloper van 5G.
Met de live-gang van het nieuwe LTE-M netwerk kunnen zakelijke en consumenten aan de slag met slimme oplossingen (waaronder wearables zoals de smartwatch).
LTE-M maakt het mogelijk om apparaten aan het internet te verbinden met veel lager batterijverbruik dan gewone 2G/3G/4G- verbindingen.
KPN heeft overigens al een landelijk dekkend NarrowBand-Internet of Things (NB-IoT)-netwerk met de mogelijkheid om grotere hoeveelheden data te versturen en te ontvangen.
Daarnaast is het ook mogelijk spraak over het netwerk te sturen (Voice over LTE).

 


En opnieuw geen bron waaruit blijkt dat LTE-M een vereiste is voor de Apple Watch terwijl jij dat toch beweert.

En dan wetende dat de nieuwste Apple Watch zelfs UMTS (3G) ondersteunt vraag ik me echt af wat de bron is van jouw stelling.


Is dit niet waar Apple de vereiste aangeeft ?

Apple Watch Series 9

  • Model A2982 (41mm)
  • Model A2984 (45mm)

Apple Watch SE

  • Model A2725 (40mm)
  • Model A2724 (44mm)

Apple Watch Ultra 2

  • Model A2986

LTE

  • 1 (2100 MHz)
  • 2 (1900 MHz)
  • 3 (1800 MHz)
  • 4 (AWS)
  • 5 (850 MHz)
  • 6 (850MHz)
  • 7 (2600 MHz)
  • 8 (900 MHz)
  • 18 (800 MHz)
  • 19 (800 MHz)
  • 20 (800 DD)
  • 25 (1900 MHz)
  • 26 (800 MHz)
  • 28 (700 APT MHz)
  • 39 (TD 1900)
  • 40 (TD 2300)
  • 41 (TD 2500)
  • 66 (AWS-3)

UMTS

  • 2100 MHz
  • 1900 MHz
  • 1700/2100 MHz
  • 850 MHz
  • 900 MHz

 

International roaming with your Apple Watch

With watchOS 9.1 and later, international roaming is available on mobile models of Apple Watch Series 5 and later, Apple Watch SE and later, and Apple Watch Ultra.

To get international roaming on your Apple Watch, contact your iPhone network provider to add your watch to your iPhone mobile roaming plan. For international roaming to work on your Apple Watch, your network provider must support VoLTE and roaming. Not all network providers support international roaming on Apple Watch and coverage in other countries is determined by your network provider.

To turn on international roaming, open the Settings app on your Apple Watch. Tap Mobile, then turn on Data Roaming.

International roaming is not supported for mobile models of Apple Watch used in Family Setup.

To cover the LTE and UMTS bands used around the world, mobile models of Apple Watch come in regional models for the Americas, China mainland and Europe/Asia Pacific. Unlike iPhone, there isn't a worldwide Apple Watch model that supports all cellular bands used globally. Find out which network providers in your country or region offer cellular service for Apple Watch.

Bron: https://support.apple.com/en-in/119601


En opnieuw geen bron waaruit blijkt dat LTE-M een vereiste is voor de Apple Watch terwijl jij dat toch beweert.

En dan wetende dat de nieuwste Apple Watch zelfs UMTS (3G) ondersteunt vraag ik me echt af wat de bron is van jouw stelling.

UMTS inderdaad ook.


SaltyBart schreef:

Is dit niet waar Apple de vereiste aangeeft ?

En daar staat dus niets over LTE-M.


Voor LTE-M zijn de volgende banden in Nederland in gebruik: 58 en 20 en LTE-M banden 2, 3, 4, 12, 13 en 28 zijn beschikbaar.
KPN gebruikt voor LTE-M op dit moment de lage frequenties (Bron. KPN B.V.)

UPLINK DOWNLINK:

  • BAND 8: 880 – 915 925 – 960 
  • BAND 20: 832 – 862 791 – 821 
  • BAND 5: 824 – 849 869 – 894 

Zowel Band 8 (900 Mhz) als Band 20 (800 DD) worden gebruikt door de Apple Watch, als ook Band 5 (850 Mhz), refererend naar het lijstje dat mede forumlid @SaltyBart heeft geplaatst binnen deze topic, waarvoor hartelijk dank.


Maar dat wil niet zeggen dat een Apple Watch daarom dan ook LTE-M vereist om te kunnen werken.

Dat is simpelweg ook niet het geval en dat is waarschijnlijk ook waarom jij geen bron kunt geven.


SaltyBart schreef:

Is dit niet waar Apple de vereiste aangeeft ?

En daar staat dus niets over LTE-M.

Ja daar ben ik het mee eens..


Maar dat wil niet zeggen dat een Apple Watch daarom dan ook maar LTE-M vereist om te kunnen werken.

Dat is simpelweg ook niet het geval en dat is waarschijnlijk ook waarom jij geen bron kunt geven.

 

KPN is de bron, dat zet ik er keurig bij.
En als je mij niet wilt of kunt geloven is dat voor de rest prima, mij heb je er voor de rest niet mee.
Maar ik loop in elk geval geen onzin te verkondigen op het forum.
Daarnaast heb ik bij drie verschillende providers mogen werken, alwaar ik ook veel heb mogen leren en zaken heb opgestoken.

Misschien dat een moderator het nog wil bevestigen voor jouw.
 


Michel.uit.Arnhem schreef:

Maar ik loop in elk geval geen onzin te verkondigen op het forum.

Met alle respect maar dat doe je helaas dus wel. 

Michel.uit.Arnhem schreef:

Apple Watch maakt gebruik van het M-LTE (+ VoLTE) netwerk om te kunnen werken.
Alleen VoLTE is onvoldoende.

Of Telekom Slovenië ook het M-LTE ondersteund kan ik niet zeggen, maar het is wel noodzakelijk voor een goede werking van Smartwatches op het 4G netwerk.

LTE-M is helemaal geen vereiste voor de Apple Watch.


@wjb @Michel.uit.Arnhem De ProGuard Secure Positioning Watch is het enige smart watch met LTE-M in het moment, maar is ook nog niet te koop

https://www.nordicsemi.com/Nordic-news/2020/09/ProMOS-Technologies-employs-nRF9160


Ik ben een grote voorstander, om de discussie over het wel of niet gebruik maken van LTE-M op de Apple Watch te gaan beëindigen, aangezien dit voor de rest niets te maken heeft omtrent de vraagstelling van TS @Samni , en we allemaal onze eigen interpretatie en mening hierover hebben.

Als een moderator er nog op wilt reageren, is dat vanzelfsprekend prima.

Maar laten we nu weer on-topic gaan!

 


...en we allemaal onze eigen interpretatie en mening hierin hebben.

Ik houd me graag aan de feiten en dat is toch echt dat de Apple Watch geen LTE-M vereist. Dat betekent dus ook dat @Samni zijn Apple Watch (technisch gezien) zou moeten kunnen gebruiken op het netwerk van Telekom Slovenië en dus zeer waarschijnlijk ook op Mobitel (= Telekom) mits KPN een roamingovereenkomst met die providers heeft. Deze netwerken ondersteunen immers VoLTE en roaming.


het netwerk van Telekom Slovenië en dus zeer waarschijnlijk ook op Mobitel (= Telekom) mits KPN een roamingovereenkomst met die providers heeft. Deze netwerken ondersteunen immers VoLTE en roaming.

Daar heb ik twijfel over. Volgens Telekom Slovenije is the first Slovenian operator to introduce VoLTE mobile roaming for making calls over the LTE/4G network op 15. 5. 2024 (heel recent dus). Dan is waarschijnlijk geen andere provider met ondersteuning voor VoLTE en roaming


het netwerk van Telekom Slovenië en dus zeer waarschijnlijk ook op Mobitel (= Telekom) mits KPN een roamingovereenkomst met die providers heeft. Deze netwerken ondersteunen immers VoLTE en roaming.

Daar heb ik twijfel over. Volgens Telekom Slovenije is the first Slovenian operator to introduce VoLTE mobile roaming for making calls over the LTE/4G network op 15. 5. 2024 (heel recent dus). Dan is nog geen andere provider met ondersteuning voor VoLTE en roaming

Telekom Slovenië heeft dat inderdaad zeer recent geïntroduceerd en Mobitel is Telekom Slovenië en dus geldt dat wellicht ook voor Mobitel, het is immers hetzelfde bedrijf en hetzelfde netwerk.


Telekom Slovenië heeft dat inderdaad zeer recent geïntroduceerd en Mobitel is Telekom Slovenië en dus geldt dat wellicht ook voor Mobitel, het is immers hetzelfde bedrijf en hetzelfde netwerk.

OK, dan is de provider niet de oorzaak, om on-topic te blijven. KPN ondersteunt VoLTE+Roaming eerst vanaf WatchOS 10. Zoals op de screenshot te zien, heeft @Samni een Apple Watch Ultra, en deze heeft WatchOS 9. @Samni Heb je al jouw Smart Watch naar WatchOS 10 geüpdatet? 


Is een ultra 2 met op dit moment nieuwst beschikbare os. Nu (op andere plek in slovenie) heeft de hele nacht op telemach 4g gewerkt en op hiervoor geplaatste foto op mobitel dus. Alleen zie ik geen streepjes van bereik. Lijkt heel zwak te zijn terwijl de telefoons vol 4g hebben. Heel interessant allemaal


@Samni Apple Watch heeft VoLTE nodig om stand-alone te werken. Maar als je iPhone in de buurt is, gebruikt de watch jouw telefoon en hoeft geen mobiel verbinding te hebben. Zie ook hier 

Een Apple Watch gebruiken als je iPhone niet in de buurt is


OK, dan is de provider niet de oorzaak, ...

Sterker nog, die melding over dat Telekom Slovenië de eerste operator is met VoLTE roaming blijkt te gaan over dat Telekom Slovenië de eerste operator is met een VoLTE roamingovereenkomst voor op een buitenlands netwerk. VoLTE roamingovereenkomsten voor buitenlandse operators (zoals kPN) voor op haar eigen netwerk in Sloveniě heeft ze al langere tijd.


@TDN Yes dat begrijp ik uiteraard maar daar heb ik de watch niet voor. Gebruik hem sinds aanschaf zonder iphone


Reageer