Skip to main content
Beantwoord

ASN zegt dat KPN SMS-code blokkeert en dit niet kan oplossen

• December 31, 2025
  • 23 reacties
  • 248 keer bekeken

Ik heb sinds kort problemen met het wijzigen van mijn daglimiet bij de ASN-bank. Dit moet geverifieerd worden met een SMS-code, die echter niet aankomt. Volgens de ASN-bank is dit niet meer mogelijk, omdat KPN dit probleem niet wil en kan oplossen. Ik kan mij dit eigenlijk niet voorstellen, dat dit waar is.

De vraag is: moet ik nu van bank overstappen of van provider?

Agrith

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

1-1-2019? Dat is dan merkwaardig, want tot 20 december 2025 had ik nog SMS met gesproken SMS-code op mijn vaste telefoon Dit gebruikte ik ook nog op 10 dec voor digid zonder problemen.

Hoi ​@Agrith 

Waar community lid ​@JanD het over heeft, is heel iets anders dan waar jij het over hebt.
Voor 1 januari 2019 kon je nog sms’en naar een vaste telefoon, mist deze telefoon sms ontvangen ondersteunde, dus precies hetzelfde als van mobiel naar mobiel.

Waar jij gebruik van maakt, is “een code in gesproken woord” via een vaste telefoon of mobiel.
Je wordt dan gebeld, en een sprekende computer geeft jouw dan de verificatie code, zodat je bijvoorbeeld kunt inloggen met DigiD.
Deze functie werkt nog bij alle Nederlandse providers.

Deze functie werkt nog steeds, en is dus (nog) niet uitgeschakeld via de vaste telefoon of mobiel, en heeft ook niets te maken met een SMS bericht, aangezien dat in tekstvorm op het display van je mobiel telefoon te lezen is.

Ik ben het trouwens wel met ​@JanD eens, dat je beter de bankieren app van SNS (sinds 1 december 2025 officieel ASN) kunt downloaden op je smartphone, en daar met je gegevens op inlogt.
De bank app is zeer goed beveiligd, dus daar hoef je geen zorgen om te maken, en kun je zowel via je eigen WiFi netwerk gebruiken als via het mobiele netwerk van KPN.
Het inloggen vanachter een PC of Laptop is dan ook heel gemakkelijk, en een verificatie code via gesproken woord is dan niet meer nodig.

23 reacties

JanD
Superuser
  • December 31, 2025

Beste ​@Agrith gaat het om de ASN of de ASN/SNS??

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

@Agrith Ik zou zeggen 'kijk in SMS app, of KPN in spam (geblokkeerde) lijst staat. Ik heb ook ASN-bank en heeft nog nooit problemen SMS te ontvangen.’

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Agrith 

Ik denk dat de medewerker van de ASN Bank je verkeerde informatie heeft gegeven, omtrent een probleem wat KPN zou moeten oplossen.

Ik zelf zit namelijk ook bij de ASN Bank, en krijg alle sms'jes vanuit de ASN Bank keurig binnen, zelf vandaag (oudjaarsdag) kreeg ik alle bevestigingen vanuit de ASN Bank netjes binnen.

En aangezien mede community lid ​@TDN ook geen problemen heeft met het ontvangen van sms berichten vanuit de ASN Bank, moet je het probleem ergens anders gaan zoeken, zoals het checken van de SPAM en/of blokkerlijst in je smartphone.

Maar wat de medewerker jouw heeft verteld is dus niet waar!!

Of je naar een andere bank of provider moet overstappen, die keuze dien je echt zelf te maken, maar is in elk geval niet direct noodzakelijk.

Je zou ook een keer de netwerkinstellingen binnen jouw smartphone kunnen resetten, dat verhelpt ook veel problemen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 1, 2026

Dank voor de antwoorden. Het is ASN, vroeger SNS. Ik gebruik mijn smartphone niet voor bankzaken, maar uitsluitend één en dezelfde desktop voor bankzaken en een vaste telefoon voor SMS-codes.

JanD
Superuser
  • January 1, 2026

Wat ik lees is dat KPN op 1-1-2019 gestopt is met SMS naar vaste telefoon.

Ik heb zojuist ook geprobeerd een SMS te sturen naar mijn vaste telefoon, maar dat gaat dus niet, zoals ik al verwacht had,

Of andere providers dat nog wel ondersteunen weet ik niet ​@Agrith 

De oplossing is de SNS-app installeren op je telefoon.

Als je de bankzaken uitsluitend via de wifi op je mobiel en niet op de vreemde wifi buiten de deur gebruikt is dat veilig.

Buiten de deur bankzaken met je mobiel regelen kan heel veilig via 4G/5G.

dus je hoeft niet over te stappen van bank en van provider.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 1, 2026

1-1-2019? Dat is dan merkwaardig, want tot 20 december 2025 had ik nog SMS met gesproken SMS-code op mijn vaste telefoon Dit gebruikte ik ook nog op 10 dec voor digid zonder problemen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 1, 2026

Dat is dan blijkbaar wat anders dan SMS op de vaste lijn, wat al een poosje ter ziele is. Ik vermoed dat je opgebeld werd door een computer, die jou een code gaf.

Of dat je een code moest overtypen op het moment dat je automatisch gebeld werd. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Agrith 

Waar community lid ​@JanD het over heeft, is heel iets anders dan waar jij het over hebt.
Voor 1 januari 2019 kon je nog sms’en naar een vaste telefoon, mist deze telefoon sms ontvangen ondersteunde, dus precies hetzelfde als van mobiel naar mobiel.

Waar jij gebruik van maakt, is “een code in gesproken woord” via een vaste telefoon of mobiel.
Je wordt dan gebeld, en een sprekende computer geeft jouw dan de verificatie code, zodat je bijvoorbeeld kunt inloggen met DigiD.
Deze functie werkt nog bij alle Nederlandse providers.

Deze functie werkt nog steeds, en is dus (nog) niet uitgeschakeld via de vaste telefoon of mobiel, en heeft ook niets te maken met een SMS bericht, aangezien dat in tekstvorm op het display van je mobiel telefoon te lezen is.

Ik ben het trouwens wel met ​@JanD eens, dat je beter de bankieren app van SNS (sinds 1 december 2025 officieel ASN) kunt downloaden op je smartphone, en daar met je gegevens op inlogt.
De bank app is zeer goed beveiligd, dus daar hoef je geen zorgen om te maken, en kun je zowel via je eigen WiFi netwerk gebruiken als via het mobiele netwerk van KPN.
Het inloggen vanachter een PC of Laptop is dan ook heel gemakkelijk, en een verificatie code via gesproken woord is dan niet meer nodig.

• January 1, 2026

Ik ben heel benieuwd wat er aan de hand is in dit geval.
Er wordt door ASN gebeld met een 070 nummer en je hoort een nummer als spraak, wat kan daar mis gaan ?
Het nummer van 070 nummer van ASN is ondergebracht bij : “Colt Technology Services B.V.”.
Een van de veeeele voip aanbieders.
Op 25-06-2024 weg-geporteerd van KPN.
Dus dat is al een poosje geleden.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 5, 2026

Hoi ​@Agrith , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Allereerst mooi om te zien dat je al zoveel goede reacties hebt mogen ontvangen vanuit de Community, ik lees veel nuttige input!

Ik heb sinds kort problemen met het wijzigen van mijn daglimiet bij de ASN-bank. Dit moet geverifieerd worden met een SMS-code, die echter niet aankomt. Volgens de ASN-bank is dit niet meer mogelijk, omdat KPN dit probleem niet wil en kan oplossen. Ik kan mij dit eigenlijk niet voorstellen, dat dit waar is.

Nee, dit is ook niet waar. Zoals ​@Michel.uit.Arnhem al aangeeft, hij is ook klant bij deze bank en ontvangt hij gewoon de sms'jes. 

Als je de bankzaken uitsluitend via de wifi op je mobiel en niet op de vreemde wifi buiten de deur gebruikt is dat veilig.

Buiten de deur bankzaken met je mobiel regelen kan heel veilig via 4G/5G.

dus je hoeft niet over te stappen van bank en van provider.

Succes.

Hier kan ik me ook alleen maar bij aansluiten en zou je ook adviseren om dit advies op te volgen, volgens mij zouden daarmee alle problemen verholpen moeten worden die je nu ervaart! Laat je ons weten of je met deze informatie verder uit de voeten kunt? En mocht je onverhoopt ergens tegenaan lopen, laat het ons dan ook vooral weten!

• January 6, 2026

Beste ​@Agrith 

Werkt het inmiddels (weer) ?
Het gaat om een gewoon audio “gesprek” dus als dit :

Volgens de ASN-bank is dit niet meer mogelijk, omdat KPN dit probleem niet wil en kan oplossen.

van toepassing is dan is dat vreemd.
Dan zouden ook andere gesprekken van :

Het nummer van 070 nummer van ASN is ondergebracht bij : “Colt Technology Services B.V.”.

Niet meer door kpn worden doorgegeven.

Ik kan mij dit eigenlijk niet voorstellen, dat dit waar is.

Ik ook niet.

De vraag is: moet ik nu van bank overstappen of van provider?

Als het kpn ligt dan een andere telefoon aanbieder.
Kan iemand van kpn er meer over zeggen ?

Bij ons werkt het via een niet-kpn telefoon aanbieder zonder probleem.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 7, 2026

Als het kpn ligt dan een andere telefoon aanbieder.
Kan iemand van kpn er meer over zeggen ?

Bij ons werkt het via een niet-kpn telefoon aanbieder zonder probleem.

Hoi ​@KeesYagi , dit probleem ligt niet bij KPN. Zoals ​@TDN en ​@Michel.uit.Arnhem aangeven, zijn ze klant bij dezelfde bank en ontvangen zij wel gewoon sms berichten! 

• January 7, 2026

Dank voor je reactie, MAAR, het gaat bij de vraagsteller NIET om een SMS bericht.
Het is een gesproken tekstbericht van een 070 nummer naar een vast kpn nummer.
Er zou dus iets mis kunnen zijn (geweest) in de routering van “Colt Technology Services B.V.” naar kpn.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 8, 2026

Dank voor je reactie, MAAR, het gaat bij de vraagsteller NIET om een SMS bericht.
Er zou dus iets mis kunnen zijn (geweest) in de routering van “Colt Technology Services B.V.” naar kpn.

Helder ​@KeesYagi , ik snap nu wat je bedoelt, ik las even iets te snel. Als er echt iets mis zou zijn geweest in de routering, verwacht ik eerlijk gezegd wel dat we hier meer signalen over hadden ontvangen. Maar het helemaal uitsluiten kan ik het natuurlijk ook niet.

@Agrith , wat is op dit moment de stand van zaken? Zijn er nog ontwikkelingen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 9, 2026

Vandaag weer geprobeerd, maar kan nog steeds geen daglimiet wijzigen. Ook van de medewerker eer dezelfde riedel, dat er een storing is tussen ASN en KPN. N.a.v @KeesYagi, dat een ander bedrijf verantwoordelijk voor de routering, bleek hij dat niet te weten. Heb hem geadviseerd de ict-afdeling van ASN daar naar te laten kijken. Huh?

JanD
Superuser
  • January 9, 2026

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Zou het nog uitmaken hoe het gebelde vaste nummer bij de ASN Bank bekend is? Bijvoorbeeld gewoon 10 cijfers, of juist beginnend met +31?

Ikzelf zie op /zelf-regelen/contactgegevens-beheren “06 - xx xx xx xx” staan, met streepje en spaties, maar dat heb ik vast niet zelf zo ingevoerd. Ik weet niet of dat ook de plek is waar het nummer voor die spraakberichten ingesteld wordt; ikzelf gebruik verder de app.

• January 9, 2026

en een vaste telefoon voor [knip] codes.

Zie hier een vergelijkbaar probleem bij Simyo:

Dat gaat over SMS naar een mobiele telefoon en is dus NIET vergelijkbaar.

Ik heb sinds kort problemen met het wijzigen [..]

Vandaag weer geprobeerd, maar kan nog steeds geen daglimiet wijzigen.

Wij hebben voor elke actie een voorgelezen code nodig.

Ook van de medewerker eer dezelfde riedel, dat er een storing is tussen ASN en KPN.

Nou ja, het bedrijf waar ASN het nummer heeft ondergebracht dus.

N.a.v @KeesYagi, dat een ander bedrijf verantwoordelijk voor de routering,

Alle telefoonclubs gebruiken een centraal porteringsregister daar voor, maar ja eerder werkte het wel.

bleek hij dat niet te weten. Heb hem geadviseerd de ict-afdeling van ASN daar naar te laten kijken. Huh?

Vraag om een test oproep.
Of anders (toch maar) 

Dat bedrijf contacteren.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Vraag om een test oproep.
Of anders (toch maar) 

Dat bedrijf contacteren.

En, ​@Agrith, probeer het woord “SMS” te vermijden als je contact hebt. Iets als “beveiligings­code via mijn vaste nummer” voorkomt verdere verwarring. 🤓

Ikzelf zie op /zelf-regelen/contactgegevens-beheren “06 - xx xx xx xx” staan, met streepje en spaties, maar dat heb ik vast niet zelf zo ingevoerd. Ik weet niet of dat ook de plek is waar het nummer voor die spraakberichten ingesteld wordt

Dat blijkt inderdaad de goede plek:

Zorg dat je telefoonnummer klopt. Controleer het meteen in ASN Online Bankieren of de ASN-app onder Zelf regelen > Contactgegevens.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Ik neem aan dat nummer blokkeren niet kan door per ongeluk een knopje in te drukken tijdens een gesprek? (Ik zie het niet genoemd in de PDF die te vinden is bij de handleidingen onder “Vast Bellen”. Dat kan in een FRITZ!Box modem volgens mij wel.)

Volgens de website:

Nummer blokkeren voor vast en mobiel bellen

Blokkeer makkelijk inkomende en uitgaande gesprekken voor je vaste telefoonlijn. Dat doe je gewoon in MijnKPN.

Trouwens:

tot 20 december 2025 had ik nog SMS met gesproken SMS-code op mijn vaste telefoon Dit gebruikte ik ook nog op 10 dec voor digid zonder problemen.

Werkt DigiD nog wel? Je kunt bijvoorbeeld even testen op mijn.overheid.nl.

• January 9, 2026

Werkt DigiD nog wel? Je kunt bijvoorbeeld even testen op mijn.overheid.nl.

Goed idee maar ik vermoed geen verband, dat is een heel ander systeem, lijkt mij.
DigiD belt met een 088 nummer, op naam en registratie : baten-lastendienst Logius.

• January 13, 2026

Beste ​@Agrith 

Is er nog iets te melden over dit probleem ?
Ik ben zeer benieuwd, bvd.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 15, 2026

Hi Agrith, ik sluit ook even aan. Ik heb geprobeerd te achterhalen of wij dit ergens tegenhouden maar dit lijkt niet het geval. Het is namelijk een regulier telefoongesprek wat je ontvangt en dus niet een sms. Ik begrijp ook dat je gebruik maakt van je vaste nummer. 

Heb je de mogelijkheid om het telefoonnummer aan te passen bij de bank in een 06-nummer om te kijken of je dan wél het gesprek ontvangt? Verbeter me vooral als ik dit verkeerd begrijp.