Skip to main content
Vraag

Asus Rog Phone 5s belt via alleen via 2G

• July 7, 2026
  • 1 reactie
  • 19 keer bekeken

Black Shark
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Hoi, meer een vraag voor KPN zelf

Mijn telefoon belt alleen via 2G en het lijkt te maken te hebben met ontbrekende VoLTE-herkenning. Graag leg ik het hele verhaal in één keer voor, zodat jullie niet steeds terug hoeven te vragen.

Toestel: ASUS ROG Phone 5s
Model: ASUS_I005DA
Firmware/product: WW_I005D (internationale firmware)

Klacht: tijdens het bellen valt 4G weg, ik zie kort geen netwerk (streepjes), en daarna verschijnt een "E" (2G/EDGE). Ook heb ik regelmatig helemaal geen bereik.

Wat ik al zelf heb gecontroleerd:
- Via het testmenu *#*#4636#*#* de IMS-registratiestatus bekeken: deze staat op "niet geregistreerd". Bellen via LTE, bellen via wifi, videogesprekken en UT interface staan allemaal op "niet beschikbaar".
- Er is geen VoLTE-schakelaar te vinden in de instellingen van mijn toestel, ook niet via de zoekfunctie, en ook niet in het volledige mobiele-netwerkmenu.
- Het toestel draait op de nieuwste beschikbare firmware-update.
- De voorkeursinstelling voor netwerktype staat op de meest volledige optie (NR/LTE/WCDMA/GSM).

Ik weet dat de ROG Phone 5s wel officieel in Nederland is verkocht, ook met KPN-abonnementen erbij hoorde ik. Mijn vermoeden is dat mijn specifieke toestel niet herkend wordt door jullie netwerk als VoLTE-geschikt, ook al zou de software dit in principe moeten ondersteunen.

Mijn vraag: kunnen jullie mijn toestel (aan de hand van het IMEI-nummers) handmatig laten herkennen voor VoLTE? Ik deel de IMEI-nummers graag via een privébericht.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg

1 reactie

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Black Shark . Welkom hier.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Je hebt zelf al veel uitgezocht, dat helpt enorm.

We kunnen helaas geen toestel handmatig op ons netwerk laten herkennen voor VoLTE aan de hand van een IMEI-nummer. De ondersteuning voor VoLTE is afhankelijk van een combinatie van het toestel, de firmware en de instellingen die door de fabrikant beschikbaar zijn.

Omdat je aangeeft dat je regelmatig helemaal geen bereik hebt, willen we graag eerst uitsluiten dat er iets anders aan de hand is. Zou je daarom eens onze simkaart in een ander toestel kunnen plaatsen en kijken of VoLTE daar wel werkt en of je tijdens het bellen op 4G blijft? Andersom kun je, als dat mogelijk is, ook een andere simkaart in je ASUS proberen. Daarmee kunnen we beter bepalen of het probleem bij het toestel of ergens anders ligt.

Mag ik vragen waar je dit toestel gekocht hebt?