Skip to main content
Vraag

Automatische omschakeling van wifi naar mobiele gegevens (4G) hapert op Samsung A12

• February 16, 2025
  • 5 reacties
  • 93 keer bekeken

De telefoon van mij en mijn vrouw is zo ingesteld dat bij een slechte of ontbrekende wifi-verbinding automatisch wordt omgeschakeld naar 4G. Terugschakelen naar wifi gaat altijd goed maar omschakelen naar 4G gaat lange tijd goed en hapert dan weer voortdurend. We moeten de telefoon dan opnieuw opstarten om de omschakeling weer aan de gang te krijgen. Ik heb langzamerhand alle tips die hierop betrekking hebben uitgeprobeerd maar het probleem blijft. Mijn vrouw en ik hebben beiden een Samsung A12 en beide telefoons hebben hetzelfde intermitterende probleem en als wij het ons goed herinneren is het op beide ook ongeveer gelijktijdig begonnen. Ik vermoed daarom dat het te maken heeft met een automatische update. Wie helpt ons uit de brand?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 19, 2025

Goedemiddag ​@Lou van Wijhe en bedankt voor jouw bericht!

Omdat jullie beide een Samsung A12 hebben en het probleem ongeveer gelijktijdig ontstond, doet mij in eerste instantie vermoeden dat dit wel eens te maken kan hebben met een software update. Soms wordt een probleem veroorzaakt door een update, maar wordt het in een latere update weer gefixt.

Zou je eens bij de 'instellingen' kunnen kijken of daar een software update beschikbaar is?

Wat je ook nog kunt proberen is om je netwerkinstellingen eens te resetten. Hiervoor ja ja naar Instellingen → Algemeen beheer → Opnieuw instellen → Netwerkinstellingen opnieuw instellen. Houd er wel rekening mee dat je hierdoor al je opgeslagen wifi netwerken en Bluetooth verbindingen kwijtraakt dus die dien je daarna wel even opnieuw in te stellen. 

Tot slot zou je nog kunnen proberen om de Slimme Netwerkwissel eens uit - en aan te zetten. Deze functie zorgt ervoor dat je mobiel automatisch schakelt tussen wifi en 4g/5g maar soms blijft deze hangen. Soms wil het in - en uitschakelen van deze functie wel eens helpen bij dit soort vage problemen. 

Misschien heb je enkele (of wellicht alle) tips hiervan al geprobeerd maar uit je startbericht werd me niet duidelijk wat je wel en niet hebt geprobeerd. Desalniettemin zie ik jullie bevindingen graag tegemoet :) 

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2025

Ik reageer nu pas op je reactie, ​@Jan van KPN , ik heb je bericht gemist (op mijn leeftijd van 85 zie je wel eens iets over het hoofd...). Ik loop je tips vandaag even na en meld me terug!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 27, 2025

Geen enkel probleem ​@Lou van Wijhe , geen haast hoor :)
Zie je bevindingen graag tegemoet maar houd er ook rekening mee dat ik mogelijk pas na het weekend kan reageren!

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2025

Ik heb het nog een keer gecontroleerd, de software van onze telefoons is up-to-date. Ook met Slimme Netwerkwissel (heet bij ons Intelligent Wi-Fi) heb ik geëxperimenteerd, maar zonder succes.

Ik heb echt alles dat ik aan tips op Internet ben tegengekomen uitgeprobeerd. Het enige dat overblijft als de omschakeling weer blijft hangen, is de telefoon opnieuw op te starten. I rest my case...

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 4, 2025

Jammer te horen, Lou. Helaas heb ik verder ook niet echt meer tips voor je. Ik herken het probleem wel, ik ervaar dit met mijn eigen Samsung toestel ook af en toe dat ik hem moet herstarten voor hij de omschakeling naar mobiel internet wil maken. Ik hoop dat dit iets is dat Samsung in een volgende update kan aanpakken.