Skip to main content

Het is opvallend, maar na overstap op een nieuw abonnement is de batterij in mijn toestel veel sneller leeg.

Uit een ander topic (“batterij wordt leeg getrokken”):

Dank je voor fe reactie. Ik heb nu wifi uitgezet en kijk of dat scheelt. Anders laat ik mijn toestel bakijken. Wel vreemd dat ik het eerst  niet had.tien kon ik ruim 4 dagen zonder opladen doen.

Zo ook bij mij: voorheen kon ik wel 4 dagen doen met een batterijlading en zelfs dan kwam die niet onder de 20%.

Tegenwoordig mag ik blij zijn als ik 3 dagen haal en dan zit de batterijlading onder de 10%.

Ik gebruik het toestel niet anders dan voorheen, met het oude abonnement. Ik gebruik geen mobiele data en verder de telefoon alleen als horloge….

Er is zelfs geen nieuw sim-kaartje geplaatst, het oude Debitel simkaartje (twee keer kleiner geknipt) zit nog steeds in het toestel. De abonnementswissel was meer een ‘papieren’ kwestie.

De batterijconditie van mijn toestel is uitstekend (97%). Ook heb ik geen software updates geïnstalleerd, na de abonnementswissel, dus dat kan ook geen invloed hebben.

Rara….

Groet,

Erik.

Bij welke provider had je jouw oude abonnement lopen?


KPN (jaren geleden is Debitel overgegaan naar KPN).

Groet,

Erik


Jouw oude abonnement, ondersteunde dat ook 4G of was dat alleen 3G?


Ik vermoed dat dit (nog) een 3G abonnement was, ik had het al heel lang (toen was er nog geen 4G volgens mij).

Groet,

Erik


Dan zou het best wel eens kunnen zijn dat daar het probleem in schuilt.

Als de 4G dekking in jouw woning minder goed is waardoor de telefoon telkens moet zoeken naar een verbinding dan kost dat energie.

Hoeveel streepjes geeft jouw telefoon voor de sterkte van het signaal?


Momenteel 2 of 3 balkjes (van de 4), maar dat was voorheen (met vermoedelijk 3G) niet veel anders dacht ik en als ik wilde bellen dan had ik wel 4 balkjes.

Maar als het zo is dat 4G meer stroom ‘vreet’ dan 3G dan vind ik het jammer dat ik nu een nieuw contract heb.

Na opladen afgelopen zondagnacht (100%) nu nog maar 60% batterijlading (na één en een kwart dag).

Ik kan vanuit mijn woning een telefoonmast zien staan (op ca. 1 km afstand).

Groet,

Erik


Hoi @LR110! in de meeste toestellen kun je bij de netwerkinstellingen ook kiezen om alleen 2G of 3G te gebruiken! 


Momenteel 2 of 3 balkjes (van de 4), maar dat was voorheen (met vermoedelijk 3G) niet veel anders dacht ik en als ik wilde bellen dan had ik wel 4 balkjes.

Maar als het zo is dat 4G meer stroom ‘vreet’ dan 3G dan vind ik het jammer dat ik nu een nieuw contract heb.

Na opladen afgelopen zondagnacht (100%) nu nog maar 60% batterijlading (na één en een kwart dag).

Ik kan vanuit mijn woning een telefoonmast zien staan (op ca. 1 km afstand).

 

Het hoeft niet zo te zijn dat jouw toestel (merk? type?) die mast die je ziet als main cell gebruikt, maar wel aannemelijk.

Als test zou je eens een dag zonder SIMkaart in het toestel kunnen doen.

Ik zou wel een niewe SIMkaart regelen, ik denk dat je een 1FF tot 3FF (mini naar nano) gekipt hebt, wat nadelen heeft. Weet je wat er op de (oude)SIMkaart staat? Matched dit met nieuw strategieen van mobiele netwerken?


Hoi @LR110 ik heb al een paar dagen niets meer van je gehoord. Ervaar je dit probleem nog steeds?


Ik zou wel een niewe SIMkaart regelen, ik denk dat je een 1FF tot 3FF (mini naar nano) gekipt hebt,

2FF naar 4FF bedoel ik, zie https://en.wikipedia.org/wiki/SIM_card


Hoi @LR110! in de meeste toestellen kun je bij de netwerkinstellingen ook kiezen om alleen 2G of 3G te gebruiken! 

Die instelling heb ik nog niet kunnen vinden in mijn iPhone SE. maar het ‘probleem’ is er nog steeds.

Zelfs afgelopen nacht de batterij opgeladen omdat die gisteravond nog maar 40% lading had en ik niet wist of ik vandaag wel zou ‘halen’. (woensdagochtend begonnen met 100 😵.

En ik heb de telefoon maar een keertje gebruikt om te bellen (d.w.z. ik werd gebeld). Verder alleen als horloge.

Ik zou wel een niewe SIMkaart regelen, ik denk dat je een 1FF tot 3FF (mini naar nano) gekipt hebt,

2FF naar 4FF bedoel ik, zie https://en.wikipedia.org/wiki/SIM_card

Ja, dat is wel gebeurt (in twee keer, tussentijds nog 3FF gehad) en er moest de laatste keer nog iets van de dikte van het kaartje afgeschuurd worden (van de achterkant).

En ik had verwacht dat ik een nieuw SIM-kaartje zou krijgen, tijdens het afsluiten van het nieuwe abonnement moesten allerlei gegevens worden ingevuld w.o. een geldig identificatiebewijs, zodat de koerier dit kon controleren bij afgifte van de nieuwe SIM-kaart. Maar zoals al eerder gemeld bleek e.e.a. gewoon een ‘papieren’ kwestie.

Groet,

Erik.


@LR110 op deze site kun je vinden hoe je je toestel forceert 3G te gebruiken in plaats van 4G: https://www.helpforsmartphone.com/public/nl/apple/iphone-se/ios-10/guides/24/Schakelen-tussen-3G-4G-Apple-iPhone-SE

Een nieuwe simkaart zal dit probleem niet oplossen hoewel het voor een toestel doorgaans wel beter is een specifieke nano (4FF) te gebruiken in plaats van een bijgeknipte minisimkaart (2FF).
Een probleem wat wij hier vaak mee zien is dat omdat de bijgeknipte minisimkaart dikker is dan de nanosimkaart de simkaarthouder verbuigt.
Als je er vervolgens een correcte dunne nanosimkaart in doet wordt deze niet goed op zijn plek gehouden en verliest je toestel soms verbinding met de simkaart. 

Aan de andere kant is dit vaak pas een probleem als je een tweedehands toestel van iemand koopt die een bijgeknipte minisimkaart had.
Mocht je graag (gratis tenzij je prepaid hebt) een vervangende simkaart willen bestellen kan je dit online doen of in een KPN Winkel!


Hoi @LR110 is het nog gelukt met de instellingen? 


Uiteindelijk is het gelukt, op de betreffende site kon ik ook nog het laatste besturingsprogramma (iOS 13) kiezen, alleen kreeg ik niet dezelfde mogelijkheden voorgeschoteld op mijn telefoon als aangegeven op de website ?? Maar na eerst inschakelen van ‘mobiele data’ kwam ik wel iets verder, nog niet hetzelfde als aangegeven volgens de website, maar ik kon wel ergens een vinkje weghalen bij 4G. Dit gedaan en gelijk mobiele data maar weer uit gezet. Van zondag op maandag de telefoonbatterij weer opgeladen en momenteel heb ik nog 76% lading over! Duidelijk een verbetering (anders had ik nu op zo’n 50% lading gezeten). Zelfs nog een keer getelefoneerd vanochtend.

Ik heb ook nog getracht om een vervangende sim-kaart online te bestellen, maar dat kan niet.

Later zelfs nog een keertje (opnieuw in mijn account) ingelogd en via die weg een nieuwe sim-kaart trachten te bestellen maar ook dit kan niet.

Groet,

Erik


Ah dat scheelt al een stuk! Bedankt voor de update! Als het niet via de site lukt kun je voor een nieuwe simkaart het beste langs de winkel of telefonisch op 0800-0402 een nieuwe aanvragen.


Waarschijnlijk ga ik wel een keer naar een KPN winkel voor een nieuwe sim-kaart, maar afgelopen zaterdag had ik geen tijd.

Ik vermoed dat ik nu weer zo’n vier dagen kan doen met een batterijlading.

Groet,

Erik.


Ik vermoed dat ik nu weer zo’n vier dagen kan doen met een batterijlading.

Inmiddels kan ik mededelen dat ik weer moeiteloos 4 dagen kan doen met een batterijlading.

Nog geen nieuwe simkaart geplaatst.

Groet,

 

Erik.