Skip to main content
Antwoord

Belachelijke service: € 60 voor 6 MB in Thailand, dat ga ik niet betalen

• September 12, 2025
  • 11 reacties
  • 257 keer bekeken

KPN, wat ongelofelijk triest om te zien hoe jullie klantenservice achteruit is gegaan.

Ik zit momenteel in het buitenland (Thailand) en kan niet bellen, maar jullie AI-bot is zo achterlijk dat dit niet begrepen wordt. Ik kan blijkbaar tegenwoordig ook niet meer chatten vanuit het buitenland. Tijdens het installeren van mijn lokale eSIM heeft mijn reguliere KPN-simkaart een paar seconden aan gestaan en meteen 6 MB verrekend. Het is belachelijk dat jullie hier meteen €60 voor vragen.

Wat ik nog belachelijker vind is de manier waarop jullie met klanten omgaan. Ik hoop dat jullie iets kunnen doen met die €60, want dit ga ik niet betalen. Ik ben denk ik al 10+ jaar klant, maar dit accepteer ik niet. Ik heb bijna zin om over te stappen.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Petric88 ,

Wil je direct contact met de klantenservice?

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op jouw Nederlandse nummer op een moment dat jou uitkomt. Hou wel rekening met de Nederlandse werktijden. (Doordeweeks 8.00 tot 18.00 en op zaterdag tot 17.00)

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Maar verwacht niet dat KPN jou dat bedrag gaat kwijtschelden. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw telefoongedrag. 

Stel je beschermingslimiet in
Wil je helemaal geen risico lopen? Zet dan de beschermingslimiet op 0 euro. Met de limiet op 0 kun je geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, tenzij je een Extra Bundel activeert.

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat:

SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266), of een van de buitenlandbundels activeert.

bron: 

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 12, 2025

Beste ​@Petric88 KPN kun je via Facebook, X of telefonisch via +31612001200 bereiken.

KPN gaat buitenbundelkosten niet vergoeden.

Voor een aantal buitenlanden buiten de EU kun je speciale bundels kopen.

SMS ‘bescherming aan’ naar 1266 zodat bellen buiten de bundel buiten de EU geblokkeerd wordt voor de toekomst.

Succes.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Petric88 

Welkom op de community van KPN.

Op zich is het niet lastig om in contact te komen met de klantenservice van KPN, mits je de weg uiteraard weet.
De chatbot van KPN begrijpt helaas nog niet alles, waardoor je in een cirkel terecht komt, wat eindeloos kan doorgaan zonder dat je verder komt.
Vandaar dat ik zelf nooit een chatbot gebruik.

Chatten met een medewerker van KPN kan al een tijd niet meer, deze optie is komen te vervallen.

Vanuit het buitenland kun je de klantenservice op de volgende manier bereiken:

• Via een mobiele telefoon: +31 - 6 12001200
  • Via een vaste telefoon of telefooncel: 0031- 6 12001200
  • Via het het social media, zoals KPN op X of KPN op Facebook

Je zou voor het bellen naar de klantenservice de telefoon kunnen gebruiken van een medereiziger.

Voor de rest adviseer ik je ten sterkste om BESCHERMING AAN te sms’en naar 1266.
Zodat je vanaf dan geen onverwachte kosten voor data-gebruik kunt maken buiten de EU.

Die 60,- euro als grens voor kosten buiten de EU is een gezamenlijke afspraak van alle Nederlandse providers, en dus is niet een regel vanuit KPN.
De kosten voor gebruik van data buiten de EU is 2,50 euro per MB, dus je zit gauw aan de grens van 60,- euro, waarna het automatisch wordt geblokkeerd.

Helaas zal KPN deze buiten de bundel kosten niet gaan vergoeden of crediteren, aangezien ze dat tot op heden bij geen enkele klant hebben gedaan, al ben je 25 jaar klant!
Dit geldt trouwens ook bij de andere Nederlandse providers, dus op dit vlak heeft het weinig zin om over te stappen.

Dus sms BESCHERMING AAN naar 1266 en dan blijft het bij deze enne keer.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Ik dacht dat ‘bescherming aan’ alleen voor data geldt?

Maar dus ook voor belkosten? Weet een van jullie dat ​@Michel.uit.Arnhem / ​@JanD

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 13, 2025

@ikheetjeff 

Dat zou alleen voor data moeten gelden. 

Mobiel internet en mobiel bellen zijn twee aparte mogelijkheden. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 13, 2025

Het beschermt alleen tegen ongewenst datagebruik ​@ikheetjeff 

Data kan je ongemerkt gebruiken, bellen is een bewuste handeling.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 13, 2025

Hallo ​@Petric88 ,

Wil je direct contact met de klantenservice?

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op jouw Nederlandse nummer op een moment dat jou uitkomt. Hou wel rekening met de Nederlandse werktijden. (Doordeweeks 8.00 tot 18.00 en op zaterdag tot 17.00)

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Maar verwacht niet dat KPN jou dat bedrag gaat kwijtschelden. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw telefoongedrag. 

Stel je beschermingslimiet in
Wil je helemaal geen risico lopen? Zet dan de beschermingslimiet op 0 euro. Met de limiet op 0 kun je geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, tenzij je een Extra Bundel activeert.

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat:

SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266), of een van de buitenlandbundels activeert.

bron: 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Petric88, welkom op onze community. Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Deze kosten kunnen we helaas niet voor je vergoeden. In het topic dat Noordzee noemt staat meer informatie over roaming.

HansBakker
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 16, 2025

Waarom zo boos ?, ik weet als KPN klant heel goed dat goed voorbereid en met voldoende GB’s qua abonnement of bijbetaling essentieel is buiten de EU ?. Hoe kan het nou dat jij dat niet weet ?. Iedereen weet dat wanneer je sowieso in NL al een beperkt / afgewogen mobiel abonnement hebt je in het buitenland enorm moet oppassen. Azië is enorm duur als het om roaming en mobiele data gaat. Niet zo gek want heel veel eilanden en enorm veel drukte. Je boosheid en “dat ga ik niet betalen” is naar mijn mening dus ongepast. 

Admin: bericht aangepast ivm huisregels

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 16, 2025

Je mist mijn punt ​@HansBakker. Ik heb een onbeperkt abonnement. Vanwege een vakantie in België stond mijn dataroaming nog aan. Nog voordat ik het sms'je kreeg van KPN dat ik in het buitenland was, had ik deze al uitgezet. Het feit dat je voor die paar seconden 60 euro betaalt is belachelijk. Maar goed, ik accepteer mijn verlies. En een AI-bot die niets begrijpt maakt het op dat moment ook niet echt beter trouwens, wat een slechte service is dat.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 16, 2025

@Petric88 Heb je dan nu wel een sms bescherming aan naar 1266 gestuurd?

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan geen gebruik meer maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266), of een van de buitenlandbundels activeert.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 16, 2025

@RBxx  Haha, uiteraard! Dit gaat mij niet nog eens gebeuren. Bedankt aan alle anderen ook voor de reacties.