Skip to main content
Beantwoord

Bellen en gebeld worden in Australië werkt niet

• February 5, 2026
  • 7 reacties
  • 31 keer bekeken

Ik kan niet bellen en gebeld worden in Australië: lig inmiddels in het ziekenhuis en kan niet de verzekeraar bellen. Heb alles al geprobeerd en het ligt dus aan de kant van KPN. Jullie chatbot is ook waardeloos en het is natuurlijk treurig dat je op geen enkel andere manier contact kan leggen met KPN.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Weekhas 

Een hele vervelende en nare situatie waar jij je nu in bevind.
Je gaat tenslotte niet naar Australië om daar in het ziekenhuis terecht te komen, en daarbij ook morfine krijgt toegediend voor de pijn (neem ik aan).
Ik wens je vanuit mijn kant, alvast veel sterkte!!

Het probleem van niet kunnen bellen en gebeld kunnen worden in Australië, ligt niet aan KPN, maar aan de nieuwe wetgeving vanuit de overheid van Australië.
Die stelt namelijk enkele eisen, om gebruik te kunnen maken van de mobiele netwerken, ook voor toeristen uit het buitenland.

Alleen het Vodafone netwerk is minder streng voor toeristen, dus daarop zou je jouw mobiele telefoon nog handmatig op kunnen laten aanmelden.

Hieronder kun je alles lezen over de nieuwe wetgeving in Australië, en wat dit allemaal betekend:

Naast nieuwe wetgeving in verband met de stopzetting van 3G, schrijft de nieuwe wetgeving voor dat alle telefoons die verbonden zijn met Australische netwerken noodoproepen naar het noodnummer 000 via 4G moeten kunnen plaatsen.

Als reactie hierop hebben de Australische telecombedrijven Telstra en Optus blokkades ingesteld voor bepaalde apparaten. Dit betekent dat als je telefoon geen noodoproepen naar 112 via 4G ondersteunt, je mogelijk geen toegang hebt tot lokale netwerken wanneer je in Australië aankomt.

Deze eis geldt voor zowel lokale als internationale gebruikers en zorgt ervoor dat alle telefoons die op Australische netwerken werken, verbinding kunnen maken met de hulpdiensten.

Het is belangrijk om te weten dat een 4G-telefoon niet automatisch betekent dat je er ook noodoproepen mee kunt plaatsen. Sommige internationale toestellen die niet geconfigureerd zijn voor 4G-noodoproepen, werken waarschijnlijk niet op Australische netwerken.

Hoe internationale bezoekers hierdoor beïnvloed kunnen worden

Zowel Telstra als Optus hebben bevestigd dat ze telefoons die niet aan de eisen voldoen de toegang tot hun netwerken zullen ontzeggen. Dit geldt ook voor telefoons van internationale bezoekers, ongeacht of ze gebruikmaken van hun eigen netwerk of een lokale Australische simkaart (of een e-simkaart voor op reis).

Deze beperking is gebaseerd op een systeem dat bekend staat als TAC-blokkering, waarbij de "Type Allocation Code" (TAC) in de unieke identificatiecode (IMEI) van een telefoon overeenkomt met de fabrikant en het model. Als een bepaald model als incompatibel is aangemerkt, worden alle apparaten met dezelfde TAC geblokkeerd. Als Telstra of Optus bijvoorbeeld een bepaald Amerikaans iPhone 11-model heeft geblokkeerd, kunnen alle Amerikaanse iPhone 11's met die TAC geen verbinding maken met hun netwerken.

Vodafone's andere aanpak

In tegenstelling tot Telstra en Optus is Vodafone momenteel de enige grote Australische provider die niet-compatibele internationale telefoons beperkte toegang tot het netwerk biedt. Bezoekers met telefoons waarmee geen noodoproepen (Triple Zero) kunnen worden gedaan, kunnen Vodafone tot 90 dagen gebruiken, hoewel ze wel op de hoogte worden gesteld van de beperkingen voor noodoproepen. Vodafone gebruikt IMEI-gebaseerde blokkering, waardoor alleen individuele incompatibele apparaten worden geblokkeerd in plaats van complete modellen. Dit geeft bezoekers een betere kans om verbinding te maken.

7 reacties

• February 5, 2026

Dat is geen fijne situatie.
De echte oplossing kan ik je als meelezer niet geven, wel een alternatieve manier om uit te bellen.
Alleen voor uit bellen zou je een programmaatje op je slimme telefoon kunnen installeren : freevoipdeal.com
En dan 10,- + btw overmaken ( kan je dat wel ? ) dan kun je voordelig bellen over internet.
( ik gebruik dat al jaaaaren )

Er zijn vele van dit soort submerken, zoekterm : dellmont betamax
Ik zie / hoor er graag van.
Succes.

[..] het is natuurlijk treurig dat je op geen enkel andere manier contact kan leggen met KPN.

Dat is helaas al lang een veel gehoorde klacht hier, daarom schroom ik ook niet om een oplossing via een andere partij aan te dragen.
Gelukkig is er wel dit (merkwaardige) forum.

O ja, zet je gegevens in je profiel, is alleen zichtbaar voor kpn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 5, 2026

Dank je. Ik had dit idd zelf kunnen bedenken maar zit onder de morfine en mijn hoofd werkt nog maar half. 

Ga het nu downloaden want tegen de tijd dat KPN hierop gaat reageren ben ik al overleden.

• February 5, 2026

Mooi, dank voor reactie, ik zie graag hoe het verder gaat, met jezelf en ook je telefoon.

( ik wou je reactie een “vind ik leuk geven” maar dit is een mooi voorbeeld van niet zo handig om dat te doen op een heel bericht )

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Weekhas 

Je gaat tenslotte niet naar Australië om daar in het ziekenhuis terecht te komen, en daarbij ook morfine krijgt toegediend voor de pijn (neem ik aan).

Het probleem van niet kunnen bellen en gebeld kunnen worden in Australië, ligt niet aan KPN, maar aan de nieuwe wetgeving vanuit de overheid van Australië.
Die stelt namelijk enkele eisen, om gebruik te kunnen maken van de mobiele netwerken, ook voor toeristen uit het buitenland.

Alleen het Vodafone netwerk is minder streng voor toeristen, dus daarop zou je jouw mobiele telefoon nog handmatig op kunnen laten aanmelden.

Hieronder kun je alles lezen over de nieuwe wetgeving in Australië, en wat dit allemaal betekend:

Naast nieuwe wetgeving in verband met de stopzetting van 3G, schrijft de nieuwe wetgeving voor dat alle telefoons die verbonden zijn met Australische netwerken noodoproepen naar het noodnummer 000 via 4G moeten kunnen plaatsen.

Als reactie hierop hebben de Australische telecombedrijven Telstra en Optus blokkades ingesteld voor bepaalde apparaten. Dit betekent dat als je telefoon geen noodoproepen naar 112 via 4G ondersteunt, je mogelijk geen toegang hebt tot lokale netwerken wanneer je in Australië aankomt.

Deze eis geldt voor zowel lokale als internationale gebruikers en zorgt ervoor dat alle telefoons die op Australische netwerken werken, verbinding kunnen maken met de hulpdiensten.

Het is belangrijk om te weten dat een 4G-telefoon niet automatisch betekent dat je er ook noodoproepen mee kunt plaatsen. Sommige internationale toestellen die niet geconfigureerd zijn voor 4G-noodoproepen, werken waarschijnlijk niet op Australische netwerken.

Zowel Telstra als Optus hebben bevestigd dat ze telefoons die niet aan de eisen voldoen de toegang tot hun netwerken zullen ontzeggen. Dit geldt ook voor telefoons van internationale bezoekers, ongeacht of ze gebruikmaken van hun eigen netwerk of een lokale Australische simkaart (of een e-simkaart voor op reis).

Deze beperking is gebaseerd op een systeem dat bekend staat als TAC-blokkering, waarbij de "Type Allocation Code" (TAC) in de unieke identificatiecode (IMEI) van een telefoon overeenkomt met de fabrikant en het model. Als een bepaald model als incompatibel is aangemerkt, worden alle apparaten met dezelfde TAC geblokkeerd. Als Telstra of Optus bijvoorbeeld een bepaald Amerikaans iPhone 11-model heeft geblokkeerd, kunnen alle Amerikaanse iPhone 11's met die TAC geen verbinding maken met hun netwerken.

Vodafone's andere aanpak

In tegenstelling tot Telstra en Optus is Vodafone momenteel de enige grote Australische provider die niet-compatibele internationale telefoons beperkte toegang tot het netwerk biedt. Bezoekers met telefoons waarmee geen noodoproepen (Triple Zero) kunnen worden gedaan, kunnen Vodafone tot 90 dagen gebruiken, hoewel ze wel op de hoogte worden gesteld van de beperkingen voor noodoproepen. Vodafone gebruikt IMEI-gebaseerde blokkering, waardoor alleen individuele incompatibele apparaten worden geblokkeerd in plaats van complete modellen. Dit geeft bezoekers een betere kans om verbinding te maken.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Weekhas en welkom bij de KPN Community. Wat ontzettend heftig, zeker op zo'n afstand en dan ook nog dit moeten regelen. 😔

Is het inmiddels gelukt met de tips die hier gegeven zijn?
Mocht het nog niet werken dan kun je ons vanuit het buitenland ook berichten via FacebookInstagram of X. Daar krijg je sneller reactie.
Als je daar een privébericht stuurt met je adresgegevens, naam van de contractant, het 06-nummer waar het om gaat en de laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN dan kunnen mijn collega's voor je aan de slag.

Hopelijk is het inmiddels gelukt om contact met de verzekeraar te krijgen. Heel veel sterkte gewenst en laat het hier gerust weten als ik nog ergens mee kan helpen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 7, 2026

Hoi ​@Weekhas 

Vodafone's andere aanpak

Bedankt voor je reactie, ik heb dit nooit geweten. Zit idd op het netwerk van Telstra en kan wel een sms ontvangen maar bellen niet. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Weekhas 

Zet dan jouw smartphone handmatig op het mobiele netwerk van Vodafone, en probeer dan eens te bellen, aangezien Vodafone nog wel beperkte toegang verleent aan bezoekers (lees=toeristen).

Je kunt deze functie vinden binnen het menu van je smartphone, onder netwerkinstellingen of mobiel netwerk.
Zet dan automatisch zoeken uit, en laat vervolgens jouw smartphone zoeken naar beschikbare mobiele netwerken, en kies dan voor het Vodafone netwerk op 4G of 5G.
Zet dan je smartphone even helemaal uit (dus niet op vliegtuigstand) en zet hem na enkele minuten weer aan, nu zal de simkaart zich goed aanmelden op het Vodafone netwerk.

Probeer nu eens te bellen naar een willekeurig telefoonnummer, bijvoorbeeld je zorgverzekeraar.
Ik hoor graag van je, of het probleem hiermee is opgelost.