Skip to main content
Vraag

Bellen vanuit Dominicaanse Republiek werkt niet

• June 5, 2025
  • 22 reacties
  • 202 keer bekeken

Ik woon in de Dominicaanse Republiek maar kan niet bellen (via Telefoon, niet Whatsapp). Ik hoor dan een Dominicaanse stem die lij zegt dat mijn oproep niet kan worden gerealiseerd. Het gekke is dat het eerst wel even lukte, in een gesprek dat plotsling afgekapt werd , en daarna lukte het niet meer. Ik heb altijd begrepen dat je met mijn abonnement (KPN unlimited data en onbeperkt bellen) gewoon kan bellen, voor 1 Euro per minuut volgens de tarievenpagina (https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland). Weet iemand waar mijn probleem aan kan liggen?    

Via de chat een belafspraak gemaakt met KPN maar die zijn ze niet nagekomen. Graag hulp…

Jur Schurman

22 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 5, 2025

Is “unlimited data” niet een beetje zonde, want het is alleen unlimited (20 GB per dag) in Nederland.

En verder in EU tot 75 GB per maand. 

Maar je zit buiten de EU dus feitelijk 0 data via het abonnement. Alleen met losse onderstaande bundels te nemen buiten de EU.

Dus daar betaal je sowieso al te veel voor het abonnement als je daar woont.

Ook heb je niets aan “onbeperkt” bellen, maar dat is maar 1 euro meer per maand dan “beperkt” (= in NL/EU 150 minuten/sms)

Verder bel je natuurlijk goedkoper dan 1 euro per minuut met een bundel voor de Dominicaanse republiek.

Onderstaande bundels 1 maand geldig of tot ze eerder verbruikt zijn.

Dit zijn de prijzen en de netwerken waar kpn overeenkomsten mee heeft. Via de andere netwerken werkt het niet! Dus zat/zit je wel op het juiste netwerk?

Via de chat een belafspraak gemaakt met KPN maar die zijn ze niet nagekomen.

Mogelijk was je helemaal niet bereikbaar. Je kunt tenslotte zelf ook niet bellen. Nogmaals, het kan alleen via deze netwerken.

Ze bellen alleen terug tijdens Nederlandse openingstijden.

Beste Peter,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord, wordt zeer gewaardeerd. Toch nog een paar vervolgvragen en -opmerkingen:

1. Het gaat mij louter om het bellen, mobiel dataverkeer vermijd ik. Je schrijft over het bellen: “Verder bel je natuurlijk goedkoper dan 1 euro per minuut met een bundel voor de Dominicaanse republiek." Dus dan is mijn vermoeden toch juist dat ik -een Nederlands nummer zou moeten kunnen opbelllen? OK, een bundel is goedkoper, maar het zou gewoon mogelijk moeten zijn, daar ik gewoon op een van de drie genoemde netwerken (Claro) zit. Dus iets klopt er niet.  
  2. Wat dat terugbellen betreft: ik kon (via de DOT-chat) kiezen voor het tijdstip 20.30 uur (14.30 hier). Dus het zou raar zijn als ze inderdaad alleen maar op  kantooruren terugbellen; dan moeten ze die 20.30-optie niet geven.
  3. Ik denk wel dat ik bereikbaar was, want ik ontving wel degelijk de SMS waarin ze aankondigden dat ze me om 20.30 uur NL-tijd gingen bellen. Ik neem aan dat als ik SMS-jes krijg ik ook gebeld kan worden. Sterker nog, af en toe heb ik gemiste oproepen uit Nederland (SPAM).      
  4. Maar het gekste van alles is nog wel dat ik eerst wel verbinding kreeg en ongeveer 14 minuten kon praten met mijn contact in Nederland. Die verbinding werd opeens verbroken. Op de KPN-site zag ik dat er een storing was (https://www.kpn.com/service/ugs) maar dat staat er nu al twee dagen dus klopt misschien niet. Of verbreekt KPN automatisch de verbinding als je zonder bundel een bepaald aantal minuten overschrijdt?

Alvast dank voor je commentaar! Groet

Jur

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2025
  1. Het gaat mij louter om het bellen, mobiel dataverkeer vermijd ik. Je schrijft over het bellen: “Verder bel je natuurlijk goedkoper dan 1 euro per minuut met een bundel voor de Dominicaanse republiek." Dus dan is mijn vermoeden toch juist dat ik -een Nederlands nummer zou moeten kunnen opbelllen? OK, een bundel is goedkoper, maar het zou gewoon mogelijk moeten zijn, daar ik gewoon op een van de drie genoemde netwerken (Claro) zit. Dus iets klopt er niet.  

Voor jou is het abonnement “unlimited data, onbeperkt bellen” weggegooid geld. De data in het abonnement geldt alleen in EU en onbeperkt bellen ook. 

Voor buiten EU is een abonnement met 0 GB data en standaard 150 minuten voldoende. Zelfs die 150 minuten vallen erbuiten buiten de EU maar lager kan niet. Voor € 14,00 per maand ben je klaar. Daar komt dan wel € 1 per minuut bij voor zelf bellen en € 0,50 per minuut (betaal je zelf) als je gebeld wordt.

1. Wat dat terugbellen betreft: ik kon (via de DOT-chat) kiezen voor het tijdstip 20.30 uur (14.30 hier). Dus het zou raar zijn als ze inderdaad alleen maar op  kantooruren terugbellen; dan moeten ze die 20.30-optie niet geven.

Ik had begrepen dat ook dat binnen de openingstijden valt, maar kennelijk dus niet.

1. Ik denk wel dat ik bereikbaar was, want ik ontving wel degelijk de SMS waarin ze aankondigden dat ze me om 20.30 uur NL-tijd gingen bellen. Ik neem aan dat als ik SMS-jes krijg ik ook gebeld kan worden. Sterker nog, af en toe heb ik gemiste oproepen uit Nederland (SPAM).

Je hebt dus een Samsung lijkt mij. Die ondersteund HIYA. Daaronder vallen bedrijfsnummers, je ziet dan de bedrijfsnaam. En ook spam nummers, dan zie je dus “mogelijk spam”.

Laat je ter test en controle eens bellen door een bekende uit Nederland. Als deze met z'n mobiel belt belt ie gewoon een Nederlands nummer en kost het hem niets binnen zijn bundel. En jou dus € 0,50 per minuut.

1. Maar het gekste van alles is nog wel dat ik eerst wel verbinding kreeg en ongeveer 14 minuten kon praten met mijn contact in Nederland. Die verbinding werd opeens verbroken. Op de KPN-site zag ik dat er een storing was (https://www.kpn.com/service/ugs) maar dat staat er nu al twee dagen dus klopt misschien niet. Of verbreekt KPN automatisch de verbinding als je zonder bundel een bepaald aantal minuten overschrijdt?

Er is een probleem met het kpn netwerk in Nederland. Daardoor kan er soms eventjes niet gebeld worden. echter is het inmiddels weer behoorlijk stabiel. Als je dus iemand aan de lijn had die met een kpn aansluiting in Nederland is, zou dat het geweest kunnen zijn. Meestal werkt het dan weer binnen een paar minuten. Opnieuw gebeld of teruggebeld?

Als jij hem belde was het dus al 14 euro hè. En vice versa dus 7 euro voor jou rekening.

De maximum tijd dat een gesprek kan duren is 2 uren. (dit is om te voorkomen dan een beëindigd maar niet verbroken gesprek eindeloos oploopt)

Opnieuw bedankt, Peter.

Ik heb inderdaad een Samsung. Maar maakt dat wat uit voor het kunnen bellen naar Nederland of niet? Nee toch, mag ik hopen? Geen idee trouwens wat HIYA is. 

Ik belde naar een vast nummer in Nederland, weet niet of het KPN is. 

En ik heb via de chat een nieuwe belafspraak gemaakt, nu om  16.15 NL tijd (vandaag). We zullen zien. 

Groet,

Jur

Ze hebben me inderdaad gebeld maar na een halve minuut viel eerst de stem van de beller en daarna de verbinding weg. Zucht. 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Jur Schuurman, dat gaat duidelijk niet goed inderdaad! Zowel het zelf bellen in de Dominicaanse Republiek als het teruggebeld worden door ons. Wat er precies gebeurt durf ik zo ook niet te zeggen, maar ik wil kijken wat we hierover kunnen zien. Zou je daarvoor jouw profiel volledig (postcode, huisnummer, naam en geboortedatum van de contractant, jouw 06-nummer en de laatste 3 cijfers van de IBAN) kunnen invullen? Als je daarnaast ook een aantal voorbeelden kunt toevoegen bij 'Persoonlijke opmerkingen’ van nummers die je probeerde te bellen wat niet lukte, en de tijdstippen waarop dat gebeurde? Dan kunnen we laten kijken wat er op die momenten gebeurde. Je kunt de lokale tijd invullen, dan houden wij rekening met het tijdsverschil van 6 uur. Na het invullen kan je hieronder een seintje geven, dan weten we dat je het hebt gedaan.

Dag Jasper, bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels het profiel ingevuld, inclusief een persooonlijke opmerking die ik hier voor alle zekerheid herhaal: “Afgelopen maandag 2 juni om 14.50 Nederlandse tijd belde ik een Nederlands vast nummer (**********) en ontstond een gesprek van circa 14 minuten. Dit werd opeens afgebroken. Daarna heb ik het vele maken opnieuw geprobeerd, en kreeg ik, niet eens verbinding, maar een Dominicaans bandje dat mij zei dat mijn oproep niet kon worden gerealiseerd. Ik heb het ook nog getest bij andere Nederlandse nummers, met hetzelfde resultaat.” 

Ik hoop dat er een oplossing voorhanden is! Groet,

Jur

Admin: telefoonnummer verborgen i.v.m. privacy

Jasper van KPN
Moderator

Dank voor de toelichting ​@Jur Schuurman! Ik heb de gegevens direct doorgegeven zodat men er naar kan kijken. Als we daar een terugkoppeling op krijgen zullen we die met je delen.

Ik heb het vaste nummer dat je noemde verborgen, in verband met privacy is het belangrijk om privégegevens nooit openbaar te delen.

Goedemiddag, ​@Jasper van KPN! Denk je dat je nog een terugkoppeling krijgt van je collega’s? Ik hoop het :-)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hey ​@Jur Schuurman. Er loopt wel een ticket voor dit probleem, maar helaas is er nog geen update. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • June 13, 2025

Hi iedereen, we hebben dit laten onderzoeken. De oorzaak ligt binnen het netwerk in de Dominicaanse Republiek, helaas heeft KPN hier geen invloed op. Ik hoop dan ook dat dit snel zal worden opgelost. 

Bedankt! Maar weet men hier in de Dominicaanse Republiek ook dat de oorzaak hier ligt? Weten ze dat ze iets moeten doen? Of moet ik zelf naar Claro gaan en reclameren? Wat adviseren jullie? 

Hallo?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goedemorgen ​@Jur Schuurman, we hebben jouw signaal/vraag meegenomen. Ik heb helaas nog geen nieuws voor je, zo gauw we er iets over horen, dan we het je hier weten.

Bedankt ​@Alexandra van KPN. Ter informatie: vandaag probeerde ik maar weer eens naar Nederland te bellen, en opnieuw hetzelfde bericht: ‘su llamada no pudo ser completada’, oftewel ‘uw oproep kon niet worden voltooid’. Ik hoop dat er iets aan gedaan kan worden.   

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat is rot ​@Jur Schuurman. Wij hebben het signaal zoals beloofd meegenomen en we hebben terugkoppeling gehad dat het is aangekaart bij de betreffende providers. Voor verdere hulp kan je contact opnemen met de lokale provider.

Bedankt, ​@Alexandra van KPN. Nog maar eens een update. Ik ben bij Claro (het netwerk waar KPN automatisch op aansluit hier) langsgeweest en die kaatsen de bal terug: “als u een simkaart van een Nederlandse provider heeft, moet u bij hen wezen, wij kunnen niets doen.” Misschien is het zinvol als ​@Alex van KPN zijn mededeling van 13 dagen geleden (“De oorzaak ligt binnen het netwerk in de Dominicaanse Republiek”) kan toelichten, want dan zou ik daarmee nog een poging kunnen wagen. Maar ze waren vrij stellig...

Dus daar ben ik weer! :-) Drie dingen:

1. Voor de duidelijkheid: ik kan wel gebeld worden vanuit Nederland. Het is dus niet zo dat de hele verbinding niet werkt, alleen in één richting (uitgaande telefoontjes) niet.
  2. Ik heb de whatappgroep “Nederlanders in de Dominicaanse Republiek” er maar eens bij gehaald voor tips. Dat kwam niet verder dan  “dan werkt jouw roaming niet”. Klopt dat? Zonder roaming zou ik toch zelfs niet gebeld kunnen worden? Overigens staat de roaming gewoon aan; wat zou de reden kunnen zijn dat hij niet werkt?
  3. En ik herhaal maar eens hoe het probleem begon (zie hierboven): “Afgelopen maandag 2 juni om 14.50 Nederlandse tijd belde ik een Nederlands vast nummer (**********) en ontstond een gesprek van circa 14 minuten. Dit werd opeens afgebroken.” Het lijkt me toch dat de ICT-ers bij KPN met die informatie in de logfiles van mijn nummer kunnen kijken wat de oorzaak was van die plotselinge verbreking van de verbinding. Kunnen ze die poging wagen?

Enfin, het is allemaal nogal frustrerend. Ik hoop dat jullie het oplossen.  En anders zouden jullie de informatie op de buitenlandpagina “Dominicaanse Republiek” (Bellen vanuit dit land: € 1,- per minuut) moeten wijzigen in “Bellen vanuit dit land is niet mogelijk”, want het werkt gewoon niet. Mijn vrouw heeft ook een KPN-telefoon en hetzelfde probleem. Wat logisch is, gezien Alex’ mededeling dat het aan het Dominicaanse netwerk ligt.  

Groet

Jur Schuurman

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Jur Schuurman 

Iets wat nog niet tegen je is gezegd, maar wel kan leiden tot een oplossing voor jouw.
Laat je Samsung Smartphone handmatig zoeken naar beschikbare mobiele netwerken op de lokatie waar je verblijft.

Hier zijn de stappen om het te doen:

1. Open de Instellingen app op je Samsung telefoon. 
  2. Ga naar Verbindingen. 
  3. Tik op Mobiele netwerken. 
  4. Tik op Netwerkoperators of Netwerk. 
  5. Je kunt nu kiezen voor Netwerk zoeken of Automatisch selecteren uitschakelen om een lijst te zien van beschikbare mobiele netwerken. 
  6. Selecteer het netwerk waarmee je verbinding wilt maken. Als het een beveiligd netwerk is, moet je mogelijk een wachtwoord invoeren. 

Kies dan in de lijst voor Altice als mobiel netwerk, en probeer dan nogmaals te bellen met Nederland.
Want als er problemen zijn op het mobiele netwerk van Claro, hoef je daar uiteraard niet op te blijven zitten, en kies je gewoon een andere provider.
Altice DR is ook de belangrijkste van de 3 mobiele netwerken uit de lijst van KPN, aangezien je op dit mobiele netwerk alle frequenties (2G, 3G, 4G en 5G) kunt gebruiken.

Het is zonde van je tijd om je bezig te houden met het mobiele netwerk van Claro, terwijl het op het mobiele netwerk van Altice waarschijnlijk gewoon werkt.

Dus probeer dat eens even uit.

Bedankt ​@Michel.uit.Arnhem! Ik had daar zelf een paar dagen ook al aan gedacht maar wat bleek: toen voor Altice koos bleef hij hangen bij ‘Registreren op Altice...’ en laat vervolgens weten dat dat netwerk niet beschikbaar is. Tot overmaat van ramp zet-ie me vervolgens op ‘Alleen noodoproepen’, dus ik ben maar weer gauw naar Claro teruggegaan... :-)  

Het blijft modderen, dus. 

Nogmaals ​@Michel.uit.Arnhem: ik ben bij Altice langsgeweest en die konden me ook niet helpen. Ze vermoedden dat de overeenkomst met KPN verlopen is en dat ik daarom niet op hun netwerk kan registreren, maar konden dat niet nagaan, dat moest ik bij KPN navragen. Misschien kan ​@Alexandra van KPN dat uitzoeken?  En dan gelijk ook iets anders: die Altice-man zei dat het mogelijk is dat er een soort slot op mijn belmogelijkheid zit (uit bescherming tegen onverwachte hoge kosten). En ook dat zouden ze bij KPN moeten kunnen zien. Alexandra? 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik kan er helaas niet meer van maken, dat spijt me ​@Jur Schuurman!

Het enige dat ik je kan aanraden is een ander netwerk proberen, zoals Michel ook al tipte. En zorgen dat de instellingen op je toestel goed staan, maar ik ga er vanuit dat je die al uitgebreid gecheckt hebt.

Tja ​@Alexandra van KPN , dit vind ik erg teleurstellend. In plaats van een ander netwerk proberen ga ik maar eens op zoek naar een andere provider, eentje die wél problemen kan oplossen. Ik ben een betalende abonnee en het moet gewoon werken.

Mijn onbegrip is groot. Het zou toch relatief eenvoudig moeten zijn om de lokale providers waarmee wordt samengewerkt te vragen of die samenwerking nog ‘aan’ staat. Zo niet, dan zouden jullie de informatie op de KPN-website over het bellen vanuit de Dominicaanse Republiek moeten aanpassen en zeggen dat bellen niet mogelijk is.