Skip to main content

Ik woon in de Dominicaanse Republiek maar kan niet bellen (via Telefoon, niet Whatsapp). Ik hoor dan een Dominicaanse stem die lij zegt dat mijn oproep niet kan worden gerealiseerd. Het gekke is dat het eerst wel even lukte, in een gesprek dat plotsling afgekapt werd , en daarna lukte het niet meer. Ik heb altijd begrepen dat je met mijn abonnement (KPN unlimited data en onbeperkt bellen) gewoon kan bellen, voor 1 Euro per minuut volgens de tarievenpagina (https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland). Weet iemand waar mijn probleem aan kan liggen?    

Via de chat een belafspraak gemaakt met KPN maar die zijn ze niet nagekomen. Graag hulp…

Jur Schurman

Is “unlimited data” niet een beetje zonde, want het is alleen unlimited (20 GB per dag) in Nederland.

En verder in EU tot 75 GB per maand. 

Maar je zit buiten de EU dus feitelijk 0 data via het abonnement. Alleen met losse onderstaande bundels te nemen buiten de EU.

Dus daar betaal je sowieso al te veel voor het abonnement als je daar woont.

Ook heb je niets aan “onbeperkt” bellen, maar dat is maar 1 euro meer per maand dan “beperkt” (= in NL/EU 150 minuten/sms)

Verder bel je natuurlijk goedkoper dan 1 euro per minuut met een bundel voor de Dominicaanse republiek.

Onderstaande bundels 1 maand geldig of tot ze eerder verbruikt zijn.

Dit zijn de prijzen en de netwerken waar kpn overeenkomsten mee heeft. Via de andere netwerken werkt het niet! Dus zat/zit je wel op het juiste netwerk?

Via de chat een belafspraak gemaakt met KPN maar die zijn ze niet nagekomen.

Mogelijk was je helemaal niet bereikbaar. Je kunt tenslotte zelf ook niet bellen. Nogmaals, het kan alleen via deze netwerken.

Ze bellen alleen terug tijdens Nederlandse openingstijden.

Beste Peter,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord, wordt zeer gewaardeerd. Toch nog een paar vervolgvragen en -opmerkingen:

1. Het gaat mij louter om het bellen, mobiel dataverkeer vermijd ik. Je schrijft over het bellen: “Verder bel je natuurlijk goedkoper dan 1 euro per minuut met een bundel voor de Dominicaanse republiek." Dus dan is mijn vermoeden toch juist dat ik -een Nederlands nummer zou moeten kunnen opbelllen? OK, een bundel is goedkoper, maar het zou gewoon mogelijk moeten zijn, daar ik gewoon op een van de drie genoemde netwerken (Claro) zit. Dus iets klopt er niet.  
  2. Wat dat terugbellen betreft: ik kon (via de DOT-chat) kiezen voor het tijdstip 20.30 uur (14.30 hier). Dus het zou raar zijn als ze inderdaad alleen maar op  kantooruren terugbellen; dan moeten ze die 20.30-optie niet geven.
  3. Ik denk wel dat ik bereikbaar was, want ik ontving wel degelijk de SMS waarin ze aankondigden dat ze me om 20.30 uur NL-tijd gingen bellen. Ik neem aan dat als ik SMS-jes krijg ik ook gebeld kan worden. Sterker nog, af en toe heb ik gemiste oproepen uit Nederland (SPAM).      
  4. Maar het gekste van alles is nog wel dat ik eerst wel verbinding kreeg en ongeveer 14 minuten kon praten met mijn contact in Nederland. Die verbinding werd opeens verbroken. Op de KPN-site zag ik dat er een storing was (https://www.kpn.com/service/ugs) maar dat staat er nu al twee dagen dus klopt misschien niet. Of verbreekt KPN automatisch de verbinding als je zonder bundel een bepaald aantal minuten overschrijdt?

Alvast dank voor je commentaar! Groet

Jur

1. Het gaat mij louter om het bellen, mobiel dataverkeer vermijd ik. Je schrijft over het bellen: “Verder bel je natuurlijk goedkoper dan 1 euro per minuut met een bundel voor de Dominicaanse republiek." Dus dan is mijn vermoeden toch juist dat ik -een Nederlands nummer zou moeten kunnen opbelllen? OK, een bundel is goedkoper, maar het zou gewoon mogelijk moeten zijn, daar ik gewoon op een van de drie genoemde netwerken (Claro) zit. Dus iets klopt er niet.  

Voor jou is het abonnement “unlimited data, onbeperkt bellen” weggegooid geld. De data in het abonnement geldt alleen in EU en onbeperkt bellen ook. 

Voor buiten EU is een abonnement met 0 GB data en standaard 150 minuten voldoende. Zelfs die 150 minuten vallen erbuiten buiten de EU maar lager kan niet. Voor € 14,00 per maand ben je klaar. Daar komt dan wel € 1 per minuut bij voor zelf bellen en € 0,50 per minuut (betaal je zelf) als je gebeld wordt.

1. Wat dat terugbellen betreft: ik kon (via de DOT-chat) kiezen voor het tijdstip 20.30 uur (14.30 hier). Dus het zou raar zijn als ze inderdaad alleen maar op  kantooruren terugbellen; dan moeten ze die 20.30-optie niet geven.

Ik had begrepen dat ook dat binnen de openingstijden valt, maar kennelijk dus niet.

1. Ik denk wel dat ik bereikbaar was, want ik ontving wel degelijk de SMS waarin ze aankondigden dat ze me om 20.30 uur NL-tijd gingen bellen. Ik neem aan dat als ik SMS-jes krijg ik ook gebeld kan worden. Sterker nog, af en toe heb ik gemiste oproepen uit Nederland (SPAM).

Je hebt dus een Samsung lijkt mij. Die ondersteund HIYA. Daaronder vallen bedrijfsnummers, je ziet dan de bedrijfsnaam. En ook spam nummers, dan zie je dus “mogelijk spam”.

Laat je ter test en controle eens bellen door een bekende uit Nederland. Als deze met z'n mobiel belt belt ie gewoon een Nederlands nummer en kost het hem niets binnen zijn bundel. En jou dus € 0,50 per minuut.

1. Maar het gekste van alles is nog wel dat ik eerst wel verbinding kreeg en ongeveer 14 minuten kon praten met mijn contact in Nederland. Die verbinding werd opeens verbroken. Op de KPN-site zag ik dat er een storing was (https://www.kpn.com/service/ugs) maar dat staat er nu al twee dagen dus klopt misschien niet. Of verbreekt KPN automatisch de verbinding als je zonder bundel een bepaald aantal minuten overschrijdt?

Er is een probleem met het kpn netwerk in Nederland. Daardoor kan er soms eventjes niet gebeld worden. echter is het inmiddels weer behoorlijk stabiel. Als je dus iemand aan de lijn had die met een kpn aansluiting in Nederland is, zou dat het geweest kunnen zijn. Meestal werkt het dan weer binnen een paar minuten. Opnieuw gebeld of teruggebeld?

Als jij hem belde was het dus al 14 euro hè. En vice versa dus 7 euro voor jou rekening.

De maximum tijd dat een gesprek kan duren is 2 uren. (dit is om te voorkomen dan een beëindigd maar niet verbroken gesprek eindeloos oploopt)

Opnieuw bedankt, Peter.

Ik heb inderdaad een Samsung. Maar maakt dat wat uit voor het kunnen bellen naar Nederland of niet? Nee toch, mag ik hopen? Geen idee trouwens wat HIYA is. 

Ik belde naar een vast nummer in Nederland, weet niet of het KPN is. 

En ik heb via de chat een nieuwe belafspraak gemaakt, nu om  16.15 NL tijd (vandaag). We zullen zien. 

Groet,

Jur

Ze hebben me inderdaad gebeld maar na een halve minuut viel eerst de stem van de beller en daarna de verbinding weg. Zucht. 

Hoi ​@Jur Schuurman, dat gaat duidelijk niet goed inderdaad! Zowel het zelf bellen in de Dominicaanse Republiek als het teruggebeld worden door ons. Wat er precies gebeurt durf ik zo ook niet te zeggen, maar ik wil kijken wat we hierover kunnen zien. Zou je daarvoor jouw profiel volledig (postcode, huisnummer, naam en geboortedatum van de contractant, jouw 06-nummer en de laatste 3 cijfers van de IBAN) kunnen invullen? Als je daarnaast ook een aantal voorbeelden kunt toevoegen bij 'Persoonlijke opmerkingen’ van nummers die je probeerde te bellen wat niet lukte, en de tijdstippen waarop dat gebeurde? Dan kunnen we laten kijken wat er op die momenten gebeurde. Je kunt de lokale tijd invullen, dan houden wij rekening met het tijdsverschil van 6 uur. Na het invullen kan je hieronder een seintje geven, dan weten we dat je het hebt gedaan.

Dag Jasper, bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels het profiel ingevuld, inclusief een persooonlijke opmerking die ik hier voor alle zekerheid herhaal: “Afgelopen maandag 2 juni om 14.50 Nederlandse tijd belde ik een Nederlands vast nummer (**********) en ontstond een gesprek van circa 14 minuten. Dit werd opeens afgebroken. Daarna heb ik het vele maken opnieuw geprobeerd, en kreeg ik, niet eens verbinding, maar een Dominicaans bandje dat mij zei dat mijn oproep niet kon worden gerealiseerd. Ik heb het ook nog getest bij andere Nederlandse nummers, met hetzelfde resultaat.” 

Ik hoop dat er een oplossing voorhanden is! Groet,

Jur

Admin: telefoonnummer verborgen i.v.m. privacy

Dank voor de toelichting ​@Jur Schuurman! Ik heb de gegevens direct doorgegeven zodat men er naar kan kijken. Als we daar een terugkoppeling op krijgen zullen we die met je delen.

Ik heb het vaste nummer dat je noemde verborgen, in verband met privacy is het belangrijk om privégegevens nooit openbaar te delen.

Goedemiddag, ​@Jasper van KPN! Denk je dat je nog een terugkoppeling krijgt van je collega’s? Ik hoop het :-)

Hey ​@Jur Schuurman. Er loopt wel een ticket voor dit probleem, maar helaas is er nog geen update. 

Reageer