Skip to main content

Bellen gaat ineens niet meer, smsen nog wel. We zijn in Frankrijk geweest en daar ging het bellen prima, maar terug naar huis ineens niet meer zodra de grens over gegaan werd. Het is een ouderwetse klaptelefoon zonder internet dus veel aanwijzingen op de site werken niet...

Hallo @Dieuwertje Deutekom ,

Kan het zijn dat jouw telefoon alleen werkt via 2G?

Wat betekent dit voor mij?

Vanaf 1 januari 2024 is KPN gestart om stap-voor-stap de nodige aanpassingen in het netwerk te doen. Om te kunnen blijven bellen, sms’en en internetten moeten oude 2G-simkaarten vervangen worden.

bron : 

 

https://www.kpn.com/service/mobiel/vervang-je-simkaart

 

Vervang je simkaart

KPN gaat met de tijd mee. Zo zorgen we dat iedereen snel, veilig en stabiel kan internetten en bellen. Jij dus ook. Daarom zijn we gestopt met ons 3G-netwerk. En zetten we ons 2G-netwerk helemaal uit. Zo komt er ruimte vrij. Ruimte om 4G en 5G te verbeteren!

Ter voorbereiding passen we vanaf 31 december 2023 een aantal netwerk-instellingen aan. Door deze noodzakelijke aanpassing werkt je oude 2G-simkaart niet meer.  

Check je simkaart

 

 Heb je een brief, e-mail of SMS ontvangen over het vervangen van je simkaart? En wil je je mobiele nummer behouden en blijven bellen en internetten? Bestel dan snel een nieuwe simkaart. 

Bestel gratis een nieuwe simkaart


Kaart heeft ook 3G/4G dus ik denk niet dat dat het is? Anders zou smsen het ook niet meer doen toch?


Kaart heeft ook 3G/4G dus ik denk niet dat dat het is? Anders zou smsen het ook niet meer doen toch?

Hoi @Dieuwertje Deutekom 

Welkom op het forum van KPN.

Het beste wat je kunt doen als je over de grens gaat naar Nederland of vanuit Nederland naar België of Duitsland is je mobiele telefoon helemaal uitzetten.
Wacht dan enkele minuten, en zet vervolgens je mobiele telefoon weer aan.
Dan gaat je mobiele telefoon zich weer goed aanmelden op het KPN mobiele netwerk, of als je België of Duitsland in rijdt op een Belgisch of Duits mobiel netwerk.

Dus even je mobiele telefoon voor enkele minuten volledig uitzetten, en daarna weer aan, dan is de kans groot dat je gewoon weer kunt bellen en sms’en op het KPN mobiel netwerk.

Dit probleem komt wel eens vaker voor, omdat bijvoorbeeld een klant handmatig zijn mobiele telefoon op een buitenlands netwerk heeft gezet of omdat de overschakeling niet goed verloopt.


Bedankt maar dit heeft niet geholpen...


Update: naar Nederlandse nummers bellen en gebeld worden lukt, maar Franse nummers ineens niet meer...


Hi @Dieuwertje Deutekom , je gebruikt wel de Franse landcode +33 vóór de lokale Franse nummers?


Ja die gebruiken we


Ouderwetse klaptelefoon. Alleen 2G (GSM) nog? Welke?

3G is al zowat een jaar helemaal uit de lucht. Er is alleen nog 2G (t/m november 2025), 4G en 5G.

Moderne klaptelefoon, maar GSM-look, die wel al via 4G werkt.


Bedoel je dat 2G uit de lucht is? Want dat zei Noordzee (zie boven), en het lijkt me sterk dat 3G weg is maar 2G nog bestaat? En dat is het dus niet, telefoon deed het gewoon met 3G/4G


Oh wacht ik zie het nu ook, zowel 2G als 3G zijn gestopt, compleet achterlijk zeg. Hoe komt het dan dat ik nog wel gewoon kan smsen?


Nee @Dieuwertje Deutekom 

Alleen 3G is al gestopt in maart 2022 bij KPN. 2G gaat pas stoppen in december 2025.

 


Dan kan het daar dus sowieso niet aan liggen, snap niet waarom mij dan gevraagd wordt of mijn telefoon alleen met 2G werkt...


Dan kan het daar dus sowieso niet aan liggen, snap niet waarom mij dan gevraagd wordt of mijn telefoon alleen met 2G werkt...

Vragen we niet voor niks. Omdat er in maart wijzigingen in het netwerk zijn geweest ter voorbereiding op de uitschakeling. Hierdoor ondersteunen oude telefoons of oude simkaarten het niet meer volledig.

Kaart heeft ook 3G/4G

Hieruit begrijp ik dat je nog een redelijk jonge simkaart hebt? En je een toestel hebt wat 2G/3G is? 3G heb je niks meer aan, dat is er al een dik 2 jaar niet meer. 

Als je simkaart ouder is dan 8 jaar (2016 of ouder) dan werkt deze niet goed meer. Echter!!! Een nieuwe simkaart werkt vaak helemaal niet in heel oude gsm's, ouder dan een jaar of 10. Want in de kaartlezer zitten de contacten dan weer verder uit elkaar dan bij huidige simkaarten het geval is.

MAAR GOED. Mijn advies nú is om bij een kpn winkel langs te gaan. Hands on is toch handiger in deze situatie.

En denk eens aan modernisatie nu 2G bijna dood is.

Na zo'n 30 jaar is het verouderde techniek. KPN houdt het op afspraken met lift bedrijven en bedrijven als Stedin en Liander het nog even in de lucht opdat ze nog oude 'slimme’ 2G meters kunnen vervangen voor 4G exemplaren.

 


De kaart is een paar maanden oud...


Hoe sluit ik deze vraag want dit heeft geen zin


Als je niks met de adviezen doet is het inderdaad zinloos hier verder te gaan. Houdt voor mij zo op.

Ga morgen even naar een kpn winkel (er zijn er vandaag ook enkele open) of bel vanaf morgen even.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- op je mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.

Veel succes en nog een fijne pasen.


Met deze adviezen is niks te doen! Dezelfde opmerkingen die op mij niet van toepassing zijn! En dan krijg ik nog commentaar ook, sjonge jonge...


Hoi @Dieuwertje Deutekom, welkom terug :)

Ik lees dat het bellen ineens niet meer werkte toen je terug was in Nederland. En dat het hier dan specifiek gaat om bellen naar, en gebeld worden door, Franse nummers. Je kunt dus wel naar Nederlandse nummers bellen, en hierdoor gebeld worden?

SMS’en lukt ook begrijp ik. Gaat het bij sms’en dan om Nederlandse nummers, of ook Franse?

 

Ik zie dat de anderen al vanalles gezegd hebben over de eerste stappen richting het uitzetten van 2G. De vragen over welk toestel je hebt, en hoe oud je simkaart is zijn daarin dan wel relevant. Je geeft aan dat je simkaart een paar maanden oud is. Dan zou die in ieder geval goed moeten zijn. Kun je achterhalen wat het merk en type van jouw toestel is? Dat zou ons helpen om jou verder te kunnen helpen.


Reageer