Skip to main content

Wij gaan een zeiltocht maken die soms meer dan 10 km uit de kust is. In Europa. Zijn we via KPN altijd bereikbaar telefonisch? En is er op zee een mogelijkheid om te internetten in verband met navigatie?

Navigatie op zee op basis van internet van 4G? Volgens mij ben je dan behoorlijk primitief en uiterst risicovol bezig.


Extra navigatie bedoel ik Nick, naast onze standaard navigatie apparatuur.


Het bereik op zee langs de Nederlandse kust is ongeveer 10 kilometer.

Zowel KPN als T-Mobile werken aan het vergroten van het bereik door plaatsing van zendmasten op windmolens en boorplatforms maar daar kan je op dit moment nog niet echt veel mee.


Ja, op zee kan je zeker mobiele dekking hebben. Probleem is echter dat dit maritieme netwerken zijn en die vallen niet onder de EU regels. En zijn dus schreeuwend duur om te gebruiken.

Maar... Dit kan je niet zelf met je telefoon. Dan moet je vlak bij een veerboot of cruiseschip varen en op die manier verbinding maken met de antennemast op dat schip die weer in verbinding staat met een satelliet netwerk.

Kosten:

Bellen 4,25 per minuut

Gebeld worden: 1,75 per minuut

Sms: 0,75 

Internet: 10,00 per MB.

 

Zie:  https://www.google.com/amp/s/www.simyo.nl/blog/bellen-en-internetten-op-zee-met-het-maritieme-netwerk/amp/


@Marieke vdk Mijn ervaring is dat je in ieder geval tot een kilometer of 8 uit de Nederlandse kust prima mobiele dekking hebt. Verder lukt het vaak ook nog wel, maar het mobiele signaal wordt dan wel wat zwakker. Dat laatste verschilt per locatie. Hoe het in de rest van Europa is weet ik niet.

Piet. 


Hoi marieke, welkom hier. 

Zoals je al leest is er een kans dat dit wel werkt, maar het verschilt per locatie. Ik verwacht dat het antwoord van Piet het meest in de buurt komt van de werkelijkheid, het blijft echter een gok. 


Bedankt allemaal, ik weet weer meer. gr. Marieke


Graag gedaan uiteraard.Â