Skip to main content
Antwoord

BKR check voorkomt dat ik kan verlengen met een toestel erbij

• November 4, 2025
  • 15 reacties
  • 158 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik was vandaag in de KPN winkel en ik kon geen nieuwe telefoon uitzoeken omdat de BKR registratie er niet door kwam. Ik ben al 20 jaar klant, en betaal altijd netjes. Maar omdat ik chronisch ziek ben geworden, en nu een (stabiele) WIA uitkering krijg, kan het niet meer. Kan IEMAND mij uitleggen hoe dat eerlijk is? Als je genoeg verdiend, maar iedere maand te laat betaald, kom je er wel doorheen.

Is het mogelijk om iemand hier over te spreken? En waarom kan ik alleen maar bellen? Ik wil mijn situatie graag uitleggen per mail en liever niet via een openbare community. BVD.

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Celine90, welkom op de community. Ik kan me voorstellen dat het een vervelende situatie is als je geen abonnement meer kunt afsluiten! De test is sinds 2017 wettelijk verplicht, en wij kunnen niet waardoor het negatief is. Die gegevens zijn alleen bij BKR zelf bekend.

Op onze website leggen er dat ook uit, en geven we tips wat je kunt doen als zo'n check negatief is: Tips bij een negatieve uitkomst van de check. De tip van Marlon wordt daar ook genoemd.

15 reacties

• November 4, 2025

Dit is nutteloos. BKR bepaald dit. Niet KPN. KPN neemt het oordeel van BKR over. KPN zal daar niet van afwijken. Je situatie uitleggen zal nutteloos zijn denk ik.

Eerlijk? Nee, misschien niet. Maar de wereld is helaas niet eerlijk.

KPN communiceert niet via email.

Je kunt het toestel in 1 keer helemaal betalen. Dan heb je niets te maken met BKR. Doe ik ook altijd.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 6, 2025

Hoi ​@Celine90, welkom op de community. Ik kan me voorstellen dat het een vervelende situatie is als je geen abonnement meer kunt afsluiten! De test is sinds 2017 wettelijk verplicht, en wij kunnen niet waardoor het negatief is. Die gegevens zijn alleen bij BKR zelf bekend.

Op onze website leggen er dat ook uit, en geven we tips wat je kunt doen als zo'n check negatief is: Tips bij een negatieve uitkomst van de check. De tip van Marlon wordt daar ook genoemd.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 11, 2025

Hoi Jasper,

Bedankt! Ik weet wat mn opties zijn, ik vind het alleen heel krom dat ik zonder schulden, en terwijl ik altijd netjes betaal, precies hetzelfde abonnement wil afsluiten als 2 jaar geleden, maar dat nu niet meer kan, omdat dus blijkbaar het toestel 20 euro boven die grens uitkomt.

Maar. Ik begreep dat ik ook naar de Mediamarkt kan en daar kan verlengen (dát wist ik niet). Ik vind het gewoon nog steeds vreemd, zeker omdat ik geen schulden heb. Toch bedankt, jij/jullie/KPN kan er ook niks aan doen ;) 

Groetjes!

• November 11, 2025

Als het goed is zal ook de mediamarkt een BKR check uitvoeren. Dat is namelijk iets wat vanuit de overheid verplicht is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 11, 2025

Als het goed is zal ook de mediamarkt een BKR check uitvoeren. Dat is namelijk iets wat vanuit de overheid verplicht is.

Klopt alleen die hebben meer keuze in telefoons dan de KPN winkel waar ik was.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Marlon92 

De MediaMarkt zelf doet geen BKR toetsing, dit wordt namelijk gedaan tijdens het bestelproces bij de betreffende provider, bijvoorbeeld KPN.
MediaMarkt doet namelijk de bestelling direct in het bestelsysteem van de provider zelf, de controle op kredietwaardigheid en BKR wordt dus gedaan vanuit de provider.

Dutchie61
Slimmerik
  • November 11, 2025

Hoi Jasper,

Bedankt! Ik weet wat mn opties zijn, ik vind het alleen heel krom dat ik zonder schulden, en terwijl ik altijd netjes betaal, precies hetzelfde abonnement wil afsluiten als 2 jaar geleden, maar dat nu niet meer kan, omdat dus blijkbaar het toestel 20 euro boven die grens uitkomt.

Maar. Ik begreep dat ik ook naar de Mediamarkt kan en daar kan verlengen (dát wist ik niet). Ik vind het gewoon nog steeds vreemd, zeker omdat ik geen schulden heb. Toch bedankt, jij/jullie/KPN kan er ook niks aan doen ;) 

Groetjes!

Als het toestel maar 2 tientjes boven de grens uitkomt zou ik die 2 tientjes gelijk betalen

Jasper van KPN
Moderator

De BKR check is overal inderdaad, doordat die wettelijk verplicht is zal die altijd gedaan worden. Maar als Mediamarkt een ander toestel heeft die goedkoper is kan dat misschien makkelijker gaan. De medewerker daar zal dat uit kunnen leggen als je het daar aanvraagt, ook dat is daarbij verplicht 🙂 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 11, 2025

Gewoon zorgen dat je niet boven de €249 financiering komt, dan heb je niets met de BKR te maken.

Het feit dat je geen schulden hebt zegt niets.

Het kan zijn dat je op 1 of meerdere betaalrekeningen bij de bank voor meer dan €250 rood mag staan, dan sta je al te boek bij de BKR, ook al sta je nooit rood.

@Celine90 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 11, 2025

Hoi Jasper,

Groetjes!

Als het toestel maar 2 tientjes boven de grens uitkomt zou ik die 2 tientjes gelijk betalen

Ja dat kon dus niet. Ik wilde 270 euro bijbetalen, maar dat ging niet omdat ik met abonnement een BKR registratie krijg. Dus mn optie was het toestel ineens betalen (bijna 700eu), of.. nog iets, weet ik niet meer. Iets van 350 betalen. Maar ik zoek wel gwn een goedkopere telefoon bij de MM, ze hadden alleen de nieuwste in die winkel. Komt ook wel goed, het is alleen krom, dat was mn punt haha.

• November 11, 2025

Maar ik zoek wel gwn een goedkopere telefoon bij de MM

KPN heeft ook gewoon toestellen van 400 euro. En zelfs nog wel iets goedkoper. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 11, 2025

Maar ik zoek wel gwn een goedkopere telefoon bij de MM

KPN heeft ook gewoon toestellen van 400 euro. En zelfs nog wel iets goedkoper. 

De winkel waar ik was hadden ze fysiek alleen de nieuwere toestellen

• November 11, 2025

De winkel waar ik was hadden ze fysiek alleen de nieuwere toestellen

Nieuwe toestellen kunnen ook gewoon 400 euro kosten. Je hoeft geen oud model te kiezen om goedkoper uit te zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 11, 2025

Er is geen BKR check bij lening tot en met € 249,--.

Maar moet je met jouw (ons) inkomen wel een lening willen?

Er zijn toestellen tot € 200 en die zijn al uitstekend!

Zoals de nieuwe Samsung A17 5G 128 GB. Ook verkrijgbaar bij Mediamarkt. 

Dan heb je geen lening nodig en houdt je de maandlasten laag! Namelijk alleen het abonnement. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 12, 2025

Er is geen BKR check bij lening tot en met € 249,--.

Maar moet je met jouw (ons) inkomen wel een lening willen?

Er zijn toestellen tot € 200 en die zijn al uitstekend!

Zoals de nieuwe Samsung A17 5G 128 GB. Ook verkrijgbaar bij Mediamarkt. 

Dan heb je geen lening nodig en houdt je de maandlasten laag! Namelijk alleen het abonnement. 

Hoi Peter, bedankt, ik weet het. Het gaat me erom dat ik het altijd betaald heb en nu niet meer mag. Dat is gewoon vreemd. Maar gaat goed komen, ik heb namelijk ook geen andere keus. :) Dankje, groetjes