Skip to main content

Ik heb een vraag over de BKR check voor als ik mijn abonnement wil verlengen met een nieuw toestel. Geef ik dan alleen mijn loon door, of ons gezamenlijk inkomen!? En zit er dan nog verschil in of je samen woont of gehuwd bent!? 

Groetjes Alie

Euhm... je geeft helemaal niets door. Je hoeft / kan op de site van KPN je salaris niet in te voeren hoor😁


Ik heb een persoonlijk aanbod van de KPN. Aan de telefoon een keuze van mobiel gemaakt. Tot aan de check ging alles goed. Je moet je nettoloon en hypotheek doorgeven. Op basis van mijn loon ben ik niet kredietwaardig. Een kennis vertelde mij dat zij hun gezamenlijk inkomen had doorgegeven en toen was het (voor haar) geen probleem. Dus vandaar mijn vraag. Gaat het alleen om mijn loon of ons gezamenlijk inkomen?


@AlievdBeek

Ik heb nog niet eerder gehoord dat KPN-medewerkers naar loongegevens vragen. Ben jij wel in gesprek met het KPN-nummer 0800-0402?

Wel is het zo dat KPN na jouw keuze voor een telefoon een BKR-check doet. Maar dat doen ze bij een bevoegde instantie. 
 

Wil je de BKR-check voorkomen? Betaal dan een deel van de telefoon direct. Als het leenbedrag maximaal 250 euro is, dan voorkom je de bkr-check. 


En bij die BKR check vragen ze dus om je netto inkomen en wat je aan hypotheek betaald. En ik heb idd met dat nummer van de KPN klantenservice gebeld…

 


Als het goed is, dan vragen ze jou niet om loongegevens.


Als het goed is, dan vragen ze jou niet om loongegevens.

@Noordzee Dat heeft te maken met ILT (inkomenslastentoets) en daarnaast een BKR check. Dit is om te kijken of je kredietwaardig bent. Zie hier alle informatie. 

Geen zorgen, voor deze toets hoef je niet te studeren. We vragen je alleen een paar extra gegevens in te vullen tijdens je bestelling. De overheid wil namelijk dat alle telecomproviders toetsen of je voldoende bestedingsruimte hebt. Hiermee wil de overheid en KPN voorkomen dat je in financiële problemen komt, als je krediet voor je telefoon hoger is dan € 250,-.


Dank @ChrisWissink ,

Dat van die ILT is nieuw voor mij. 


Maar nu dus de vraag, alleen mijn eigen inkomen of ons gezamenlijk inkomen..😉


@AlievdBeek 

KPN vraagt letterlijk: 

Wat is je netto maandinkomen uit werk of uitkering?

Vul het bedrag in dat je op je rekening krijgt. Toeslagen tellen niet mee. Kosten als alimentatie- of pensioenverplichtingen trek je af.

 

Als het inkomen van jouw partner ook op je rekening binnenkomt, dan mag dat dus meetellen. Komt het op een andere rekening binnen? Dan niet. 
 

Dat is letterlijk wat er staat. 


Eens @ChrisWissink ?


@Noordzee 

Dat lijkt mij dus ook, maar de medewerkster van KPN zegt van niet... Ik vind het dus erg onduidelijk... op alleen mijn loon ben ik niet kredietwaardig, maar met ons gezamenlijk loon wel.. maar volgens de medewerkster pleeg ik dan fraude...🙄


ChrisWissink en ik zijn het achter de schermen aan het navragen. We komen hier nog terug met een reactie. Waarschijnlijk pas morgen vanwege het late tijdstip. 

 


@Noordzee 

Top!! Alvast bedankt voor de moeite en een fijne avond!! 👍🏻☺️


Er is een antwoord gekomen vanuit KPN: 

Het gaat om je eigen inkomen.

Het netto maandinkomen is het inkomen van de aanvrager (dus niet van de partner) exclusief toeslagen (zoals vakantiegeld, kinderbijslag, zorgtoeslag, belastingteruggaaf) en incidentele beloningen. 


Maar, als je gewoon wat hoger in vult, dan gaat het wat makkelijker ... 

Een kennis vertelde mij dat zij hun gezamenlijk inkomen had doorgegeven en toen was het (voor haar) geen probleem.

 


@AlievdBeek  Welkom op het forum! :)  heeft dit je vraag beantwoord?

@Nick83, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Deze maatregelen zijn er om de consument te beschermen zoals hier wordt uitgelegd


Er is een antwoord gekomen vanuit KPN: 

Het gaat om je eigen inkomen.

Het netto maandinkomen is het inkomen van de aanvrager (dus niet van de partner) exclusief toeslagen (zoals vakantiegeld, kinderbijslag, zorgtoeslag, belastingteruggaaf) en incidentele beloningen. 

En dat lijkt mij niet correct, mijns inziens moet het gezamelijke netto maandinkomen van aanvrager en partner opgegeven worden.


@Thomas  Mijn vraag is beantwoord.. Al is het niet het antwoord wat ik wilde horen.😉

Dan ga ik mijn abbo over zetten op naam van mijn partner... Wordt het nog steeds van dezelfde rekening betaald, maar dan kan het dus wel… 

Bedankt voor alle reacties..👍🏻


Er is een antwoord gekomen vanuit KPN: 

Het gaat om je eigen inkomen.

Het netto maandinkomen is het inkomen van de aanvrager (dus niet van de partner) exclusief toeslagen (zoals vakantiegeld, kinderbijslag, zorgtoeslag, belastingteruggaaf) en incidentele beloningen. 

En dat lijkt mij niet correct, mijns inziens moet het gezamelijke netto maandinkomen van aanvrager en partner opgegeven worden.

Dit antwoord is mij gegeven door moderator @Thomas . Daar ga ik dan vanuit. 


Er is een antwoord gekomen vanuit KPN: 

Het gaat om je eigen inkomen.

Het netto maandinkomen is het inkomen van de aanvrager (dus niet van de partner) exclusief toeslagen (zoals vakantiegeld, kinderbijslag, zorgtoeslag, belastingteruggaaf) en incidentele beloningen. 

En dat lijkt mij niet correct, mijns inziens moet het gezamelijke netto maandinkomen van aanvrager en partner opgegeven worden.

Dit antwoord is mij gegeven door moderator @Thomas . Daar ga ik dan vanuit. 

En ik trek het antwoord van @Thomas in twijfel aangezien andere partijen aangeven dat het inkomen van de partner meegenomen mag worden.

Bron

Bron


@wjb 

Je hebt gelijk.. bij een andere provider mag het wel. Bijzonder... Nou, dan is overstappen dus ook nog een optie...😉


@Thomas Kan jij nou vertellen hoe t nou zit!? Waarom is het bij de andere providers wel het gezinsinkomen en bij KPN niet!? Kan jij voor mij uitzoeken of KPN er misschien toch naast zit!? 🤷‍♀️


Waarom T-mobile het anders doet zou ik je zo niet kunnen vertellen maar ik heb het hier staan als je eigen inkomen en niet het gezamelijke inkomen. 
 

 


Waarom T-mobile het anders doet zou ik je zo niet kunnen vertellen maar ik heb het hier staan als je eigen inkomen en niet het gezamelijke inkomen. 

Dus een huisvouw/man die zijn/haar energie bewust steekt in de opvoeding van de kinderen en zelf geen inkomen heeft kan bij KPN geen abonnement afsluiten met een toestel van €250,- of meer?


@Thomas @ChrisWissink @Noordzee 

Ik zou toch graag weten waarom dit per provider anders is. Ook bij Vodafone vragen ze om het gezamenlijk inkomen. Is er iemand die dit kan uitzoeken!? Ik ben nu erg geneigd om afscheid te nemen van KPN... maar dat is iets wat ik eigenlijk niet wil, omdat ik verder prima tevreden ben. Ik heb alles op internet al afgezocht op duidelijke regels voor die check, maar dat is dus nergens te vinden.

Wie o wie heeft het verlossende antwoord?