Skip to main content
Vraag

BKR registratie zo snel mogelijk verwijderen i.v.m hypotheekaanvraag

• April 4, 2025
  • 21 reacties
  • 283 keer bekeken

Ik heb het idee dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd via de klantenservice van KPN dus probeer ik het hier als laatste redmiddel.

Onze hypotheekaanvraag voor ons droomhuis leek gesmeerd te lopen totdat de bank niet akkoord ging met de lopende bkr registratie van mijn vriend. Het gekke is dat de telefoon al afbetaald is in maart 2025 en dat het krediet op 0 staat. De bank mag helaas niet op basis hiervan de hypotheek goedkeuren en dient de bkr registratie zo snel mogelijk verwijderd te worden! Echter kan KPN ons niet sneller helpen dan alleen een mail te sturen naar WFTcollections. Het diend echt vandaag te gebeuren en ik zit met mijn handen in het haar, hoe moeilijk kan het zijn? Een mail waarin kpn aangeeft dat hij verwijderd gaat worden is al voldoende voor de bank maar de medewerkers van de klantenservice “mogen” dit niet doen. Wie oh wie kan mij a.u.b helpen tot een oplossing om vandaag nog een mail te krijgen of dat de bkr registratie wordt afgemeld. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

21 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Brittmallens 

Inderdaad een vervelende situatie voor jouw, zeker als je een hypotheek wilt aanvragen voor je droomhuis, waar je graag wilt gaan wonen.

Helaas, kan het verwijderen van zo’n registratie bij BKR niet zo snel zoals jij dat je nu graag wilt.
Dit verloopt al sowieso niet via de community van KPN, maar via de afdeling Collections.
Alleen de afdeling Collections zou hierin wat voor je kunnen betekenen, omtrent het verwijderen van de volledige BKR registratie van KPN i.v.m. de hypotheek aanvraag.

Daarnaast is de regel ook, dat een ingelost krediet (na beëindiging) nog 5 jaar zichtbaar blijft onder jouw naam in het kredietoverzicht bij de BKR.

Hoelang bewaart BKR mijn gegevens? (Bron. BKR)

Als je een krediet hebt lopen bij een kredietaanbieder, dan wordt dit door je kredietaanbieder geregistreerd bij BKR. Als je jouw krediet hebt afgelost, dan geeft de kredietaanbieder dit aan ons door. Daarna blijft deze nog 5 jaar zichtbaar nadat je overeenkomst is beëindigd.

Je kunt een terugbel verzoek inplannen, zodat je wordt terugbelt op een tijdstip dat jouw het beste uitkomt, klik hiervoor op de volgende link: Terugbel afspraak inplannen
Scrol naar beneden, en je ziet het rechts onder.

Ik hoop oprecht dat je registratie bij BKR snel voor je verwijderd gaat worden.

Admin: bericht aangepast

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

Hoi ​@Brittmallens! Wat leuk dat jullie een droomhuis op het oog hebben, komt vast veel bij kijken. Kan mij dan ook voorstellen dat dit bericht van de bank niet fijn is.

Een paar verduidelijkingen;

• Een BKR melding kan in principe niet verwijderd worden, behalve hele uitzonderlijke gevallen. Dat lijkt jouw verhaal niet.
  • Je hebt een actieve BKR melding en een afgeronde BKR melding.
  • Betaal je netjes? Dan is het een “normale” open BKR melding, tot deze is afbetaald. Dan wordt deze gesloten en na 5 jaar verwijderd.
  • Langer dan drie maanden betaalachterstand? Dan wordt het een melding met een codering. Pas als vervolgens de schuld is afbetaald/kwijtgescholden, blijft de gesloten melding met code zichtbaar voor 5 jaar. Dat kan problemen geven voor nieuwe leningen.

Reden waarom ik dit zo even verduidelijk, is om voor jou miscommunicatie te voorkomen. Wanneer je praat over verwijderen van een melding, kan een medewerker steeds zeggen “kan niet”. Terwijl je (de bank) eigenlijk bedoeld dat de melding afgesloten moet worden, en dat kan wel.

Heb zelf geen (toestel)lening gehad bij KPN, maar wellicht dat deze melding nog open staat doordat het contract nog loopt? Heb je bijvoorbeeld al bevestiging gehad dat je lening volledig is afbetaald? 

Uiteraard kan afdeling Collections het beste hiermee helpen, maar je zou eventueel alvast op mijnkredietregistratie.nl kunnen inloggen en kijken wat je daar over de lening ziet staan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 6, 2025

Hi Jeff,

ja klopt je hebt gelijk. Hij moet inderdaad alleen afgemeld worden. Ik heb even mijn mail teruggelezen om te zien hoe ik het daar verwoord heb maar daarin heb ik wel aangegeven dat hij afgemeld dient te worden. De enige reactie die we tot nu toe krijgen vanuit kpn wftcollections is een automatische mail waarin staat: je hebt ons om een kopie gevraagd van je factuur, zie hierbij je laatste factuur. Die hadden we uiteraard al zelf opgezocht en doorgestuurd maar helaas gaat de bank niet akkoord met de factuur waarop staat dat het krediet 0 is.

We hebben niet het idee tot nu toe dat we echt gehoord worden en dat er een oplossing komt

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

@Brittmallens Ik denk dat je het beste maandag even na 09.00 uur kan bellen, zodat je direct naar Collections doorverbonden kan worden. Is die telefoonlening eerder afgelost? Dat zou dan kunnen verklaren waarom die nog open blijft staan tot einde contract. Maar lijkt mij dat dat makkelijk te fixen moet zijn. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

@Brittmallens Ik denk dat je het beste maandag even na 09.00 uur kan bellen, zodat je direct naar Collections doorverbonden kan worden. Is die telefoonlening eerder afgelost? Dat zou dan kunnen verklaren waarom die nog open blijft staan tot einde contract. Maar lijkt mij dat dat makkelijk te fixen moet zijn. 

Hoi ​@ikheetjeff 

Even een kleine rectificatie omtrent afdeling Collections.
Sinds enige tijd kun je niet meer doorverbonden worden met deze afdeling, maar wordt er telefonisch een terugbel verzoek bij deze afdeling neergelegd.

Dus ​@Brittmallens , hou er dus rekening mee dat je teruggebeld wordt door een medewerker van de afdeling Collections, maar dat je wel even moet bellen om dit verzoek te laten doen.

Admin: bericht aangepast

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

Goed om te weten, dank! ​@Michel.uit.Arnhem 

• April 6, 2025

De medewerker van de klantenservice legde mij duidelijk en helder uit, dat ze niet meer direct mogen doorverbinden met een medewerker van de afdeling Collections, maar dat ze alleen een terugbel verzoek kunnen indienen.

Voor KPN is dat efficiënter werken. Maar dat betekent wel dan klanten zoals ​@Brittmallens gewoon een paar dagen moeten wachten.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Marlon92 

Het heeft inderdaad een voordeel, maar ook zeker een nadeel.
Voor de medewerkers van de afdeling Collections is het efficiënter werken, maar voor de klant is het wat langer wachten, wat lastig kan zijn als er wat haast bij is.
Maar meestel (dat is in elke geval de bedoeling) wordt je snel teruggebeld.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 7, 2025

Hoi ​@ikheetjeff, ​@Michel.uit.Arnhem, ​@Marlon92 

Inmiddels ben ik heel wat telefoontjes met de afdeling Collections verder.
Ze geven aan dat al onze mails zijn aangekomen en dat er verzoeken liggen bij KPN Finance om dit met spoed op te pakken.

Helaas kunnen we zelf met de afdeling Finance niet in contact komen. Het is nog steeds wachten op actie vanaf hun kant. Ons wordt steeds beloofd dat het vandaag gedaan wordt maar tot heden zonder succes.

KPN collections kan eigenlijk ook niks voor ons doen dan afwachten wat KPN Finance gaat doen.

Heel erg frustrerend en we hebben het idee dat we met onze rug tegen de muur moeten staan en maar af moeten wachten. We hebben inmiddels al uitstel gevraagd en gekregen tot aanstaande woensdag.

Het moet dus echt vandaag afgemeld worden want BKR heeft ook 24 u nodig om het te verwerken in hun systeem. We zien het somber in en balen echt als een stekker. Belachelijk dat het straks gaat stuklopen om een telefoonregistratie die al afbetaald is.

• April 7, 2025

Voortaan geen telefoon meer kopen op afbetaling. Of in ieder geval zorgen dat het te lenen bedrag niet boven de 250 euro komt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 7, 2025

Voortaan geen telefoon meer kopen op afbetaling. Of in ieder geval zorgen dat het te lenen bedrag niet boven de 250 euro komt.

Je snapt natuurlijk zelf ook wel dat ik niks aan deze opmerking heb hé Marlon. Daarbij is de telefoon al afbetaald😉

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 7, 2025

Dank voor de update ​@Brittmallens! Helemaal bij een hypotheekaanvraag is snelheid gewenst, maar kan ik ergens ook wel begrijpen dat hier wat dagen overheen gaan. Hopelijk weet Finance meteen wat ze moeten en kunnen ze het verzoek doorsturen naar BKR.

Uit nieuwsgierigheid: heb je van de Collections medewerker nog begrepen hoe dit kwam? Had je eerder afgelost en dat het contract nog liep? Volgens mij heeft de lening een apart contract, dus je zou zeggen als dat is afbetaald dat dat binnen enkele dagen verwerkt moet worden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 7, 2025

@ikheetjeff  Ja zeker. 

Ja ik weet zelf ook al wel hoe dit kan. Het contract van mijn vriend liep t/m 23-03-2025. Zijn toestel was ook op die datum afbetaald. Normaliter wordt de bkr vervolgens binnen 31 dagen automatisch afgemeld.
Dus die afmelding hangt nu ergens in een automatisch systeem. Ik had zelf namelijk een lening nog lopen voor een toestel, die moest ik afbetalen en daarmee was de bkr ook met 2 dagen al afgemeld. dus dat kunnen ze vrij vlot. Het probleem bij mijn vriend is dus dat hij ergens in het automatische systeem hangt. De afdeling finance moet dat kunnen versnellen of handmatig kunnen aanpassen maar tot nu toe gebeurt er dus nog niks.

De bank gaf ook daarom aan ons aan van goh al is het maar een mail vanuit KPN waarin ze aangeven dat de bkr binnen 31 dagen wordt afgemeld dan is het al goed. Al moet het kredietnummer wel vermeld staan in die mail.

We hebben hier ook expliciet om gevraagd en duidelijk vermeld (meerdere keren) van goh dat kredietnummer moet vermeld staan in die mail.

Gisteren ontving mijn vriend een mail dat de BKR dus binnen 31 dagen automatisch afgemeld gaat worden alleen was het nummer dus niet vermeld….

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 7, 2025

Ah, duidelijk ​@Brittmallens. Echt een rot timing inderdaad. Heeft je hypotheekaanvraag een deadline? Lijkt mij dat de BKR wijziging op 31 april wel verwerkt moet zijn.

En wellicht dat een KPN moderator de feedback kan neerleggen dat het kredietnummer in de bevestiging komt. Kleine moeite, maar kan veel stress oplossen en voorkomen. En eerlijk, het is ook goedkoper voor KPN: scheelt klantcontact. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 7, 2025

ja echt een slechte timing inderdaad. Ja de deadline was vandaag maar we hebben vanwege dit probleem uitstel gevraagd en gekregen tot vrijdag. maar we moeten wel woensdag een beslissing nemen in wat wij doen. als dit niet opgelost wordt dan gaat er 8k van ons verbouwbudget af die we mee wilde financieren. erg pijnlijk

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 8, 2025

Goedemorgen ​@Brittmallens , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community.

Een hele vervelende situatie, dat vooropgesteld. In dit geval heb je het juiste gedaan door een belafspraak in te plannen. Helaas heb ik geen mogelijkheden om dit proces voor je te versnellen, het spijt me. Ik hoop oprecht dat alles op tijd goed gaat komen zodat de hypotheek voor je droomhuis alsnog wordt goedgekeurd 🙏🏻

Hoi ​@ikheetjeff 

Even een kleine rectificatie omtrent afdeling Collections.
Sinds enige tijd kun je niet meer doorverbonden worden met deze afdeling, maar wordt er telefonisch een terugbel verzoek bij deze afdeling neergelegd.

Dus ​@Brittmallens , hou er dus rekening mee dat je teruggebeld wordt door een medewerker van de afdeling Collections, maar dat je wel even moet bellen om dit verzoek te laten doen.

Bedankt voor deze toevoeging ​@Michel.uit.Arnhem!

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 8, 2025

Dag Allen,

We hebben gistermiddag laat nog de juiste mail ontvangen die we nodig hadden. Vanmorgen de BKR registratie gecheckt en ook die is afgemeld inmiddels. Heel fijn. Wel wat grijze haren verder maar het is gelukt gelukkig.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ha ​@Brittmallens wat ontzettend fijn om te lezen dat het allemaal gelukt is! Heel veel verhuis- en verbouwplezier gewenst!

Ik heb een aantal berichten iets aangepast. De strekking van de berichten blijft hetzelfde, alleen iets minder over de interne werkwijze van KPN :-).

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Dag Allen,

We hebben gistermiddag laat nog de juiste mail ontvangen die we nodig hadden. Vanmorgen de BKR registratie gecheckt en ook die is afgemeld inmiddels. Heel fijn. Wel wat grijze haren verder maar het is gelukt gelukkig.

Hoi ​@Brittmallens 

Fijn om te horen, dat je BKR registratie is afgemeld.
Dat geeft je weer alle rust, en alle tijd om uit te zien naar je nieuwe koopwoning.
Alvast een goede verhuizing!!

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 8, 2025

@Brittmallens Fantastisch nieuws! Ook namens mij veel succes en vooral plezier met de verhuizing naar jullie droomhuis. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 8, 2025

Dag Allen,

Dat is heel fijn om te lezen ​@Brittmallens en top dat je dit hier ook nog even met ons hebt willen delen!