Skip to main content

Hallo ik kreeg net een sms van Boku 5511 smsgc.nl

dat deze maand 158 euro heb verbruikt?

ik weet niet eens wat Boku is

en of ik dit moet betalen?

weten jullie hier wat meer van

en kunnen jullie mij helpen?

mvg Wendy de ruiter

Niet op reageren. Nergens op klikken.

Is een soort van phishing.

 

Toelichting : 

Boku Pay is een betaalapp die wordt misbruikt om kleinere bedragen te ontfutselen. Boku biedt een mobiel betalingsplatform waardoor consumenten goederen en diensten kunnen betalen met behulp van hun mobiele telefoonnummer.Concreet: men geeft zijn of haar GSM-nummer in, men krijgt een SMS met het te betalen bedrag en een unieke pincode, en wanneer men die code ingeeft op Boku wordt de betaling bevestigd en afgerekend via de GSM-factuur.Bij de poging oplichting ontfutselt een scammer een GSM-nummer via social engineering bv. een vals facebookaccount. Boku stuurt vervolgens naar het betreffende GSM-nummer het berichtje met het bedrag dat aangerekend zal worden en een unieke pincode. De scammer verzoekt vervolgens om hem de pincode door te geven. Indien de pincode effectief naar de scammer doorgestuurd wordt, kan hij die weer ingeven op Boku en dat geldt dan als autorisatie. De gedupeerde kan nadien vaststellen dat het geld bij zijn telefoonfactuur staat.

 

Nog even wat meer info opgezocht : 

Boku is een dienst die betalingen voor Facebook verwerkt. Waarschijnlijk heb jij ooit je telefoonnummer gekoppeld aan Facebook  en via deze methode aankopen gedaan, bijvoorbeeld aankopen binnen spelletjes. Via deze link zou je bij Facebook kunnen zien welke aankopen je hebt gedaan en eventuele betalingen stopzetten, via Payinfo kun je deze diensten voortaan helemaal blokkeren mocht je dit wensen. 

Payinfo is betrouwbaar, de code die je van hun krijgt kun je dus gerust invoeren om erin te komen en alles in te zien.


Oke

is een nep sms dus?

kreeg er 3 achter elkaar

 


Kijk eens op https://www.payinfo.nl of op jouw mobiele nummer een betaalde sms dienst loopt.

Zo ja, stop deze dan meteen.

Je doet er ook verstandig aan om jouw telefoonnummer helemaal te blokkeren voor betaalde sms diensten.

Was er inderdaad sprake van een betaalde sms dienst?


Ja klopt, ik heb er net een toelichting bij mijn eerste reactiegeschreven. 

 


En haal je telefoonnummer weg op alle social media waar je lid van bent.

Wees sowieso zeer terughoudend met het delen van persoonlijke informatie op social media.


Kijk eens op https://www.payinfo.nl of op jouw mobiele nummer een betaalde sms dienst loopt.

Zo ja, stop deze dan meteen.

Je doet er ook verstandig aan om jouw telefoonnummer helemaal te blokkeren voor betaalde sms diensten.

Was er inderdaad sprake van een betaalde sms dienst?

Heb er net op gekeken en er staat alles staat geblokkeerd 

geen transacties voor deze telefoon nummer

 

wel raar dat ze me wel kunnen smsen


Helaas heeft KPN nog altijd geen instelling waarmee betalen via de factuur van diensten van derden volledig geblokkeerd kan worden.

Het zou KPN sieren dergelijke functionaliteit in mijnKPN op te nemen, net zoals T-Mobile dat al jaren opgenomen heeft in My T-Mobile.

 


Staat het zo goed??


Staat het zo goed??

Ja, dat staat zo goed.


Staat het zo goed??

Ja, dat staat zo goed.

Nou best vreemd dat ik dan nog een sms kreeg

hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties


Nou best vreemd dat ik dan nog een sms kreeg

Tja, die fraudeur weet ook niet dat jij die blokkade hebt staan en probeert het dus gewoon.

Goed dat je die blokkade hebt staan want daarmee voorkom je dat er via jouw KPN factuur betaald kan worden, zelfs als je er per ongeluk in zou trappen.


Haha 

Ikwist helemaal niet dat ik het zo allemaal ingesteld had staan

gelukkig staat het goed zo


Reageer