Skip to main content

Buiten de bundel kosten gemaakt voor data in Albanië

• April 4, 2026
  • 9 reacties
  • 58 keer bekeken

Gister heb ik bij aankomst in Albanië onbedoeld 24mb internet gebruikt wat mij 60,50 euro kost. Ik had totaal niet de bedoeling om deze kosten te maken en zou graag willen dat dit wordt teruggenomen. Of op een andere manier wordt opgelost.

9 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 4, 2026

Hallo ​@Sjors316 ,

Deze kosten gaat KPN jou niet vergoeden. Om verdere problemen te voorkomen:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar nul euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over twee factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op één factuur. 

bron: 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 4, 2026

Een buiten EU bundel afnemen in plaats van vergoeden lijkt mij dan een betere oplossing. Wanneer iemand het vliegtuig uitkomt en allerlei dingen ontvangt zit je al op 24 mb gebruik wat 60,50 euro kost. Dat is absurd om dit klanten te laten betalen lijkt mij...

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 4, 2026

Dit overkomt ieder jaar weer heel veel klanten. Kijk hier maar eens rond in andere topics. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 4, 2026

Ik zie het inderdaad maar zie tot nu toe nergens een reactie van kpn zelf hoe zij hier mee omgaan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 4, 2026

KPN biedt aan een blokkade aan te zetten zoals ​@Noordzee eerder vermeldde, meer niet en op hun website worden er allerlei raadgevingen gegeven voor internet in het buitenland.

rvk01
Slimmerik
  • April 4, 2026

Zoek even op 60,50 en je komt heel wat topics tegen waar precies hetzelfde gebeurd is. Ook topics waar moderators gereageerd hebben. 

Zoals ik het begrijp mag je al blij zijn dat er een limiet op zit van 60,50 want de rekening had ook 600 of nog hoger kunnen zijn (zoals vroeger vaak voorkwam voordat ze dit limieten hadden staan).

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 4, 2026

Zoek even op 60,50 en je komt heel wat topics tegen waar precies hetzelfde gebeurd is. Ook topics waar moderators gereageerd hebben. 

Zoals ik het begrijp mag je al blij zijn dat er een limiet op zit van 60,50 want de rekening had ook 600 of nog hoger kunnen zijn (zoals vroeger vaak voorkwam voordat ze dit limieten hadden staan).

Beste ​@rvk01 bij Simyo kent men geen blokkade voor binnenland en komen klanten soms op duizenden euro's buitenbundelkosten uit. Voor het buitenland geldt hetzelfde als bij KPN alleen geen blokkade op te zetten of je moet voor bepaalde landen een bundel kopen, dan stopt het wel bij einde data.

Bij KPN verlaagt men de internetsnelheid, bij Simyo kun je een dataplafond instellen voor €1 per maand

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 4, 2026

@Sjors316 Een beetje context: buiten EU landen zitten niet in de zogenoemde roaming overeenkomst. Die bevat bijna alle EU landen en landen van EER. Daarbuiten internetten is dan ook gewoon heel duur omdat daar geen afspraken over zijn gemaakt en aan die tarieven kan KPN dan ook niks doen. Deze kosten zullen dan ook (helaas) niet vergoed worden, hoe zuur dat ook is. 

rvk01
Slimmerik
  • April 4, 2026

Ik begrijp dat de eerste limiet van 60,50 eigenlijk standaard is. Waarom zetten ze data buiten de EU eigenlijk niet gewoon standaard uit en laat je de mensen dit zelf aanzetten wanneer ze dat willen?

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/internationaal-bellen-en-internetten/datalimiet-buitenland