Skip to main content

Ik heb onlangs een Nokia 5.3 aangeschaft

daarna via KPN een nieuwe simkaart aangevraagd nl:

873334.png?Winkelmandje

  • KPN DUO (3in1) USIM-kaart Prive

deze kaart ( niet geschikt voor NFC )  omdat ik in een engelse handleiding had gelezen dat deze mobiel geen NFC ondersteuning had, daarna hoorde ik en heb ik in een Nederlandse handleiding gelezen dat NFC wel aanwezig is op de mobiel

Wat is waar en als NFC op mijn nieuwe toestel zit heb ik dus de verkeerde simkaart

 

kan ik deze weer inwisselen voor een juiste simkaart?

 

bedankt voor de respons

Beste @johannes hermanus 

Ik heb het nog even nagezocht, en er zit wel een NFC in. Ik heb even de specificaties opgezocht:

Scherm
Schermgrootte 6.55 inch
Resolutie 1600x720 
Schermtype IPS LCD 
Pixeldichtheid 268 ppi
Aantal kleuren 16M 
Multitouch Ja
Touchscreentechniek Capacitive 
Toetsenbordtype Touchscreen 
Processor
Chipset Qualcomm Snapdragon 665 (SDM665) 
CPU Kryo 260 
CPU cores Octa Core 
CPU snelheid 2 GHz
Grafische processor Adreno 610 
Werkgeheugen 4 GB
Camera
Cameraresolutie 13 megapixel
Camera's achterop
Front-cameraresolutie 8 megapixel
Autofocus Ja
Diafragma F/1.8 
Flitser Ja
Flitstype LED 
Digitale zoom Ja
Geo tagging Ja
Video
Video-opname Ja
Videoresolutie 1920 x 1080 (Full-HD) 
Frames per seconde 30 fps
Audio
Hoofdtelefoon aansluiting Ja
Bluetooth stereo (A2DP) Ja
FM-radio Ja
Spraakcommando's Ja
Accu
Capaciteit 4000 mAh
Type Lithium-Polymer 
Connector USB-C
Formaat
Lengte 164.3 mm
Breedte 76.6 mm
Dikte 8.5 mm
Gewicht 185 gram
Software
Besturingssysteem Android 10 
Verbindingen
2G (edge, gprs) Ja
3G (hspa, hspa+, hsdpa, hsupa, umts) Ja
4G (lte) Ja
4G+ (lte advanced) Ja
Frequentiebereik 800, 850, 900, 1800, 1900, 2100, 2600 MHz
WiFi aanwezig Ja
WiFi (wlan) Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac 
5GHz ondersteuning Ja
NFC Ja
Bluetooth Bluetooth 4.2 
Features
Interne opslag 64 GB
Uitbreidbaar geheugen microSD tot 256 GB 
Type simkaart Nano sim 
Dual sim Ja
Trilfunctie Ja 
Sensoren
GPS Ja
Accelerometer Ja
Gyroscoop Ja
Proximity sensor Ja
Kompas Ja
Vingerafdrukscanner Ja
Productkenmerken
Aangekondigd 2020-03-19
Releasedatum 2020-05-15

 

Ik hoop jou zo genoeg info hebt gegeven, verder als je een SIM-kaart besteld hebt, dan mag ik er vanuit gaan dat bij KPN standaard een NFC erop zit. Want zit er geen NFC op een telefoon, maar wel op de SIM-kaart dan maakt het niet uit. Je kunt dan alleen daar geen gebruik van maken. Maar op deze Nokia zit er wel NFC-functie geïnstalleerd.


Volgens mij is het zo dat op een NFC-SIMkaart géén NFC zit. Ik heb zelf namelijk zo'n NFC-SIMkaart. Wel is het zo dat op zo'n NFC-SIMkaart een “secure element” zit. Dit was in het verleden nodig om het mobiel contactloos betalen mogelijk te maken. De huidige nieuwere app van mijn bank heeft nu echter niet meer zo'n NFC-SIMkaart nodig. Uiteraard is nfc op de mobiel zelf wel nodig.


Met alle nieuwe sims van KPN wordt NFC ondersteund. Uiteraard dient het toestel zelf het aan boord te hebben inclusief een NFC antenne.

Inderdaad. Volgens de verkoper in de winkel waar ik de mijne kocht is een speciale simkaart niet meer nodig.


Hi @johannes hermanus, een DUO simkaart is inderdaad niet geschikt voor NFC, ook bij Prepaid kan er geen gebruik gemaakt worden van NFC.

Als je geen Prepaid maar een abonnement hebt, kan je gelukkig via de website een ‘gewone’ 3-in-1 simkaart aanvragen waarmee NFC wél ondersteund wordt. Je hebt dan wel maar 1 simkaart tot je beschikking en kunt hem dus alleen in je Nokia gebruiken.


Is het gelukt om een normale simkaart te bestellen @johannes hermanus:slight_smile:


ja de normale simkaart is besteld

KPN duo-usim prive ( 3-in-1 )

 

zondag gaan we alles in orde maken ( hoop ik ) met behulp van oudste zoon, dan weet ik zeker dat alles goed komt

 

bedankt bijtje


Een duo-sim (twee simkaarten op één nummer) is niet geschikt voor NFC.


dat weet ik, maar vind ik niet zo erg

toch bedankt


Nog even wat achtergrond informatie.

Het draait bij een NFC simkaart maar om één ding: een NFC Secure Element, verwerkt in de software van de chip, voor de beveiligde verbinding naar de betaalserver van de contactloze dienst.

Er zijn trouwens drie mogelijke plaatsen voor het Secure Element (bron)

  1. Embedded (in de telefoon zelf)
  2. External (bv. in de simkaart)
  3. In de “cloud” (Host Card Emulation)

Veel (de meeste?) wallets gebruiken nu methode 3, waardoor het dus ook werkt zonder "NFC” simkaart.


uiteraard dank van een redelijk onwetende, moet nog een hoop horen en daarvan leren

 

JH


Is het gisteren gelukt om alles in orde te maken @johannes hermanus:blush:


het is prima gegaan, nog een beetje wennen aan alle nieuwe dingen, maar ik ben zeer tevreden

 

bedankt en fijne dag bijtje

 

 


Ah, helemaal super! Heel graag gedaan en jij ook een fijne dag! :blush::bee: