Skip to main content

Beste KPN,

 

Recentelijk heb ik een 2e simkaart aangevraagd met als doel deze in de auto te installeren en op deze manier gebruik te maken van internet.

Dit lijkt echter niet te werken icm met het beantwoorden van oproepen en bellen in de auto. 

 

Ik vermoed dat ik enkel een data kaart nodig heb die gelinkt is aan mijn abonnement en geen 2e normale simkaart.

Kunnen jullie adviseren hoe dit opgelost kan worden?

 

Groet, Midalo

Hallo @Midalo 

 

Met een KPN data only abonnement: https://shop.kpn.com/mobiel/mobiel-internet/

Staat dus los van je huidige abonnement maar je kan wel husselkorting krijgen en data delen tussen die abonnementen.

 


Sowieso moet je daar bij KPN twee aparte abonnementen voor hebben. Want bij de Duo Sim van KPN (ik neem aan dat je dat bedoeld) mag er altijd maar één toestel tegelijk actief zijn. Dus als je in de auto stapt moet je de telefoon uitzetten en als je uitstapt weer aan. 

 


een data kaart nodig heb die gelinkt is aan mijn abonnement en geen 2e normale simkaart.

Die mogelijkheid heeft kpn niet. Bij mijn weten is het alleen bij Vodafone mogelijk met de Red abonnementen (multi-sim).

Bij KPN is de enige mogelijkheid een los abonnementje met GB's nemen voor de auto. Of je boekt dan maandelijks wat van je belbundel naar dat abonnement. Dan kun je al het 0 GB abonnement nemen. Maar dat is wel al € 15 (of als je internet thuis van KPN hebt € 10) per maand.

Een Duo-sim zoals bij KPN is echt niet geschikt voor die situatie.

Bron

Multisim: 2de sim voor alleen data op zelfde bundel als de 06
Duosim: 2 identieke sims voor bellen/sms/data. Slechts één v.d. toestellen mag aan staan, niet tegelijk.


Vreemd dat niet wordt aangeboden, technisch is er niets “moeilijks” aan en behoort een extra sim voor zakelijk gebruik wel tot de mogelijkheden.

Kan iemand uitleggen waarom dit niet voor de particulier kan?


Bij een zakelijk abonnement is dat inderdaad mogelijk…

...maar is het wel een betaalde optie.  Ze noemen dat daar "Groep SIM".

Waarom dit niet op de particuliere markt aangeboden wordt is inderdaad de vraag en zal dat waarschijnlijk ook blijven.

Als particulier kan je inclusief hussel voordeel wel voor €5,- per maand een data SIM aanschaffen voor in de auto.

Bron.

Je kunt dan data delen met je gewone abonnement.

P.S. Waarschijnlijk is dit goedkoper dan de zakelijke "Groep SIM" alleen moet je maandelijks zelf handmatig MB's delen via mijnKPN zodra die 1GB verbruikt is.

 

Edit: Het issue is overigens dat bij KPN momenteel tegelijkertijd maar één apparaat op een nummer actief kan zijn op het netwerk. Dit is ook waarom bij een duo-SIM de telefoon uit gezet moet worden om de SIM in de auto"radio" te activeren en waarom er nog geen smart watches ondersteund worden die gekoppeld moeten zijn aan hetzelfde nummer als de telefoon. 


 

Edit: Het issue is overigens dat bij KPN momenteel tegelijkertijd maar één apparaat op een nummer actief kan zijn op het netwerk. Dit is ook waarom bij een duo-SIM de telefoon uit gezet moet worden om de SIM in de auto"radio" te activeren en waarom er nog geen smart watches ondersteund worden die gekoppeld moeten zijn aan hetzelfde nummer als de telefoon. 

 

Ik snap dat KPN beperkingen heeft om meer-dan-een nummer actief te hebben in het netwerk die gelijktijdig actief zijn, maar mijn vraagstuk gaat over het gebruik van data op meerdere apparaten binnen een abonnement. Het is bizar om een compleet abonnement af te moeten sluiten om enkel “een connectie” te moeten maken in het netwerk , immers de data wordt immers uit het huidige abonnement getrokken. 

 

Met betrekking tot smartwatches is er zeker een behoefte zijn voor mensen die gebruik maken een smartwatch of hun kinderen met een smartwatch op te nemen in een abonnement-vorm. 

kwestie van tijd voordat KPN dit ook aan gaat bieden

 


Ik snap dat KPN beperkingen heeft om meer-dan-een nummer actief te hebben in het netwerk die gelijktijdig actief zijn, maar mijn vraagstuk gaat over het gebruik van data op meerdere apparaten binnen een abonnement. Het is bizar om een compleet abonnement af te moeten sluiten om enkel “een connectie” te moeten maken in het netwerk , immers de data wordt immers uit het huidige abonnement getrokken. 

Ik geef je groot gelijk, ook ik zou die optie graag willen zien, maar helaas is het niet anders en verwacht ik ook niet dat er op korte termijn iets aan zal gaan veranderen. Uiteraard zit daar ook een commerciële afweging achter waarvan je je moet afvragen of die anno 2020 nog valide is.

Ik bedoelde met "hetzelfde nummer" uiteraard "hetzelfde abonnement". Het is dan dus nog steeds zo dat een data-only sim op hetzelfde abonnement verbinding moet maken met het netwerk en daar zit de beperking, dat kan momenteel niet.

Ook bij de zakelijke "groep SIM" is zo'n data-only SIM een apart abonnement die in de groep gehangen wordt om zo automatisch MB's uit de groep te kunnen gebruiken.


We wachten af, tot die tijd maar even met een kabeltje aan de slag om verbinding in de auto te maken.