Skip to main content
Vraag

Data Only voor vakantiehuisje: is snelheid van Unlimited50 up- en download hetzelfde?

• December 3, 2025
  • 4 reacties
  • 38 keer bekeken

Het is de bedoeling om een 4G-router in ons vakantiehuisje te plaatsen. Dan kunnen we ter plaatse een beetje surfen Maar het is ook de bedoeling om vanaf thuis af en toe in het huisje te kijken over een IP-camera die ik daar wil installeren.

Nu heb ik overal gezocht op de KPN-website, maar vind geen antwoord.

Is het 50 Mbit/s up en down of toch niet?

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 3, 2025

Beste ​@Zwoerdkop een data only abo met een 097 nummer is niet gelijk aan glasvezel, de uploadsnelheid zal lager zijn.

Dit zijn mijn waarden, zojuist thuis getest:

• December 3, 2025

Is het 50 Mbit/s up en down of toch niet?

Nee. Dat is nooit zo bij een mobiel abonnement. Ik heb pas nog zitten Googlen hiernaar. In de basis werkt het bij mobiele abonnementen hetzelfde als bij bij de telefoonlijn: de upload is 10 % van de download. In de praktijk haal je vaak wel wat meer. Dat is bij de telefoonlijn ook nogal eens zo. Maar symmetrisch is het zeker niet.

Verder heb je geen eigen ip adres. Er is sprake van CGNAT. Om het simpel uit te drukken: dubbel NAT. Je kunt dus geen poorten open zetten zodat je vanaf een andere locatie zo rechtstreeks op je camera's in kunt loggen. Erzijn diverse andere manieren om toch je doel te bereiken. Maar in ieder geval niet via poortforwarding.

Kortom: een mobiele verbinding blijft altijd kreupel ten opzichte van een glasvezelverbinding. Zelfs met een supersnelle 5G verbinding heb je niet hetzelfde als bij een glasvezelaansluiting.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 3, 2025

​@JanD Oké, 35 Mbit/s up onder optimale omstandigheden is meer dan genoeg.
​@Marlon92 Duidelijk. Bij 10% kom ik uit op ca. 5 Mbit/s up, dat is meer dan genoeg voor de camera in low res-modus. Ik denk dat ik de camera toch zonder portforwarding kan vinden via UID, maar ben me niet helemaal zeker… Dus verdergooglen, zit niks anders op.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Zwoerdkop, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Ik zie dat onze community je al van antwoord voorzien heeft. Hopelijk kun je hiermee uit de voeten. :)