Skip to main content

Graag wil ik wat advies over de beste keuze voor mobiel internet in de EU.

Mijn vriendin en ik hebben beide een KPN mobiel abonnement en we gaan deze zomer op vakantie naar Zweden met onze twee zoontjes (6 en 7). Onderweg willen we de jongens een beetje kunnen vermaken en we hebben daarvoor 2 iPads.

Wat is daarvoor nou de handigste keuze? Ik wil het liefst iets apart van mijn eigen mobiel (dus geen hotspot). Ik heb wel een kleine travel router waar ik via USB internet naar toe kan tetheren.

Ik dacht zelf aan een data SIM bij KPN omdat we dan onderling MB’s kunnen delen en, al dan niet tijdelijk, ons persoonlijke abo op kunnen hogen. Andere optie is een ander tijdelijk Unlimited (=max 50GB in EU) abonnementje afsluiten voor in een oude telefoon waar ik dan middels de Travel Router een mobiele hotspot mee maak. Ook heb ik prepaid internet data SIMs gezien van verschillende aanbieders.

Maar misschien zie ik opties over het hoofd, iemand nog een goede suggestie?

Hallo @Falco75 voor de tablets mag je alleen een datasim gebruiken met een 097-nummer i.p.v. een 06-nummer, dit i.v.m. een tekort aan 06-nummers.

Een basis abonnement kost €5 per maand inclusief 1GB per maand en een jaarcontract.

Indien gekoppeld, kun je met die datasim ook MB's delen, zodat je van jouw 06-nummer(s) data door kunt  schuiven naar de tablets. Ben je in een omgeving waar wifi beschikbaar is, dan gewoon de wifi activeren.

Succes.


Kan zo’n data SIM overigens gewoon in een telefoon? Ik verbind de telefoon namelijk via USB met de Travel Router voor het tetheren van internet. De Travel Router is dan de hotspot waar beide iPads mee verbinden.

Ik heb overigens de Travel Router zodat ik op reis openbare wifi veilig kan gebruiken, en/of op campings en hotels een internet verbinding kan delen.


Hallo @Falco75 zo'n datasim kan ook in een telefoon, dan kan de telefoon alleen internetten, net als een tablet en niet bellen.

 


Kan zo’n data SIM overigens gewoon in een telefoon? Ik verbind de telefoon namelijk via USB met de Travel Router voor het tetheren van internet. De Travel Router is dan de hotspot waar beide iPads mee verbinden.

Ik heb overigens de Travel Router zodat ik op reis openbare wifi veilig kan gebruiken, en/of op campings en hotels een internet verbinding kan delen.

Heb je niet gewoon een wifi Hotspot in je mobiel? Die gebruik ik onderweg namelijk voor andere apparaten.


Kan zo’n data SIM overigens gewoon in een telefoon? Ik verbind de telefoon namelijk via USB met de Travel Router voor het tetheren van internet. De Travel Router is dan de hotspot waar beide iPads mee verbinden.

Ik heb overigens de Travel Router zodat ik op reis openbare wifi veilig kan gebruiken, en/of op campings en hotels een internet verbinding kan delen.

Heb je niet gewoon een wifi Hotspot in je mobiel? Die gebruik ik onderweg namelijk voor andere apparaten.

Heb ik, maar dan moet ik de hele tijd in de buurt blijven van de iPads en is flinke aanslag op de accu van de telefoon.

Liever heb ik dus een oplossing los van mijn telefoon. Ik heb wel een extra (oude) telefoon, die middels usb tethering aan de tafel router kan.


@Falco75 Welkom op het forum! Ik zie hier veel goede tips staan als het om abonnementen gaat maar ik wil toch ook nog wat kleine kanttekeningen maken. Onderschat niet hoeveel data het kost om zaken als Youtube, Netflix e..d. te streamen. Dat kan echt heel rap gaan, zeker als je meerdere apparaten dan verbind met je router/hotspot. Apps als Netflix hebben vaak ook een optie om content vooraf te downloaden. Dan heb je een buffer aan content. 


Onderschat niet hoeveel data het kost om zaken als Youtube, Netflix e..d. te streamen.

Inderdaad. Al gauw 1,5 GB per uur.

Lekker dan. Een data sim met 1 GB voor een maand…..

Niet veel beter de 10 GB voor een maand à € 21 (!) (bij abonnement met looptijd van minimaal 1 maand)

Dat wordt toch ganzenbord of Mensch erger je niet meenemen 😎

(vakantie is afzien, dat vond ik 50 - 45 jaar geleden al)


Onderschat niet hoeveel data het kost om zaken als Youtube, Netflix e..d. te streamen.

Inderdaad. Al gauw 1,5 GB per uur.

Lekker dan. Een data sim met 1 GB voor een maand…..

Niet veel beter de 10 GB voor een maand à € 21 (!) (bij abonnement met looptijd van minimaal 1 maand)

Dat wordt toch ganzenbord of Mensch erger je niet meenemen 😎

(vakantie is afzien, dat vond ik 50 - 45 jaar geleden al)

 

Bordspelletjes zijn natuurlijk altijd leuk 😎


@Falco75 Welkom op het forum! Ik zie hier veel goede tips staan als het om abonnementen gaat maar ik wil toch ook nog wat kleine kanttekeningen maken. Onderschat niet hoeveel data het kost om zaken als Youtube, Netflix e..d. te streamen. Dat kan echt heel rap gaan, zeker als je meerdere apparaten dan verbind met je router/hotspot. Apps als Netflix hebben vaak ook een optie om content vooraf te downloaden. Dan heb je een buffer aan content. 

 

Ik ben me daar zeker bewust van, ik had op een autoritje van Friesland naar huis (ongeveer 1.45 rijden) USB tethering van mijn werk telefoon gebruikt, affijn toen was ik met twee ipads bijna 6 GB verder.

Het is dus zeker niet bedoeld als 24/7 data verbinding, maar meer ter backup onderweg en als aanvulling op vooraf downloaden.

Denk dat ik zo’n data SIM doe en mijn eigen abo tijdelijk ophoog (MB’s delen) en als het op is is het op zeg maar…..


Ik zelf heb een extra data sim €5 per maand met 1GB en deel vanaf 2 unlimited abonnement 2x 50GB naar deze sim.  Dit geeft totaal dus 150GB inclusief mijn unlimited bundel. Met een beetje geluk gaan halverwege precies de nieuwe bundels in en heb halverwege je vakantie weer nieuwe data.


@Falco75 Welkom op het forum! Ik zie hier veel goede tips staan als het om abonnementen gaat maar ik wil toch ook nog wat kleine kanttekeningen maken. Onderschat niet hoeveel data het kost om zaken als Youtube, Netflix e..d. te streamen. Dat kan echt heel rap gaan, zeker als je meerdere apparaten dan verbind met je router/hotspot. Apps als Netflix hebben vaak ook een optie om content vooraf te downloaden. Dan heb je een buffer aan content. 

 

Ik ben me daar zeker bewust van, ik had op een autoritje van Friesland naar huis (ongeveer 1.45 rijden) USB tethering van mijn werk telefoon gebruikt, affijn toen was ik met twee ipads bijna 6 GB verder.

Het is dus zeker niet bedoeld als 24/7 data verbinding, maar meer ter backup onderweg en als aanvulling op vooraf downloaden.

Denk dat ik zo’n data SIM doe en mijn eigen abo tijdelijk ophoog (MB’s delen) en als het op is is het op zeg maar…..

 

Dat lijkt me een uitstekende optie. Dan wil ik je al vast een fijne vakantie wensen en mochten er nog vragen openstaan laat het dan weten!