Skip to main content
Vraag

Data simkaart verbruikt in korte tijd veel mb's via TP Link router

• 5 augustus 2025
  • 5 reacties
  • 38 keer bekeken

Als ik mijn datasimkaart gebruik in een TPlink routertje, merk ik op dat ik bij iedere keer dat ik hem aanzet , in mum van tijd ontzettend veel MB's verbruik, 800mb binnen paar minuten, terwijl ik echt niets doe , dan een internetpagina bezoeken. Dus is mijn abonnement van 1Gb zo weg binnen enkele minuten, dit kan niet de bedoeling zijn, om alleen maar even je mail te kunnen checken of een appje te lezen

Ik vraag me af of dit ligt aan APN instellingen, heb nu staan kpndefault: APN=internet, Authenticatie = CHAP….. Heeft iemand de gouden tip?

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10372 reacties
  • 5 augustus 2025

Dan wordt er toch echt ergens data verstookt op een bepaald apparaat die met de TP_L verbonden is, dat is op app niveau te controleren en maatregelen op te nemen ​@Gert-JandeJoode 

dat zal ik zeker doen, maar er is maar een apparaat verbonden , dus dat had ik al gedaan, maar goed, ik doe t nogmaals checken.

“gegegevens verbruik Aan op achtergrond” heb ik bij alle apps nu uitgezet, lijkt beter te gaan nu, dank.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10372 reacties
  • 5 augustus 2025

Verder is ‘gegevensbesparing’ op aanzetten ook heel nuttig.

en updates uitsluitend via wifi downloaden net als video's en afbeeldingen uitsluitend via wifi downloaden

@Gert-JandeJoode 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator
  • 2144 reacties
  • 7 augustus 2025

Hoi ​@Gert-JandeJoode. Welkom op de KPN Community! Tegenwoordig kunnen telefoon, tablets of laptops echte dataslurpers zijn. Goed dat je al in de instellingen bent gedoken en wat databesparing settings hebt kunnen vinden. Je kunt ook kijken of je kunt instellen dat apps vooral via Wifi hun data binnenhalen en zet voor Facebook en Youtube bijvoorbeeld uit dat video's/previews automatisch worden afgespeeld. 

Hopelijk blijft het nu goed gaan en kun je het wat langer met je bundel uithouden. 

Reageer