Ik ben van de week naar het buitenland gereden, binnen de EU. Duitsland, Oostenrijk, kroatie en Slovenië. Ik heb steeds een SMS ontvangen dat mijn bundel gewoon geldig is in die landen. Toen ik kroatie uit wilde rijden naar Bosnië ontving ik vlak voor de grens een sms'je dat ik 80% van mn limiet voor verbruik buiten de EU heb verbruikt en kort erna meteen 100 % ik weet niets van een limiet af, heb niets ingesteld. Maar het punt is, ik kon toch uit mijn bundel gebruik maken binnen de EU? Nou goed in Bosnië kreeg ik de sms dat dit dus buiten de EU valt, heb een dure internet bundel gekocht via SMS. Maar het werkt niet! Geen internet. Ja, Roaming stond aan, mobiel uit en ingeschakeld helemaal niets. Maar verderop wel een SMS dat die bundel al 50 % verbruikt is. Hoe kan dit? Ik kijk in mijn KPN en kan mn bundel niet eens inzien. Hoe zit dit? Ben er niet blij mee!
Datalimiet bereikt in Bosnië. Nieuwe databundel doet het niet
Beste antwoord door Erwin van KPN
Hoi
Bedankt voor je bericht en jammer om te horen dat je zo’n vervelende ervaring hebt gehad.
Wat er waarschijnlijk is gebeurd, is dat je toestel vlak voor de grens of tijdens het passeren van de grens toch even verbinding heeft gemaakt met een netwerk buiten de EU. Bijvoorbeeld een Bosnische zendmast. Dat kan zelfs heel kort zijn geweest, maar het is soms al genoeg om buiten de EU-bundel te vallen en dat wordt dan direct geregistreerd.
De waarschuwing over het 80% en 100% verbruik van je limiet buiten de EU komt van een standaard limiet die KPN instelt om hoge kosten te voorkomen. Die limiet is niet iets wat je zelf hebt hoeven instellen, hij staat automatisch aan voor je bescherming. Binnen de EU gebruik je inderdaad gewoon je bundel, maar zodra je in een land komt dat buiten de EU valt , zoals Bosnië, gelden andere tarieven en regels. Wat betreft de bundel die je via SMS hebt aangeschaft: dat het internet niet werkte terwijl er toch verbruik geregistreerd werd, kan bijvoorbeeld komen doordat je telefoon op de achtergrond toch geprobeerd heeft verbinding te maken, of doordat het netwerk in Bosnië instabiel was.
Je kunt in dit kennisbank topic alles lezen om je in de toekomst voor dit soort situaties te behoeden.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.