Skip to main content
Beantwoord

Datasim (097) werkt niet in het buitenland in Campernet Pro 2.0

• April 8, 2025
  • 13 reacties
  • 289 keer bekeken

Ik heb een data abonnement afgesloten (097 nummer) en deze geplaatst in een campernet pro 2.0 router. Hij functioneerd echter niet. Initialiseerd steeds. ik heb voldoende data beschikbaar en in een iPad doet de sim het wel. Heeft iemand enig idee?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Excuses dat ik het verkeerd heb begrepen.  We krijgen incidenteel wel eens vragen en meestal is het op te lossen met de trucjes die hierboven al genoemd zijn. Het lijkt er op dat jouw camping router roet in het eten gooit.  Ik hoop dat je het nog aan de praat kunt krijgen en anders misschien proberen het apparaat om te ruilen voor eentje waar je gewoon de APN en roaming kunt instellen. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

• April 8, 2025

Kan je nog annuleren? Snel doen dan…

Ik lees heel veel problemen met simkaarten van KPN in routers?

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 8, 2025

@Ed Hagen 

Werkt de router wel in Nederland? Je geeft aan dat het probleem in het buitenland hebt, daarom deze check vraag.

Welke apn is in de router ingesteld? Dit zou apn internet moeten zijn. Als dit een andere apn is, dan kan dit in het buitenland een probleem geven.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 8, 2025

Duitsland?

Er zijn diverse topics te vinden dat 097 het in een mifi-router niet doet buiten het KPN netwerk. Vooral dus in Duitsland.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 9, 2025

Het probleem bestaat door Data Roaming standaard niet geactiveerd is en deze moet je extra instellen in router instelling. Indien de router deze optie niet kent, kan deze data-simkaart niet gebruikt worden in buitenland. Overigens, een 06-nummer in router mag gewoon gebruikt worden in buitenland, hier is lokale wet geldig en die verbiedt zulke gebruik niet. Dat helpt ook omdat sommige buitenlandse providers de lange 097-nummer niet accepteren.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 9, 2025

De campernet 2.0 pro is een easy to use apparaat en biedt niet de mogelijkheid om zaken als apn  in te stellen. Ik heb de sim gebruikt in een iPad en daar werkt het wel met data roaming aan.

De sim kaart werkte in nederland wel.

Erwin van KPN
Moderator

De campernet 2.0 pro is een easy to use apparaat en biedt niet de mogelijkheid om zaken als apn  in te stellen. Ik heb de sim gebruikt in een iPad en daar werkt het wel met data roaming aan.

De sim kaart werkte in nederland wel.

AH, duidelijk. Je hebt het dus via een omweg opgelost lees ik. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 10, 2025

Nee, ik heb het niet via een omweg opgelost. In een IPad waar ik een aantalzaken kan instellen werkt de sim kaart wel. Maar niet in de Campernet pro 2.0 router. Het is de bedoeling dat hij hier het ook in zou doen. Dit is echter niet het geval. Dus probleem is niet opgelost.

Krijgen jullie als kpn ook van anderen klachten over het gebruik van data sim kaarten in het buitenland? 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 10, 2025

@Ed Hagen 

Mijn data simkaart 097 werkt in het buitenland met apn internet. Het is vaak een verkeerd ingestelde router/modem.

Ik heb de handleiding van de pro 2.0 gelezen en ik begrijp dat het wel mogelijk moet zijn om de apn aan te passen. Als je data simkaart in je ipad in het buitenland wel werkt dan lijkt er iets niet met de instellingen van de pro 2.0 te kloppen.

Ik heb de handleiding gevonden en op pagina 7 kun je SIM settings vinden met apn. Hier zal je apn internet moeten invullen. Als dit niet het geval is.

https://campernet.com/assets/img/downloads/kurzanleitung/Quick-guide-CAMPERNET.pdf

Via wifi kun je de router configureren. Zie handleiding hoe dit te doen.

Hier de afbeeldingen van SIM settings in de router en apn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

@Ed Hagen 

https://campernet.com/assets/img/downloads/kurzanleitung/Quick-guide-CAMPERNET.pdf

Via wifi kun je de router configureren. Zie handleiding hoe dit te doen.

Hier de afbeeldingen van SIM settings in de router en apn.

Nergens staat de optie "Data Roaming” dus het gaat niet werken.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 11, 2025

@TDN 

Bedankt voor je reactie.

Laat ​@Ed Hagen het eerst eens proberen om apn internet in te stellen. Een router die 999 Euro kost en speciaal gemaakt is voor campers waar geen optie voor Data roaming op zit. Zou de fabrikant niet weten dat je met een camper op reis gaat? 😉 Het kan zijn dat dit standaard aan staat en daarom niet zichtbaar is. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 11, 2025

Ik kan de apn helaas niet wijzigen zoals de handleiding aangeeft. De optie is niet beschikbaar. Ik heb de vraag ook reeds bij de leverancier gesteld.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 11, 2025

@Ed Hagen 

Ik heb nog wat gelezen op het internet. En daar lees ik dat het mogelijk moet zijn om de apn aan te passen. Ik hoop voor je dat het gaat lukken  🙂

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 11, 2025

Excuses dat ik het verkeerd heb begrepen.  We krijgen incidenteel wel eens vragen en meestal is het op te lossen met de trucjes die hierboven al genoemd zijn. Het lijkt er op dat jouw camping router roet in het eten gooit.  Ik hoop dat je het nog aan de praat kunt krijgen en anders misschien proberen het apparaat om te ruilen voor eentje waar je gewoon de APN en roaming kunt instellen.