Skip to main content
Beantwoord

Dataverbruik erg hoog, bundels snel op

• July 23, 2026
  • 3 reacties
  • 79 keer bekeken

Heb een databundel van 10 GB. Deze bundel is op de een of andere reden voor 100% al verbruikt. Heb eergisteren een extra bundel van 1 GB voor 8,99 bijgekocht maar deze is nu ook al weer bijna op. Ben vanmiddag in een KPNfiliaal in Zutphen geweest met de vraag of er ook een andere manier is om toh over voldoende data te kunnen beschikken terwijl ik op vakantie ben. De medewerker stelde voor om mijn data van 10GB te verdubbelen door mijn abonnement aan te passen, maar dan kan ik pas per 10 augustus over die extra data beschikken. Is dus ook geen oplossing met als gevolg dat ik nu problemen heb met de navigatieapp Google maps.

Heb vorig jaar een soortgelijk probleem gehad en toen kreeg ik als service van KPN een extra bundel cadeau om in ieder geval gedurende de vakantie mijn apps te kunnen gebruiken. Helaas wilde de medewerker van KPN in Zutphen niet aan meewerken.

Ben al heel lang bij KPN en eigenlijk altijd naar tevredenheid maar blijkbaar is dit geen reden om  mijn probleem te helpen oplossen. Ik zou om de dag 1 GB bij moeten kopen  (8,99) om op die manier  te kunnen blijven internetten.  

Hoop dat u voor mij een passende oplossing heeft.

In afwachting van uw reactie die ik graag zsm tegemoet zie.

mvg

Hein Frietema

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@Hein Frietema

Als ik het goed begrijp verbruik je op vakantie meer data dan je had verwacht, omdat je niet thuis bent en ook andere dingen doet met je toestel. Ik zie dat Noordzee je al een tip heeft gegeven om minder data te verbruiken door meer gebruik te maken van de wifi, en hoop dat je het op die manier in hebt weten te stellen!

Aangezien je vorig jaar tegen hetzelfde probleem aanliep, wil ik je aanraden om voor toekomstige vakanties op tijd een verhoging van je databundel aan te vragen, zodat je tijdens je vakantie over meer data beschikt 😊 Dat 1 van mijn collega's je vorig jaar uit de brand heeft geholpen met gratis extra data is heel erg schappelijk, maar dit is niet iets dat wij standaard doen. Het aanpassen van een databundel is altijd per de volgende bundelperiode, dus nu je dat weet kan je tijdig de wijziging doorvoeren voor je volgende vakantie 🙂

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 23, 2026

Hallo ​@Hein Frietema ,

Gebruik WiFi als dat mogelijk is. 

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

Heb je even geen Wifi? Zorg dan dat automatische updates uitstaan. En wees zuinig met het bekijken van video’s en filmpjes. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 29, 2026

@Hein Frietema ,

Heb je de “slimme netwerk wissel” al uitgezet? 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 31, 2026

Hi ​@Hein Frietema

Als ik het goed begrijp verbruik je op vakantie meer data dan je had verwacht, omdat je niet thuis bent en ook andere dingen doet met je toestel. Ik zie dat Noordzee je al een tip heeft gegeven om minder data te verbruiken door meer gebruik te maken van de wifi, en hoop dat je het op die manier in hebt weten te stellen!

Aangezien je vorig jaar tegen hetzelfde probleem aanliep, wil ik je aanraden om voor toekomstige vakanties op tijd een verhoging van je databundel aan te vragen, zodat je tijdens je vakantie over meer data beschikt 😊 Dat 1 van mijn collega's je vorig jaar uit de brand heeft geholpen met gratis extra data is heel erg schappelijk, maar dit is niet iets dat wij standaard doen. Het aanpassen van een databundel is altijd per de volgende bundelperiode, dus nu je dat weet kan je tijdig de wijziging doorvoeren voor je volgende vakantie 🙂