Skip to main content

Mijn dochter en ik hebben allebei een NL KPN mobiel nummer. Mijn dochter gaat naar Zuid Afrika (ZA) voor 6 weken. Als zij vanuit ZA naar mij in NL belt, geldt voor haar volgens de KPN website het tarief € 1 per minuut (of ingeval van € 9,99 Extra bundel de eerste 100 minuten gratis). Situatie: Ook ikzelf ga voor 4 weken naar ZA met mijn NL KPN nummer. Dochter belt gedurende die 4 weken vanuit ZA naar mij, ook in ZA. Wat zijn dan de kosten. Volgens de KPN website geldt voor de bellende dochter dan niet het € 1 tarief (en evenmin de Extra Bundel). Maar wat is er dan wel? Wat betaalt dochter in ZA en wat betaal ik, als ik in ZA door haar ‘gebeld wordt’.  En wat adviseert KPN mij om te doen; welke extra bundels wel/niet etc. 

Hallo @Maarten Kroon 

 

Als je dochter jou belt op je NL nummer betaald ze het tarief voor bellen naar Nederland € 1,00 / min, het maakt daarbij niet uit waar dat (mobiele) nummer zich bevind.

Jij betaald dan het tarief voor gebeld worden vanuit Nederland € 0,50 / min.

Als jullie een bundel hebben voor Zuid-Afrika dan worden de belminuten daarmee verrekend.

Als je elkaar daar vaak wilt bellen is het waarschijnlijk voordeliger om lokaal een prepaid aan te schaffen.
Als je daar beide een WiFi verbinding hebt zou je ook via Whatsapp, Facetime e.d. kunnen bellen, dat kost je dan verder niets.


Begrijp ik het dus als volgt: als dochter en ik allebei in ZA zijn en de een belt in ZA naar de ander, dan betaalt de beller € 1,- en de ontvanger € 0,50. Voor zowel de beller als de ontvanger kan het dus interessant zijn om de Extra Bundel bij te kopen. 


Ja dat klopt, beide zijn NL nummers en ook al sta je naast elkaar in Zuid-Afrika, het loopt toch via Nederland dus je betaald beide kosten als je geen Extra bundel hebt.


Top, helemaal duidelijk. Thanks.


Als je dochter daar wifi heeft en jij hier bellen jullie elkaar via WhatsApp helemaal gratis. 

WhatsApp heeft ook audio only bellen 😉🙂


Dank voor dit nog completere antwoord.