Skip to main content

Hoi mede klanten van KPN,

Het werd afgelopen maandagavond (1 juli 2024) officieel bekend gemaakt door demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken (tevens haar laatste taak als minister), dat de veiling omtrent de 3,5 GHz (Band 78) voor het snelle 5G netwerk is afgerond, en dat ook KPN daar zijn frequentieruimte voor deze 3,5 GHz heeft verkregen.

Dat houdt dus in dat we binnenkort gebruik kunnen maken van het snelle 5G, op onze smartphones/iPhones en tablets/iPads.

Lees hier de bekendmaking zoals die werd geplaatst door de NOS (tevens bron):

Drie providers bemachtigen frequentieruimte bij 5G-veiling

Wanneer deze frequentie door KPN wordt geactiveerd op het mobiele netwerk, dan zal één van de moderatoren dat zeker bekend gaan maken op het forum, en ook bij welke mobiele abonnementen deze hoge 5G snelheid beschikbaar gaat komen.

Maar ik kijk er zeker naar uit, aangezien mijn iPhone 14 Pro Max deze frequentie ondersteund.
 

Overzicht van het snelle 5G (Band 78) en de toegekende frequenties per provider.

PARTIJ HOEVEELHEID SPECTRUM FREQUENTIEBEREIK
VodafoneZiggo 100 MHz 3450 – 3550 MHz
Odido  100 MHz 3550 – 3650 MHz
KPN 100 MHz 3650 - 3750 MHz

Zal wel even duren voordat dit actief wordt op het netwerk ben ik bang was voorgaande veilingen ook zo.


Zal wel even duren voordat dit actief wordt op het netwerk ben ik bang was voorgaande veilingen ook zo.

Volgens de berichtgeving mogen de providers het direct activeren, maar ik las eerder elders, dat KPN per 1 augustus de boel activeert.

Laten we de berichten van KPN rustig afwachten 

Ik hoop dat Simyo, dochter van KPN, nu ook mee gaat doen met 5G, tot nu toe bieden ze maximaal 4G+ aan 

 


 Ik hoop dat Simyo, dochter van KPN, nu ook mee gaat doen met 5G, tot nu toe bieden ze maximaal 4G+ aan 

Het zou heel goed kunnen dat Simyo nog een hele poos op 4G blijft. Misschien nog wel jaren. Omdat da een budgetprovider is natuurlijk. Dat "budget" moet ergens vandaan komen. 


Wees blij op 4G verbruikt je telefoon ook minder batterij ;)


N.N. schreef:

Ik hoop dat Simyo, dochter van KPN, nu ook mee gaat doen met 5G, tot nu toe bieden ze maximaal 4G+ aan 

Wat denk je dan als voordeel te behalen bij 5G?

Mijn stokoude OnePlus 5T ondersteunt geen 5G maar ik maak me daar ook echt niet druk om, 4G+ is (vooralsnog) meer dan snel genoeg.


Ik heb op het Simyo-forum de vraag ook gesteld en zie hun reactie daar met belangstelling tegemoet @Nick83 

Met de tijd meegaan @wjb , je rijdt toch ook niet meer in een T-Ford?😉

 


Ik heb op het Simyo-forum de vraag ook gesteld en zie hun reactie daar met belangstelling tegemoet @Nick83 

Met de tijd meegaan @wjb , je rijdt toch ook niet meer in een T-Ford?😉

 

Budget provider is ook budget internet he.

Zelfde als een budget auto kopen zit ook niet alles op.


Met de tijd meegaan @wjb , je rijdt toch ook niet meer in een T-Ford?😉

4G is geen T-Ford. Dat kun je beter vergelijken met een recente Volkswagen of Opel. Gewoon een normale goede internet verbinding. Helemaal niets mis mee.

En 5G met Mercedes of BMW. Voor mensen die geld teveel hebben. En waar je effectief geen bal mee opschiet in de meeste situaties. Die nieuwe frequenties voor 5G hebben een bereik van maar een paar 100 meter. Je moet dus zowat onder de mast staan om een echt serieus hogere snelheid te hebben.


Met de tijd meegaan @wjb , je rijdt toch ook niet meer in een T-Ford?😉

Als die T-Ford nog zou voldoen aan mijn eisen dan zou ik er geen enkel probleem mee hebben om een T-Ford te rijden.

@Nick83 geeft mijns inziens terecht aan dat je met 5G in de praktijk zeer waarschijnlijk geen voordeel zult ervaren. 5G biedt naar mijn mening enkel voordeel in gebieden met een zeer hoge dichtheid aan mobiele apparaten en voor IoT toepassingen die "realtime" moeten kunnen communiceren. Denk hierbij aan de zelfrijdende T-Ford ... of was het een ander merk/type auto.


Zal wel even duren voordat dit actief wordt op het netwerk ben ik bang was voorgaande veilingen ook zo.

Volgens de berichtgeving mogen de providers het direct activeren, maar ik las eerder elders, dat KPN per 1 augustus de boel activeert.

Laten we de berichten van KPN rustig afwachten 

Ik hoop dat Simyo, dochter van KPN, nu ook mee gaat doen met 5G, tot nu toe bieden ze maximaal 4G+ aan 

 

 

Hoi @N.N. 

Klopt dat KPN in eerste instantie per 1 augustus 2024 deze nieuwe 5G frequentie gaat activeren, maar nu het van het ministerie eerder mag, ben ik, net zoals jouw, benieuwd wat KPN hiermee gaat doen.

En wat Simyo betreft, die lopen in veel zaken achter op het moederbedrijf.
Al zou het ook voor de mobiele klanten van Simyo, een mooi gebaar zijn als ook voor Simyo klanten  5G binnenkort beschikbaar gaat komen.
Want Ben, Budget Mobiel, Simpel en Youfone (inmiddels ook onderdeel van KPN) leveren inmiddels al standaard 5G aan hun mobiele klanten.


 Ik hoop dat Simyo, dochter van KPN, nu ook mee gaat doen met 5G, tot nu toe bieden ze maximaal 4G+ aan 

Het zou heel goed kunnen dat Simyo nog een hele poos op 4G blijft. Misschien nog wel jaren. Omdat da een budgetprovider is natuurlijk. Dat "budget" moet ergens vandaan komen. 

 

Ben, Budget Mobiel, Simpel en Youfone zijn ook budgetproviders, die inmiddels allemaal 5G standaard levert bij hun mobiele abonnementen, in dat opzicht loopt Simyo nu achter de feiten aan.
Denk persoonlijk dat het niet lang meer gaat duren (datum kan niemand noemen), dat ook Simyo toegang krijgt tot het 5G netwerk van moederbedrijf KPN.
 


Met de tijd meegaan @wjb , je rijdt toch ook niet meer in een T-Ford?😉

4G is geen T-Ford. Dat kun je beter vergelijken met een recente Volkswagen of Opel. Gewoon een normale goede internet verbinding. Helemaal niets mis mee.

En 5G met Mercedes of BMW. Voor mensen die geld teveel hebben. En waar je effectief geen bal mee opschiet in de meeste situaties. Die nieuwe frequenties voor 5G hebben een bereik van maar een paar 100 meter. Je moet dus zowat onder de mast staan om een echt serieus hogere snelheid te hebben.

 

De huidige 5G frequentie (700 Mhz) heeft ongeveer een bereik van 1 kilometer rondom de zendmast.
Binnen (grote) steden, de Randstand maar ook gewoon op het platte land en in dorpen is er inmiddels een goede tot zeer goede 5G ontvangst, omdat de zendmasten niet ver uit elkaar staan.
Het overlapt elkaar in feite, als een soort van paraplu.

Wel is het zo, van hoe verder je van de zendmast af staat hoe langzamer de downloadsnelheid van 5G gaat worden, maar met de nieuwe frequenties (waaronder de 3,5 GHZ) zal dat een stuk sneller gaan worden.
Daarnaast activeert KPN inmiddels ook al de 2100 Mhz op het 5G netwerk.

Hierdoor bestaat straks het 5G netwerk van KPN uit 3 frequenties:

  • 700 Mhz (Kanaal 28)
  • 2100 Mhz (kanaal 1)
  • 3500 GHz (kanaal 78)

 


Inmiddels heeft KPN een officieel persbericht de deur uit gedaan, naar aanleiding van de verworven 3,5 GHz frequentie tijdens de 5G veiling.

KPN verkrijgt 100 MHz in de 3,5 GHz spectrum veiling


** Update ** (Bron. NOS)
 
Het ministerie van Economische Zaken stelt dat de bedrijven hun frequenties deze maand in gebruik kunnen nemen. Klanten met toestellen die 5G ondersteunen moeten daar dan ook direct iets van merken.

Odido laat weten de "komende periode" diverse netwerkverbeteringen door te voeren en hierbij direct de uitbreiding van 5G aan te zetten. KPN zegt het netwerk al te hebben voorbereid op de nieuwe 5G-frequenties en op de drukste plekken in het land ook al te hebben geïnstalleerd. Een woordvoerder zegt dat die snel geactiveerd worden en dat de dekking in het land stapsgewijs wordt uitgebreid. VodafoneZiggo verwacht ook binnen enkele weken van start te gaan.


KPN is in mijn woonplaats Zandvoort druk bezig met het mobiele netwerk. Deze week kreeg ik al weer een sms.

Beste klant, tussen 2 juli 2024 en 6 juli 2024 verbeteren we het mobiele netwerk in postcodegebied xxxxxx. Hierdoor heb je misschien een paar uur vertraagde mobiele internetverbinding. Sorry hiervoor. Groet, KPN

Dit was al de vijfde keer in de afgelopen drie maanden. Een paar weken geleden zag ik een hoogwerker staan, waarmee een complete set nieuwe antennes geplaatst werden inclusief de bijbehorende apparatuur als vervanging van de bestaande installatie. 

 


Bij mij in de wijk heeft Odido band 78 al operationeel...

...terwijl KPN de antennes zelfs nog niet in haar mast geplaatst heeft.

Odido is in Houten sowieso al een stuk verder dan KPN.

 


Hoi @RBxx 

In mijn woonplaats Arnhem is alles inmiddels al omgebouwd de afgelopen maanden.
Kreeg bijna wekelijks een sms bericht van KPN, dat ze weer bezig waren met hun mobiele netwerk in Arnhem.

Een KPN zendmast op nog geen 600 meter van mijn woning is daarbij compleet vernieuwd, met nieuwe zendantennes erop.

Inmiddels wordt 5G binnen Arnhem al aangeboden op de 700 Mhz en 2100 Mhz, en daar komt de nieuw verkregen frequentie 3,5 GHz dus nog bij.
Zover ik had begrepen, zijn de meeste masten in Arnhem voorbereid op de 3,5 GHz frequentie.

Dus we kunnen wel concluderen, dat KPN druk bezig is met zijn mobiele 5G netwerk.

 


Hoi @wjb 

Ook in de Regio Arnhem heeft Odido deze frequenties inmiddels aangezet.
Het is in feite ook een simpele klik op een knop, en de frequentie wordt actief op de zendmasten.

Odido heeft in dit geval een een voorsprong op KPN en Vodafone.
Maar KPN zal echt niet stil blijven zitten, en de nieuwe frequentie zo snel mogelijk gaan activeren op hun zendmasten die het al ondersteunen.

Ik verwacht dat klanten met een SuperUnlimited abonnement bij KPN (waaronder ik zelf), als eerste kunnen profiteren van de hogere snelheden op het 5G netwerk.


Ik heb zojuist meerdere speedtestjes (kpn speedtest met de server in amstelveen) gedaan, maar ik kom in mijn woning (balkon) met mijn OP12 (esim) op het mobiel netwerk van KPN niet boven de 100mbit down uit.

Mijn 5g mast van kpn in de buurt ligt ongeveer 250-300 meter hemelsbreed van mn woning af en heeft alleen n1 en n28. De meest dichtsbijzijnde 5g kpn mast met n78 ligt een kleine 800-900 meter van me af.

Als ik het goed heb begrepen is n78 zeg maar de 'snelste' 5g frequentie die sinds juli live is gegaan maar nog niet op alle 5g masten actief is.

 

Maar zou ik op basis van de bovenstaande gegevens niet een veel hogere snelheid moeten behalen gezien de geringe afstand naar deze masten toe?

 

En ja, ik heb de testjes uitgevoerd op m'n balkon van 5 hoog rond 12 uur 's nachts onder perfecte weersomstandigheden en mijn OnePlus 12 ondersteunt n78 uiteraard.

 


En ja, ik heb de testjes uitgevoerd op m'n balkon van 5 hoog rond 12 uur 's nachts onder perfecte weersomstandigheden en mijn OnePlus 12 ondersteunt n78 uiteraard.

Ben je ook echt met de band n78 verbonden? Bij service mode van Samsung kan je het zien, OnePlus heeft ook Engineering Mode, ik weet niet of je daar kan zien


Nee, maar ik heb netmonster gedownload en daarmee kan ik de zendmasten zien waar mijn telefoon mee verbindt en zo te zien switcht ie regelmatig tussen 700mhz (de mast in de buurt) en 2100 mhz maar is denk ik de mast van waar 2100mhz op zit net te ver om een stabiele verbinding mee te maken en soms springt ie tijdens het switchen zelfs naar 4g. Ik heb eerder vandaag wel 600 mbit gehaald in amstelveen op een 2100mhz mast en waarschijnlijk ook die hoge snelheid omdat de mast dichtbij was.

700 mhz is 5g n1 / band 1 en 2100mhz is 5g n78 / band 78 toch?

 

 

 


Hoi @KelvinatorNL 

De frequenties van het 5G netwerk zijn als volgt:

  • Band 28 = 700 MHz (Volledig uitgerold)
  • Band 1 = 2100 Mhz (Volledig uitgerold)
  • Band 78 = 3,5 GHz (Nog niet op alle zendmasten geactiveerd, dat gebeurd de aankomende periode)

Band 78 (3,5 GHz) is het snelle 5G, waarop jouw smartphone niet heeft gezeten tijdens jouw metingen, waarschijnlijk omdat deze nog niet geactiveerd is op de zendmasten waarop je deze metingen deed.


Daarnaast gaat KPN het 5G netwerk ook nog eens Stand-Alone maken de komende jaren, waardoor het niet meer zal samenwerken met het 4G netwerk.


Nee, maar ik heb netmonster gedownload en daarmee kan ik de zendmasten zien waar mijn telefoon mee verbindt en zo te zien switcht ie regelmatig tussen 700mhz (de mast in de buurt) en 2100 mhz maar is denk ik de mast van waar 2100mhz op zit net te ver om een stabiele verbinding mee te maken en soms springt ie tijdens het switchen zelfs naar 4g.

 

Nee wat je zie is ENDC (Dual Connections). Je telefoons maakt tegelijk verbinding met 5G en 4G masten om 2 technieken te combineren

 

 

 

Ik heb eerder vandaag wel 600 mbit gehaald in amstelveen op een 2100mhz mast en waarschijnlijk ook die hoge snelheid omdat de mast dichtbij was.

700 mhz is 5g n1 / band 1 en 2100mhz is 5g n78 / band 78 toch?

 

n1 is 2100Mhz, n28 is 700Mhz en n78 is de nieuwe 3500Mhz


De meest dichtsbijzijnde 5g kpn mast met n78 ligt een kleine 800-900 meter van me af.

...

Maar zou ik op basis van de bovenstaande gegevens niet een veel hogere snelheid moeten behalen gezien de geringe afstand naar deze masten toe?

800-900 meter is veel te ver weg voor de 3,5 Ghz band denk ik.


800-900 meter is veel te ver weg voor de 3,5 Ghz band denk ik.

Nee, maar op dezelfde maast zijn ook andere antennen voor 700Mhz en 2,1Ghz en deze hebben voorkeur tegenover de 3,5Ghz tenzij man in debug mode/service mode zelfs de band kies.


Reageer