Drie providers (waaronder ook KPN) bemachtigen frequentieruimte bij 5G-veiling
Hoi mede klanten van KPN,
Het werd afgelopen maandagavond (1 juli 2024) officieel bekend gemaakt door demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken (tevens haar laatste taak als minister), dat de veiling omtrent de 3,5 GHz (Band 78) voor het snelle 5G netwerk is afgerond, en dat ook KPN daar zijn frequentieruimte voor deze 3,5 GHz heeft verkregen.
Dat houdt dus in dat we binnenkort gebruik kunnen maken van het snelle 5G, op onze smartphones/iPhones en tablets/iPads.
Lees hier de bekendmaking zoals die werd geplaatst door de NOS (tevens bron):
Maar ik kijk er zeker naar uit, aangezien mijn iPhone 14 Pro Max deze frequentie ondersteund. Â
Overzicht van het snelle 5G (Band 78) en de toegekende frequenties per provider.
PARTIJ
HOEVEELHEID SPECTRUM
FREQUENTIEBEREIK
VodafoneZiggo
100 MHz
3450 – 3550 MHz
OdidoÂ
100 MHz
3550 – 3650 MHz
KPN
100 MHz
3650 - 3750 MHz
Bladzijde 2 / 2
800-900 meter is veel te ver weg voor de 3,5 Ghz band denk ik.
Nee, maar op dezelfde maast zijn ook andere antennen voor 700Mhz en 2,1Ghz en deze hebben voorkeur tegenover de 3,5Ghz tenzij man in debug mode/service mode zelfs de band kies.
3,5 GHz reikt maar een paar honderd meter. 800-900 meter is gewoon te ver weg.
Zie onderstaand artikel over de reikwijdte van 5G @Nick83 , @TDN en @Michel.uit.Arnhem :
Dat klopt niet, Bij Broadcast geld de formel D=√(P)/f
D - Distance, P - Power en f - frequency
Nemen we en typisch 5G antenne van KPN metÂ
n28/773MHz/34 dBWÂ
n1/2160MHz/40.5 dBW
n78 /3700 MHz /44.9 dBW
Broadcast afstand (in alle richtingen)
Band Frequentie  Power dBW Power W      Afstand
n28  773 MHz   34 dBW    2511,88643 W  64,8 m n1  2160 MHz  40.5 dBW  11220,18454 W  49,0 m n78 3700 MHz   44.9 dBW  30902,95433 W  47,6 m
Nu met Beamforming (Px64) met 64x64 in een richting
Band Frequentie  Power dBW Power W      Afstand
n28  773 MHz   xx dBW   160760,731 W   518,7 m n1  2160 MHz  xxx dBW  718091,8105 W  392,3 m n78 3700 MHz   xxx dBW  1977789,077 W  380,1 m
Dus met Beamforming kan theretisch 5G tot 518m bereik hebben, bij 3,5Ghz 380m, 170m al getest
Â
Â
Â
@TDNÂ schei uit met dat ingewikkelde gedoe. Er staat overal dat 3,5 Ghz maar een paar 100 meter ver komt. Dus daarmee is het klaar.
En uw opmerking dat de telefoon in debug mode gezet moet worden is natuurlijk ook belachelijk. Wie doet dat nou? Niemand toch?
Je zult er wel voor doorgeleerd hebben @TDN , maar ik denk dat deze info voor de meesten, ook voor mij, een brug te ver is.
Internet staat vol met (on)waarheden, waarom zou ik aannemen dat de jouwe de juiste is?
Als KPN de antennekaart geüpdated heeft, zie ik of mijn mast ook 5G 3,5Ghz ondersteunt en kan ik ook testen of mijn mobiel die band ondersteunt, zo niet, het zij zo.
CC @Nick83Â
Â
De meest dichtsbijzijnde 5g kpn mast met n78 ligt een kleine 800-900 meter van me af.
...
Maar zou ik op basis van de bovenstaande gegevens niet een veel hogere snelheid moeten behalen gezien de geringe afstand naar deze masten toe?
800-900 meter is veel te ver weg voor de 3,5 Ghz band denk ik.
Â
Hoi @Nick83Â
Klopt wat je zegt! De nieuwe frequentie op band N78 (3,5 GHz) heeft inderdaad een korter bereik rondom de zendmast, de overige twee Band N28 (700 Mhz) en Band N01 (2100 Mhz) komen veel verder, en komen ook goed binnenshuis door.
Je zult er wel voor doorgeleerd hebben @TDN , maar ik denk dat deze info voor de meesten, ook voor mij, een brug te ver is.
Internet staat vol met (on)waarheden, waarom zou ik aannemen dat de jouwe de juiste is?
Â
De formeel over Afstand/Frequentie/Zendvermogen moet in ieder goed fysiek boek staan.
De test van 5G is van 2019 van Agenschap Telecom dus al lang geleden. Sindsdien zijn de technieken als veel verder. Toen was de afstand van 3,5Ghz al verder dan dan 170m
Als KPN de antennekaart geüpdated heeft, zie ik of mijn mast ook 5G 3,5Ghz ondersteunt en kan ik ook testen of mijn mobiel die band ondersteunt, zo niet, het zij zo.
Antennekaart wordt maandelijks geüpdate maar een wijziging daar betekent nog niet dat een band daadwerkelijk actief is. Antennekaart haalt de data uit het Antenneregister en Odido heeft bijvoorbeeld al maanden lang op hun omgebouwde sites N78 er tussen staan, in werkelijkheid was deze echter nog uit dus het vermogen stond op nul.
Â
Het is in feite ook een simpele klik op een knop, en de frequentie wordt actief op de zendmasten.
Ik sprak er laatst met iemand van Odido over en het ligt toch iets complexer. Er worden nu enkele tientallen sites per dag aangezet dus Odido heeft het ook nog niet overal actief.
Â
Odido heeft in dit geval een een voorsprong op KPN en Vodafone
Ook niet heel gek. Odido is nu een kleine twee jaar bezig met een ombouw van Huawei apparatuur naar Ericsson. De bedoeling is dat dit eind dit jaar klaar is. We wisten allemaal dat deze band eraan kwam en Odido heeft hier op de juiste manier in gesprongen. KPN heeft naar mijn mening zelfs wat verzaakt om hier eerder actie op te ondernemen.Â
Het is echter wel zoals wjb al schetst hier niet een cruciale band voor het netwerk. Slechts op drukke plekken zal het veel uitmaken omdat de actieve antennes in deze band vaak op 32x32 of 64x64 draait per sector waar de hele site gecombineerd ergens rond de 12T8RÂ zal draaien. Gigantische upgrade wat capaciteit in aantallen devices betreft.
Dit klopt dus niet. Ik ga niet met berekeningen komen of iets want dat weet ik zelf ook niet. Ik merk bij N78 dat waar je in de sector zit meer uitmaakt dan bij de lagere frequenties. De tientallen meters die Androidplanet schetst gaat over de 26Ghz, die komt inderdaad niet ver. Zij schetsen 'm hier ook als antenne in huis maar dat gaat sowieso niet gebeuren, daar zijn de kosten gewoon te hoog voor. Hooguit met mmWave small cell komen er aan de gevels van woningen antennes te hangen of in lantaarnpalen ofzo maar dat is echt toekomstmuziek. Enige plekken waar ik nu echt een toekomst zie voor mmWave is op festivals en andere grote indoor-locaties zoals bijvoorbeeld een RAIÂ of ArenA. Alleen zijn er momenteel nog maar zeer beperkt toestellen die mmWave-antennes hebben op de Nederlandse markt.
Hoi @NHendriksÂ
Hartelijk dank voor je duidelijke en heldere uiteenzetting van belangrijke punten uit mijn topic. Hij is zo compleet, dat ik hem als antwoord heb gebombardeerd. Bedankt voor je nuttige bijdrage over het 5G netwerk.
Ja scheelt dat ik regelmatig contact heb met de maker van Antennekaart en zelf in het vak zit
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.