Skip to main content

Hoi mede klanten van KPN,

Het werd afgelopen maandagavond (1 juli 2024) officieel bekend gemaakt door demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken (tevens haar laatste taak als minister), dat de veiling omtrent de 3,5 GHz (Band 78) voor het snelle 5G netwerk is afgerond, en dat ook KPN daar zijn frequentieruimte voor deze 3,5 GHz heeft verkregen.

Dat houdt dus in dat we binnenkort gebruik kunnen maken van het snelle 5G, op onze smartphones/iPhones en tablets/iPads.

Lees hier de bekendmaking zoals die werd geplaatst door de NOS (tevens bron):

Drie providers bemachtigen frequentieruimte bij 5G-veiling

Wanneer deze frequentie door KPN wordt geactiveerd op het mobiele netwerk, dan zal één van de moderatoren dat zeker bekend gaan maken op het forum, en ook bij welke mobiele abonnementen deze hoge 5G snelheid beschikbaar gaat komen.

Maar ik kijk er zeker naar uit, aangezien mijn iPhone 14 Pro Max deze frequentie ondersteund.
 

Overzicht van het snelle 5G (Band 78) en de toegekende frequenties per provider.

PARTIJ HOEVEELHEID SPECTRUM FREQUENTIEBEREIK
VodafoneZiggo 100 MHz 3450 – 3550 MHz
Odido  100 MHz 3550 – 3650 MHz
KPN 100 MHz 3650 - 3750 MHz

800-900 meter is veel te ver weg voor de 3,5 Ghz band denk ik.

Nee, maar op dezelfde maast zijn ook andere antennen voor 700Mhz en 2,1Ghz en deze hebben voorkeur tegenover de 3,5Ghz tenzij man in debug mode/service mode zelfs de band kies.

3,5 GHz reikt maar een paar honderd meter. 800-900 meter is gewoon te ver weg.


Zie onderstaand artikel over de reikwijdte van 5G @Nick83 , @TDN en @Michel.uit.Arnhem :

https://www.androidplanet.nl/nieuws/5g-masten/

Het is slechts enkele tientallen meters.

 


https://5g.nl/over-5g/

"De 3.5 Ghz frequentie reikt maximaal een paar honderd meter"


Zie onderstaand artikel over de reikwijdte van 5G @Nick83 , @TDN en @Michel.uit.Arnhem :

https://www.androidplanet.nl/nieuws/5g-masten/

Het is slechts enkele tientallen meters.

Dat klopt niet, Bij Broadcast geld de formel D=√(P)/f

D - Distance, P - Power en f - frequency

Nemen we en typisch 5G antenne van KPN met 

n28/773MHz/34 dBW 

n1/2160MHz/40.5 dBW

n78 /3700 MHz /44.9 dBW

Broadcast afstand (in alle richtingen)

Band Frequentie  Power dBW Power W            Afstand

n28  773 MHz     34 dBW       2511,88643 W   64,8 m
n1    2160 MHz   40.5 dBW    11220,18454 W  49,0 m
n78 3700 MHz     44.9 dBW   30902,95433 W  47,6 m

Nu met Beamforming (Px64) met 64x64 in een richting

Band Frequentie  Power dBW Power W            Afstand

n28  773 MHz     xx dBW      160760,731 W     518,7 m
n1    2160 MHz   xxx dBW    718091,8105 W  392,3 m
n78 3700 MHz    xxx dBW   1977789,077 W   380,1 m

Dus met Beamforming kan theretisch 5G tot 518m bereik hebben, bij 3,5Ghz 380m, 170m al getest

 

 

 


@TDN schei uit met dat ingewikkelde gedoe. Er staat overal dat 3,5 Ghz maar een paar 100 meter ver komt. Dus daarmee is het klaar.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3078297/het-wemelt-straks-van-de-5g-antennes-in-brabant-om-de-150-meter-is-er-eentje-nodig

Elke 150 meter een mast.

En uw opmerking dat de telefoon in debug mode gezet moet worden is natuurlijk ook belachelijk. Wie doet dat nou? Niemand toch?


Je zult er wel voor doorgeleerd hebben @TDN , maar ik denk dat deze info voor de meesten, ook voor mij, een brug te ver is.

Internet staat vol met (on)waarheden, waarom zou ik aannemen dat de jouwe de juiste is?

Als KPN de antennekaart geüpdated heeft, zie ik of mijn mast ook 5G 3,5Ghz ondersteunt en kan ik ook testen of mijn mobiel die band ondersteunt, zo niet, het zij zo.

CC @Nick83 

 


De meest dichtsbijzijnde 5g kpn mast met n78 ligt een kleine 800-900 meter van me af.

...

Maar zou ik op basis van de bovenstaande gegevens niet een veel hogere snelheid moeten behalen gezien de geringe afstand naar deze masten toe?

800-900 meter is veel te ver weg voor de 3,5 Ghz band denk ik.

 

Hoi @Nick83 

Klopt wat je zegt!
De nieuwe frequentie op band N78 (3,5 GHz) heeft inderdaad een korter bereik rondom de zendmast, de overige twee Band N28 (700 Mhz) en Band N01 (2100 Mhz) komen veel verder, en komen ook goed binnenshuis door.


Je zult er wel voor doorgeleerd hebben @TDN , maar ik denk dat deze info voor de meesten, ook voor mij, een brug te ver is.

Internet staat vol met (on)waarheden, waarom zou ik aannemen dat de jouwe de juiste is?

 

De formeel over Afstand/Frequentie/Zendvermogen moet in ieder goed fysiek boek staan.

De test van 5G is van 2019 van Agenschap Telecom dus al lang geleden. Sindsdien zijn de technieken als veel verder. Toen was de afstand van 3,5Ghz al verder dan dan 170m

De test rapport kan je hier lezen

https://www.antennebureau.nl/binaries/antennebureau/documenten/rapporten/2019/september/24/rapport-5g-metingen/Veldsterktemetingen+op+5G-testlocaties_23092019.pdf

 


Als KPN de antennekaart geüpdated heeft, zie ik of mijn mast ook 5G 3,5Ghz ondersteunt en kan ik ook testen of mijn mobiel die band ondersteunt, zo niet, het zij zo.

Antennekaart wordt maandelijks geüpdate maar een wijziging daar betekent nog niet dat een band daadwerkelijk actief is. Antennekaart haalt de data uit het Antenneregister en Odido heeft bijvoorbeeld al maanden lang op hun omgebouwde sites N78 er tussen staan, in werkelijkheid was deze echter nog uit dus het vermogen stond op nul.

 

Het is in feite ook een simpele klik op een knop, en de frequentie wordt actief op de zendmasten.

Ik sprak er laatst met iemand van Odido over en het ligt toch iets complexer. Er worden nu enkele tientallen sites per dag aangezet dus Odido heeft het ook nog niet overal actief.

 

Odido heeft in dit geval een een voorsprong op KPN en Vodafone

Ook niet heel gek. Odido is nu een kleine twee jaar bezig met een ombouw van Huawei apparatuur naar Ericsson. De bedoeling is dat dit eind dit jaar klaar is. We wisten allemaal dat deze band eraan kwam en Odido heeft hier op de juiste manier in gesprongen. KPN heeft naar mijn mening zelfs wat verzaakt om hier eerder actie op te ondernemen. 

Het is echter wel zoals wjb al schetst hier niet een cruciale band voor het netwerk. Slechts op drukke plekken zal het veel uitmaken omdat de actieve antennes in deze band vaak op 32x32 of 64x64 draait per sector waar de hele site gecombineerd ergens rond de 12T8R zal draaien. Gigantische upgrade wat capaciteit in aantallen devices betreft.

Ik ben persoonlijk vooral benieuwd hoe de COW's eruit gaan zien bij KPN. Odido bouwt momenteel om naar Ericsson festivalmasten met N78 én N28. Nu doet KPN nog enkel hi-band in combinatie met 2600 Massive MiMo antennes.

 

Zie onderstaand artikel over de reikwijdte van 5G @Nick83 , @TDN en @Michel.uit.Arnhem :

https://www.androidplanet.nl/nieuws/5g-masten/

Het is slechts enkele tientallen meters.

Dit klopt dus niet. Ik ga niet met berekeningen komen of iets want dat weet ik zelf ook niet. Ik merk bij N78 dat waar je in de sector zit meer uitmaakt dan bij de lagere frequenties. De tientallen meters die Androidplanet schetst gaat over de 26Ghz, die komt inderdaad niet ver. Zij schetsen 'm hier ook als antenne in huis maar dat gaat sowieso niet gebeuren, daar zijn de kosten gewoon te hoog voor. Hooguit met mmWave small cell komen er aan de gevels van woningen antennes te hangen of in lantaarnpalen ofzo maar dat is echt toekomstmuziek. Enige plekken waar ik nu echt een toekomst zie voor mmWave is op festivals en andere grote indoor-locaties zoals bijvoorbeeld een RAI of ArenA. Alleen zijn er momenteel nog maar zeer beperkt toestellen die mmWave-antennes hebben op de Nederlandse markt.


Hoi @NHendriks 

Hartelijk dank voor je duidelijke en heldere uiteenzetting van belangrijke punten uit mijn topic.
Hij is zo compleet, dat ik hem als antwoord heb gebombardeerd.
Bedankt voor je nuttige bijdrage over het 5G netwerk.


Ja scheelt dat ik regelmatig contact heb met de maker van Antennekaart en zelf in het vak zit 😊


Reageer