Skip to main content

Hoi. vraagje vanuit mijn vader (80jr)

Hij heeft nu een vaste lijn van kpn waar hij €65,- vast recht netto per 2 mnd. betaalt. en dan nog zo’n 15 euro verbellen per 2 mnd.

Heb hem geadviseerd om mobiel abbo af te sluiten. maar oud/vertrouwd enige aversie. echter €50,- per 2 mnd prijsverschil trekt hem over de streep. kan dan tevens onbeperkt bellen met mobiel abbo van €15,-

hij wil nu een bureau-telefoon met Sim. maar nu heeft hij naast zijn vaste telefoon ook een draadloze telefoon boven.

Zei dat hij dan beter een draadloze desktop telefoon kon pakken(is eigenlijk verkapt mobieltje in een laderhouder, maar goed). Dat kan ik hem beter niet vertellen want dan is het te grote overgang. Nu loopt hij tegen het probleem aan dat hij dan elke keer de telefoon ‘s avonds bij het naar bed gaan mee moet nemen. wil dus nu 2 telefoons kopen met een duo-simkaart. 

https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/extra-opties/duo-simkaart.htm

 mijn vraag is als volgt: mijn vader heeft  in nieuwe situatie dan 2 telefoons met du-sim 1 benden en 1 boven in huis. 

iemand belt hem. gaan de telefoons dan allebei over, hij kan dan 1 telefoon afpakken en de andere stopt met overgaan?

In de link staat nml. deze tekst.  ‘ Bij het gebruik van de Duo SIM-kaart moet u er rekening mee houden dat u slechts 1 toestel tegelijkertijd kunt gebruiken.’

kunt dit interpreteren dat 1 apparaat uitgeschakeld zou moeten zijn voor een goede werking.

In dat geval zou het voor mijn vader niet werken. 

Prior 1 mijn vraagstelling. als iemand een ander idee(niet teveel verandering voor oudere man) heeft, ook welkom.

ps. hij heeft tv van ziggo,geen internet en dat blijft in ieder geval zo.

alvast bedankt.

 

 

 

Duo sim gaat het niet oplossen. Werkt alleen als 1 v.d. 2 toestellen aan is (en de ander dus uit). Anders heb je kans dat ze zelfs geen van tweeën overgaan!

Dit gedeelte van je reactie klopt als een bus:

In de link staat nml. deze tekst.  ‘ Bij het gebruik van de Duo SIM-kaart moet u er rekening mee houden dat u slechts 1 toestel tegelijkertijd kunt gebruiken.’

kunt dit interpreteren dat 1 apparaat uitgeschakeld zou moeten zijn voor een goede werking.

In dat geval zou het voor mijn vader niet werken. 

 

Prior 1 mijn vraagstelling. als iemand een ander idee(niet teveel verandering voor oudere man) heeft, ook welkom.

Desktop telefoons waar direct een sim in kan bestaan. Na weer eens zoeken nav je vraag heb ik 1 model DECT gevonden die via GSM werkt. En je meteen een tweede handset bij zou kunnen (… moeten) bestellen. Zie hier! :grinning:https://vastenmobiel.com/huawei-f685-dect-toestel-op-gsm-nieuw/. De prijs met extra handset valt zelfs nog mee! Nog net geen € 140.

Wat ook nog kan, maar veel duurder uitkomt is een dect-duo-set aansluiten op bv de Easy Saver GSM Gateway.

P.S.
Ik denk dat er wel goedkopere abonnementen voor onbeperkt bellen/sms zonder data zijn dan bij KPN. Bij Simyo kom ik op € 7 per maand (selecties ‘ik wil geen data; onbeperkt bellen/sms-en’).
Ik kan Simyo hier rustig noemen want dat is een 100 % dochter van kpn.

P.S. 2
GSM (= 2G) bestaat bij KPN nog i.i.g. tot april 2025.


bedankt voor je snelle reactie. balen dat mijn interpretaie klopt mbt gelijktijdig gebruik apparaten.

was het makkelijkste geweest. gateway zag ik bij mijn speurtocht ook. me niet in verdiept, omdat andere optie mij logischer leek. zeker omdat hij dan zijn telefoon altijd mee kan  nemen. al is dat voor mijn vader niet de opzet.

zelf ook heel internet afgezocht naar een desktop telefoon met 2 handsets. maar ook niks gevonden.

en hé, heel eerlijk. waarom zouden ze ook? heb mijn vader ook gezegd dat ik mijn tel elke avond mee naar boven neem. kan hij dan toch ook.

maar die wil er alleen aan als er 2 telefoons beschikbaar zijn. boven en beneden. anders moet ie er elke avond aan denken.

hoop nog op een andere oplossing dan gateway.

 


@seeker112

Had niet verwacht dat je nog op was!

Ik heb nog heel wat gewijzigd in bovenstaande.

hoop nog op een andere oplossing dan gateway.

O.a. Dect (tot 4 handsets) via GSM! Zie mijn wijzigingen.


net nog even verder gespeurd. deze webpagina bevestigt idd het niet gelijktijdg gebruiken van telefoons. https://www.kpnwebshop.com/gsms/kpn-duo-(3in1)-usim-kaart/2

 


Maar heb je mijn uitbreiding gezien? Er is nog niet zolang een DECT op de markt met GSM verbinding. DECT kan tot 4 handsets, dus ideaal voor wat je vader wil.

P.S. Mijn 82-jarige moeder kan niet meer zonder internet. E-mailen, informatie opzoeken, foto's op de computer en verzenden, medicijnen bestellen, internet-bankieren en betalen met o.a. iDeal.

Interactieve tv, reclame's skippen.

Ze draait haar hand er niet voor om. Ben trots op haar.


over de gateway. gewoon voor oriëntatie. kan iemand hier als toevoeging iets over vertellen. lees dat gateways gebruik maken van 2G en/ 3G. providers zijn die aan het afbouwen. lees dat kpn 2G ondersteund tot 2025.

zou dan wel gateway willen als het zover moet komen die na die datum ook werkt.

en moet dan vaste telefoon met telefoon snoer op kunnen en ook nog een basisset met extra handset. dus iig 2 aansluitingen.

lees verder dat niet alle telefoons hier even goed op werken. moeilijk om er dan 1 te kiezen.


Na weer eens zoeken nav je vraag heb ik 1 model DECT gevonden die via GSM werkt. En je meteen een tweede handset bij zou kunnen (… moeten) bestellen. Zie hier! :grinning:https://vastenmobiel.com/huawei-f685-dect-toestel-op-gsm-nieuw/. De prijs met extra handset valt zelfs nog mee! Nog net geen € 140.

Ideaal voor wat je vader wil.


dat is idd wat ik zocht. knap dat je die gevonden hebt.

zag bij info over die telefoon ‘ondersteund 2G en 3G netwerk.

gaat het bij de gateways ook over(eerder bericht).

https://www.kpn.com/zakelijk/blog/-de-toekomst-van-iot-vraagt-om-meer-dan-2g.htm

moet ik me dan zorgen maken over niet werkende apparatuur na 2025?
anders is de keus zo gemaakt. 

enigste kanttekening is dat hij met deze oplossing binnen de range van basistoestel moet blijven. 

 Had voor mezelf liever meer mobiele oplossing gezocht


ter verdiidelijking misschien wat mijn nieuwe probleem is mbt 2G/3G

https://www.bellen.com/nieuws/t-mobile-stopt-in-2020-met-2g-gsm


Ja, i know. Maar dat is T-mobile. Vodafone en KPN houden het voorlopig nog. KPN i.i.g. tot april 2025 en mogelijk dus langer.

KPN heeft aangekondigd in april 2025 mogelijk te stoppen met 2G. Het is nog niet vastgesteld dat 2G dan écht stopt, het is een streefdatum. Die datum kan ook nog weer vooruitgeschoven tegen die tijd.
Wil je zeker weten dat je aangeschafte apparatuur na stoppen 2G nog werkt dan is er maar één optie: een smartphone. Maar die moet je vader dan wel ‘s avonds mee naar boven nemen (geen mogelijkheid 2 op één nummer).
Een Gateway voor 4G / 5G bestaat op dit moment namelijk helemaal niet (en komt naar mijn mening ook niet).

P.S.

Ben je al eens nagegaan wat het bij Ziggo zou kosten als je (vader) dáár vaste telefoon erbij zou nemen?

P.S. 2

Ik denk dat er wel goedkopere abonnementen voor onbeperkt bellen/sms zonder data zijn dan bij KPN. Bij Simyo kom ik op € 7 per maand (selecties ‘ik wil geen data; onbeperkt bellen/sms-en’).
Ik kan Simyo hier rustig noemen want dat is een 100 % dochter van kpn.


heb bij jouw telefoonkeuze vraag neergelegd over het 2G/3G en via mail bevestiging gehad dat het idd klopt dat de telefoon niet meer werkt als providers daarmee stoppen.

Begrijp dat er vooruitgang moet zijn en dat dingen dan niet meer werken. maar zullen veel mensen niet lachen. sosknoppen, oudere meteruitlezers energiematschappijen, zo goed als elke seniorentelefoon en verder ook alle oudere gsm’s (beetje de modellen waar je bij sms 3x op een cijfer moet drukken om 3e letter te krijgen). alarminstallaties en ongetwijfeld veel meer dingen.

Ben nu dus in mijn zoektocht naar telefoon helemaal ‘terug naar af’

ziggo telefoon mooie gedachte, maar om dit te kunnen gebruiken moet hij ook een internetabbo. nemen. aangezien hij dit niet gebruikt is dat  denk ik niet de meest logische keuze.

Simyo goedkoper idd. maar was allang blij dat hij overstag ging. simyo vreemd merk, dus afkeer.

Als die oudere mensen nu niet zoveel in hun antieke gewoontes bleven was het geen probleem. ZUCHT

Sta open voor ideeën, maar ben bang dat enigste optie een huidig touchscreen toestel is die 4G ondersteund.

zal het voor mijn vader dan niet worden, ben ik bang voor.


Simyo goedkoper idd. maar was allang blij dat hij overstag ging. simyo vreemd merk, dus afkeer.

Simyo is opgericht door en 100 % eigendom van KPN.

 

Als die oudere mensen nu niet zoveel in hun antieke gewoontes bleven was het geen probleem. ZUCHT

Helemaal mee eens. Mijn moeder van 82 (!) heeft internet, internetbankiert, emailt, er op los. Is lekker bezig met foto’s. Heeft ook mobiel, omdat dat dus idd veel goedkoper is dan vast en neemt ‘m ‘s avonds gewoon mee naar boven.
Vaste lijn is buiten gebruik.


dank je wel PeterG voor al je feedback.

Nog even aan gedacht om toch de telefoonset te kopen. stel dat ie nog 5 jr. werkt kost me dit 5x12x10=600+140 telefoon=€740,-

tegen nu 5x6x80=€2400,-

(niet vragen hoe ik aan 10 euro kpn abbo kom. kan ik formeel geen antwoord op geven)

maar zou dan over 5 jr. weer aan de gang moeten. nóg ouder, nóg minder bereid tot verandering.

Hoop nog op iemand anders die een subliem idee heeft, waar wij allebei nog niet aan gedacht hebben.

Al ben ik bang dat het hem niet gaat worden.


Hoop nog op iemand anders die een subliem idee heeft, waar wij allebei nog niet aan gedacht hebben.

Tja. Bedenk al heel lang oplossingen e.d. want ben al 35 jaar bezig met draadloze huistelefonie. Ik vind me derhalve redelijk goed op de hoogte. Al is 't om begrijpelijke redenen (€ :smirk: ) de laatste jaren wel minder.
Zelf ben ik sinds 2012 geheel geswitched naar mobiel bellen. Mijn moeder indertijd (toen 74 en nu dus 82) ook!

Is je vader zich bewust dat met de switch naar het mobiele netwerk zijn huidige vaste nummer komt te vervallen!? Of heb je 't daar nog niet met hem over durven hebben?

Het andere idee…

Vaste telefonie kan goedkoper dan mobiel maar dan moet je vader wél een internetverbinding hebben. VoIP providers kosten echt heel weinig. Voor een 10-tje per maand kun je dan heel veel bellen voor vaak nog geen cent per minuut. (vaak ca. € 0,001 ofzo).
Voor jullie ook prettig als je daar bent en wifi hebt.

En mocht over 5 jaar inderdaad GSM (2G) uit de lucht gaan, dan zal de sim in een smartphone kunnen en moeten. 3G bestaat volgend jaar al niet meer. Maar dat is alleen internet. Daar hebben we mobiel nu 4G en 5G voor. Ook voor bellen en sms-en.

En over 5 jaar… je vader is nu 80. Wie dan leeft, ….

Jammer dat je vader niet zo modern is als mijn moeder.


laatste vraag Peter! Persoonlijk voorspel ik grote problemen als 2G stopt in 2025. Ok al ‘moeten we met de tijd mee’

maar sommige dingen laten zich niet dwingen. Hoe groot acht jij de kans dat men hierop inspringt en seniorentelefoons/gsm’s op de markt brengt die geschikt zijn voor 4G? Denk nml. dat hier dan nog steeds grote vraag naar komt.

Begrijp dat het speculeren is, maar zou het uberhaubt mogelijk zijn, of strookt dit niet met de techniek?

Als er een reële kans is dat dit zou kunnen gebeuren, zou ik nu jouw gevonden keus kopen en over 5 jr. een 4G gsm/smartphone.

 


KPN heeft de einddatum voorlopig op april 2025 gezet. Dat is dus nog niet zeker.

Vodafone heeft er nog helemaal geen einddatum opgeplakt. Omdat ze volgens eigen zeggen “veel IoT abonnementen hebben met apparaten die alleen 2G/GSM ondersteunen”.

Ik vrees dat rond die tijd het wel lastig wordt om gewone telefoons, bedoelt voor vaste aansluiting, via het mobiele net (4G/5G) te laten lopen.

Er zijn nu al smartphones voor senioren. Mijn ervaring met mijn moeder is echter dat die speciale senioren uitvoering véél bewerkelijker, en dus eigenlijk lastiger zijn, dan de standaard smartphone. (mijn moeder heeft dan wel een Senioren GSM maar die is veel bewerkelijker dan een gewone GSM, ik verwacht hetzelfde bij de “Senioren” smartphone).

Bij alle providers lopen de vaste aansluitingen tegenwoordig via het internet (phone aansluiting op het modem met VoIP).

Toekomstzekerder met een “vaste” telefoon is dus zo'n aansluiting, maar dat kan dus niet zonder internet. Het allergoedkoopst is dan internet via een Ziggo, KPN of anders en een losse VoIP aanbieder daarbij. Dat heb ik hier eerder aangestipt.