Skip to main content
Vraag

E-sim activeren mislukt na Quick Transfer op iPhone, wat nu?

• July 29, 2026
  • 1 reactie
  • 10 keer bekeken

Beste meneer/mevrouw,

Vanmiddag heb ik getracht mijn fysieke sim kaart te converteren naar een e-sim (middels de  e-sim Quick Transfer functionaliteit van mijn iPhone 17). Hierbij heb ik jullie handleiding gevolgd (bron: Hoe zit ik mijn fysieke sim om naar een e-sim). 

Initieel gaf de wizard aan dat de conversie is gelukt, maar later ontving ik een melding dat de activatie van de e-sim is mislukt en ik contact diende op te nemen met mijn provider. Bij instellingen → mobiel netwerk staat er wel dat de simkaart is “geconverteerd naar esim” (zie ook bijgevoegde screenshots onderaan dit bericht).

Het gevolg is dat ik geen gebruik kan maken van het mobiele netwerk (smsjes, bellen, etc. werkt allemaal niet), dus ook geen contact kan leggen met een van jullie service medewerkers. Derhalve vraag ik graag om jullie hulp via dit kanaal.

Wat ik zelf geprobeerd heb om het op te lossen:

• Telefoon meerdere keren opnieuw opgestart.
  • Meerdere keren getracht om via de KPN app op mijn iPhone de (e-)sim opnieuw te installeren (Mijn Producten → mobiel abonnement → makkelijk aanpassen → Simkaart vervangen of overzetten): nadat ik 1 cent heb overgemaakt via iDeal, en ik verder klikte, ontving ik een pop up met de melding: “Helaas staat jouw e-sim nog niet klaar om geactiveerd te worden. Probeer het later nog een keer”. Ik heb dit een totaal van 4 of 5 keer in de afgelopen twee uur en dit heeft niet gewerkt. 
  • Al mijn mobiele netwerken (cq sim accounts) verwijderd.

Bovengenoemde stappen heb ik meerdere keren achter elkaar doorlopen en heeft geen succes gehad.

Ik heb vervolgens geprobeerd om op een oudere iPhone de e-sim te installeren. dit heeft ook niet gewerkt: inloggen op de MijnKPN app vergt namelijk 2FA middels sms.. die ik niet kan ontvangen.

Tenslotte: ik heb 2 screenshots bijgevoegd van de iphone simkaart instellingen, wellicht dat dit additionele inzichten biedt.

Ik zou jullie hulp erg waarderen! 

Groet,

Steven

1 reactie

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@stv038. Welkom op de KPN Community! Ik snap helemaal dat je hier aanklopt voor hulp, als de mogelijkheden om telefonisch contact op te nemen wat beperkt zijn. 

Als er helaas iets misgaat in het omzetten naar de E-sim, dan hebben we normaal gesproken nog wat fall backs zodat je toch zelf je weer uit die situatie kunt helpen. Maar ik begrijp dat je zelf al geprobeerd hebt om via een 1 cent iDEAL-betaling de E-sim alsnog te activeren en helaas heb je geen toegang tot de MijnKPN app op je oude telefoon (om daarop de E-sim te activeren). Ik denk dat je die voorheen niet geïnstalleerd had staan, want normaal kun je via biometrie (vingerafdruk) dan inloggen en is de 2FA-verificatie niet nodig. Dan wordt het wel een wat moeilijker verhaal, maar ook dan kunnen we je wel helpen. 

Voor de meelezers deel ik nog even het artikel op de Kennisbank waar alles vermeld staat over het activeren van de E-sim.

In jouw geval kun je nu twee dingen doen.
1. Het eerste is een nieuwe fysieke sim aanvragen via de KPN winkel of de klantenservice. Nadat deze geactiveerd is kun je via de MijnKPN app opnieuw proberen de E-sim te installeren. Wel is het waarschijnlijk handig om eerst de E-sim eerst te verwijderen uit je nieuwe iPhone (Een eSIM verwijderen op je iPhone doe je via de instellingen voor mobiel netwerk door het gewone menu te openen, het betreffende abonnement te kiezen en te tikken op verwijder)
2. Of je kunt contact zoeken met onze klantenservice en vragen of er ticket aangemaakt kan worden voor de Technische Dienst. Zij kunnen kijken wat er misgaat en eventueel alsnog de activatie vlot trekken. 

Als je niet via een telefoon van iemand anders contact kunt leggen, dan kun je geholpen worden via onze social media kanalen. Je vindt ons ook op Facebook, X, Instagram en Bluesky. Stuur je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Laat maar weten of het gelukt is of dat je toch nog wat hulp nodig hebt!