Skip to main content

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 

 

Wat gebeurt er als ik mijn toestel terugzet naar fabrieksinstellingen?

Dit zal ook je e-sim verwijderen. Als je dit dan ook wilt doen, activeer de e-sim dan eerst op een ander toestel. Als je dat niet doet, dan zul je eerst weer een fysieke simkaart moeten aanvragen.

 

Wat moet ik doen als mijn toestel met e-sim wordt gestolen/verloren is? Kan ik gelijk e-sim gebruiken op het nieuwe toestel?

Volg de reguliere stappen om via de MijnKPN of de klantenservice je simkaart te laten blokkeren. Je kunt vervolgens een nieuwe, fysieke, simkaart aanvragen. Je kunt nog niet direct weer een e-sim aanvragen. Dit omdat er bij het activeren van de e-sim een sms ontvangen moet worden. Dat kan alleen als het toestel al een simkaart heeft. Nadat je dan de nieuwe fysieke kaart binnen hebt kun je op het nieuwe toestel alsnog e-sim activeren.

 

Heb je aanvullende vragen of opmerkingen? Reageer hieronder!

 

Wat gebeurt er eigenlijk als ik de de e-sim tijdelijk op een ander toestel heb geactiveerd, daarna mijn eigen iPhone terugzet naar de fabrieksinstellingen en dan mijn eigen iPhone weer ga activeren?

Kan dat zonder een fysieke werkende simkaart in de iPhone te zetten? Een iPhone heeft toch altijd een fysieke werkende simkaart nodig bij de setup?


Je hebt hiervoor geen fysieke sim kaart nodig. Zolang je via de e-sim een activatiecode kunt ontvangen (bijvoorbeeld tijdelijk toestel) dan kun je e-sim activeren op het andere toestel zonder gebruik van een fysieke sim kaart.

Bedankt voor je reactie.

Maar wat gebeurt er dan direct nadat je de iPhone na het terugzetten naar de fabrieksinstellingen weer aanzet en er zit geen fysieke simkaart in? “Vroegah” kreeg je dan een melding “simkaart vereist” of iets dergelijks. Is dat tegenwoordig niet meer zo?


 

Wat gebeurt er als ik mijn toestel terugzet naar fabrieksinstellingen?

Dit zal ook je e-sim verwijderen. Als je dit dan ook wilt doen, activeer de e-sim dan eerst op een ander toestel. Als je dat niet doet, dan zul je eerst weer een fysieke simkaart moeten aanvragen.

 

Wat moet ik doen als mijn toestel met e-sim wordt gestolen/verloren is? Kan ik gelijk e-sim gebruiken op het nieuwe toestel?

Volg de reguliere stappen om via de MijnKPN of de klantenservice je simkaart te laten blokkeren. Je kunt vervolgens een nieuwe, fysieke, simkaart aanvragen. Je kunt nog niet direct weer een e-sim aanvragen. Dit omdat er bij het activeren van de e-sim een sms ontvangen moet worden. Dat kan alleen als het toestel al een simkaart heeft. Nadat je dan de nieuwe fysieke kaart binnen hebt kun je op het nieuwe toestel alsnog e-sim activeren.

 

Heb je aanvullende vragen of opmerkingen? Reageer hieronder!

 

Wat gebeurt er eigenlijk als ik de de e-sim tijdelijk op een ander toestel heb geactiveerd, daarna mijn eigen iPhone terugzet naar de fabrieksinstellingen en dan mijn eigen iPhone weer ga activeren?

Kan dat zonder een fysieke werkende simkaart in de iPhone te zetten? Een iPhone heeft toch altijd een fysieke werkende simkaart nodig bij de setup?


Je hebt hiervoor geen fysieke sim kaart nodig. Zolang je via de e-sim een activatiecode kunt ontvangen (bijvoorbeeld tijdelijk toestel) dan kun je e-sim activeren op het andere toestel zonder gebruik van een fysieke sim kaart.

Bedankt voor je reactie.

Maar wat gebeurt er dan direct nadat je de iPhone na het terugzetten naar de fabrieksinstellingen weer aanzet en er zit geen fysieke simkaart in? “Vroegah” kreeg je dan een melding “simkaart vereist” of iets dergelijks. Is dat tegenwoordig niet meer zo?


Als het goed is kun je het toestel ook zonder fysieke simkaart opstarten. Je zult wel WiFi ingesteld moeten hebben zodat je de MijnKPN app kunt installeren en van daaruit e-sim activeren. Tijdens de activatie zul je daarna een verificatiecode moeten opgeven die je op het tijdelijke toestel ontvangt. Daarna zal e-sim op dat toestel actief worden en de e-sim op je tijdelijke toestel automatisch worden uitgeschakeld (omdat je maar op één toestel e-sim met hetzelfde nummer actief kunt hebben).


Ik heb gisteren geprobeerd om de e-sim te activeren op mijn nieuwe iPhone 12 mini. Helaas, zoals vele in dit forum, ging er tijdens het activeren van het e-sim profiel iets fout en heb ik nu helemaal niets meer. Geen e-sim profiel op het toestel en ook mijn simkaart werkt niet meer. Sinds gisteren niet meer bereikbaar, dit is echt balen! Klantenservice gebeld en die begrepen het probleem met e-sim niet helemaal en hebben tervergeefs mijn simkaart geprobeerd te resetten maar kunnen verder niet helpen.

Kan iemand mij in dit forum verder helpen met de e-sim problemen? Mijn profiel is aangevuld met de gevraagde gegevens.


@Rodneyk Welkom op het forum. 

Wat vervelend dat het activeren van de e-sim misgegaan is, op dit moment heb ik als het mis is gegaan weinig andere mogelijkheden dan de simkaart vervangen. 

Ik zie dat dit door mijn collega's al in gang is gezet. De nieuwe simkaart ontvang je zo snel mogelijk! 


Hier gisteravond precies hetzelfde probleem als bij RodneyK. Vandaag naar een winkel geweest voor een nieuwe sim. Nu net thuis nogmaals geprobeerd de esim te activeren, wat denk je: wéér dit probleem. Nu morgen maar weer naar de winkel als ik bereikbaar wil blijven. Ik wacht voorlopig wel even. Slechte zaak hoor dit.


@Rodneyk Welkom op het forum. 

Wat vervelend dat het activeren van de e-sim misgegaan is, op dit moment heb ik als het mis is gegaan weinig andere mogelijkheden dan de simkaart vervangen. 

Ik zie dat dit door mijn collega's al in gang is gezet. De nieuwe simkaart ontvang je zo snel mogelijk! 

Laat duidelijk zijn dat ik alles exact volgens de genoemde stappen heb uitgevoerd en een stabiele wifi verbinding had. Ik zie dat de nieuwe sim nog niet eens verzonden is bij ‘mijn bestelling’. Dus ik ben van vrijdag tot en met dinsdag zeker onbereikbaar. Wat is dit voor een oplossing...


Dat je nu tijdelijk onbereikbaar bent is niet zo fraai @Rodneyk , dat ben ik helemaal met je eens. Het is ook mogelijk een simkaart op te halen bij een KPN winkel, dan heb je direct een nieuwe. 

 


Dat je nu tijdelijk onbereikbaar bent is niet zo fraai @Rodneyk , dat ben ik helemaal met je eens. Het is ook mogelijk een simkaart op te halen bij een KPN winkel, dan heb je direct een nieuwe. 

 

Dat laatste is niet vanzelfsprekend in deze tijd 😉. Ik vraag me af of er ook echt wat aan gedaan wordt. Dit hele forum staat vol met mensen die deze dienst aanvragen, falen en dan zelf de oplossing moeten gaan ophalen mocht je gebruik willen blijven maken van je abonnement waarvoor je betaald. De klantenservice lijkt niet eens van het bestaan van e-sim af te weten.


Dat laatste is niet vanzelfsprekend in deze tijd 😉. Ik vraag me af of er ook echt wat aan gedaan wordt. 

Klopt, dus het is fijn dat we de simkaarten ook op kunnen sturen maar het duurt wel wat langer natuurlijk :grimacing:

We hebben doorgegeven dat het als nogal onhandig wordt ervaren dat er een fysieke simkaart nodig is voor het activeren, ik hoop dat er een andere optie voor gevonden kan worden!


Dat laatste is niet vanzelfsprekend in deze tijd 😉. Ik vraag me af of er ook echt wat aan gedaan wordt. 

Klopt, dus het is fijn dat we de simkaarten ook op kunnen sturen maar het duurt wel wat langer natuurlijk :grimacing:

We hebben doorgegeven dat het als nogal onhandig wordt ervaren dat er een fysieke simkaart nodig is voor het activeren, ik hoop dat er een andere optie voor gevonden kan worden!

"Klopt, dus het is fijn dat we de simkaarten ook op kunnen sturen maar het duurt wel wat langer natuurlijk”

Ja ik ben zichtbaar aan het genieten van jullie topservice en goedwerkende diensten.


Ik zou er nog even mee wachten tot kinderziektes eruit zijn, afgelopen vrijdag mijn iPhone 12 gekregen, vandaag met e-sim aan de gang geweest, installatie werd tussentijds onderbroken door ??? geen idee wat, maar eindresultaat is dat zowel fysieke als e-sim niet meer werken. Her-activeren werkt niet omdat activiterings code met SMS wordt verstuurd, draai dus in een cirkeltje rond 😞   

Zonet nieuwe fysieke sim aangevraagd en voorlopig dus off-line. 

 


Och @AndrePL64, dat meen je niet. Ik weet niet wat ik moet zeggen, alleen dat het top is dat je meteen een nieuwe kaart hebt besteld. Excuses voor het ongemakt in ieder geval!


... 😉. Ik vraag me af of er ook echt wat aan gedaan wordt. 

:grimacing:

We hebben doorgegeven dat het als nogal onhandig wordt ervaren dat er een fysieke simkaart nodig is voor het activeren, ik hoop dat er een andere optie voor gevonden kan worden!

Zou dit het gebruik van een QR-code voor activatie in Mijn KPN veilig genoeg maken?


hallo waarom kan ik nog steeds geen e sim aanvragen of omwisselen met ben hier nu al 2 week mee bezig en meerdere malen telefonisch contact gehad tevens als ik aanvraag geeft hij aan dat de pagina niet wil laden

Admin: Reactie verplaatst naar algemeen topic over dit onderwerp


Hopelijk lost dit een hoop van de issues op:

 


Hopelijk lost dit een hoop van de issues op:

 

Zojuist geprobeerd met de nieuwe app-update voor iOS en het is gelukt! De verbetering is dat er nu een "We kijken of het is gelukt” stap is toegevoegd voordat je simkaart wordt gedeactiveerd (phieuw). Alhoewel de setup nog traagjes en onstabiel aanvoelt ben ik blij dat het is gelukt.


Ik wil E-sim activeren op mijn bestaande telefoon, maar met een nieuw tel.nummer. Ik wil mijn huidige nummer behouden voor prive gebruik en het nieuwe nummer via E-sim gebruiken voor zakelijk telefoonverkeer. Kan dat?

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst


Ik wil E-sim activeren op mijn bestaande telefoon, maar met een nieuw tel.nummer. Ik wil mijn huidige nummer behouden voor prive gebruik en het nieuwe nummer via E-sim gebruiken voor zakelijk telefoonverkeer. Kan dat?

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

 

Het is op dit moment alleen mogelijk om een bestaand nummer/abonnement om te zetten naar e-sim. E-sim bij nieuwe abonnementen komt binnen enkele weken.


@swierie, kun jij het ook nog eens via de app proberen na deze update?


Hallo Thomas nee werkt nog niet


Hallo Thomas nee werkt nog niet

@swierie Wat lukt er niet? Ik ben inmiddels 2 simkaarten en 30 pogingen verder dus ik kan je wellicht helpen.

Je hebt een iPhone, de nieuwe mijnkpn app en wat krijg je te zien?

PS: Zorg er voor dat je een goede WIFI verbinding hebt tijdens en na dat je de simkaart uit de telefoon haalt.


Bij aanvragen esim ga je naar de kpn app en klikt op de button dan krijg je alleen beeld met no loading page en daar blijft hij op staan tevens als je de foto scant van de kpn app om daarheen te gaan werkt ook niet dan blijft hij ook vast zitten en er is geen medewerker van kpn de me kan helpen hiermee 


Bij aanvragen esim ga je naar de kpn app en klikt op de button dan krijg je alleen beeld met no loading page en daar blijft hij op staan tevens als je de foto scant van de kpn app om daarheen te gaan werkt ook niet dan blijft hij ook vast zitten en er is geen medewerker van kpn de me kan helpen hiermee 

@swierie Op de klantenservice hoef je niet te rekenen met e-sim. Kennis ontbreekt daar totaal.

In de KPN app ga je dus naar (in mijn geval) → Bekijk meer opties (onder mobiel) → Klik op simkaart (onder beheer) → Klik op simkaart vervangen  → Klik op E-sim

Dit zijn als het goed is de stappen die je doet toch? En daarna krijg je "pagina kan niet worden geladen”. Kun je verifieren dat je een goede wifi/internet verbinding hebt?


Ja klopt die stappen doe ik en heb prima verbinding met WiFi ik ben zo thuis dan probeer ik nogmaals


Ja klopt die stappen doe ik en heb prima verbinding met WiFi ik ben zo thuis dan probeer ik nogmaals

@swierie Herstart de telefoon voordat je aan het e-sim proces begint! Dit heeft bij mij gewerkt, ik had een soortgelijke melding van de app. Om van alles zeker te zijn zou ik het volgende proberen:

 

MijnKPN app verwijderen van de iPhone → Telefoon herstarten → MijnKPN app downloaden en installeren → Proces starten: Klik op “Bekijk meer opties” (onder mobiel) → Klik op “simkaart” (onder beheer) → Klik op “simkaart vervangen”  → Klik op “E-sim” → Volg het proces exact zoals aangegeven in de app.

 

Wat bij mij vaak voorkwam, na de laatste stap, is dat je op “doorgaan” (ik weet de exacte naam van de knop niet meer) klikt maar hij steeds stil blijft staan en niet doorgaat. Wees geduldig en probeer er 10/20 keer op te klikken. Op een gegeven moment gaat het proces door. Stop nooit halverwege als je je simkaart lief hebt 😉.


Reageer