Skip to main content

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 

@0011 In dat geval kun je de e-sim activeren op het nieuwe toestel. Daardoor deactiveert de simkaart op het oude toestel.


Dank @Rutger_   , hier kan ik wat mee maar ik begrijp er dus uit dat de esim niet automatisch wordt overgezet/geactiveerd als ik alle gegevens van XS naar 12 ga overzetten vanuit de iCloud? 
Ga voor de zekerheid wel vooraf even het betreffende nummer doorschakelen. Mocht er wat mis gaan kunnen ze me altijd bellen ☺️


 


@0011  dat klopt inderdaad, dat gaat niet automatisch via iCloud :slight_smile: een doorschakeling is áltijd slim bij dit soort dingen maar met een beetje geluk ben je niet langer dan een paar seconde onbereikbaar.


Ik heb een iPhone XR. Ik heb een fysieke kaart voor mijn prive-nummer en ik heb vorige week een e-sim voor een 2e nummer gekocht, dat ik zakelijk wil gebruiken. Ik wil dus mijn iphone voor beide nummers gebruiken (dit moet mogelijk zijn, weet ik al). Volgens de klantenservice van KPN is het 2e abonnement actief, maar ik kan er niet mee bellen en niemand kan me bereiken. In de instellingen van mijn telefoon heb ik geprobeerd via “Mobiel netwerk” en “voeg mobiel abonnement toe” het nieuwe nummer toe te voegen. Dan loop ik echer ik tegen nieuwe problemen aan dat ik een QR code van de provider moet scannen (die er niet is) en als ik de gegevens handmatig wil invoeren, moet ik een “SM-DP+adres” invoeren plus activerings- en bevestigingscode. 
Wie kan me helpen? Hoe kom ik aan die gegevens? Of kan ik het 2e nummer op een andere manier installeren op mijn telefoon? Ik heb ook al op de website van Apple gekeken, maar daar kom ik ook niet verder. https://support.apple.com/nl-nl/HT209044#two-numbers.
Alvast bedankt voor de reacties.


Per vandaag, 11 januari, is de e-sim ook beschikbaar bij de aanschaf van een daarvoor geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement.

En wat als je al een tablet met e-sim hebt en er e-sim-only mobiel Internet abonnement bij wilt afsluiten?

@wjb, antwoord is binnen. Dan kun je het abonnement afsluiten en dan nadien via de MijnKPN op het tablet de e-sim activeren. Net zoals kan met zelf aangeschafte telefoons en een regulier sim only abonnement. 

 

Ik heb een iPhone XR. Ik heb een fysieke kaart voor mijn prive-nummer en ik heb vorige week een e-sim voor een 2e nummer gekocht, dat ik zakelijk wil gebruiken. Ik wil dus mijn iphone voor beide nummers gebruiken (dit moet mogelijk zijn, weet ik al). Volgens de klantenservice van KPN is het 2e abonnement actief, maar ik kan er niet mee bellen en niemand kan me bereiken. In de instellingen van mijn telefoon heb ik geprobeerd via “Mobiel netwerk” en “voeg mobiel abonnement toe” het nieuwe nummer toe te voegen. Dan loop ik echer ik tegen nieuwe problemen aan dat ik een QR code van de provider moet scannen (die er niet is) en als ik de gegevens handmatig wil invoeren, moet ik een “SM-DP+adres” invoeren plus activerings- en bevestigingscode. 
Wie kan me helpen? Hoe kom ik aan die gegevens? Of kan ik het 2e nummer op een andere manier installeren op mijn telefoon? Ik heb ook al op de website van Apple gekeken, maar daar kom ik ook niet verder. https://support.apple.com/nl-nl/HT209044#two-numbers.
Alvast bedankt voor de reacties.

@Karin H., dat tweede nummer, is dat een abonnement bij ons? Want dan kun je dat nummer koppelen in je MijnKPN. Open vervolgens de MijnKPN app op de telefoon en selecteer het juiste nummer. Ga dan onder ‘meer opties’ naar simkaart en daar kun je dan de e-sim activeren.


Ja, beide KPN. Dat van MijnKPN was me al bekend, maar ook daar gaat het fout. Ik heb net nogmaals met de klantenservice op de chat gezeten hierover.


Per vandaag, 11 januari, is de e-sim ook beschikbaar bij de aanschaf van een daarvoor geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement.

En wat als je al een tablet met e-sim hebt en er e-sim-only mobiel Internet abonnement bij wilt afsluiten?

@wjb, antwoord is binnen. Dan kun je het abonnement afsluiten en dan nadien via de MijnKPN op het tablet de e-sim activeren. Net zoals kan met zelf aangeschafte telefoons en een regulier sim only abonnement. 

Maar je kunt bij het afsluiten van een los mobiel internet abonnement helemaal niet kiezen voor e-sim…

...en in mijnKPN kan je de simkaart van een mobiel Internet abonnement zo te zien niet vervangen door een e-sim.

 


@0011  dat klopt inderdaad, dat gaat niet automatisch via iCloud :slight_smile: een doorschakeling is áltijd slim bij dit soort dingen maar met een beetje geluk ben je niet langer dan een paar seconde onbereikbaar.

De esim is probleemloos overgezet middels de KPN app. Werd geactiveerd op de nieuwe iPhone en tegelijkertijd vond deactivatie op de oude plaats. Ik zag er tegenop maar was eigenlijk een fluitje van een cent. 

prima dus 😌


Eh, gaan deze reacties over mijn vraag?


@Erik_ Erik, weet jij misschien waar ik het sm-dp+adres van mijn telefoonnummer kan vinden of hoe ik hieraan kan komen? Ik heb sm-dp+adres plus activerings- en verificatiecode nodig om mijn nummer handmatig op mijn toestel te installeren. Of een QR-code. Alvast bedankt.


@Karin H. heb je de activatie gedaan via de MijnKPN? Alle handelingen om de E-sim aan te vragen en te activeren gaan namelijk via onze app. 


In december heb ik via KPN een nieuwe mobiele telefoon besteld en betaald: een Iphone 12 Pro Max.

Ik wil mijn nummer behouden omdat ik een advieskantoor heb; het abonnement liep tot vandaag bij Tele2.  Vandaag tussen 11 en 16 uur zou mijn E-simkaart actief worden, maar: helaas! Alles stappen om deze te activeren heb ik doorlopen. De afsluitende SMS code kan ik niet ontvangen omdat mijn telefoonnummer nog niet actief is! Een kip- ei verhaal. Ik ben niet bereikbaar en volgens de klantenservice kunnen ze mij hier niet mee helpen. Het hoogst haalbaar is een fysieke simkaart opsturen die hopelijk morgen per post bezorgd wordt. Hoe is dit mogelijk? KPN biedt als alternatief van een simkaart toch E-simkaart aan? Waarom werkt dat dan niet? En waarom wordt er in 1e instantie gezegd dat de technische dienst binnen 3 dagen gaat bellen? Daar heb je als bedrijf toch niks aan? Het moet direct werken, daarom kies ik voor KPN! Ik ben heel erg teleurgesteld en zou nu al het liefst direct opzeggen en vertrekken. 

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Welkom op het forum @CJWB. Vervelend om te horen dat het niet goed gaat. Zou je kunnen aangeven of het gaat om de SMS voor nummerovername of de SMS voor de e-sim? Het activeren van de e-sim gaat namelijk via de MijnKPN app. Zou je dit nog aan kunnen geven? Daarnaast zou ik je willen vragen te kijken naar onze pagina voor het activeren van de e-sim en even aan te geven of dit de stappen zijn die je hebt gevolgd. Ik hoor graag van je!


Sms voor de e-sim (nummerbehoud van andere provider).

En de stappen zijn gevolgd.


 

Ik wil mijn nummer behouden omdat ik een advieskantoor heb; het abonnement liep tot vandaag bij Tele2.  Vandaag tussen 11 en 16 uur zou mijn E-simkaart actief worden, maar: helaas! Alles stappen om deze te activeren heb ik doorlopen. De afsluitende SMS code kan ik niet ontvangen omdat mijn telefoonnummer nog niet actief is! Een kip- ei verhaal.


Ik snap dit niet zo goed, want bij nieuwe abonnementen waarbij er gekozen is voor een e-sim, sturen wij geen verificatiecode per SMS: het nummer is immers nog niet actief, dat zou niet handig zijn. Na een bestelling sturen wij een link waarmee je een KPN ID kunt activeren en je bestelling kunt koppelen aan dit account. Vervolgens doorloop je de stappen om de e-sim direct te downloaden. Wat belangrijk is, is dat je verbonden bent met een wifi-netwerk. Heb je het toestel ook al eens herstart en daarna gecontroleerd in de instellingen of de e-sim toch niet ingeschakeld is? 
Als je dit al gedaan hebt en alle stappen zijn doorlopen, dan is het is het activeren via een fysieke simkaart de enige optie.


Het is opgelost! Inderdaad uit en aan gezet.

als ze dit nou hadden gezegd bij de klantenservice? Of melden bij de instructie. 
Ik ben blij! Ben ik morgen gewoon bereikbaar!


Kijk, wat super fijn: blij om te horen, want dat is het belangrijkste! Ik ga eens kijken wat ik met je feedback kan: dit benoemen in het stappenplan zal al een hoop schelen... Heb je in de toekomst nog vragen of loop je ergens tegenaan, open gerust een topic op ons forum! 


@Bram_ Ja, ik heb alle handelingen verricht die verricht moeten worden. Ik heb inmiddels 1,5 uur met je collega Hans gesproken via de KPN chat en hij heeft me gebeld. Het lijkt erop dat ik een uitzondering op de rest ben en dus een probleem heb dat nog niet is voorgekomen.

 


@Karin H. Dat is wel balen. Wat heb je verder met Hans afgesproken? Gaat hij het verder met je onderzoeken?


@Bart_Z Hij zou intern overleggen en me terugbellen.


De afgelopen weken probeer ik - na verlenging abonnement naar KPN zelf, afkomende van Telfort en omgezet naar KPN nu al een tijdje - mijn simkaart te vervangen door een E-sim. Bij de verlenging, welke 21 april a.s. ingaat, kreeg ik een Samsung S20, welke ik nu gebruik al, en welke geschikt is voor E-sim. Toch krijg ik het niet voor elkaar om de simkaart, welke een Duo-kaart is, besteld bij en via KPN, om te zetten naar een E-sim. De laatste stap gaat fout, ondanks meerdere malen en dagen proberen: Oeps, er ging iets mis, probeer nogmaals. Ligt het aan de simkaart, Duo-simkaart of aan iets anders? Verbinding is KPN abonnement en oud-Telfort Alles-in-1 (omgezet weliswaar naar KPN nu). Graag hulp :)

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst


Waarschijnlijk zijn er meer met deze vraag maar ik stel hem toch. Ik heb een Samsung Smartwatch aangeschaft waarop ik de mogelijkheid heb om gebruik te maken van het 4G netwerk. Dit houdt in dat ik met het nummer van mijn abonnement verbonden ben op het 4G netwerk en mijn telefoon thuis kan laten. Dit is makkelijk als ik aan het sporten ben. 

Het is nodig dat ik mijn horloge verbind door middel van een e-sim. KPN heeft deze e-sim wel in het assortiment maar kan hem niet leveren voor de smartwatch. Mijn vraag is, zijn er andere mogelijkheden om aan een e-sim te komen of gaat KPN binnenkort de e- sim leveren voor de smartwatch?

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst


wil graag een e-sim bestellen maar in de app doet ie niks. op de site staat dat ie werkt op iPhone 12 maar er komt elke keer te staan even geduld. hoe kan ik dat oplossen?

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst


Hallo @Karin H., Dan wachten we daarop. Anders gaan er dingen door elkaar heenlopen. 

@Rob von Rotz Jouw antwoord staat volgens mij al in dit topic beschreven. Ik citeer:  Kan e-sim ook met duo-sim? Nee. Duo-sim is de mogelijkheid dat je voor één aansluiting twee simkaarten hebt voor twee verschillende toestellen. Je kunt beide toestellen dan niet tegelijkertijd gebruiken. Het is niet mogelijk om één of beide van die duo-simkaarten om te zetten naar e-sim. Duo-sim kan alleen met fysieke simkaarten.” 

Blijkbaar lukt het niet om een Duo-sim om te zetten naar e-sim. Daarom wil ik je adviseren om eerst een (normale) 3-in-1 simkaart te bestellen via MijnKPN. Zodra je die ontvangen en geactiveerd hebt, kun je de stappen doorlopen om de e-sim aan de praat te krijgen. Hopelijk kun je hiermee uit de voeten.

 


Dag @EriktB68! Onze e-sim is inderdaad niet geschikt voor een smartwatch. Of dit in de toekomst veranderd… Dit kunnen we op dit moment alleen nog hopen. We hebben hier geen verdere informatie over. 

@KPNForumuser696 Werkt je fysieke simkaart nog wel? Heb je een stabiele internetconnectie? Let op: Het is belangrijk dat je met en wifi-netwerk verbonden bent.  


Reageer