Skip to main content

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 

Hi KPN,

Ik hoop dat jullie mij via dit forum wel goed kunnen helpen.

Zojuist even met de KPN telefoondesk gebeld en hij (Mark) nog legde uit hoe het moest. Supersimpel leek het, dus ik vol met goede moed aan de gang… ;-) 

Daarna dit forum even doorgelezen voor goede tips. Langzaamaan kreeg ik wel door dat wel (heel) veel mensen problemen ervaren, dus ik vermoed dat er nog het e.e.a. moet verbeterd worden. 

Ik wilde mijn e-sim activeren op mijn S20+. Ik ben vervolgens aan de gang gegaan en ik heb netjes de stappen gevolgd om de fysieke simkaart te vervangen naar een eSim. Troubleshooting gedaan: app opnieuw geïnstalleerd, wifi-netwerk en mobiel internet gedaan, gekeken of je iets kon downloaden zonder mijn smartphone maar met de laptop, telefoon stond al in het Engels dus een tip uit het forum werkte voor mij helaas niet, eSim mobiel abonnement toevoegen lukte helaas ook niet (andere tip van het forum), etc. Dit alles lukte nog niet. 

Mijn probleem zit hem erin in het volgende: als ik in de KPN app de aanvraag voor eSim doe, dan staat er relatief lang “Een moment geduld a.u.b.”. Na 5 min. ongeveer stopt dit (zie tijden ook in de afbeeldingen), dan vraagt hij opnieuw om mijn pincode om in te loggen in de app en dan is de app “vergeten” dat ik de eSim aanvroeg. Ik heb een screenshot toegevoegd, mocht dit helpen. 

Kunnen jullie een DM sturen/belletje geven voor de goede oplossing? Mijn dank zou groot zijn! 

Groet,

Jasper

Hier blijft de app relatief lang in hangen...

 


Hi @jasperd757, ik lees dat je er nog niet uit komt met de E-sim. Goed dat je een seintje geeft, we denken graag met je mee.

Heb je geprobeerd, of kan je anders uitproberen, of het lukt via MijnKPN op de website? Ik ben benieuwd of dat wel lukt, ik lees dat je het nu via de MijnKPN app geprobeerd hebt. En vul je voor de zekerheid ook je gegevens in je forumprofiel in? Mocht het nog niet lukken, dan kunnen we altijd (eerst) een gewone simkaart voor je aanvragen. We horen graag of het is gelukt :slight_smile:


Hi @jasperd757, ik lees dat je er nog niet uit komt met de E-sim. Goed dat je een seintje geeft, we denken graag met je mee.

Heb je geprobeerd, of kan je anders uitproberen, of het lukt via MijnKPN op de website? Ik ben benieuwd of dat wel lukt, ik lees dat je het nu via de MijnKPN app geprobeerd hebt. En vul je voor de zekerheid ook je gegevens in je forumprofiel in? Mocht het nog niet lukken, dan kunnen we altijd (eerst) een gewone simkaart voor je aanvragen. We horen graag of het is gelukt :slight_smile:

Hi Alexandra. Tnxs voor de reactie. eSim aanvragen kan (als ik het goed heb) alleen via de MijnKpn app, niet via MijnKPN website. Het is dus helaas nog niet gelukt. Ik heb mijn forumprofiel aangevuld. Groetjes! 


@jasperd757 Goed punt! Heb je de MijnKPN app ook al eens van je telefoon verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Lukt het daarna wel om de E-sim te activeren?


Ik heb een abbo bij XS4ALL met XS4ALL Compleet, dus een mobiel abbo bij KPN. Als ik nu over ga op e-sim kan ik dan het vrijgekomen sim-slot gebruiken voor de sim m.b.t. Mobiel Internet Instap o.i.d. bij XS4ALL?

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Net de E-sim op de iPhone 12 pro max geïnstalleerd zonder problemen alles stappen zo doorlopen.

binnen 5 min was alles klaar.

Mag ook wel keer gezegd worden toch  :D


Haha, Wat chill @MennoG78! Leuk dat je dit even meldt:blush:


Hi @StefBoreel, als je jouw fysieke simkaart omzet naar een E-sim, kan je de KPN simkaart uit je toestel halen en heb je plek voor een andere simkaart :slight_smile: Ik ben niet bekend met de producten van XS4all, dus je vraag of dat mogelijk is, kan je beter daar stellen!


@jasperd757 Goed punt! Heb je de MijnKPN app ook al eens van je telefoon verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Lukt het daarna wel om de E-sim te activeren?

Hi Jose. 

Het is gelukt! De app verwijderd had ik nog maar eens gedaan. Maar ik denk dat met name hielp dat ik dicht bij een router zat.

 

Bedankt voor jullie hulp. 


Geachte, ik heb een toestel wat geschikt is voor E-sim (Samsung Note 20 Ultra) en ik probeer het al een paar dagen te installeren precies volgens jullie instructies. Op het moment dat ik de verificatiecode heb ingevuld en KPN wil de software gaan installeren krijg ik deze foutmelding:

Oeps. We konden de Esim niet downloaden en installeren. Probeer het opnieuw.

Ik heb het ondertussen al wel 10x opnieuw geprobeerd, maar telkens deze zelfde foutmelding. Wat kan er mis zijn?

m.vr.gr.

 

Admin: verplaatst naar verzameltopic


Hoi @Fransxyz, ik leg dit nog even bij onze collega's neer. 
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Zou je daarbij je 06-nummer en de laatste 3 cijfers van je iban bij “persoonlijke opmerkingen” willen vermelden?


Dag Thomas (KPN), mijn gegevens zijn ingevuld in ‘profiel’.


Bedankt voor de gegevens @Fransxyz, ik heb het bij mijn collega's neergelegd. Ik kom hierop terug!


@Fransxyz Ik heb de reactie dat ze er nog mee bezig zijn maar helaas nog geen nieuws.
Er is gelukkig wel een workaround voor!
 

Bij mij mislukte ook het downloaden van de e-sim na de sms-verificatie. De telefoon vroeg mij of de app toegang mocht tot de eUICC-informatie, maar na het toestaan kreeg ik de “Oeps”-foutmelding. Uiteindelijk heb ik het opgelost door na het toestaan van de download naar de instellingen van de telefoon te gaan (Settings > Connections > Sim cards - de telefoon staat op Engels) en daar “Add e-SIM” te kiezen. Als je op de juiste manier heen en weer gaat tussen de telefooninstellingen en de app, dan komt de e-sim er wel doorheen.

 


Wat Fondacio schreef heb ik bij mij ook toegepast en inderdaad, nu lukt de installatie wel. Op het moment dat je klikt op ‘toevoegen E-sim’ vraagt ie om een QR-code (die ik niet heb). Dit venster heb ik gewoon zo onaangeroerd open laten staan. Vervolgens ben ik terug gegaan naar de installatie van de software die nu ook echt door ging i.p.v. van de ‘oeps’-foutmelding en de E-simkaart is nu geactiveerd en in werking. Ik dank jullie hartelijk voor jullie bijdrage en oplossing!


E-sim geinstalleerd

Bellen en gebeld worden lukt

Enkel heb ik geen internet nu, ik zie ook geen 5G meer bovenin de telefoon

Bij instellingen staat alles hetzelfde als bij de secundaire simkaart

Alleen kan ik bij e-sim geen 5G kiezen

Lekker amateuristisch weer

E-sim gedeinstalleerd

Ik hoor het wanneer het allemaal werkt


Hoi @Rob84, bij de gewone sim dus wel 5G maar met de e-sim niet. Maak je gebruik van een Duo sim? En wat voor toestel heb je?


Naar aanleiding van de post van Rob84 heb ik juist even de wifi afgezet om e.e.a. te checken en hij gaat dan direct over op 5G, althans dat staat dan boven in het scherm.


ik moet m’n abo instellen om m’n esim te activeren. waar vind ik dit in de app? wordt nergens aangegeven

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Ha @Epestheper, welkom! Wat bedoel je met instellen? Je wilt de eSim activeren? Je ziet in het startbericht van dit topic welke toestellen geschikt zijn. Is jouw toestel geschikt? Dan zie je in de app dat je een eSim aan kunt vragen. Je kunt dan via ‘bekijk meer opties’, naar ‘simkaart’ onder 'beheer’ en dan ‘simkaart vervangen’.


Hoi @Rob84, bij de gewone sim dus wel 5G maar met de e-sim niet. Maak je gebruik van een Duo sim? En wat voor toestel heb je?

Ik heb een iPhone 12

Ik heb, zoals gevraagd in de stappen, de fysieke simkaart uit het toestel verwijderd. De e sim was geactiveerd en ik kon gewoon bellen en gebeld worden. Ik heb de wifi uitgezet om het internet te checken. Ik kwam er achter dat dit dus niet werkte bij mij. Ik zag bij de instellingen van de e sim dat internet op 4G staat en dit kon ik niet wijzigen in 5G auto. Maar goed, niets werkte, websites openen niet, whatsapp was offline, etc.

Waarom weet ik niet, ik heb dus mijn oude sim weer in mn telefoon gedaan.

 


Hoi @Rob84, bij de gewone sim dus wel 5G maar met de e-sim niet. Maak je gebruik van een Duo sim? En wat voor toestel heb je?

Ik heb een iPhone 12

Ik heb, zoals gevraagd in de stappen, de fysieke simkaart uit het toestel verwijderd. De e sim was geactiveerd en ik kon gewoon bellen en gebeld worden. Ik heb de wifi uitgezet om het internet te checken. Ik kwam er achter dat dit dus niet werkte bij mij. Ik zag bij de instellingen van de e sim dat internet op 4G staat en dit kon ik niet wijzigen in 5G auto. Maar goed, niets werkte, websites openen niet, whatsapp was offline, etc.

Waarom weet ik niet, ik heb dus mijn oude sim weer in mn telefoon gedaan.

 

Hi Rob, ik ben even op onderzoek uit gegaan. Zo te lezen is jouw e-sim wel geactiveerd, want bellen en gebeld worden ging goed, klopt dat? Het gaat dus puur om de 5G verbinding. Daarover heb ik het volgende gevonden op een support pagina van Apple:

Als u iPhone 12, iPhone 12 mini, iPhone 12 Pro of iPhone 12 Pro Max hebt en beide telefoonlijnen actief zijn, is 5G niet beschikbaar. Als u 5G wilt gebruiken op deze iPhone-modellen, schakelt u de dual-sim-modus uit door een van beide telefoonlijnen uit te schakelen.


Hoi @Rob84, bij de gewone sim dus wel 5G maar met de e-sim niet. Maak je gebruik van een Duo sim? En wat voor toestel heb je?

Ik heb een iPhone 12

Ik heb, zoals gevraagd in de stappen, de fysieke simkaart uit het toestel verwijderd. De e sim was geactiveerd en ik kon gewoon bellen en gebeld worden. Ik heb de wifi uitgezet om het internet te checken. Ik kwam er achter dat dit dus niet werkte bij mij. Ik zag bij de instellingen van de e sim dat internet op 4G staat en dit kon ik niet wijzigen in 5G auto. Maar goed, niets werkte, websites openen niet, whatsapp was offline, etc.

Waarom weet ik niet, ik heb dus mijn oude sim weer in mn telefoon gedaan.

 

Hi Rob, ik ben even op onderzoek uit gegaan. Zo te lezen is jouw e-sim wel geactiveerd, want bellen en gebeld worden ging goed, klopt dat? Het gaat dus puur om de 5G verbinding. Daarover heb ik het volgende gevonden op een support pagina van Apple:

Als u iPhone 12, iPhone 12 mini, iPhone 12 Pro of iPhone 12 Pro Max hebt en beide telefoonlijnen actief zijn, is 5G niet beschikbaar. Als u 5G wilt gebruiken op deze iPhone-modellen, schakelt u de dual-sim-modus uit door een van beide telefoonlijnen uit te schakelen.

Zal het nog eens proberen

Alleen de e-sim was actief, want andere simkaart zat er niet in


Inmiddels staat ie wel op 5G auto maar zoals je ziet geen 5G bereik

Fysiek simkaart staat uit en verwijdert uit telefoon


@Rob84 misschien een domme vraag, maar is er wel 5G dekking bij jou in de buurt? Uit je screenshot maak ik op dat er wel data verbruikt is, was dat via 3G/4G?


Reageer