Skip to main content

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 

@Rob84 misschien een domme vraag, maar is er wel 5G dekking bij jou in de buurt? Uit je screenshot maak ik op dat er wel data verbruikt is, was dat via 3G/4G?

Sinds ik de iPhone 12 heb ik nooit meer 4G gezien op mn scherm. 


@Rob84 Dus alleen nog 5G. Je maakte dus wel gebruik van DuoSim, maaar de fysieke kaart is er uit. Toen je deze eruit haalde toestel nog opnieuw opgestart?


Jep, uit en weer aangezet zonder fysieke simkaart. Nog steeds geen 5G


Vandaag over gestapt naar KPN, wil E sim activeren aar tot nu toe niet gelukt 

Klantenservice gebeld die kunnen ook niets krijg nu morgen een gewone simkaart binnen.

Maar kan al vanaf vanmorgen niet bellen.

Dus onbereikbaar geen goede start na aantal jaren nooit geen last te hebben gehad via T mobile 

*Admin: samengevoegd met het verzameltopic

 


@Jac1965 Ooh, balen! Het komt helaas vaker voor dat de activatie van de e-sim niet feilloos verloopt. Werkt de oude simkaart niet meer? Dan zit er inderdaad niets anders op dan wachten tot de nieuwe sim arriveert en opnieuw proberen:disappointed_relieved:


De installatie van e-sim vanuit de mijnkpn app mislukt. Geen duidelijke foutmelding, dus geen mogelijkheid om te achterhalen waarom dit niet lukt. 

 

Admin: samengevoegd met centrale eSim topic


Beste @Schreur-p, welkom! Wat jammer om te lezen 😞. Tot hoe ver kon je de stappen doorlopen? Bij welke stap liep het vast o.i.d.? Het kan zijn dat je even moet wachten bij het activeren óf dat je het nog eens moet proberen. Werkt jouw fysieke sim nog wel?


@Marcia_  Het gaat fout na het geven van toestemming tot het eUICC-profiel. De melding die ik dan krijg is: “Oeps! We konden de e-sim niet downloaden en installeren. Probeer het opnieuw.


Attentie,  

Ik probeer al 2 dagen om mijn esim te installeren via mijnkpn app, maar dat werkt niet. Ik heb een Samsung s20+ en heb via mijnkpn app de volgorde van esim tot eind gevolgd, na het ontvangen van sms code en activatie krijg ik de melding “oeps” dat is de enige wat ik krijg van KPN. Ik heb mijn toestel par keer opnieuw gestart en nieuwe app van kpn gedownload, maar het werkt niet. KPN is ook niet telefonisch bereikbaar, wat een toestand bij kpn voor een simpele overgang, trouwens het netwerk bereikbaarheid in Capelle is Zwaaaaak !!!!!!!!!  :sob:

 

Admin: samengevoegd met centrale eSim topic


@Marcia_  Het gaat fout na het geven van toestemming tot het eUICC-profiel. De melding die ik dan krijg is: “Oeps! We konden de e-sim niet downloaden en installeren. Probeer het opnieuw.

@Schreur-p en als je het opnieuw probeert, dan krijg je dezelfde melding weer? Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, 06-nummer en evt. klantnummer? Je bent wel verbonden met de wifi trouwens? Wellicht kan je iets dichter bij het modem gaan staan, die tip heb ik voorbij zien komen in dit topic. 

 

@e-sim probleem welkom! Wil jij ook je profiel aanvullen? Ook voor jou de vraag: ben je wel verbonden met de wifi? Kan je wellicht iets dichterbij het modem gaan staan?


@Marcia_ Dichterbij maakt niet uit. Ik maak gebruik van eigen wifi acces points die erg snel zijn. Voor alle zekerheid wifi op het KPN router ook aangezet en daarmee ook geprobeert terwijl ik zo'n beetje naast de router sta. Ook geen effect jammer genoeg.


Aanvullende vraag nog even, @Schreur-p, die Note 20 Ultra van jou, dat is een Nederlands/Europees toestel?


Aanvullende vraag nog even, @Schreur-p, die Note 20 Ultra van jou, dat is een Nederlands/Europees toestel?

Dat mag ik wel hopen.., hij is via jullie site besteld.


Ik heb een Iphone XR. Ik wil via mijn kpn de e-sim downloaden, maar deze is niet beschikbaar via de stappen die KPN aangeeft. Telefonisch kom ik er met KPN niet uit.

 


Ik kan na herinstallatie iPad de eSim niet meer heractiveren. Er wordt mij een SMS verstuurd naar een eSim die ik nu niet meer kan activeren.

Kan iemand misschien helpen?

 

Via MijnKPN App werkt het niet zoals het stappenplan.


@Schreur-p, we hebben een achterliggende afdeling een bericht gestuurd over deze foutmelding: het wachten is op een terugkoppeling. Andere klanten laten weten dat het activeren van de e-sim wel lukt op de volgende manier:

 

fondacio schreef:

Bij mij mislukte ook het downloaden van de e-sim na de sms-verificatie. De telefoon vroeg mij of de app toegang mocht tot de eUICC-informatie, maar na het toestaan kreeg ik de “Oeps”-foutmelding. Uiteindelijk heb ik het opgelost door na het toestaan van de download naar de instellingen van de telefoon te gaan (Settings > Connections > Sim cards - de telefoon staat op Engels) en daar “Add e-SIM” te kiezen. Als je op de juiste manier heen en weer gaat tussen de telefooninstellingen en de app, dan komt de e-sim er wel doorheen.


Wil je dat ook eens uitproberen?

@JSchadee in het openingsbericht staat vermeld hoe je de e-sim kunt activeren. Waar loop je precies vast? Toestel al eens uit en aan gedaan en de MijnKPN app opnieuw geinstalleerd?

@B712 Wat bedoel je precies met herinstallatie? Heb jij jouw iPad teruggezet naar de fabrieksinstellingen? Zo ja, in de veelgestelde vragen staat vermeld:

Wat gebeurt er als ik mijn toestel terugzet naar fabrieksinstellingen?

Dit zal ook je e-sim verwijderen. Als je dit dan ook wilt doen, activeer de e-sim dan eerst op een ander toestel. Als je dat niet doet, dan zul je eerst weer een fysieke simkaart moeten aanvragen.


Wanneer komt er esim voor smartwatches bij KPN?

 

Admin: samengevoegd met centrale E-sim topic


Goedemorgen @Faas1975, daar heb ik helaas nog niets bekend over.


Apart. Dit is toch al een aantal jaar beschikbaar in andere landen. Dus niet in Nederland. En blijkbaar blijven “we” helaas weer achter de feiten aanlopen!?

 

Waarom is dit?


@Faas1975, ik durf het zo niet te zeggen zoals Thomas ook al aangaf. Als we wat horen hierover zullen we dat delen. 


Apart. Dit is toch al een aantal jaar beschikbaar in andere landen. Dus niet in Nederland. En blijkbaar blijven “we” helaas weer achter de feiten aanlopen!?

 

Waarom is dit?

De Apple watch vereist dat deze op hetzelfde telefoonnummer actief is als de gekoppelde iPhone. En daar zit hem dus de crux. Het hele netwerk is er op ingericht dat er tegelijkertijd maar één apparaat op een nummer verbonden kan zijn. Denk hierbij aan de duo sim waarbij ook maar één apparaat actief mag zijn. De reden is waarschijnlijk dus helemaal niet "esim" maar het feit dat er tegelijkertijd maar één apparaat op een nummer actief kan zijn.


Apart. Dit is toch al een aantal jaar beschikbaar in andere landen. Dus niet in Nederland. En blijkbaar blijven “we” helaas weer achter de feiten aanlopen!?

 

Waarom is dit?

De Apple watch vereist dat deze op hetzelfde telefoonnummer actief is als de gekoppelde iPhone. En daar zit hem dus de crux. Het hele netwerk is er op ingericht dat er tegelijkertijd maar één apparaat op een nummer verbonden kan zijn. Denk hierbij aan de duo sim waarbij ook maar één apparaat actief mag zijn. De reden is waarschijnlijk dus helemaal niet "esim" maar het feit dat er tegelijkertijd maar één apparaat op een nummer actief kan zijn.

Ik heb het- in dit geval- niet over de Apple Watch. Ook andere merken worden immers niet ondersteunt. En in het buitenland kan het wel.

Hoog tijd voor verandering dus. 


Ik heb gisteren mijn Galaxy S21 Ultra ontvangen en probeerde een tijde mijn huidige sim over te zetten naar e-sim. Na gebeld te hebben met KPN heb ik een uitleg gehad waarbij ik meerdere keren tussen de mijnKPN app en sim kaart opties van mijn telefoon moest switchen, om het werkend te proberen te krijgen. Die stappen waren allereerst al erg apart, maar na een aantal pogingen, waarbij ik snel genoeg moest zijn om te switchen terwijl het zocht naar de e-sim provider, heeft uiteindelijk iets gewerkt. Helaas tevergeefs, mijn fysieke sim was niet meer actief, maar de e-sim ook niet op mijn telefoon. Nu kon ik ook niet meer in mijnKPN de e-sim proberen te activeren/downloaden, omdat ik een sms krijg op het nummer dat geactiveerd moet worden, en dat deed het niet meer. 

Na nog 2 keer (in totaal dus 3x) gebeld te hebben, kon er niks gedaan worden behalve een nieuwe simkaart opsturen. “E-sim is nieuw en werkt nog niet zo goed” kreeg ik te horen, van een medewerker die wel echt zijn best deed om mij te helpen, maar er verder geen technische kennis van had. 

Is het mogelijk om net als alle andere providers gewoon een QR code te ontvangen in de mail of in de brief die met de telefoon mee kwam, zodat we dat gewoon kunnen scannen, zoals de telefoon ook prima wilt doen? Of op zijn minst dan het SM-DP+ adres krijgen om het handmatig in te voeren? 

Ik zal nu bijna 3 dagen (simkaart is vanochtend verstuurd, dus krijg ik het vast morgen pas) niet bereikbaar zijn op mijn prive nummer, en dat is nogal vervelend, om het netjes uit te drukken. Het huidige proces voor het downloaden en activeren via de app werkt dus voor geen meter, en aangezien op afstand je oude fysieke sim niet weer geactiveerd kan worden, loop je dus echt het risico onbereikbaar te zijn voor een dag of 2/3. Ik stel voor aan anderen om het maar vroeg te doen, zodat kpn je dezelfde dag nog een nieuwe sim op kan sturen. :confused:


Het is niet mogelijk om e-sim via QR code te activeren, @Swl. Of dit nog wel een keer een mogelijkheid wordt is op dit moment niets over bekend. Check, als je de nieuwe simkaart binnen hebt, het startbericht van dit topic voor tips en info rondom activeren. Dan zou het goed moeten gaan.


Bedankt voor de info @Erik_ . Er staat helaas minder info in het startbericht dan de info die ik heb ontvangen tijdens een van mijn telefoontjes met de klantenservice, dus ik zal je “advies” helaas niet op volgen. Ik zit er niet op te wachten om nog 1,5 dag onbereikbaar te zijn. Ik zal de standaard sim maar gebruiken tot E-sim niet meer in de kinderschoenen staat bij KPN en er ook betere technische kennis aanwezig is bij de medewerkers. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me. 

Mocht het wel handig zijn voor een ander, zal ik hieronder de uitleg plaatsen die ik gemaild had gekregen van de klantenservice. Dit geldt in ieder geval voor de S21 Ultra en vast ook andere nieuwe Android toestellen. Misschien werkt dit wel voor iemand anders. 
 

·Ga op het toestel naar ‘Instellingen’

·Kies ‘Verbindingen’ 

·Kies ‘SIM-kaartbeheer’ 

·Kies ‘Mobiel abonnement toevoegen’ 

·Zodra het scherm ‘Mobiel abonnement toevoegen’ geopend is: open de MijnKPN app in log in.

·Kies ‘Bekijk meer opties’ 

·Kies ‘Simkaart’ 

·Kies ‘Simkaart vervangen’ 

·Kies ‘E-sim’ 

·Kies ‘Activeren' 

·Kies ‘Ik begrijp het’ 

·Vul de verificatiecode in en kies ‘Bevestigen’ 

·Kies ‘Download en installeer e-sim’ 

·Bij het scherm ‘Even geduld…’, schakel over naar het scherm ‘Mobiel abonnement toevoegen’ en ga terug naar ‘SIM-kaartbeheer’ 

·Schakel weer over naar de MijnKPN app

·Het e-sim profiel is ingesteld. Klik op ‘Sluiten’ om af te ronden. 


Reageer