Skip to main content

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 

Goedenavond @Maartendr! Jouw bericht is samengevoegd met ons verzameltopic over de e-sim. Waar loopt je precies tegenaan: lukt het niet om de e-sim te activeren? Zo niet, lees dan het startbericht van dit topic eens door en geef aan wat er precies niet werkt: we helpen je graag verder!


Na de verficatie code klik je op de download knop daar pas je het eUICC-profiel toe. Daarna stop het en krijg ik de melding "Oeps we kunnen de e-sim niet downloaden en installeren".

Telefoon:

Samsung S20


Hier niet gelukt. 

Ik kom van een Google Pixel 3a met E-sim.

Nieuwe fysieke simkaart in de S21 Ultra gedaan. 

Kreeg de E-sim niet gedownload. Las keer op keer een foutmelding. Kreeg wel de sms met code maar kwam niet verder. 

Ook via het stappenplan van swl, wat vooraan dit bericht staat lukt niet (via instellingen simkaartbeheer.....). Hij kon geen abonnement vinden. Mobiel abonnement toevoegen lukte niet, kon niks vinden. 

Na lang proberen deed de nieuwe simkaart het ook niet meer en kan hem niet nog eens activeren  dus gauw nieuwe besteld. Die zal vrijdag komen. 

Via de Pixel was het gauw gelukt, met de S21U kost wel meer moeite, zeker omdat ik niet nog eens paar dagen onbereikbaar wil zijn.

Hoop dat het bij volgende simkaart wel lukt. Moet ik nog stappen doen voordat ik weer met de nieuwe simkaart (die overweg is) aan de gang ga? Simkaartgegevens op Pixel heb ik verwijderd. 

Offtopic: Ziet men al 5G logo staan? Ik zag alleen 4g+ 


Hi @Maartendr, Lexxxie hieronder had last van precies dezelfde foutmelding en heeft het als volgt opgelost. Hopelijk kom jij hiermee ook verder:

Het is uiteindelijk gelukt. Ik heb de telefoon helemaal opnieuw opgestart en daarna ben ik naar Sim beheer gegaan en toen E-sim geopend en toevoegen gedaan. Dan krijg je je camera om Q code te scannen. Toen weer terug naar KPN app en opnieuw proberen de Sim om te zetten. Toen ging hij wel downloaden en is het gelukt. Lijkt wel alsof je e-sim eerst even moet activeren op je telefoon. Succes. 


Hi @Muziekliefhebber1975, jammer om te horen dat 't niet gelukt is. Fijn dat er al een nieuwe simkaart onderweg is. Er zitten instructies bij waarmee je de nieuwe sim kunt activeren. Verder raad ik je aan om het gewoon opnieuw te proberen met de instructies in dit topic en je toestel even te herstarten. Meestal is 't opnieuw volgen van de stappen voldoende 🙂 Ik hoop dat 't snel in orde is allemaal.


Ik heb thuis een toestel geregistreerd met e-sim en de oude simkaart verwijderd. Ik begrijp dat in geval van vermissing / diefstal, KPN ik eerst moet wachten op een nieuwe fysieke SIM van KPN voordat ik weer kan bellen en deze over kan zetten op mijn toestel… mijn vraag is… kan dit niet simpeler door de oude sim kaart door KPN te laten heractiveren zodat de operatie opnieuw kan worden uitgevoerd?  Dit scheelt wachten en zorgt voor een lagere drempel.
 

Is KPN bezig om een andere procedure te bedenken zodat in de toekomst activeren via de app voldoende is en helemaal geen fysieke sim meer nodig is bij het activatieproces?


Hoi @Stephane! 

Goed punt! Ik verwacht eigenlijk niet dat dit een optie is; het is niet echt veilig als een oude simkaart zomaar opnieuw geactiveerd kan worden, denk aan gevallen zoals diefstal en/of verlies. Ik ga wel even navraag voor je doen of er nog plannen zijn om dit proces makkelijker/simpeler te maken. Als we terugkoppeling hebben, dan hoor je dat!


Ik wil mijn huidige SIM omwisselen naar esim via de MyKPN app maar de optie esim is daarin niet beschikbaar. De enige twee opties zijn 1) duo SIM zonder NFC en 2) duo SIM met NFC optie.


@Jose_ Het is niet geheel ongebruikelijk om tegenwoordig bankpassen en sims te heractiveren nadat deze geblokkerd zijn. Je ziet in ieder geval diverse banken hier succesvol mee expirimenteren. Natuurlijk is een zekere vorm van 2FA wel noodzakelijk en misschien is dat wel veiliger dan per post, aangezien het leegvissen van brievenbussen ook veel voorkomende vorm van fraude is.


Ik wil mijn huidige SIM omwisselen naar esim via de MyKPN app maar de optie esim is daarin niet beschikbaar. De enige twee opties zijn 1) duo SIM zonder NFC en 2) duo SIM met NFC optie.

Zet ff bij wat voor toestel je hebt, waarschijnlijk heeft t daar mee te maken.


Hi @Maartendr, Lexxxie hieronder had last van precies dezelfde foutmelding en heeft het als volgt opgelost. Hopelijk kom jij hiermee ook verder:

Het is uiteindelijk gelukt. Ik heb de telefoon helemaal opnieuw opgestart en daarna ben ik naar Sim beheer gegaan en toen E-sim geopend en toevoegen gedaan. Dan krijg je je camera om Q code te scannen. Toen weer terug naar KPN app en opnieuw proberen de Sim om te zetten. Toen ging hij wel downloaden en is het gelukt. Lijkt wel alsof je e-sim eerst even moet activeren op je telefoon. Succes. 

 

 

Dit heeft gewerkt!


Ik wil mijn huidige SIM omwisselen naar esim via de MyKPN app maar de optie esim is daarin niet beschikbaar. De enige twee opties zijn 1) duo SIM zonder NFC en 2) duo SIM met NFC optie.

Zet ff bij wat voor toestel je hebt, waarschijnlijk heeft t daar mee te maken.

iPhone 12 Pro.

Ziet de MyKPN app met welk type telefoon je de esim optie wil aanvragen?


Goed om te horen, Maarten!

 

@Rob_S, da's gek. Want dat is wel gewoon een toestel dat e-sim ondersteund. Check voor de zekerheid even of er updates beschikbaar zijn voor de MijnKPN app. Dit kan namelijk alleen in de nieuwe versie van de app. Als je dat hebt gedaan en het wil nog steeds niet, vul dan je forumprofiel eens in en reageer hier weer. Dan kunnen we even kijken of alles in je abonnement op orde is. 


Hier niet gelukt. 

Ik kom van een Google Pixel 3a met E-sim.

Nieuwe fysieke simkaart in de S21 Ultra gedaan. 

Kreeg de E-sim niet gedownload. Las keer op keer een foutmelding. Kreeg wel de sms met code maar kwam niet verder. 

Ook via het stappenplan van swl, wat vooraan dit bericht staat lukt niet (via instellingen simkaartbeheer.....). Hij kon geen abonnement vinden. Mobiel abonnement toevoegen lukte niet, kon niks vinden. 

Na lang proberen deed de nieuwe simkaart het ook niet meer en kan hem niet nog eens activeren  dus gauw nieuwe besteld. Die zal vrijdag komen. 

Via de Pixel was het gauw gelukt, met de S21U kost wel meer moeite, zeker omdat ik niet nog eens paar dagen onbereikbaar wil zijn.

Hoop dat het bij volgende simkaart wel lukt. Moet ik nog stappen doen voordat ik weer met de nieuwe simkaart (die overweg is) aan de gang ga? Simkaartgegevens op Pixel heb ik verwijderd. 

Offtopic: Ziet men al 5G logo staan? Ik zag alleen 4g+ 

Nieuwe simkaart ontvangen en het ging in 1x goed! Niet via de app (die wel geüpdate is) maar via stappenplan van 3/2/'21. Dank daarvoor!

Fijn weekend iedereen!


Goed om te horen, Maarten!

 

@Rob_S, da's gek. Want dat is wel gewoon een toestel dat e-sim ondersteund. Check voor de zekerheid even of er updates beschikbaar zijn voor de MijnKPN app. Dit kan namelijk alleen in de nieuwe versie van de app. Als je dat hebt gedaan en het wil nog steeds niet, vul dan je forumprofiel eens in en reageer hier weer. Dan kunnen we even kijken of alles in je abonnement op orde is. 

Ik wil mijn huidige SIM omwisselen naar esim via de MyKPN app maar de optie esim is daarin niet beschikbaar. De enige twee opties zijn 1) duo SIM zonder NFC en 2) duo SIM met NFC optie.

Zet ff bij wat voor toestel je hebt, waarschijnlijk heeft t daar mee te maken.

iPhone 12 Pro.

Ziet de MyKPN app met welk type telefoon je de esim optie wil aanvragen?

Esim installeren is gelukt.


Goedenmiddag krijg bijna me nieuwste iPhone 12 Very Hyped for it anyway vraagje kan je ook een e-sim krijgen via QR Code die je dan thuis gestuurd kan krijgen?

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Hi @SxSuri! Alvast gefeliciteerd met je nieuwe telefoon! Als je gebruik wilt gaan maken van de E-sim zou ik je willen aanraden de stappen voor het aanvragen van een E-sim te volgen. Laat je even weten of dat gelukt is?


Hi @SxSuri! Alvast gefeliciteerd met je nieuwe telefoon! Als je gebruik wilt gaan maken van de E-sim zou ik je willen aanraden de stappen voor het aanvragen van een E-sim te volgen. Laat je even weten of dat gelukt is?

probeer mijnkpn account te maken maar krijg deze melding Door verstoring is deze service tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.


Je valt met je neus in de boter @SxSuri. Verstoring op de site. We hopen dat onze collega's de site snel weer online hebben! Excuses voor dit ongemak


Hier in ieder geval prima gelukt met e-sim. Daarna kon ik het vodafone simkaartje van mijn werk er gewoon bij pluggen en het loopt als een zonnetje met de Iphone 12.


Ik heb een sim only met e-sim afgesloten alleen werkt het installeren niet. Als ik de stappen volg in de mail krijg ik steeds te zien oeps er is iets misgegaan

Ik heb trouwens een Samsung S20 en gebruik Android 11

 

Weet iemand hier een oplossing voor?


Beste @Aart.vd.kraats, welkom! Is het inmiddels wel gelukt? Bij welke stap gaat het precies mis?


@Marcia_   Het is nog niet gelukt bij mij. Alles gaat goed totdat ik toestemming geef vanaf mijn telefoon om de esim te installeren, dan staat er: oeps er gaat iets mis


Dan gaat er iets niet goed @Aart.vd.kraats. Wat voor toestel heb je precies, is die geschikt voor de esim? En als dat zo is, is jouw toestel nog verbonden met het Wifi netwerk als de melding komt?


Beste,

 

Ik heb sinds vandaag een nieuwe Iphone (SE 2020). Ik wil hiervoor een E-sim aanvragen. Dit lukt echter niet via mijnKPN. Ik kan hier alleen normale sim kaarten aanvragen. Graag hoor ik van u op welke manier ik deze kan aanvragen. 

 

Ik hoor graag van u.

 

Met vriendelijke groet,

Bregtje

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst


Hoi @Bregtje85, het lukt niet de e-sim aan te vragen. Je ziet deze optie niet in Mijn KPN? Die zou je wel moeten krijgen, want bij mijn weten ondersteund de iPhone SE 2020 de e-sim wel. Heb je de Mijn KPN app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd zodat je zeker weten de nieuwste versie hebt, lukt het dan?


Reageer