Skip to main content

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 

@Aart.vd.kraats Bijzonder dat mijn collega je naar het forum heeft verwezen. Het is namelijk niet zo dat wij e-sim wel ineens kunnen activeren. Ik kan jouw gegevens wel doorzetten naar iemand die kan uitzoeken waar het mis gaat. Dit team kan er echter niet voor zorgen dat de e-sim alsnog geactiveerd wordt. Ik zou je daarom willen aanbieden om je een fysieke simkaart toe te sturen. Wanneer je deze hebt ontvangen en hebt geactiveerd, kan je kijken of het daarna wel lukt om e-sim te activeren.

Nogmaals, de fysieke Sim is GEEN oplossing voor mij. Ik gebruik al een andere normale simkaart in mijn telefoon. Zou je aub mijn gegevens kunnen doorzetten naar degene die mij wel kunnen helpen?


@Aart.vd.kraats, ik heb nog iets meer aanvullende info nodig. Bij welke stap gaat het precies mis? Is dat echt als je in de app op de knop ‘E-sim activeren’ drukt., of op een eerder moment al? Heb je ook de stappen gevolgd uit het groene kader in het startbericht? Zo niet, probeer die manier nog eens. 


@Aart.vd.kraats, ik heb nog iets meer aanvullende info nodig. Bij welke stap gaat het precies mis? Is dat echt als je in de app op de knop ‘E-sim activeren’ drukt., of op een eerder moment al? Heb je ook de stappen gevolgd uit het groene kader in het startbericht? Zo niet, probeer die manier nog eens. 

Ik heb alle mogelijke stappen en combinaties al geprobeerd, waaronder die uit het groene kader. Het gaat mis nadat ik toestemming geef vanuit mijn telefoon om de esim te activeren. Dan draait het heel even en gewft dan de foutmelding.


@Aart.vd.kraats Heb je een mogelijkheid om een screenshot van de melding (zonder eventuele privé gegevens) hier te plaatsen? 

Dan heb ik de mogelijkheid met deze informatie op onderzoek uit te gaan. 


Hi, een maand geleden heb ik online een iPhone 12 bij KPN gekocht met abonnement en nr behoud. Ook bij de aankoop aangegeven dat ik een e-sim wilde. Dat wil ik persé en via mijn oude provider Tele2 was dit niet mogelijk, vandaar de switch naar KPN. Ik zat nog een maand vast aan Tele2, dus die oude simkaart heb ik tot op heden gebruikt in de iPhone 12. 

Vandaag werd mijn abonnement door KPN overgezet van Tele2 naar KPN. Nieuwe contract bij KPN is dus per vandaag ingegaan. Maar wat ik ook probeer, de e-sim activeren lukt niet. Ik loop telkens vast bij stap 4 vd mail die ik hierover een maand geleden heb ontvangen. En als ik de stappen doorloop die Lisa van KPN hierboven suggereert, ontvang ik telkens geen verificatiecode.

Ik heb mijn telefoon al opnieuw opgestart en ook de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Niets helpt. Ik krijg steeds bij stap 4 na invoeren van simkaartnr de melding dat mijn sessie verlopen is, waarna ik weer op de vorige pagina beland.

Vanavond ook een uur met een KPN-medewerker gebeld met de telefoon van een vriendin aangezien ik dus niets kan zolang de e-sim niet werkt, maar die kon mij ook niet helpen en zei dat het wel drie werkdagen kon duren voordat alles in het systeem verwerkt was en dat ik moest wachten op nog een mail met verdere instructies.

Totale kolder natuurlijk, want aangezien mijn abonnement vandaag is ingegaan lijkt het mij volkomen onlogisch dat ik dagenlang zou moeten wachten tot ik er gebruik van zou kunnen maken, terwijl ik wel vanaf vandaag voor de diensten van KPN betaal. Dat er ergens iets misgaat lijkt me evident en dat kan gebeuren, maar dit is niet normaal. Ik kan niet bellen of gebeld worden, ik heb alleen bereik als ik wifi heb, enz. Terwijl ik gewoon moet werken en bereikbaar moet zijn. 

Help mij alstublieft. 

*Admin: Samengevoegd met bestaand topic


Hey @EefB74. Jammer dat onze klantenservice je niet heeft kunnen helpen. Als het een paar dagen zou duren, dan is de order vast komen te zitten. Dat gebeurt vrijwel nooit. Meestal is er, bij een foutieve activatie, een nieuwe simkaart nodig. Ik controleer dit graag even voor je. Niet dat je ‘over een aantal dagen’ alsnog een andere simkaart nodig hebt. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Postcode, huisnummer, klantnummer en de laatste 3-cijfers van je bankrekeningnummer heb ik nodig. Je mag de laatste 3-cijfers toevoegen aan 'Persoonlijke opmerkingen’. 


Hallo KPN,

 

Is er al een update wanneer ESIM beschikbaar komt voor KPN EEN MKB? 
Dat stond allang op de planning toch?

Met vriendelijke groet,

Joep


@Joepjee Goedemorgen Joep, goede vraag! Ik kan je zo niet te zeggen hoe die planning er precies uit ziet, daarom doe ik navraag voor je. We komen erop terug zo gauw we meer weten.


@Alexandra Goedemorgen Alexandra. Super dankjewel. Ik sta op het punt om een nieuw zakelijke telefoon aan te schaffen. Ik overweeg de Iphone 12 Pro, maar ik zou dan natuurlijk graag zakelijk en prive op een telefoon willen hebben. Ik kijk uit naar jullie reactie.


Ik heb een iPhone 12 Pro, die ik op advies van de verkoopmedewerker van KPN met een fysieke (3-in-1) sim-kaart heb besteld. Ik zou later altijd nog een e-sim kunnen aanvragen. Ik ben nu al een hele week aan het prutsen om die e-sim geïnstalleerd te krijgen, en wat ik ook probeer, het lukt niet. Ik probeer het altijd via de Mijn KPN app, via Bekijk meer opties → Simkaart → Simkaart vervangen → E-sim → Activeren. Mijn pogingen:

  1. Eerst stop ik de sim-kaart in m'n telefoon, klik ik in Mijn KPN op activeren. Ik ontvang een code via sms, die vul ik in en ga door. Daarna zegt de app dat ik de simkaart eruit moet halen. Dat doe ik en ik stop er geen nieuwe sim-kaart in. Ik klik op ‘Dat heb ik gedaan’. Er draait een wieltje, na een tijdje stopt het wieltje met draaien en gebeurt er niks. Herhaaldelijk op ‘Dit heb ik gedaan’ klikken levert niets op. Dus dan begin ik weer opnieuw: sim-kaart erin, via de app het proces opnieuw starten, en steeds weer zonder resultaat.
  2. Eerder deze week kwam ik verder. Ook toen startte ik de procedure via de Mijn KPN app. Alleen toen haalde ik de sim-kaart eruit en verving deze met een andere sim-kaart van mijn andere telefoonnummer (van Youfone). Toen kwam ik zo ver dat vanuit de Mijn KPN app een soort wizard van de iPhone-instellingen wordt gestart en ik de e-sim moest instellen. Alleen nadat de wizard is afgerond word je teruggeleid naar de Mijn KPN app. Daar draait dan een wieltje met een tekst als ‘we controleren of het is gelukt’. Dat blijft dan tot in de eeuwigheid draaien. Na een kwartier wachten (of nog langer) start ik de telefoon dan maar eens opnieuw op, om te kijken of het is gelukt. Na opnieuw opstarten staan er inderdaad 2 netwerken, maar op het netwerk waarvoor ik de e-sim heb ingesteld heb ik ‘geen netwerk’. Ook niet na uren wachten.

Ook deze hele procedure heb ik talloze keren geprobeerd. Elke keer als de e-sim-procedure was ‘afgerond’ (maar het werkte niet) stopte ik de sim-kaart in een andere telefoon en had ik meteen netwerk. Dat zou niet moeten kunnen, want met het instellen van de e-sim moet de fysieke sim worden geblokkeerd. Op een gegeven moment was ik zó ver (van huis) dat mijn e-sim het niet deed en de fysieke sim-kaart ook was geblokkeerd. Toen heb ik via de klantenservice een nieuwe aangevraagd en was ik een dag onbereikbaar.

Ook heb ik verschillende medewerkers van de klantenservice hierover aan de lijn gehad. Zij proberen me allemaal heel welwillend te helpen, maar het is duidelijk dat de kennis en ervaring met e-sims bij de KPN Klantenservice nog flinterdun is. In andere woorden: de klantenservice weet het zelf ook niet, en doet dus wat ik zelf ook doe: Googlen, het KPN forum afstruinen, bij veelgestelde vragen kijken. Als je het mij vraagt, is dit een stukje dienstverlening die op dit moment absoluut geen kwaliteit heeft en zeker nog niet rijp is om aan klanten aan te bieden. En dan ben ik nog zo'n pitbull die blijft doorgaan totdat het lukt. Maar ik schat in dat dit voor verreweg de meeste klanten zéér tijdrovend en frustrerend is en dat ze na 3 keer proberen gewoon ophouden. Want het werkt gewoon niet.

Om toch een poging te wagen: heeft iemand de gouden tip? Wat zie ik over het hoofd of wat doe ik verkeerd?


Hi @JolWieme, wat ontzetten stom dat het ondanks al jouw inspanningen, nog steeds niet gelukt is om de E-sim werkend te krijgen :frowning2: Heel goed dat je zo'n pitbull bent, je zou toch denken dat we dit aan praat moeten kunnen krijgen! 

De E-sim is nog relatief nieuw en daarnaast zijn de mogelijkheden van de klantenservice erg beperkt, aangezien wij niets iets kunnen doen ‘in’ jouw toestel of in jouw MijnKPN account. We kunnen zelf dus vanaf afstand helemaal niets wijzigen/in gang zetten en dat is ook voor onszelf nogal frustrerend. In verreweg de meeste gevallen gaat het direct goed met het activeren van de E-sim en het is onduidelijk waarom het bij sommige klanten juist niét lukt. Ik ga jouw situatie voorschotelen aan de mensen die hier meer over weten, zou je me hiervoor nog willen vertellen welke iOS versie je op dit op je toestel hebt?


Hallo @Maja_ dankjewel voor je reactie. Ik hoop dat je een oplossing kunt vinden. Ik ben heel benieuwd. Ik gebruik nu iOS 14.4. En de versie van de Mijn KPN app is 5.0.2, mocht dat relevant zijn. Ik hoor het graag!


Dankjewel @JolWieme! Ik heb alles doorgezet. Zodra we een reactie ontvangen, laten we het aan je weten. 


dag, heb een e-sim besteld bij een nieuw abonnement met nummerbehoud vanuit tmobile. kan dus geen sms toegestuurd krijgen. krijg de oeps kan niet downloaden mededeling, heb een samsung fold 2. instructie om naar settings en naar toevoegen simkaart te gaan werken dus niet. heb android versie 11. graag jullie hulp, dank je


@foldie bij het aanvragen van een nieuw abonnement met E-sim hoef je gelukkig geen SMS te ontvangen dus dat scheelt! Ben je op het moment dat je de E-sim wilt installeren verbonden met een wifi netwerk?


@Bram_

dat ben ik

 


@foldie zou je in dat geval je profiel in willen vullen en hier laten weten als je dat gedaan hebt? Dan kijken we welke stappen we verder kunnen nemen. 


@Bram_ 

 

heb mijn profiel ingevuld


Bedankt voor je gegevens @foldie, ik zie hier zo snel geen rare dingen. Bij welke stap loop je precies vast? Heb je de stappen uit het startbericht ook doorlopen?
 

Wil het activeren niet en heb je Android 11? Probeer dit:

  • Ga op het toestel naar ‘Instellingen’
  • Kies ‘Verbindingen’
  • Kies ‘SIM-kaartbeheer’
  • Kies ‘Mobiel abonnement toevoegen’
  • Zodra het scherm ‘Mobiel abonnement toevoegen’ geopend is: open de MijnKPN app in log in.
  • Kies ‘Bekijk meer opties’
  • Kies ‘Simkaart’
  • Kies ‘Simkaart vervangen’
  • Kies ‘E-sim’
  • Kies ‘Activeren'
  • Kies ‘Ik begrijp het’
  • Vul de verificatiecode in en kies ‘Bevestigen’
  • Kies ‘Download en installeer e-sim’

Ik hoor het graag van je. 


@Bram_ 

 

heb ik al geprobeerd maar ik kan geen sms ontvangen met verififcatiecode, daarom zei ik in mijn eerste bericht dat ik geen sms kan ontvangen


@foldie Bram is vrij dus ik neem het even van hem over. :blush:

Ik heb alles er bij gepakt en zie dat jouw e-sim op 27 januari al geactiveerd is bij ons. Vandaag is jouw 06-nummer bij ons actief geworden. Je hoeft dus geen e-sim meer aan te vragen, het is alleen nog nodig om de e-sim te installeren. Dat doe je als volgt: 

  1. Ga naar MijnKPN.
  2. Klik op ‘Abonnement installeren’. En volg de uitleg op je scherm. Jouw toestel is daarna helemaal klaar voor gebruik! Je kunt direct bellen, sms’en en internetten.

Laat je weten of het is gelukt?


@Jose_ 

 

ik kan nergens abonnement installeren, zie alleen de mogelijkheid tot wijzigen alleen daar kun je niets wijzigen


Hi @JolWieme, wat ontzetten stom dat het ondanks al jouw inspanningen, nog steeds niet gelukt is om de E-sim werkend te krijgen :frowning2: Heel goed dat je zo'n pitbull bent, je zou toch denken dat we dit aan praat moeten kunnen krijgen! 

De E-sim is nog relatief nieuw en daarnaast zijn de mogelijkheden van de klantenservice erg beperkt, aangezien wij niets iets kunnen doen ‘in’ jouw toestel of in jouw MijnKPN account. We kunnen zelf dus vanaf afstand helemaal niets wijzigen/in gang zetten en dat is ook voor onszelf nogal frustrerend. In verreweg de meeste gevallen gaat het direct goed met het activeren van de E-sim en het is onduidelijk waarom het bij sommige klanten juist niét lukt. Ik ga jouw situatie voorschotelen aan de mensen die hier meer over weten, zou je me hiervoor nog willen vertellen welke iOS versie je op dit op je toestel hebt?

@Maja_ Ik heb het vandaag nóg eens geprobeerd. En ja hoor, nu met succes. Wat heb ik gedaan?

  1. Sim-kaart van mijn andere nummer uit de telefoon gehaald en de fysieke sim-kaart van KPN in de telefoon gestopt.
  2. In de Mijn KPN app het stappenplan om de e-sim te activeren gestart.
  3. Responscode die per sms is gestuurd ingevuld.
  4. Ik verwijder de fysieke sim-kaart uit mijn telefoon, zodra de app dat vraagt.
  5. De Mijn KPN app start de instellingen van mijn telefoon. Ik klik aan dat ik graag 2 telefoonnummers wil instellen. Ik hoef alleen op volgende te klikken en meteen is de procedure klaar. Hij stuurt me terug naar de Mijn KPN app, daar draait 2 seconden een wieltje om te controleren of het activeren van de e-sim is gelukt, en geeft een melding dat het is gelukt. Ik moet mijn telefoon opnieuw opstarten.
  6. Ik zet m'n telefoon uit, stop er nu ook mijn fysieke sim-kaart van m'n andere telefoonnummer in, start de telefoon opnieuw op en heb meteen netwerk op beide telefoonnummers.

Dit alles is volgens mij niet anders dan wat ik de keren daarvoor had gedaan, maar nu ineens werkt het wel. Blij in ieder geval dat ie het nu wel doet 🙂!


@Jose_ 

 

ik heb nu net een simkaartje besteld want ik heb nog geen oplossing kunnen vinden en ik heb mijn mobiel zsm nodig


@foldie Wat vervelend dat het niet lukt! Een fysieke simkaart lijkt me dan eerst inderdaad het beste. Dan kun je in elk geval gebruik maken van de mobiele diensten. Excuses voor het ongemak, ik hoop dat je jouw simkaart gauw binnen hebt. Voor nu een prettige avond!


Reageer