Skip to main content

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 

Het lukt mij niet om de E sim kaart te installeren op mijn Samsung S21 ultra. Alle opties van de topic geprobeerd maar activeren lukt niet

*Admin: verplaatst naar algemeen E-sim topic


@Karin24 Wat irritant dat het activeren voor jou niet lukt. 

Waar in het proces gaat het precies mis? En werkt je fysieke simkaart op dit moment nog wel? 


Ik ben hier inmiddels terug naar een fysieke SIM voor mijn privé abonnement. Op het werk kunnen we nu KPN Zakelijke eSIMs aanvragen en dat gaat met een QR code. Leek mij wat minder foutgevoelig dan een privé eSIM aangezien ik vaak wissel van toestel of soms instellingen reset. Zou dan lullig zijn als ik op t verkeerde moment geen smsje meer kan ontvangen.

Ik vond de installatie van de eSIM middels QR code overigens 10x makkelijker dan via de MijnKPN app… Dus als het aan mij zou liggen lekker die QR code mailen na verificatie i.p.v. de activatie via de app met een smsje.


Bij het terug zetten naar fabrieksinstellingen op een iphone, hoeft de e-sim niet verloren te gaan. Op het moment dat je dat wilt doen komt er een vraag of je het mobiele abonnement wilt behouden of verwijderen.


Hoi, ik heb sinds vandaag (18-3) een iPhone 12 en wil graag mijn e-sim overzetten naar dit toestel. Ik heb daarvoor eerst de e-sim verwijderd via Instellingen > Mobiel Netwerk > Mobiele data in mijn oude toestel en daarna via mijnkpn app op het nieuwe toestel gekozen voor simkaart vervangen > e-sim. Ik zou dan een sms krijgen met een verificatiecode maar die ontvang ik niet.


Hi @KristineS. Begrijp ik goed dat je eerst de e-sim verwijderd hebt van het oude toestel? Dan is er geen simkaart meer actief waar de sms naartoe gestuurd kan worden. 

Ter info:

Als je het e-sim profiel op een nieuw toestel wil installeren, kan dit gedaan worden door eerst de MijnKPN app te installeren op het nieuwe toestel en daar in te loggen met het KPN ID waar het mobiele abonnement mee gekoppeld is.
Onder ‘Beheer’ (meer opties) kies je voor ‘Simkaart’ > ‘Simkaart vervangen’ > ‘E-sim’.
Tijdens de installatie van de e-sim vraagt de MijnKPN app om een verificatiecode die per sms naar het oude toestel met nog werkende e-sim wordt gestuurd. Na voltooien van de installatie zal de e-sim op het nieuwe toestel actief worden en op het oude toestel automatisch worden gedeactiveerd.

Let op: De verificatie sms wordt verstuurd naar het oude toestel. Als deze niet ontvangen kan worden, omdat het profiel al is verwijderd, dan is de e-sim alleen nog te activeren d.m.v. een fysieke simkaart. Die kun je tevens aanvragen via de MijnKPN app. Pas na ontvangst en activatie van deze fysieke simkaart kan de klant alsnog het e-sim profiel installeren via de MijnKPN app.

Als de oude e-sim verwijderd is, is het dus alleen mogelijk om d.m.v. een fysieke simkaart de e-sim op het nieuwe toestel te activeren. :persevere:


Hoi Lisa, dank je voor de vlotte reactie. Ik vermoedde al enigszins dat het probleem daarin te vinden is. Helaas zal ik dus voorlopig niet telefonisch bereikbaar zijn (buiten de mogelijkheid om via whatsapp te bellen). Ik heb inmiddels een nieuwe simkaart aangevraagd en hoop dat die snel binnen is🤞🏻


Een nieuwe simkaart wordt doorgaans binnen 2 werkdagen bezorgd @KristineS, hopelijk zit je dus niet al te lang zonder!


@Joepjee Goedemorgen Joep, goede vraag! Ik kan je zo niet te zeggen hoe die planning er precies uit ziet, daarom doe ik navraag voor je. We komen erop terug zo gauw we meer weten.

Beste Alexandra,
Een klein maandje geleden schreef je bovenstaande bericht. Is hier al meer info over beschikbaar?

Groet Joep


@Joepjee Goedemorgen Joep, goede vraag! Ik kan je zo niet te zeggen hoe die planning er precies uit ziet, daarom doe ik navraag voor je. We komen erop terug zo gauw we meer weten.

Beste Alexandra,
Een klein maandje geleden schreef je bovenstaande bericht. Is hier al meer info over beschikbaar?

Groet Joep

Hi Joep, dankjewel voor de herinnering! Ik heb wel reactie gekregen, maar het is niet erg concreet. Het staat inderdaad in de planning voor dit jaar, maar het is nu nog niet duidelijk wanneer dit precies gaat worden. Dit komt doordat de exacte planning nog niet rond is, er wordt aan gewerkt. 


Ik heb al een abonnement bij KPN. Heb momenteeleen dual sim telefoon. Hoofd abonnement is bij KPN. 2e is van andere provider (zakelijk). Als ik bij verlengen kies voor Iphone SE (2020) kan ik dan nog steeds de dual sim optie gebruiken? Ondanks dat mijn 2e nummer van een andere provider is? Alvast bedankt voor jullie reacties

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Als die iPhone voorzien is van een Dual-sim mogelijkheid, in de vorm van een E-Sim en een fysieke simkaart is dit inderdaad gewoon mogelijk, wel even goed overwegen wat je met de E-Sim doet, dit maakt je fysieke sim kaart onbruikbaar van dat betreffende nummer, dus als je telefoon uitvalt/stuk gaat moet je eerst weer een normale sim kaart aanvragen omdat alles via de sms bevestigd word.


Hi @kees van hemert, ik heb je bericht even verplaatst naar ons topic over de E-sim en zie dat @Doornekamp33 je al te hulp is geschoten. In het startbericht van dit topic vind je nog meer informatie, mocht je nog aanvullende vragen hebben dan horen we ze uiteraard graag!


Ik ben benieuwd of er al mensen zijn die al esim (digitale simkaart) gebruiken I.p.v. een plastic simkaart.

 

digitale simkaarten hebben voordelen tegenover de plastic simkaart.

simkaart is direct te gebruiken hoef niet te wachten tot dat deze is thuisgestuurd.
minder plastic is beter voor het milieu.

digitale simkaarten ondersteunen alle mobiele netwerken 2G, 3G, 4G en 5G. De plastic kaarten ondersteunen mogelijk niet alle mobiele netwerken.

 

 

ik ben benieuwd wat jij van de digitale simkaart vind (esim) tegenover de plastic simkaart. Laat je mening horen.

 

Admin: topics samengevoegd


ik heb een nieuw abonnement en telefoon aangeschaft, maar ik heb geen e-sim nummer ontvangen op mijn nieuwe telefoon abonnement (ik neem aan dat dit per mail of brief komt) Dit is dus vergeten of ik heb het vergeten aan te klikken bij de opties toen ik het aanvroeg. Nu kan ik niet meer bellen met mijn oude maar ook niet met mijn nieuwe telefoon. Hoe vraag ik alsnog mijn e-sim aan? 


Hoi @rembrant aarts en welkom! :relaxed: Ik heb jouw bericht samengevoegd met dit lopende topic over de e-sim!
Als je bij je bestelling hebt gekozen voor een e-sim, dan moet dat bevestigd staan in jouw orderbevestiging. Heb je een nieuw abonnement met een e-sim besteld, dan ontvang je van ons een aparte e-mail over hoe je de e-sim op je toestel downloadt en installeert: heb je deze niet ontvangen? Ook niet in de ongewenste postvak? Check je ook wat er precies in je orderbevestiging vermeld staat? Horen graag van je en zien ook graag jouw profiel ingevuld met jouw gegevens, zodat we eventueel kunnen meekijken. 


hoi shyrin, 

ik heb geen aparte email ontvangen, ook niet in de spam. In het contract staat geen e-sim nummer maar ik weet bijna zeker dat ik dat wel in de opties heb aangeklikt bij de bestelling. In de orderbevestiging staat niet iets specifieks over e-sim. ik heb mijn profiel ingevuld, dank voor een advies over wat ik nu moet doen.


hoi shyrin, 

ik heb geen aparte email ontvangen, ook niet in de spam. In het contract staat geen e-sim nummer maar ik weet bijna zeker dat ik dat wel in de opties heb aangeklikt bij de bestelling. In de orderbevestiging staat niet iets specifieks over e-sim. ik heb mijn profiel ingevuld, dank voor een advies over wat ik nu moet doen.

Volgens de orderbevestiging heb je inderdaad voor e-sim gekozen. Voor zover ik kan zien, is de e-sim ook geactiveerd. Je kunt de e-sim op een ander toestel installeren via MijnKPN. Je ontvangt dan wel opnieuw een verificatie sms. Kun je deze niet ontvangen? Dan is de enige optie om eerst een fysieke simkaart aan te vragen. Wanneer je deze ontvangen en geactiveerd hebt, kan je opnieuw de e-sim installeren.


Ik probeer de e-sim op mijn nieuwe Iphone 12 te activeren. Ik volg alle stappen maar krijg geen activatiecode in mijn berichten . Als je dan vervolgens klikt op “geen activatiecode ontvangen” wordt er gemeld  dat de telefoon geen e-sim kan hebben. DAt is onzin want het is een i phone 12.

De medewerker van de helpdesk is vriendelijk maar kan mij ook niet helpen. Hij snapt het ook niet.

Kan ik van jullie wel hulp krijgen?????

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Goedendag, vandaag gaat mijn nieuwe abonnement in van kpn met eSIm. In MijnKNP wordt mijn nummer niet gevonden en kan ik dus niet de eSIM niet activeren. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

*Admin: verplaatst naar bestaand topic


@Rooswu dat is wel erg vreemd inderdaad! Het is mogelijk dat je het nog eens moet proberen. Soms lukt het de eerste keer niet. Gaat het bij jou om een nieuw abonnement of wil je de eSim gebruiken ter vervanging van je huidige fysieke simkaart?

 

@Simone12234 is je nummer daadwerkelijk al overgezet? Of werkt de simkaart van je vorige provider nog? Pas als je daadwerkelijk over bent naar KPN, kan je de eSim pas activeren. 


Heb het inmiddels al een aantal keer geprobeerd maak krijg steeds dezelfde melding:'we herkennen dit abonnement niet. Controleer uw gegevens'. Ik heb het contract vorige maand afgesloten en ook netjes alle mailingen ontvangen.

Het gaat om een nieuw abonnement 


Nee ik heb mijn oude nummer nog. Het gaat om de verlenging van mijn abonnement bij KPN met een nieuwe telefoon.

Ik heb het zojuist nog een keer geprobeerd en krijg wederom geen activatiecode; heel vervelend


@marcia ter vervanging van mijn oude simkaart inderdaad. Maar die zit er nu niet in. ZOu dat misschien het probleem zijn???

 


Heb het inmiddels al een aantal keer geprobeerd maak krijg steeds dezelfde melding:'we herkennen dit abonnement niet. Controleer uw gegevens'. Ik heb het contract vorige maand afgesloten en ook netjes alle mailingen ontvangen.

Het gaat om een nieuw abonnement 

@Simone12234 wil jij je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, 06-nummer en evt. klantnummer? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan help ik je ermee. 

@marcia ter vervanging van mijn oude simkaart inderdaad. Maar die zit er nu niet in. ZOu dat misschien het probleem zijn???

 

De oude simkaart moet er wel inzitten inderdaad. Als deze kwijt/kapot is, kan je het beste eerst een nieuwe fysieke sim aanvragen (via MijnKPN of via de winkel door een afspraak te maken) en daarna opnieuw de eSim aanvragen als de nieuwe fysieke sim geactiveerd is. 


Reageer