Skip to main content

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 

Procedure doorlopen, Esim kwam niet online. Fysieke simkaart is uit de lucht gehaald. 

Momenteel niet meer bereikbaar. Dacht ik verwijder alle instellingen en begin opnieuw. Echter door dat mijn fysieke simkaart offline is gezet ontvang ik niet meer de activatie SMS :-S

Wat te doen?

#help!

Ik heb hetzelfde probleem als Mbass. Activeren van e-sim mislukt, maar de fysieke SIM is al offline gehaald. Een nieuwe activatiecode kan ik dus niet ontvangen! @Marcia_ kan je mij ook mentionen als er een update is?


Tja, ook hier een simkaart die niet meer wilt, wat gekomen is NA het wel/niet activeren van de e-sim. :-(

Kan nu geen nieuwe activatiecode ontvangen via SMS.

Maar, wat ik niet snap is, dat je niet kunt inloggen via MIJNKPN in je browser, en daar alsnog een activatiecode kunt opvragen. Zou toch een heleboel schelen, zeker qua tijd en bereikbaarheid.

Buitendat, kan ik met mijn toestel simpelweg een QR-code scannen wat betreft e-sim, en zo de e-sim linken/activeren. Maar ook die optie mis ik in MIJNKPN via de browser. Zijn al 2 fall-back scenario’s die ervoor zorgen dat mensen die problemen ondervinden GEEN nieuwe simkaart moeten bestellen en daardoor 1 of 2 dagen niet bereikbaar zijn!

Ik kan nog een derde scenario verzinnen en dat is dat KPN ook via WhatsApp die code kan versturen naar klanten. Het enige wat nodig is om de e-sim te activeren is de activatiecode (die nu ALLEEN via SMS wordt aangeboden).

Slordig zou ik het willen noemen, zeker na een lange test-periode zou je toch verwachten dat er minstens één van de bovengenoemde opties als fall-back / backup zou zijn opgenomen.


Tja, ook hier een simkaart die niet meer wilt, wat gekomen is NA het wel/niet activeren van de e-sim. :-(

Kan nu geen nieuwe activatiecode ontvangen via SMS.

Maar, wat ik niet snap is, dat je niet kunt inloggen via MIJNKPN in je browser, en daar alsnog een activatiecode kunt opvragen. Zou toch een heleboel schelen, zeker qua tijd en bereikbaarheid.

Buitendat, kan ik met mijn toestel simpelweg een QR-code scannen wat betreft e-sim, en zo simpelweg de e-sim linken/activeren. Maar ook die optie mis ik in MIJNKPN via de browser. Zijn al 2 fall-back scenario’s die ervoor zorgen dat mensen die problemen ondervinden GEEN nieuwe simkaart moeten bestellen en daardoor 1 of 2 dagen niet bereikbaar zijn!

Ik kan nog een derde scenario verzinnen en dat is dat KPN ook via WhatsApp die code kan versturen naar klanten. Het enige wat nodig is om de e-sim te activeren is de activatiecode (die nu ALLEEN via SMS wordt aangeboden).

 

Precies dit. Waarom is er gekozen voor enkel en alleen sms otp authentificatie? 


Bij mij hetzelfde verhaal. De activering van de e-sim is mislukt en mijn huidige simkaart is geblokkeerd…. Nu ben ik helemaal onbereikbaar.


Gaat lekker zo met die non-activaties en blokkeringen van SIM-kaarten.

Kinderziektes zijn dus nog steeds, en daadwerkelijk, aanwezig!

De optie voor eSIM heb ik nog steeds niet [blij toe!].

 

KPN, get your things together. En maak een gedegen overstap mogelijk naar eSIM. Dit zit er erg amateuristisch uit van wat ik hier zoal lees…...


Of een QR code genereren via mijn KPN online waarmee je ook een esim kan activeren.


@ovanbiessum en @maurice_d willen jullie je profiel aanvullen met 06-nummer, adres en klantnummer(s)? Laat hier even weten wanneer je dat gedaan hebt.

 

@acbs2 en @TheMolMan ik zet jullie gegevens door. 

 

Excuses voor het ongemak!


Nou nou Apple had toch wel de functie toe mogen voegen dat je de “abonnementen” kunt koppelen aan een contactenlijst groep… Zit nu met het handje contact voor contact aan te geven welke contact met welke “lijn” gebeld moet worden. 
 

Maar goed ben er bijna doorheen. Bij mij deed overigens iMessage wel nog raar. Nadat ik het toestel een paar keer opnieuw had opgestart mocht ik weer iMessages versturen met mijn 06-nummer. 
 

Veel sterkte aan diegene waarbij de activatie is mislukt. Hier ging t uiteindelijk prima.

 

ojah p.s. viel me op dat het SMSje met de activatecode het bericht eindigt met: “Mvg, KPN”.  In alle SMSjes die ik normaal gesproken van KPN krijg is dit: “Groet, KPN”. 🧐


@ovanbiessum en @maurice_d willen jullie je profiel aanvullen met 06-nummer, adres en klantnummer(s)? Laat hier even weten wanneer je dat gedaan hebt.

 

@acbs2 en @TheMolMan ik zet jullie gegevens door. 

 

Excuses voor het ongemak!

@Marcia_ Ik heb zojuist mijn profiel aangevuld.

Via de Mijn KPN App heb ik op simkaart vervangen gedrukt en vervolgens de stappen doorlopen. Na het invullen van de SMS code gaf de Mijn KPN App aan dat er iets was mislukt. Ik gebruik een iPhone 11 Pro Max met iOS 14.2.


Hier vanmiddag ook geprobeerd de e-sim op mijn S20 te activeren, helaas mislukt, sim kaart is nu net als bij anderen offline.  Sms activatie komt dus hier ook niet meer binnen. Een nieuwe poging blijft nu ook echter hangen op een scherm met “Een moment geduld a.u.b.” maar na meer als 5 minuten nog niets.


@Marcia_  Zou jij mij ook kunnen toevoegen aan het lijstje met geblokkeerde simkaart na mislukte e-sim activatie?

Rond 19:15 getracht e-sim te activeren. SMs code ingevuld. Vervolgens tot aan de profile activatie van de e-sim gekomen in IOS. Vervolgens melding, profiel kan niet gedownload worden, neem contact op met de aanbieder,


@ovanbiessum en @maurice_d willen jullie je profiel aanvullen met 06-nummer, adres en klantnummer(s)? Laat hier even weten wanneer je dat gedaan hebt.

 

@acbs2 en @TheMolMan ik zet jullie gegevens door. 

 

Excuses voor het ongemak!

@Marcia_ Ik heb zojuist mijn profiel aangevuld.

Via de Mijn KPN App heb ik op simkaart vervangen gedrukt en vervolgens de stappen doorlopen. Na het invullen van de SMS code gaf de Mijn KPN App aan dat er iets was mislukt. Ik gebruik een iPhone 11 Pro Max met iOS 14.2.

Bij mij exact dezelfde situatie en ook zelfs hetzelfde toestel. Alhoewel ik denk dat laatstgenoemde dan net toeval moet zijn. Denk dat het niet alleen 11 Pro Maxes zijn.


@ovanbiessum en @maurice_d willen jullie je profiel aanvullen met 06-nummer, adres en klantnummer(s)? Laat hier even weten wanneer je dat gedaan hebt.

 

@acbs2 en @TheMolMan ik zet jullie gegevens door. 

 

Excuses voor het ongemak!

@Marcia_ Ik heb de gegevens toegevoegd. Overigens is er geen invulveld voor mobiel nummer? Ik heb deze bij persoonlijke opmerkingen ingevoerd.


Hier vanmiddag ook geprobeerd de e-sim op mijn S20 te activeren, helaas mislukt, sim kaart is nu net als bij anderen offline.  Sms activatie komt dus hier ook niet meer binnen. Een nieuwe poging blijft nu ook echter hangen op een scherm met “Een moment geduld a.u.b.” maar na meer als 5 minuten nog niets.

@Marcia_ als hier voor mij iets mogelijk is, wordt ik ook graag toegevoegd.


Hallo iedereen! Ik heb inmiddels reactie betreffende de mislukte activatie @acbs2, @iscorpio, @ItsMadison, @MoJo-3661, @Mbass en degenen die zich hier gemeld hebben: 

 

Het is belangrijk dat klanten de activatie van e-sim niet onderbreken. Zodra de e-sim via de MijnKPN app is geactiveerd zal de fysieke sim kaart niet meer werken. Wanneer de installatie van e-sim dan niet goed is afgerond en niet zichtbaar is bij de instellingen van het toestel dan is de enige oplossing een nieuwe fysieke sim kaart aanvragen.

Voor deze klanten zit er helaas niets anders op dan wachten op deze nieuwe sim kaart.

 

Je kunt via de telefonische klantenservice een nieuwe simkaart bestellen. Het snelste is om morgen met een geldig ID naar een KPN winkel te gaan. Het probleem + de voorbeelden zijn wel meegenomen richting de betreffende collega's. 


@Marcia_  dank voor je reactie. Zal een nieuwe simkaart regelen. 

Het gekke is dat ik geen foutmelding heb gekregen of de installatie heb onderbroken. Na de installatie kwam de esim niet online. 
Waarop ik opnieuw de installatie ben gestart. Dit is ook te zien in jullie systemen
 

 


 

Of een QR code genereren via mijn KPN online waarmee je ook een esim kan activeren.

@Mbass daar is bewust niet voor gekozen i.v.m. de fraudegevoeligheid.

 

Zeker raar dat de installatie goed gegaan leek te zijn! 


Het kan inderdaad ook goed gaan… :thumbsup:

 


Nou nou Apple had toch wel de functie toe mogen voegen dat je de “abonnementen” kunt koppelen aan een contactenlijst groep… Zit nu met het handje contact voor contact aan te geven welke contact met welke “lijn” gebeld moet worden. 
 

Maar goed ben er bijna doorheen. Bij mij deed overigens iMessage wel nog raar. Nadat ik het toestel een paar keer opnieuw had opgestart mocht ik weer iMessages versturen met mijn 06-nummer. 
 

Veel sterkte aan diegene waarbij de activatie is mislukt. Hier ging t uiteindelijk prima.

 

ojah p.s. viel me op dat het SMSje met de activatecode het bericht eindigt met: “Mvg, KPN”.  In alle SMSjes die ik normaal gesproken van KPN krijg is dit: “Groet, KPN”. 🧐

Herkenbaar. Heb er ook net 200+ gehad. Gelukkig ging het vrij snel. Maar een optie om het per account te doen zou makkelijker zijn. 
heb 1 werk gmail account en prive account. 
 

wat mijn ook op valt is dat ik bij sms niet kan kiezen welke lijn die gebruikt. Ik kan ook niet zien of het maar sim of esim nr is gestuurd…

 

iemand een idee?


Ook bij mij ging de activering van de e-sim niet goed en was mijn fysieke simkaart ook al ‘uit’. Resultaat voor het eerst in heel erg veel jaren niet meer bereikbaar op mijn nummer en nu wachten op een nieuwe fysieke simkaart via de klantenservice (2 werkdagen, dus zal wel vrijdag of zaterdag worden).

 

Zou fijn zijn als je in mijnkpn omgeving gewoon je QR code kan scannen voor activatie van je e-sim, zeker met toekomstige situaties als klanten van telefoon gaan wisselen. Verwacht heel veel aanvragen van simkaarten de komende jaren. 


Super blij mee, eindelijk af van twee telefoons waarvan ik de tweede vaak niet bij mij heb. 


Gisteravond via de MijnKPN app een esim proberen te installeren op mijn iPhone11. Na het ontvangen van de activeringscode via SMS moest ik de fysieke sim kaart verwijderen. Hierna ging de installatie van de esim verder. Helaas verscheen op het scherm een melding “Oeps, er ging iets fout”. 

Nu heb ik een telefoon die geen verbinding maakt met het netwerk. Er staan twee mobiele abonnementen op mijn telefoon: mijn nummer gekoppeld aan de esim, maar daarbij de melding “geen simkaart”. En een tweede abonnement gekoppeld aan de fysieke esim, zonder nummer met de melding “geen simkaart”. Opnieuw installeren van de esim gaat niet, ik ontvang de activeringscode niet via SMS want ik heb geen verbinding.

De fysieke sim kaart werkt niet meer. De helpdesk weet ook geen oplossing. Heeft iemand een suggestie?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 


Hier vier keer e-sim geactiveerd. Het ging gepaard met wat tegenslag, waarschijnlijk door drukte. Maar alles doet het.

Uit eigen interesse vraag ik mij nog een hoop af. Bij Vodafone en T-Mobile installeer je voor zover mij bekend je e-sim door een QR-code te scannen. Het voordeel dat ik daar in zie, is dat je bij verlies of diefstal van je telefoon, de e-sim op een ander toestel kunt installeren. Zolang je de ‘fysieke e-sim’ hebt, zit je goed. Je hoeft dan geen nieuwe simkaart te bemachtigen.

In eerste instantie is de aanpak van KPN nog moderner, door de e-sim rechtstreeks vanuit de app te installeren. Als ik het goed begrijp, is dat altijd een kwestie van de simkaart vervangen, waarvoor je een sms-code nodig hebt.

Voor zover ik het nu kan doorzien, is dat geen probleem als je een nieuw toestel in gebruik neemt terwijl je het oude, met je oude e-sim daarop, nog hebt. Je kunt dan de sms-code op het oude toestel ontvangen om de nieuwe e-sim op het nieuwe toestel te installeren.

Maar wat nou, als je je telefoon met e-sim niet meer hebt? Ik heb nu het idee dat je dan eerst een fysieke simkaart zult moeten bemachtigen, die je daarna weer kunt wisselen naar e-sim. Dat is voor die situatie geen nieuw probleem, maar vooralsnog ook geen vooruitgang.

En wat nou, als het nodig is je toestel opnieuw in te stellen? Dan verwijder je ook de e-sim en moet je die vervolgens vervangen via de app. Maar dat lukt niet, omdat je dan geen sms-code kunt ontvangen. Heb je dan ook eerst een nieuwe fysieke simkaart nodig? Dat is dan wel een nieuw probleem.

Verder vraag ik mij in algemene zin af hoe het precies zit met pincodes (en PUK) van e-sim. Is het zo dat de pincode van een e-sim meeverhuist als je die wijzigt? Dus als je een e-sim middels QR installeert, en je wijzigt de pincode, dat die van kracht blijft als je de e-sim op een ander toestel zet?

Bij KPN (en Simyo) staat de pincode standaard uit. In eerste instantie begrijp ik dat, want de simkaart kan niet fysiek gestolen worden. Aanzetten lijkt mij ook zinloos, want om de e-sim op een ander toestel te installeren moet je hem vervangen. Ik ga ervan uit dat je dan een nieuwe e-sim zonder pincode en nieuwe PUK krijgt, klopt dat?

Als ik dan nog een stapje verder denk, betekent dit volgens mij dat je aansluiting eigenlijk vrij matig beveiligd is. Iemand die je MijnKPN-wachtwoord kent en de sms-code kan aflezen, kan een nieuwe e-sim zonder pincode aanmaken en daarmee je abonnement overnemen. Daarna sta je zelf enigszins buitenspel omdat je geen sms-code kunt ontvangen om de e-sim opnieuw te vervangen.

Wellicht doe ik verkeerde aannames, ik leer graag hoe het zit met deze details.


Ik zie in de MijnKPN-app niet de mogelijkheid om mijn simkaart te vervangen voor een e-sim. Ik heb de app geüpdate en opnieuw geïnstalleerd. Ik heb een iPhone X, dus het zou mogelijk moeten zijn om een e-sim te downloaden. 


Ik zie in de MijnKPN-app niet de mogelijkheid om mijn simkaart te vervangen voor een e-sim. Ik heb de app geüpdate en opnieuw geïnstalleerd. Ik heb een iPhone X, dus het zou mogelijk moeten zijn om een e-sim te downloaden. 

Nee, iPhone X (2017) ondersteunt geen e-sim. iPhone-modellen vanaf 2018 wel, dus iPhone XS, XR, en alles daarna.


Reageer