Skip to main content

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 

neem aan als ze het gaan uitstellen dat het bij de mensen waar het wel zonder problemen is geactiveerd blijft werken?

Hier liep ik namelijk alle stappen in 2 min door.

gebruik iPhone 11 Pro Max met 14.2 (GM) erop


Het is weer een faal product. Net klantenservice gesproken de lancering wordt terug getrokken ivm de vele problemen tot eind november. 

Hoor graag hier van onze moderators @Marcia_  en @Jasper of bovenstaande klopt. Ga er dan ook geen energie meer insteken.


Weet niet of het al besproken is geweest hier maar maakt het nog uit bij de probleemgevallen of er wel een WiFi verbinding actief is, mogelijk dat de helpt. Daarnaast had ik bellen over WiFi actief staan in mijn telefoon. Misschien dat dit helpt om aan te hebben staan bij het activeringsproces.


Weet niet of het al besproken is geweest hier maar maakt het nog uit bij de probleemgevallen of er wel een WiFi verbinding actief is, mogelijk dat de helpt. Daarnaast had ik bellen over WiFi actief staan in mijn telefoon. Misschien dat dit helpt om aan te hebben staan bij het activeringsproces.

Update: nogmaals ‘bellen via wifi’ uit en opnieuw aangezet en daarna doorliep ik alle stappen in 1 keer. Esim werkt hier nu ook. Zou dit de gouden tip zijn?

Dank Speedmaster!


Net klantenservice gesproken de lancering wordt terug getrokken ivm de vele problemen tot eind november. 

Als dat zo zou zijn, dan zou dat hier ook vast al wel door een KPN moderator vermeld zijn.

Ik hoop dat een KPN moderator die uitspraak van klantenservice even kan bekrachtigen of ontkrachtingen.


Waarom staat de iPhone XS trouwens niet in het rijtje van ondersteunde telefoons (en wel de XR)?

 

(verklaart wellicht wel waarom de eSIM optie niet beschikbaar is/getoond wordt bij Beheer > Simkaart) 

 

EDIT: Gezien alle problemen hier, misschien ook wel goed zo :thinking::grin:

 

EDIT2: Ik zie de optie nu staan bij “Beheer > Simkaart > Simkaart vervangen”

en welke simkaart ik wil hebben (E-sim, Normale simkaart of Duo-simkaart).

 

Ik denk dat ik nog maar even wacht met het aanvragen van de E-sim, voordat mijn sim-kaart ook gebricked wordt en ik een nieuwe mag gaan halen in de KPN winkel.


Weet niet of het al besproken is geweest hier maar maakt het nog uit bij de probleemgevallen of er wel een WiFi verbinding actief is, mogelijk dat de helpt. Daarnaast had ik bellen over WiFi actief staan in mijn telefoon. Misschien dat dit helpt om aan te hebben staan bij het activeringsproces.

Ik heb wifi bellen juist uitgezet want dat ik het nog had aanstaan liep hij vast en heb dat toen uitgezet en liep toen meteen door bij mij dan.

En wifi moet altijd aanstaan in dit proces staat ook in de voorwaarden.


Het is weer een faal product. Net klantenservice gesproken de lancering wordt terug getrokken ivm de vele problemen tot eind november. 

Hoor graag hier van onze moderators @Marcia_  en @Jasper of bovenstaande klopt. Ga er dan ook geen energie meer insteken.

De lancering wordt niet uitgesteld of teruggetrokken. Dat verhaal kan rechtstreeks terug naar fabeltjesland. 

 

@DennisFRL, ik had je screenshots even over het hoofd gezien inderdaad. Je krijgt dat scherm meerdere keren dus. Is dat ook het geval als je een nieuwe sim-kaart ophaalt en het toestel opnieuw opstarten?


Het is weer een faal product. Net klantenservice gesproken de lancering wordt terug getrokken ivm de vele problemen tot eind november. 

Hoor graag hier van onze moderators @Marcia_  en @Jasper of bovenstaande klopt. Ga er dan ook geen energie meer insteken.

De lancering wordt niet uitgesteld of teruggetrokken. Dat verhaal kan rechtstreeks terug naar fabeltjesland. 

 

@DennisFRL, ik had je screenshots even over het hoofd gezien inderdaad. Je krijgt dat scherm meerdere keren dus. Is dat ook het geval als je een nieuwe sim-kaart ophaalt en het toestel opnieuw opstarten?

Fabeltjes land???? Dit verteld de medewerker mij toch echt van KPN aan de telefoon…. dan mag daar wat aan gedaan worden dat ik van incorrecte informatie wordt voorzien, hij was zelfs zeer verbaasd dat de functie er nog in zit en dat ik toch echt terug moest naar een fysieke sim.

 

Hoe moet ik een nieuwe sim kaart ophalen als mijn fysieke niet meer werkt? Wil het best proberen maar ik loop dan vast bij het SMS stuk.

 

De medeweker gaf aan dat de Sim wel is toegevoegd correct maar een error wel ziet in het systeem… 

Hij weet niet in ieder geval hoe die dat moest oplossen en moest nu een fysieke sim bij de winkel halen...


Fabeltjes land???? Dit verteld de medewerker mij toch echt van KPN aan de telefoon….

Dat is nu net één van de grootste problemen van KPN ... de klanten"service". :confounded:

De onzinnige uitspraken die soms door hen gebezigd worden zijn echt fenomenaal.


Heb ik EINDELIJK esim werkend sinds gisteravond, heb ik net een reset van mijn telefoon uitgevoerd. Blijkt dat je nu eerst een ouderwetse simkaart moet aanvragen om esim weer te kunnen activeren ivm verificatie SMS (oude simkaart werk dan niet meer). Ik vind dit toch wel next level gepruts. Bij elke nieuwe telefoon of reset moet je steeds een nieuwe simkaart aanvragen en minstens 1 a 2 werkdagen wachten. Bizar dat een fysieke simkaart nodig blijft.


Blijkt dat je nu eerst een ouderwetse simkaart moet aanvragen om esim weer te kunnen activeren ivm verificatie SMS (oude simkaart werk dan niet meer). 

Wow ... :confounded: ... dus je bent nu niet meer bereikbaar?

Waarom heb je jouw telefoon eigenlijk gereset?

Ik kan me niet heugen dat ik ooit een telefoon heb moeten resetten.


Weet iemand eigenlijk hoe het bij de andere NL providers zit of je een fysieke simkaart nodig heb bij een nieuwe activatie van esim? 


Blijkt dat je nu eerst een ouderwetse simkaart moet aanvragen om esim weer te kunnen activeren ivm verificatie SMS (oude simkaart werk dan niet meer). 

Wow ... :confounded: ... dus je bent nu niet meer bereikbaar?

Waarom heb je jouw telefoon eigenlijk gereset?

Ik kan me niet heugen dat ik ooit een telefoon heb moeten resetten.

ik kom van android naar iphone. nu mijn esim eindelijk over kon moest ik nog dealen met het overzetten van whatsapp chat geschiedenis, want dat is alles behalve vanzelfsprekend ivm opslag in google drive bij android en icloud bij Apple. Ik las met de IOS overstap app dat je berichten kon herstellen maarv dat het alleen werkt tijdens de setup en vandaar dus mijn herstelactie waar ik nu dus spijt van heb. Ik ben inderdaad compleet onbereikbaar totdat KPN een simkaart stuurt.


Weet iemand eigenlijk hoe het bij de andere NL providers zit of je een fysieke simkaart nodig heb bij een nieuwe activatie van esim? 

Nee dit werkt via een QR code vanaf de provider hun site. KPN is volgens mij de enige die afwijkt


Weet iemand eigenlijk hoe het bij de andere NL providers zit of je een fysieke simkaart nodig heb bij een nieuwe activatie van esim? 

Nee dit werkt via een QR code vanaf de provider hun site. KPN is volgens mij de enige die afwijkt

Wat zo verbazingwekkend teleurstellend dat KPN het per SMS verificatie heeft geregeld. Maanden geduld opgebracht, uitstel na uitstel met uitleg dat men zeker wilde weten dat het goed werkt voor de consument en dan het verificatieproces zo ondoordacht inrichten. 

Als de andere providers idd met een doordacht verificatieproces werken voor esim dan is dit net het duwtje wat ik nodig heb om over te stappen.


Ik ben inderdaad compleet onbereikbaar totdat KPN een simkaart stuurt.

Wow, dat is mijns inziens een enorme lacune in de procedure.

Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat een fysieke simkaart echt nodig zou moeten zijn.

Activatie zou mijn inziens ook m.b.v. een QR-code binnen mijnKPN moeten kunnen.

Dit is in ieder geval hoe het bij T-Mobile geregeld is.


Ik ben inderdaad compleet onbereikbaar totdat KPN een simkaart stuurt.

Wow, dat is mijns inziens een enorme lacune in de procedure.

Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat een fysieke simkaart echt nodig zou moeten zijn.

Activatie zou mijn inziens ook m.b.v. een QR-code binnen mijnKPN moeten kunnen.

Dit is in ieder geval hoe het bij T-Mobile geregeld is.

hopelijk morgen simkaart in huis en kan ik even verder. ik ga straks gelijk een abonnement  afsluiten bij  Tmobile, dan weet ik dat ik in de toekomst esim direct kan instellen zonder dat de provider een fysieke simkaart op de post moet zetten. thx voor de tip.


Ik ben inderdaad compleet onbereikbaar totdat KPN een simkaart stuurt.

Wow, dat is mijns inziens een enorme lacune in de procedure.

Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat een fysieke simkaart echt nodig zou moeten zijn.

Activatie zou mijn inziens ook m.b.v. een QR-code binnen mijnKPN moeten kunnen.

Dit is in ieder geval hoe het bij T-Mobile geregeld is.

Klopt. Je hebt een werkende fysieke kaart nodig om een sms te ontvangen.

Het leuke is dat ze beweren duurzamer te zijn met een esim i.v.m plastic afval terwijl je verplicht een plasticje nodig hebt die je daarna weg gooit…

 

Quote uit de openingspost:

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.

En vervolgens:

Je krijgt een sms ter bevestiging met daarin een verificatiecode. Vul deze code in de App in en klik op Bevestigen. Volg de resterende stappen. Daarna is de e-sim geïnstalleerd en actief. Je kunt direct met de e-sim bellen, sms’en en internetten.


Hier gisteravond ook gelukt om de e-sim van een data-only abonnement te installeren op een iPad. Mocht iemand anders hier behoefte aan hebben, de truc daarin is om de fysieke sim in een device te steken dat sms kan ontvangen, waarna het activatieproces op de iPad via de MijnKPN app te starten. Vervolgens krijg je op het sms-capable apparaat je code waarmee je op de iPad de stappen verder kan doorlopen.

Ik vermoed overigens dat er later nog een andere manier komt je e-sim te activeren dan via een sms, gezien eerder in dit topic al is benoemd dat er nog een officiële mogelijkheid tot activeren voor data-only abonnementen aankomt. Hiermee zullen dan ook de problemen bij diefstal/verlies of reset verholpen worden gok ik zo.


Hier bewust een dag gewacht tot de ergste drukte over zou zijn, en zojuist alles bij elkaar binnen een minuut de eSIM actief op mijn S20+. 

Toestel uit, oude SIM er uit, toestel weer aan: alles deed het in 1x.


Graag hulp: waar binnen mijnKPN kan ik het aanvragen? Vind nergens ‘simkaaart omruilen’ - graag advies of een screenshot. Veel dank!


Graag hulp: waar binnen mijnKPN kan ik het aanvragen? Vind nergens ‘simkaaart omruilen’ - graag advies of een screenshot. Veel dank!

MijnKPN app op je mobiel openen ondereen bij mobiel abonnement kiezen voor meer opties, vervolgens kiezen voor simbeheer.

 

wel zorgen dat je de laatste versie hebt en je toestel esim ondersteund 


Hier bewust een dag gewacht tot de ergste drukte over zou zijn, en zojuist alles bij elkaar binnen een minuut de eSIM actief op mijn S20+. 

Toestel uit, oude SIM er uit, toestel weer aan: alles deed het in 1x.

Alleen wel rekening mee houden bij toestel reset of bij nieuw toestel dat je op tijd een nieuwe fysieke simkaart besteld ivm verificatie. Gisteravond werkte het bij mij soepel, maar maakte de grove fout door een reset uit te voeren vandaag waardoor opnieuw registreren niet kan en eerst moet wachten op een nieuwe simkaart.


Nou ik ben bij de KPN winkel geweest. Beste meneer wist niet eens van het bestaan van e-sim af, zijn collega's ook helemaal verbaasd.

Nieuwe fysieke sim, in toestel. Hele procedure doorlopen met zijn 3en en je raad het al….

Weer een stukje plastic onnodig verspilt gezien de e-sim weer niet werkt…. :sweat:


Reageer