Skip to main content

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 

Nou ben bij de KPN winkel geweest. Beste meneer wist niet eens van het bestaan van e-sim af, zijn collega's ook helemaal verbaasd.

Nieuwe fysieke sim, in toestel. Hele procedure doorlopen met zijn 3en en je raad het al….

Weer een stukje plastic onnodig verspilt gezien de e-sim weer niet werkt…. :sweat:

Een aantal geven aan dat WiFi bellen uit moet staan. Dat had ik ook. 
 

heb je wel de WiFi aan staan en verbinding via WiFi?


Een aantal geven aan dat WiFi bellen uit moet staan. Dat had ik ook. 
 

heb je wel de WiFi aan staan en verbinding via WiFi?

 

Ik heb altijd al WiFi bellen uitgehad, zeer irritante functie.

En jazeker ik ben met de WiFi verbonden daar hebben we op gelet ook in de winkel.


@Jasper Net de switch gemaakt van de SIMkaart naar e-sim.

Nu werkte het wel. Dus dat is ook weer opgelost.


vanmiddag gelezen op Tweakers, en 5 minuten later…

(Samsung S20 ULTRA 5G)

 

 


Hier bewust een dag gewacht tot de ergste drukte over zou zijn, en zojuist alles bij elkaar binnen een minuut de eSIM actief op mijn S20+. 

Toestel uit, oude SIM er uit, toestel weer aan: alles deed het in 1x.

Alleen wel rekening mee houden bij toestel reset of bij nieuw toestel dat je op tijd een nieuwe fysieke simkaart besteld ivm verificatie. Gisteravond werkte het bij mij soepel, maar maakte de grove fout door een reset uit te voeren vandaag waardoor opnieuw registreren niet kan en eerst moet wachten op een nieuwe simkaart.

Hoe wordt een “reset” gedefinieerd?

Is dat ook het terugplaatsen van een backup op je iPhone? Of echt helemaal ‘reset and delete everything’?


SIM kaart die vandaag zou komen, komt morgen. Dus twee dagen onbereikbaar. (Hierdoor werkt NIETS met 2-step verification via sms, wat zo’n beetje de security standaard is voor elke login, bijvoorbeeld bij betaaldiensten zoals PayPal, zucht). Je kunt online dus óók nergens meer in omdat je accounts aan je telefoonnummer gekoppeld zijn.

Andere providers kunnen een e-sim aanmaken via een QR scan. Waarom is dit te moeilijk voor KPN? Of stuur de codes niet per sms maar per mail naar het mijnKPN e-mail adres van de klant. Dan vermijd je ook dat mensen nu dagenlang onbereikbaar zijn omdat ze op nieuwe SIM kaartjes moeten wachten in de hoop dat de activatie nu wél goed gaat (wat niet altijd het geval is). Ik heb een extra telefoon geregeld want 48 uur of langer niet bereikbaar zijn levert hier oprecht enorme problemen op qua werk, laat staan dat ik vrijwel bij geen enkele dienst of service kan inloggen die uit veiligheidsredenen gekoppeld zijn aan mijn mobiele nummer, dat nu niet meer werkt.

Jammer dat er nog 10 maanden op dit contract staan die je 100% zónder korting moet afkopen. Ik ben woest. Daarna ben ik écht weg. De iOS14 lancering zorgde ook al voor 4G issues bij alleen KPN (T-Mobile en Vodafone waren prima). En terwijl KPN gilt dat het is oplgelost werkt hier alleen de workaround. Dit is KPN anno 2020. Het is een bolwerk van onvermogen.

Deze eSIM implementatie ontzettend ondoordacht en klantonvriendelijk. Kijk naar de concurrent. U weet wel, de telecomproviders die het financieel beter doen dan KPN. Hoe zou dat toch komen?


Hallo iedereen! Ik heb inmiddels reactie betreffende de mislukte activatie @acbs2@iscorpio@ItsMadison@MoJo-3661@Mbass en degenen die zich hier gemeld hebben: 

 

Het is belangrijk dat klanten de activatie van e-sim niet onderbreken. Zodra de e-sim via de MijnKPN app is geactiveerd zal de fysieke sim kaart niet meer werken. Wanneer de installatie van e-sim dan niet goed is afgerond en niet zichtbaar is bij de instellingen van het toestel dan is de enige oplossing een nieuwe fysieke sim kaart aanvragen.

Voor deze klanten zit er helaas niets anders op dan wachten op deze nieuwe sim kaart.

 

Je kunt via de telefonische klantenservice een nieuwe simkaart bestellen. Het snelste is om morgen met een geldig ID naar een KPN winkel te gaan. Het probleem + de voorbeelden zijn wel meegenomen richting de betreffende collega's. 

 

Ter volledigheid: mijn proces is niet door mij afgebroken. Er verscheen een error dat iets niet gedownload kon worden, en toen was t klaar. Deze fout ligt aan capaciteitsproblemen bij KPN. Niet aan handelen van de klant. Deze opmerking is te makkelijk. Afschuiven kunnen we allemaal. Neem verdorie je verantwoordelijkheid!


SIM kaart die vandaag zou komen, komt morgen. Dus twee dagen onbereikbaar. (Hierdoor werkt NIETS met 2-step verification via sms, wat zo’n beetje de security standaard is voor elke login, bijvoorbeeld bij betaaldiensten zoals PayPal, zucht). Je kunt online dus óók nergens meer in omdat je accounts aan je telefoonnummer gekoppeld zijn.

 

 

@ItsMadison Beetje off topic maar als je zo lovend bent over 2 stap verificatie dan snap je toch ook wel waarom KPN dat doet met jou SIM?

Maar tevens is sms 2 stap erg oud, tegenwoordig werk je met TOTP. Werkt altijd en volledig offline, vele male veiliger, hier werkt PayPal ook gewoon mee.

 

En als je werkgever je telefoon zo belangrijk vind waarom hebben ze dan niet een stapel simkaarten liggen en kunnen ze die direct omwisselen? Mijn werkgever (waar ik nota bene de Telecom regel) hebben we gewoon een stapel nieuwe kaarten en kan ik via de portaal deze portering direct starten voor alle werk simkaarten.

 

Je had er ook voor kunnen kiezen om juist voor de betrouwbaarheid geen e-sim te nemen. Juist je niet belangrijke SIM als e-sim te nemen dan had je dit nu ook niet.

 

Ik vind het ook frustrerend (ga zo voor de 2e x naar de KPN winkel) maar dat is wel het risico wat ik heb genomen. Enige waar ik van baal is dat er geen support is, je hoort hier ook al uren niks meer van KPN.


Net alles doorlopen, code ingevoerd, Sim kaart uit telefoon. Maar nu niet kunnen bellen. Wat doe ik verkeerd

 

opgelost


Ik heb eSIM geactiveerd via KPN app op mijn iPhone 12. Het lijkt erop dat de eSIM geïnstalleerd is. Ik kan op mijn scherm met icoontje met signaal sterkte zien dat er nu twee lijnen actief zijn. 
Echter wanneer ik kijk naar KPN netwerk dan zie ik “no services”.

Ik verblijf momenteel in buitenland en heb ook vanuit buitenland geactiveerd. Is het feit dat ik nu in buitenland (Singapore) zit dat mijn eSIM “No service” aangeeft? Moet ik nog iets doen om het geactiveeerd te krijgen?

dank

Alexander 

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

 

@AT70 dit lukt ook in het buitenland. Mits je verbonden bent met Wifi, heb ik begrepen. Wil je je toestel eens uit en weer aan zetten? Mocht het niet werken, vul dan vooral je forumprofiel aan met je 06-nummer en postcode + huisnummer. Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan kijk ik met je mee.

 

@Mbass zeker. We zullen je dan hier ‘mentionen’, net als ik nu doe.

@Marcia_ ik heb mijn profiel ook ingevuld. Hoop dat je advies kan geven. Ik heb toestel ook uitgezet en opnieuw gestart. Zelfde probleem: “no service” waar normaal naam van netwerk “KPN” staat. 


 

@ItsMadison Beetje off topic maar als je zo lovend bent over 2 stap verificatie dan snap je toch ook wel waarom KPN dat doet met jou SIM?

En als je werkgever je telefoon zo belangrijk vind waarom hebben ze dan niet een stapel simkaarten liggen en kunnen ze die direct omwisselen?

 

Omdat ze niet voor 12.000 mensen waarvan er een deel met staatsgeheime stukken werken stapels communicatiemiddelen hebben klaarliggen Dennis. Daar horen hele strenge protocollen bij. Dus ik had, blijkt, de e-sim ook helemaal niet mógen activeren, blijkt. Er zit nu een reguliere sim in en het toestel is weer voorzien van custom profiles voor security gerelateerde zaken e.d.

Succes, ik hoop dat het bij jou ook helemaal goed gaat komen! Hartelijke groet!


Hier bewust een dag gewacht tot de ergste drukte over zou zijn, en zojuist alles bij elkaar binnen een minuut de eSIM actief op mijn S20+. 

Toestel uit, oude SIM er uit, toestel weer aan: alles deed het in 1x.

Alleen wel rekening mee houden bij toestel reset of bij nieuw toestel dat je op tijd een nieuwe fysieke simkaart besteld ivm verificatie. Gisteravond werkte het bij mij soepel, maar maakte de grove fout door een reset uit te voeren vandaag waardoor opnieuw registreren niet kan en eerst moet wachten op een nieuwe simkaart.

Hoe wordt een “reset” gedefinieerd?

Is dat ook het terugplaatsen van een backup op je iPhone? Of echt helemaal ‘reset and delete everything’?

Volledige reset en vervolgens backup teruggezet waarin de esim werkte, maar helaas. Ik vind het gewoon te achterlijk voor woorden dat dit is uitgerold waarbij je een fysieke simkaart nodig hebt. De brainiacs bij kpn die sms verificatie bij esim hebben bedacht en goedgekeurd mogen zich best schamen. Ik zou het in elk geval niet op mijn cv zetten als ik de betreffende brainiac zou zijn.


Weet iemand intussen of kpn op korte termijn sms verificatie gaat lozen voor esim? Ik heb maanden gewacht op de uitrol en de vertraging was steeds met als uitleg dat kpn het perfect werkend wou hebben voor de consument. Wat een slechte grap zeg.

ik ga niet heel lang meer wachten op kpn, ik begrijp intussen dat tmobile en Vodafone het wel goed geregeld hebben. Maar dan zit je met het geknoei dat als je overstapt dat je pakket korting kwijt raakt waardoor het onnodig duur wordt waardoor je vervolgens eigenlijk met alles zou moeten overstappen. Misschien ook de verklaring waarom kpn marktaandeel inlevert.


Ik wil graag een e-sim aanvragen voor mijn lopende abonnement, echter kan dit alleen via de MijnKPN app. Echter als ik (de laatste versie) van de MijnKPN app open zie ik 1 sec de pagina verschijnen van tabblad “Overzicht” hierna verdwijnt deze. Hierdoor is het voor mij niet mogelijk om een e-sim aan te vragen. Ik heb al verschillende topics gezien over dit gerelateerde probleem, echter gaf dit niet de oplossing. Zoals app verwijderen en opnieuw installeren. Kan iemand mij hiermee helpen?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Beste Admin,

kan je me misschien aangeven met welk andere bestaande topic mijn vraag is samengevoegd?

 

Alvast bedankt!


Ik wil graag een e-sim aanvragen voor mijn lopende abonnement, echter kan dit alleen via de MijnKPN app. Echter als ik (de laatste versie) van de MijnKPN app open zie ik 1 sec de pagina verschijnen van tabblad “Overzicht” hierna verdwijnt deze. Hierdoor is het voor mij niet mogelijk om een e-sim aan te vragen. Ik heb al verschillende topics gezien over dit gerelateerde probleem, echter gaf dit niet de oplossing. Zoals app verwijderen en opnieuw installeren. Kan iemand mij hiermee helpen?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Beste Admin,

kan je me misschien aangeven met welk andere bestaande topic mijn vraag is samengevoegd?

 

Alvast bedankt!

Ze hebben je aangemaakte topic in het eSim topic gezet. 

als je op de Website inlogt op mijn KPN staan er dan nog oude producten tussen? Had daar een paar jaar geleden problemen mee in de app. 


Inmiddels is heb ik de e-sim geïnstalleerd op mijn iPhone :-)


Ik wil graag een e-sim aanvragen voor mijn lopende abonnement, echter kan dit alleen via de MijnKPN app. Echter als ik (de laatste versie) van de MijnKPN app open zie ik 1 sec de pagina verschijnen van tabblad “Overzicht” hierna verdwijnt deze. Hierdoor is het voor mij niet mogelijk om een e-sim aan te vragen. Ik heb al verschillende topics gezien over dit gerelateerde probleem, echter gaf dit niet de oplossing. Zoals app verwijderen en opnieuw installeren. Kan iemand mij hiermee helpen?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Beste Admin,

kan je me misschien aangeven met welk andere bestaande topic mijn vraag is samengevoegd?

 

Alvast bedankt!

Ze hebben je aangemaakte topic in het eSim topic gezet. 

als je op de Website inlogt op mijn KPN staan er dan nog oude producten tussen? Had daar een paar jaar geleden problemen mee in de app. 


Nee er staan geen oude producten tussen. Alles wat er in staat heb ik al meer de 8 jaar. Heb het idee dat het is gekomen sinds 1 van de afgelopen updates van de app. Ik kan helaas niet op een andere manier een e-Sim aanvragen. 


Helaas is bovenstaande het enige wat ik zichtbaar krijg op de pagina “overzicht”


@PL23 Dat van je telefoon resetten en de e Sim kwijt zijn heb ik meer gelezen 

Dus dat is niet iets wat alleen bij KPN gebeurt dat moet een soort veiligheid iets zijn denk ik dan?

Alleen zou het opnieuw activeren erna dus anders moeten kunnen zou je hopen.

 

Al schijnt de IPhone bij resetten te vragen of je de mobiele instellingen wil behouden.

Ik ga het nog niet testen met een week of 2 een nieuwe telefoon en dan ga ik wel kijken of ik e Sim wil


Waarschuwing voor iedereen die zijn iPhone een “reset naar fabriek instellingen” moet geven in verband met bijvoorbeeld iOS problemen of e sim problemen. Voor je het weet  levert je dit weer een ritje naar de KPN winkel op. Niet iedereen heeft een losse iPhone om de esim tijdelijk te “parkeren”. 

Dit staat verborgen in https://www.kpn.com/service/mobiel/e-sim-downloaden-en-instellen.htm

Zie screenshot

 

 

 


Helaas is het activeren van E-sim bij mij ook mislukt, volgens de app was alles geslaagd, maar na herstart van toestel geen netwerk, na tweede herstart ook niet. Ik kan nu naar kpn winkel.

Waarom heeft kpn niet gekozen voor qr code? andere aanbieders doen dit wel! Is er een andere manier om E-sim alsnog te kunnen activeren zonder werkende fysieke simkaart?


Ik ben overigens heel benieuwd naar kpn's oplossing als je niet beschikt over tweede toestel met e-sim en fysieke simkaart. ik kan mij voorstellen dat er situaties voordien waarbij het toestel defect is geraakt.

In mijn oogpunt is er veel vanuit techniek gedacht ipv gebruik.  

Waarschuwing voor iedereen die zijn iPhone een “reset naar fabriek instellingen” moet geven in verband met bijvoorbeeld iOS problemen of e sim problemen. Voor je het weet  levert je dit weer een ritje naar de KPN winkel op. Niet iedereen heeft een losse iPhone om de esim tijdelijk te “parkeren”. 

Dit staat verborgen in https://www.kpn.com/service/mobiel/e-sim-downloaden-en-instellen.htm

Zie screenshot

 

 

 

 


Zelfs vanuit de techniek begrijp ik niet waarom je voor verificatie kiest om een SMS over een kanaal te sturen waar je een SIM voor nodig hebt om de SMS te ontvangen. Je bent per slot van rekening bezig om de SIM in gebruik te nemen waarmee je de SMS kan ontvangen. Een geweldige catch-22 situatie (kip, ei,...). Of wil KPN meer bezoeken in de fysieke KPN winkel?

Alle klanten hebben al een Mijn KPN account waar je bijvoorbeeld je PUK code kan ophalen. In die web site kan je ook de e sim activate code weergeven (in QR code formaat of de reeks karakters die je kan intikken.


SIM kaart die vandaag zou komen, komt morgen. Dus twee dagen onbereikbaar. (Hierdoor werkt NIETS met 2-step verification via sms, wat zo’n beetje de security standaard is voor elke login, bijvoorbeeld bij betaaldiensten zoals PayPal, zucht). Je kunt online dus óók nergens meer in omdat je accounts aan je telefoonnummer gekoppeld zijn.

Andere providers kunnen een e-sim aanmaken via een QR scan. Waarom is dit te moeilijk voor KPN? Of stuur de codes niet per sms maar per mail naar het mijnKPN e-mail adres van de klant. Dan vermijd je ook dat mensen nu dagenlang onbereikbaar zijn omdat ze op nieuwe SIM kaartjes moeten wachten in de hoop dat de activatie nu wél goed gaat (wat niet altijd het geval is). Ik heb een extra telefoon geregeld want 48 uur of langer niet bereikbaar zijn levert hier oprecht enorme problemen op qua werk, laat staan dat ik vrijwel bij geen enkele dienst of service kan inloggen die uit veiligheidsredenen gekoppeld zijn aan mijn mobiele nummer, dat nu niet meer werkt.

Jammer dat er nog 10 maanden op dit contract staan die je 100% zónder korting moet afkopen. Ik ben woest. Daarna ben ik écht weg. De iOS14 lancering zorgde ook al voor 4G issues bij alleen KPN (T-Mobile en Vodafone waren prima). En terwijl KPN gilt dat het is oplgelost werkt hier alleen de workaround. Dit is KPN anno 2020. Het is een bolwerk van onvermogen.

Deze eSIM implementatie ontzettend ondoordacht en klantonvriendelijk. Kijk naar de concurrent. U weet wel, de telecomproviders die het financieel beter doen dan KPN. Hoe zou dat toch komen?

4G Issues bij KPN met iOS14? ik heb al de beta's gehad maar nog nooit een 4G issue gehad wat waren deze problemen dan? Gebruik zelf iPhone 11 Pro Max

 

Esim verliep hier ook binnen 2 min en dat zelfs met een Beta iOs14.2 (RC) versie

 

vind het alleen wel krom dat we SMS verificatie krijgen.

bij de andere providers werkt dit totaal anders kunnen ze wel een voorbeeld aannemen inderdaad.


Na het resetten van mijn mobiel na het activeren van esim kwam ik zoals eerder gemeld achter dat heractivatie bij KPN middels SMS is geregeld en dus met een probleem zat. Net nieuwe simkaart ontvangen en ben ik weer in de lucht met esim (wel met de oeps foutmelding maar kwam gelukkig goed). Nieuwe fysieke simkaart voor wel 5 hele minuten in gebruik gehad, los van het ongemak hebben we gelukkig hebben we geen afval probleem.

Blijf het te achterlijk voor woorden vinden dat verificatie middels SMS is geregeld. 

Nu vooral de KPN esim niet meer aanraken nu het weer werkt en in alle rust uitzoeken hoe het activeren bij Tmobile en Vodafone werkt en dan als het daar inderdaad zeker weten beter is geregeld > overstappen. Ik en heel veel andere klanten zijn onwijs geduldig geweest met KPN rondom de uitrol van esim en om dan het activatie proces zo amateuristisch in te richten middels SMS...


Reageer